Kunnskapsnasjonen Norge – hvor går sjømatnæringen? Ragnar Tveterås 15. Juni 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunikasjonsdirektør FHL
Advertisements

BIOMASSETILGJENGELIGHET
Kommersialisering CO2 lagring Kommersialisering CO 2 lagring.
ICG-konferansen september. Bærekraftig industriell utvikling Dag 1 Fremtiden for Landbasert industri Dag 2 Industrien i Grenland som fremtidens.
Styrearbeid i Norwegian
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Personaløkonomi budsjettparadokset Harald Romstad Forelesning
En kunnskapsbasert sjømatnæring
Verdens beste sjømatnæring Geir Ove Ystmark direktør industri, FHL.
10Velstand og velferd.
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Norge som internasjonal biomarin ”Knowledge HuB”?
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Det spanske saltfiskmarkedet og mulighetene for norske bedrifter.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Økt satsing på felles markedstiltak? Trond Davidsen, 2. mars 2006.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
En kunnskapsbasert havfiskenæring
Hva er hovedutfordringene for de regionale sparebankene?
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
Anvendt økonomi Vår forskning handler om å utvikle et bedre grunnlag for rasjonelle beslutninger i næringsliv og offentlig forvaltning. Det dreier seg.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
Kunnskapssamfunn & kunnskapsøkonomi
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
” Utsikter for norsk fiskeri- og havbruksnæring ” GJENSIDIGE NORS’ FROKOSTSEMINAR TRONDHEIM 12. AUGUST 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen ”Verdier.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Visjoner for norsk sjømatnæring – hva kan fiskerimyndighetene bidra med? FISK 2004,Tromsø, november 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Fra gamle til nye tanker i næringspolitikken? Innlegg om innovasjonspolitikken Ekspedisjonssjef Morten Berg Nærings- og handelsdepartementet EVA-forums.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Veienhit–ogvidere? Sverige Norden
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
TISA OG TTIP FARVEL TIL DET ORGANISERTE ARBEIDESLIVET ?
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
- Jeg vil understreke hvor viktig det er at vi nå ikke gjentar feil fra mellomkrigstiden og bygger opp handelshindre. Sammen med store penge- og finanspolitiske.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Kapittel 19 Verdiskaping, vekst og velferd
Kapittel 1 Hva er samfunns-økonomi?
Folkets handelsavtale – innføring til lærer
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
Seniorer i finansnæringen
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Årsaker til økonomisk vekst
Utskrift av presentasjonen:

Kunnskapsnasjonen Norge – hvor går sjømatnæringen? Ragnar Tveterås 15. Juni 2010

Vekst fundamenter •I Norge forlanger vi mye velstand og offentlige velferdsgoder •Alle næringer – også sjømatnæringen - må bidra hvis vi skal makte framtidige velferdsforpliktelser (helse, pensjon, etc.) •Velstandsvekst må bygge på produktivitetsvekst •Produktivitetsvekst bygger på kunnskapsvekst og innovasjoner!

KUNNSKA P Entreprenør -skap Intraprenørska p Investorer Venture capital Havbruk TALENT ØKONOMI Teknologi MILJØ Fiskeri Bearbeid ing og eksport Leverand ører av utstyr og tjenester Sjømat i et kunnskapsnav-perspektiv

Utdanningsrevolusjonen – muligheter og utfordringer for sjømatnæringen

Utdanningsnivå for personer år

Utdanningsrevolusjonen – flere dyptgripende konsekvenser •De som tar høyere utdanning er gjennomgående de mest produktive –Næringer som ikke klarer å rekruttere disse og bruke dem på en produktiv måte taper •Høyere utdanning endrer arbeidskraftens krav til arbeidsmiljø og -betingelser –Krevende å rekruttere og gi et tilfredsstillende karriereløp

Utdanningsrevolusjonen – flere dyptgripende konsekvenser •Personer med høyere utdanning stiller krav til tilbudene hvor de bor –Sosialt –Service/handel –Kultur •Personer med høyere utdanning har gjerne en ektefelle med høyere utdanning –Krever en relevant jobb

Utdanningsrevolusjonen har endret de sosio-økonomiske gravitasjonskreftene i samfunnet – sterkere gravitasjon mot nasjonale og regionale sentra

Medarbeidernes lønn reflekterer i det lange løp deres produktivitet

Total faktor produktivitets (TFP) vekst

Ekspansjon i lakseoppdrett i stor grad basert på innovasjoner som har redusert kostnadene Sources: FAO, Kontali and own estimates

Også for andre arter har innovasjoner som har redusert kostnadene vært sentrale vekstdrivere Tilapia global Source: FAO, GOAL, Kontali

Kan den fremtidige vekst sikres med basis i den ”gamle modellen” – effektivisering av primærproduksjonen vha. betydelig statlig finansiert FoU?

