Halvårspresentasjon Ungdomskunnskap 2013 Innhold Av Lina Kristin Nilsen
arbeidsmetoder Forelesninger Mappeoppgaver Pensumlesing Intervju Praksis Utekontakten Tønsberg Borgheim Nord (tilrettelagt opplæring) Lite allmennkulturelt orienterte
Mappeoppgave 1 Ungdomsforståelse og ungdomskultur rus- holdninger og bruk Intervjuet to jenter Begrepene: Ungdomskulturell, allmennkulturell økonomisk- og sosial kapital Konklusjon: Jente 16 – få venner lite interessert i skole Jente 20 – kan være alle – ingen fellestrekk økonomisk- og sosial kapital – åpner flere muligheter
Mappeoppgave 2 Sosiale medier Drøftet påstandene: Unges bruk av sosiale medier erstatter ekte mellommenneskelige bånd med nye og overfladiske kontakter. Sosiale medier bidrar til vedlikehold og styrking av forbindelser. Teori: Teori fra bøkene Liker- liker ikke, ungdomsliv, nettkidsa, ungdomskunnskap og oppvekst i Norge Konklusjon: - Begge påstandene kan være riktige - Brukes sosiale medier på en fornuftig måte Høyere sosial og kulturell kapital – lettere kontakt med mennesker - Egenskaper – lav selvtillit – påvirket av kroppsfokuset - kritisk
Mappeoppgave 3 ungdom i kontakt med barnevernstjenesten Resiliens - unngå psykososiale vansker etter en risiko Empowerment hjelp til å finne løsninger selv, forstå at man har makt over eget liv og muligheten til å påvirke Sence of coherence forståelse av egen situasjon troen på at en kan finne løsninger skape mening med å finne løsninger Teori: Boken Resiliens i skolen (Olsen og Traavik) For å oppnå en resilient utvikling: Egenskaper - soc Gode relasjoner Meningene til jevnalderende er viktig i ungdomstiden - Godt miljø
Mappeoppgave 4 subkultur – body suspension Eneste Gruppeoppgave Er dette en subkultur? Intervju – Arne Blom - studio z Teori: Masteroppgaven til Arnbjørg Bøkene Ungdomskunnskap (Aagre) og Ungdomsliv (Illeris) Konklusjon: Det er en subkultur Generelt mye tatoveringer og piercinger – mer en mainstream Det er ikke allment aksepter i samfunnet
Læringsmål og læringsmål og forventninger forventninger vår høst Få et bedre ordforråd og bli flinkere til å skrive akademiske tekster Lære mer om forskjellige ungdom, kulturer, livstiler og oppvekst Lære hva en subkulturer er og hvilke subkulturer som finnes Fordype meg i et spennende tema på FOU oppgaven Lære mer om hva barnevern gjør Dra på tur til institusjoner for ungdom Lære hva resiliens er
Evaluering av egen læring Oppnådd alle mål - mappeoppgaver Lært mange nye begreper og ordforråd Lærte mest av barnevern og resiliens oppgaven Gruppeoppgaven - forskjellige meninger God nytte av å diskutere og komme med tilbakemeldinger med medstudent