Halvårspresentasjon Ungdomskunnskap 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Advertisements

Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
FOLKEHELSE OG YRKET MITT Bok: Om helse Kap: 2 side 48-71
Hege Rismoen Kort om Elverum kommune  innbyggere  implementerte system for IP 2005  alle fagavdelinger har et ansvar  systemkoordinator.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Multifunksjonell lærings- og informasjonsformidling 07 Gruppen New Business Forms in e-Business and Media ‹‹e-Media›› Final Report of the NICe Project.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Halvårspresentasjo n i ungdomskunnskap
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid

Språk og sosialisering
Kristine Angell, Kristine Gjelstad, Martine Haug og Renate Heyn.
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
Ungdomskunnskap 2012/2013 Av: Kine Jenssen Lie
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Veiledning av studenter
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Oppvekstkonferansen 2012 – Bufdir Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn? av Cecilia Dinardi fra Unge Duer De Unges Egen Rettighetsbase.
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Utforskeren.
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Av: Anette Helene Smørdal
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Velkommen til et nytt skoleår!
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
HABITUS Habitus – våre sosiale og kulturelle disposisjoner.
Klasseledelse med sosialpedagogisk fokus Av Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
Identitet og meningsskaping i ungdomskulturen Ved førsteamanuensis, dr. polit. Willy Aagre.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i oppvekstsektoren.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Argumenterende tekster
Informasjon om fagvalg på Eikeli vgs. Fagvalget gjøres elektronisk på Fagvalget åpner 29.1 og stenger 4.2 kl Elevene.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Den energiske læreren Vil du bli noe stort? En lærer har stor påvirkning på andres liv. Som lærer kan du gi barn og unge de beste forutsetninger for å.
ALU 1, mandag Erfaringsdeling etter praksis.
Trygg oppvekst Salutogenese i et kulturelt perspektiv fagdag - ntnu 08
Hvordan forebygge mobbing?
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Kommer fra latin ”colere” som betyr å dyrke eller foredle
”Kultur for læring” Hvordan forebygge negative skoleholdninger?
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Halvårspresentasjon i ungdomskunnskap
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Kunnskapsoppsummering om helsefremmende og resiliente lokalsamfunn
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Halvårspresentasjon Ungdomskunnskap 2013 Innhold Av Lina Kristin Nilsen

arbeidsmetoder Forelesninger Mappeoppgaver Pensumlesing Intervju Praksis Utekontakten Tønsberg Borgheim Nord (tilrettelagt opplæring) Lite allmennkulturelt orienterte

Mappeoppgave 1 Ungdomsforståelse og ungdomskultur rus- holdninger og bruk Intervjuet to jenter Begrepene: Ungdomskulturell, allmennkulturell økonomisk- og sosial kapital Konklusjon: Jente 16 – få venner lite interessert i skole Jente 20 – kan være alle – ingen fellestrekk økonomisk- og sosial kapital – åpner flere muligheter

Mappeoppgave 2 Sosiale medier Drøftet påstandene: Unges bruk av sosiale medier erstatter ekte mellommenneskelige bånd med nye og overfladiske kontakter. Sosiale medier bidrar til vedlikehold og styrking av forbindelser. Teori: Teori fra bøkene Liker- liker ikke, ungdomsliv, nettkidsa, ungdomskunnskap og oppvekst i Norge Konklusjon: - Begge påstandene kan være riktige - Brukes sosiale medier på en fornuftig måte Høyere sosial og kulturell kapital – lettere kontakt med mennesker - Egenskaper – lav selvtillit – påvirket av kroppsfokuset - kritisk

Mappeoppgave 3 ungdom i kontakt med barnevernstjenesten Resiliens - unngå psykososiale vansker etter en risiko Empowerment hjelp til å finne løsninger selv, forstå at man har makt over eget liv og muligheten til å påvirke Sence of coherence forståelse av egen situasjon troen på at en kan finne løsninger skape mening med å finne løsninger Teori: Boken Resiliens i skolen (Olsen og Traavik) For å oppnå en resilient utvikling: Egenskaper - soc Gode relasjoner Meningene til jevnalderende er viktig i ungdomstiden - Godt miljø

Mappeoppgave 4 subkultur – body suspension Eneste Gruppeoppgave Er dette en subkultur? Intervju – Arne Blom - studio z Teori: Masteroppgaven til Arnbjørg Bøkene Ungdomskunnskap (Aagre) og Ungdomsliv (Illeris) Konklusjon: Det er en subkultur Generelt mye tatoveringer og piercinger – mer en mainstream Det er ikke allment aksepter i samfunnet

Læringsmål og læringsmål og forventninger forventninger vår høst Få et bedre ordforråd og bli flinkere til å skrive akademiske tekster Lære mer om forskjellige ungdom, kulturer, livstiler og oppvekst Lære hva en subkulturer er og hvilke subkulturer som finnes Fordype meg i et spennende tema på FOU oppgaven Lære mer om hva barnevern gjør Dra på tur til institusjoner for ungdom Lære hva resiliens er

Evaluering av egen læring Oppnådd alle mål - mappeoppgaver Lært mange nye begreper og ordforråd Lærte mest av barnevern og resiliens oppgaven Gruppeoppgaven - forskjellige meninger God nytte av å diskutere og komme med tilbakemeldinger med medstudent