Nei, fremtidens vekst må også baseres på andre pillarer •Eksport av marine tjenester og innsatsvarer •Direkte investeringer i utlandet (FDI) •Innovasjoner nedstrøms som gir økt verdiskaping på råstoffet •Vi må fremdeles øke produksjonsvolumet i havbruk innenlands – men vi får ikke nødvendig vekst bare basert på dette!

Eksport av varer -gjennomsnittlig prosentvis årlig vekst i eksportverdi

Tjenesteeksporten vokser hurtigere enn vareksporten - % vekst

Eksport av tjenester og innsatsvarer •Norge er globalt ledende på flere kompetanseområder og teknologier •Men vi fokuserer mye på innenlandsmarkedet for disse •Nå bør større deler av leverandørnæringen være moden for orientering utover - mot det globale markedet •Men krever nye typer kompetanse i leverandørnæringen, typisk med høyere utdanning (andkompetanse/artskompetanse)

Direkte investeringer i utlandet •Globalt ledende næringer investerer mye av sin kapital og tar eierskap i utlandet –Bilindustrien, merkevarebasert næringsmiddelindustri etc. •Utnytter sin overlegne teknologi, organisering, kapitaltilgang etc. •Den norske laksenæringen har vist vei i noen land •Men det er et betydelig potensiale for investeringer i andre land og arter –Jfr Marine Farms •Krever også andre typer kompetanse, typisk med høyere utdanning – landkompetanse, artskompetanse

Innovasjoner nedstrøms •Sjømatnæringen leverer både fysiske produkter og tjenester •Tjenester, eksempler: Kvalitetsgarantier, timing og regularitet i leveranser, sertifisering av tredjepart, systemer for sporbarhet, promoteringsinnsats, kostnadseffektive leveranser. •Det er et stort spekter av innovasjonsmuligheter i både B-to-B og B-to-C markedsføringen •Men dette krever mye nedstrøms- /markedskompetanse!

Det er en sammenheng mellom NÆRINGSstruktur, KOMPETANSEstruktur og FoU-struktur

Fremtidens næringsstruktur vil påvirke •Hvilke typer kompetanse næringen rekrutterer –Utdanningsnivå og fagområder •Fordeling av FoU-finansiering mellom stat og næring •Hvor FoU-aktiviteter gjennomføres –Statlige institutter/universiteter eller i bedriftene selv •Næringens FoU bestillerkompetanse og gjennomføringskompetanse –Bestemmes av bedriftenes interne kompetanse

Hvilken kompetanse krever dette?

Teknologisk og biologisk kompetanse •Må skille mellom FoU og operativ virksomhet •FoU krever ofte betydelig spisskompetanse •Teknologisk og biologisk kunnskap kan i stor grad inkorporeres fysisk –Eks: Oppdrettslaks (avlsarbeid), vaksiner, sonar, redskapsteknologi •Medarbeidere trenger trening og erfaring - men ikke nødvendigvis høyere utdanning - for å operere mange teknologier i sjømatnæringen

Markedskompetanse – den ”vanskelige” kompetansen •Også den operative delen er krevende! •Kan i mindre grad inkorporeres fysisk – i produktene •Markedskompetanse er en knapp kompetanse –Krever gjerne høyere utdanning markedsføring/økonomi –Eksportmarkedsføring krever kompetanse på språk, kultur, lover&regler, distribusjonskanaler –Krever forståelse av verdikjeden fra fjord til bord – muligheter/begrensninger i produksjon vs behov/krav til industrielle kjøpere og konsumenter

Hvordan rekruttere og beholde de ”krevende” kompetansetypene? •Jfr. internasjonal markedskompetanse •En ny kompetansestruktur krever en ny næringsstruktur •Bedrifter som gir attraktive karriereveier lokalisert i attraktive sentra

Er de nye nessekongene framtiden?

Strategisk viktige spørsmål for næringens fremtidige vekst •Større selskap? •Sterkere klynger? •Hvor skal selskapene og klyngene være lokalisert? •Klarere arbeidsdeling mellom de regionale klyngene?