Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bjørkelangen videregående skole
Advertisements

Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Foreldrekurs for minoritetsspråklige
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Fagdager ungdom NAV Oppland og Oppland fylkeskommune 12. april 2011 Kari Gording.
«Ny GIV» Åssiden vgs Dag Siljan rektor
Overgangsprosjektet.
IKO – Ny GIV, én gruppe Struktur - pedagogikk
Kroppsøvingsdidaktikk
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Forebygging av frafall/ bortvalg - Ingen tryllestav! Noen utfordringer sett med utgangspunkt i evaluering av tiltak i arbeidet mot frafall.
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
Overgangsprosjektet NY GIV
Rådgiversamling Levanger Torsdag 29. november. Kort repetisjon - Bakgrunn, mål og tiltak Bakgrunnen er et alt for stort frafall i vgo. Målet er å øke.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Ny GIV i Akershusskolen
Prosjektledersamling oktober Holmenkollen Kommunenes erfaringer Våren 2012.
Lærerskolering Ny GIV 6. dag. Erfaringsutveksling.
NY GIV – overgangsprosjektet i Nordland Samling i rådgivernettverket Bodø Prosjektleder Siv Liland.
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
KLASSEKONTAKT JEG ?? Ta utfordringen !!! Det skal velges to klassekontakter fra hver klasse. Den ene har ansvaret for å organisere natteravning blant foresatte.
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Overgangsprosjektet – NY GIV
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
FUG-konferanse for tillitsvalgte
F raværs O ppfølgings T eam Odny Kjelbergnes og Mette Foseid Brattgjerd.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Innspill AU OPPVEKST OG UTDANNING
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
HELHETLIG OPPLÆRINGSLØP- bedre gjennomføring i videregående skole
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
LOKAL YRKESMESSE i Sande 2012 – «Hvor er jobbene våre?» v/ Sissel Leet Skeide leder i karrierenettverket i nordre Vestfold.
Ny GIV Rørvik Overgangsprosjekt Oppfølgingsprosjekt Statistikkprosjekt (Gjennomføringsbarometer)
Formidlingskoordinator Med bakgrunn i fylkestingets målsetting om at flere ungdommer skal ha faglig framgang og gjennomføre videregående opplæring.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Før, under og etter gjennomføring – hva skjer?
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
INFORMASJON FRA RÅDGIVEREN
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 28.august!
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
Høstrapport – tall og statistikk
Utskrift av presentasjonen:

Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011 Ny GIV – Overgangsprosjektet Birgit Bremer Mejdal og Monika Luktvasslimo

Bakgrunn for Ny GIV Gjennomføring i vgo - 69 % av årskullene de siste 15 år! Et kritisk punkt er overgangen mellom u-skolen og vgo Nær sammenheng mellom faglige prestasjoner på u-trinnet og gjennomføring av vgo

Karakterenes betydning for fullføring (begrunnelse for overgangsprosjektet) Ferdigheter fra grunnskolen har størst betydning for gjennomføring av vgo (også når det kontrolleres for andre kjennetegn). Figuren viser at for elever med under 25 grunnskolepoeng, så gjennomførte 8 pst av elevene vgo i løpet av fem år. Tilsvarende tall for elever med mellom 55 og 66 grunnskolepoeng var 98 pst I 2004 var det i underkant av 5000 elever med grunnskolepoengsum under 30 som begynte i videregående opplæring. Gjennomsnittlig grunnskolepoeng var 43 i 2004

Fase 1: - 8 gr skoler - 4 vg skoler Fase 2: - 21 gr skoler - 7 vg skoler Fase 3: - 11 gr skoler - 1 vg skole

Ulike faser Fase 1: 86 elever – 53 gutter, 33 jenter Populært å være med – ingen stigmatisering 8 grunnskoler, 4 kommuner og 4 videregående skoler Nesten alle elevene kom til Ny GIV-skoler i vgo Fase 2: Ca 160 elever Fase 3: 10 % av alle 10. klassinger i NT – ca 190 elever

Overgangsprosjektet Tett oppfølging videre over i videregående skole – etter behov Ingen fortrinnsrett ved opptak til videregående skole Yrkesretting av fellesfag i vgo – størst frafall på yrkesfag

Sommeraktivitet Samling på Mære i 3 dager med overnatting Mer motivasjon og mestring enn skole Vanskelig å rekruttere elevene 16 deltakere (12 Ny GIV-elever) Mini-folkehøgskole på Skogn 5 + 2 dager med overnatting 9 deltakere Svært gode tilbakemeldinger Viktig å informere om sommeraktivitet når avtalen skrives

Spredning av skolerings- kunnskap Prosjektet skal hjelpe til med spredning på skolene En samling på hver vg skole før jul – der ungdomsskolene blir invitert Der kan rektor sende så mange lærere som er ønskelig fra hver skole Levanger: 13. desember – matte og norsk Verdal: 25. nov – norsk, 1. des. – matte Steinkjer: 24. nov - matte, 12. des. – norsk Ole Vig: dato ikke satt enda

Nytt fra departementet: Fokuserer på bærekraft og spredning Fokuserer på at rektors nærvær og engasjement er svært viktig Holder på at siste del av 10.kl er ”siste sjanse” – dette er en redningsbøye! Rådgivinga, og andre eksisterende tiltak skal ses i sammenheng med Ny GIV For flere detaljer: regjeringen.no/nygiv

Hvordan kan rådgiveren bidra i Ny GIV-sammenheng? Sørge for tidlig introduksjon av prosjektet for aktuelle elever Delta i nettverket rundt Ny GIV-elevene Veiledning av Ny GIV-elever i overgangen grunnskole - vgo.

Overgangsmøtene? Når: Disse skjer ofte rundt november-desember Målgruppe: Elever som blir vurdert som aktuelle 1.februar-søkere/meldingselever Deltakere: Eleven, foresatte, kontaktlærer, ppt-grunnskole og ppt-vgo. samt rådgiveren → er det en fin mulighet til å introdusere Ny GIV, og drøfte om det kan være et alternativ for eleven…?

Repetisjon av kriteriene: Under 3 i snitt (10% lavest presterende) Elever som er umotiverte Elever som ikke mestrer Elever som er underytere Stort fravær De man føler uro for..

Hvem velger ut elevene? Det er flere som må samarbeide om å avklare hvem som kan være i målgruppa: - Rektor har et overordnet ansvar (men kjenner kanskje ikke elevene best..) - Rådgiver kjennskap til elevene kan variere (men kan likevel ta et ansvar her) - Kontaktlærer – kjenner elevene - Faglærere – kjenner faglig nivå

Informasjon Bruk informasjonen i denne presentasjonen Et informasjonsskriv Ta kontakt med oss

Avtalemøte Rektor er ansvarlig – enten selv eller at det blir delegert Hva med å invitere seg inn som rådgiver?

Rådgiveren og Ny GIV Rådgiveren har en viktig funksjon i Ny GIV-elevenes overgang Dette er ungdommer som ofte ikke selv tar initiativ til hjelp eller veiledning Det er viktig å koble seg på dem på en eller annen måte Overgangsmøtene i høst Avtalemøtene Overgangssamtaler til våren

Veiledning av Ny GIV-elevene Realitetsorientering! Elevene har krav på å komme inn på ett av tre ønsker, men ikke på en bestemt skole Har de forstått konsekvensene av dette?