Dataflyt og forventninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Labore Fravær -en oversikt over produktet
Advertisements

Bygg møter Terreng Kjetil Gjesdal 3. September 2008.
Meeting 8th of September 2004
En kunnskapsbasert bygg-, anlegg og eiendomsnæring
Programvare for nisje SMS
Forventninger til Statens Vegvesen  Bransjemøte 2. april  Trond Johannesen  adm. direktør  Maskinentreprenørenes Forbund (MEF)
Presentasjon av prosjektet Hva er målet med BIM i prosjektet? BIM har vært benyttet helt fra oppstarten Hvem er med og hva bidrar de ulike prosjektdeltagerne.
1 Prosjekt 2004 Nye grenser – muligheter og trusler Lillestrøm 7 Oktober 2004 Petter Eiken, Skanska Norge.
Styrearbeid i Norwegian
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Pims i Statoil 3. mai 2000.
Nye kontraktsformer, hvordan påvirker det vår fremtid? Asbjørn Hagen.
Per Arve Ekle Siemens AS
Fremtidens boliger for en voksen(de) befolkning
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Uni Eiendom FDV – Status for produktet
Styr Smart I Smarte Nett
LCC Basiskurs Dette kurset er opprettet med bakgrunn i et ønske om å bidra til økt kompetanse om livssykluskostnader innen bygg, anlegg og eiendom. Difi.
Arkitekter skal skape verdi Espen Berger TANDBERG.
Jenslo/ /1 Norsk Asfaltforening - formål Foreningens formål er å virke for asfaltteknisk utvikling gjennom: 1.Å fremme undersøkelse og forskning.
Næringsmakt og statsmakt Fredrik Engelstad - Institutt for samfunnsforskning.
Helen Knutsen Prosjektansvarlig Undervisningsbygg Oslo KF
Studieretning Bygg og anlegg
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Miljønytten ved fjernvarmesystemene i Trondheim
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Organisering med oppgave- og ansvarsfordeling på prosjekt
GNE Felles nordisk anleggsmarked og felles nordiske anskaffelsesformer Veg- og jernbanesektoren Seminar Gardermoen 18. februar 2004 Materiale legges ut.
Bransje – og kontaktmøte Vegdirektoratet 4. mars 2005 Åpning, forholdet til bransjen Olav Søfteland.
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
Felles vegmodell i åpent format Utgangspunkt: –Standard krav til å utarbeide og levere 3D digital vegmodell eksisterer ikke i dag. Verken i Vegvesenets.
GIS  BIM Koordinatsystemer og georeferering
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
VegReg og NVDBReg ver – 7. juni, Tromsø
Portalseminar iKnowBase og Oracle Fusion Middleware
Energi Statssekretær Frank Jenssen.
DISPOSISJON innledning
Arbeidssituasjon for formann og byggeplassleder
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
© Copyright 2013 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice. HP Confidential. For.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Microsoft System Center Operations Manager 2007
PKI – Norge Gruppe 3  Thorstein  Rune  Kjersti  Rasmus.
Enghouse Interactive - Kjetil Bakkeskaug
1 Hvordan få tak i nødvendig dokumentasjon når du trenger den? Mulighetsstudium Fredrik Horjen.
Hvorfor et prosjekt som ForKlima ? 11 november 2015 – sluttseminar Espen Aronsen, Fagsjef energi GK Norge AS ForKlima 1.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Fiskerisimulator i praksis FishTech 2016, Ålesund Olav Sjøvik Sjøvik AS.
Bybanen Utbygging (BU)
FORBEDRINGSPOTENSIALER VED BRUK AV DIGITALE
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Fordypning i Bygg- og anleggsteknikk 2017
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Hans Kristiansen, BI Arkitekt
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Innovative energiløsninger
Interoperabilitet gjennom standarder
Statsbygg/Scandiaconsult AS
EVALUERING AV Norsk arkivstandard
Camilla Hall-Henriksen
Status i arbeidet nå E6 Sørfoldtunnelene. Utredning september 2013 Arbeidsgruppe i Statens vegvesen.
Kortreist Stein Workshop om Samfunnsnyttig massedisponering, Bergen,
Utskrift av presentasjonen:

Dataflyt og forventninger Kjetil Gjesdal 11. November 2008

Hovedområder for Powels løsninger ENERGI, MILJØ, OFFENTLIG FORVALTNING, KONSULENTER & ENTREPRENØRER Power Generation & Water Management Transmission & Distribution Energy Metering & Trading Public Infrastructure & Civil Construction Long-term price and load predictions Short-term demand forecasting Production revenue maximization Production scheduling Water management Efficient and secure grid operations Mobile operations optimization Project development Investment planning Strategic and operational decision support Streetlight Trading and bid management Energy balance management Reporting Settlement Load management Data collection Fault analysis Metered data management Call center information resource Efficient water/ wastewater network operations Improved customer service Shared information to all operation segments Surveying 3D, reporting and documentation, engineering, site-design, construction and 3D visualization Quantity and mass calculation

Gemini Terreng og Entreprenør PLAN-LEGGING Kommune ByggSøk PROSJEKT-ERING Arkitekt Konsulent UTFØR-ELSE Entreprenør DOKU-MENTA-SJON Byggherre FDV 3D verktøy for Planlegging, Prosjektering Utførelse og Dokumentasjon

Roller Powel leverer programvare til entreprenører som bygger veger for Statens vegvesen Statens vegvesen er største landbaserte utbygger og legger premissene for dataflyt i vegprosjekter i Norge Felles mål bør være å få innovative og kostnadseffektive løsninger/verktøy for bransjen

Målsetting Våre produkter og tjenester skal støtte arbeidsprosessene i BAE-bransjen til: Mer effektiv beregning, planlegging, prosjektering og dokumentasjon Effektivisering av dataflyt Bedret service og tjenesteytelse Flerbruk av tilgjengelig informasjon

For å nå målsettingen må vi Kunne styre egne rammebetingelser -> frihet til utvikling Være innovative Ha sunn økonomi Ha et marked hvor det er konkurranse på like vilkår Programvareselskapene må kunne konkurrere på funksjonalitet – ikke på kundens data/prosjektinfo!

Vår bekymring Hvilke reelle påvirkningsmuligheter har vi i forhold til ny vegmodell? Vil overgang til ny vegmodell medføre endringer i konkurransesituasjonen for oss? Er det i realiteten forskjell på ny vegmodell og nytt prosjekteringsverktøy til Statens vegvesen?

Vegmodell NVDB Modell for Benevnelser Produksjon? Funksjonskontrakt? Forvaltning? Annet? Benevnelser DCM, Sympro, …

Status i dag… Powel har kjøpt (2004) bruksrett og abonnerer på VIPS-api (lesing) Vi er prisgitt en konkurrents endringer i tilgjengelig VIPS-api Høringsuttalelse NVDB –er det gitt svar på fra prosjekteier? Settes det tilstrekkelig krav til åpen dataflyt hos Statens vegvesen?

Utførende entreprenør – arbeidsgang og bruk av vegmodell fra prosjekterende/byggherre Vegmodell/-prosjekt importeres Terreng lag, teoretisk vegoverflate, vegparametre Overflaten er her innlest fra prosjektert vegmodell (VIPS) Resten av lagene bygges med utgangpunkt i vegparametrene I framtiden vi 3D-modellen gi oss alle lagene slik de var beregnet under prosjekteringen. ARBEIDSGANG: Anlegget settes i produksjon Terreng måles inn på nytt, spesielt fjell lag Vegen bygges mot oppdatert terreng, (basert på vegparametre) Masser beregnes på nytt Typiske lag og flater som endrer seg: Skjærings- og fyllings flater Fjellhylle flater Overbygningslag pga forskjellig overbygning over fjell og jord Trau Dypsprengning Utforming av Matjord-, vegetasjons- og masseutskiftning

Eksempel på endringer under produksjon av veg Nye terrengmålte lag i modellen Beregning av vegmodell mot nye fysiske lag Masseberegning og dokumentasjon Merk at vi her har avdekket faktisk fjellprofil og kjørt beregning på nytt. Hvilke lag og flater endrer seg da? Skjærings flater: På venstre side får vi fjellskjæring og fjellhylle (hvor kommer ellers denne informasjonen fra?) Fyllingsflater: På høyre side får vi fylling, ikke skjæring ! Overbygning: På deler av profilet får vi fjelloverbygning (originalt profil hadde kun jordoverbygning) Dypsprengning: Pga. at hele profilet nå ligger i fjell. Trau Når disse lagene endrer seg, endres også de resulterende 3D-linjene. I seg selv et godt nok bevis på at disse ikke kan benyttes for å avlede parametre igjen.

Konsekvenser viss ikke vegparametrene blir med i ny 3D vegmodell ? Hvordan skal entreprenøren jobbe effektivt ute på anlegget uten ordentlig dataflyt! Stort tilbakeskritt i forhold til i dag (VIPS) Vil bransjen tvinges til å benytte samme leverandør for prosjektering, og masse-beregning og dokumentasjon? Dataflyt i vegprosjekt = Veger prosjektert i ett system skal kunne beregnes i et annet system og vice versa! Stort tilbakeskritt……………………….: Vi må se på hva brukernes behov er! Vi er bekymret for at vi i framtidig vegmodell KUN skal få tilgang til ferdig beregnede 3D-linjer. Dette er ikke godt nok! Entreprenøren/utførende blir tvunget til mye manuell redigering i tverrprofiler. Hva skjer da når vegmodellen oppdateres ? Bransjen tvinges ……………………….: Bransjen er ikke tjent med dette, man skal ha mulighet til å velge den programvaren som best løser den oppgaven som skal utføres. Veier som er prosjektert i ett system skal kunne beregnes i et annet system og vice versa. Det gjelder begge veier! Med begrepet veiparametre mener vi ikke nødvendigvis 100% av alle parametre og regler som i dag finnes i VIPS, men de viktigste parametrene bør med. Hva som er ”de viktigste parametrene” er jo et grunnlag for diskusjon. Overbygning, fjellhyllebredde, dypsprengning, styrende linjer, og fullstendige flatebeskrivelser er et minimum. Vegmodellen trenger et versjoneringssystem Kanskje mengden av slike vegparametre kan utvides etter behov. For at vegmodell/-prosjekt skal kunne virke uavhengig av programvareverktøy/-leverandør.

Dokumentasjon / kontroll / as built Eksempel tunnel Dokumentasjon / kontroll / as built Entreprenørens behov for data: -tunnelprofiler -3D veglinjer som er styrende -alle teoretiske lag -mm

Entreprenørens tilgang til tunnel-data fra konsulent er i dag begrenset Ny modell for Tunnel Finansiert med bla. offentlige midler fra Innovasjon Norge og Statens vegvesen Ikke pr.dato tilgjengelig for entreprenører som vil bruke Gemini Tunnel

NVDB og ny vegmodell Veg- og tunnelmodell (-prosjekt) må kunne leve uavhengig av programvareverktøy/-leverandør Eierskap til modellene må ligge hos Statens vegvesen Veg- og tunnelmodell må gjøres tilgjengelige