Bedre kommunikasjon Line Sagberg

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Advertisements

Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Vernetjenesten i Kristiansund
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
KAFFEKURS Tips til behandling av e-post Mars, 2014 Mars 2014.

ikke lenger en visjon Bedagene 2001 Birgitte Hille Prosjektleder
Selvfølelse vs selvtillit
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
Vest-Agder fylkeskommune Seminar Bokvalitet – etterlyses! Kommunens syn Er planene gode nok? Blir resultatet kvalitetsmessig bra? Foredrag 15. november.
Norm for informasjonssikkerhet Helse-, omsorgs- og sosialsektoren.
Hvorfor arbeide med kontinuerlig kvalitetsforbedring i sykepleietjenesten? Hei –Temaet i denne presentasjonen handler om hvorfor det er viktig å prioritere.
Ved Svein Helland Sivertsen SLT- koordinator
Personalsaksarbeid i lokallagene
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Samarbeidsavtale mellom Plan- og bygningsetaten og bydelene
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
Royal Ministry of Culture and Church Affairs idrettsanlegg.no Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet, Idrettsavdelingen E-post:
Ansvarlig søkers rolle i byggesaker
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Hva forventer vi av søkerne? Hovedkrav: Pålitelig og dugelig Kompetent innen sitt fagområde Kjenne aktuelle lover og bestemmelser Følge aktuelle lover.
Tormod Knutsen Avdelingsleder på Byggesaksavdelingen siden
© Bergen kommune Fra papir til tastetrykk Trygve Sæle Bergen kommune.
ByggSøk i Skedsmo BEdagene, 31. mars 2005 Hans Petter Grønås
Definere og velge hovedmål og delmål
BEDAGENE ”Hvorfor endre 31 paragrafer og gi nye forskrifter nå?” Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet BE-dagene 2003.

LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Rollen som ”ansvarlig søker”
Hva kjennetegner en god byggesaksbehandling?
Ansvarlig søkers rolle
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Felles tilsyn på særskilte brannobjekt
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
STUT møte 16. mai 2014 Mastersøkere med internasjonal utdanning.
Sikkerhet, helse og arbeidsmiljø BIR Nett
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Lederstil og Motivasjon.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Barnerepresentanten’s (BR’s) rolle Kenneth Arntzen Barnerepresentant Levanger kommune.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Byggesaksbehandling Tiltak som krever søknad og tillatelse Tiltak som krever søknad og tillatelse, uten krav om ansvarsrett Tiltak.
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
Samarbeid med familien
Byggesaksforskriften (SAK 10)
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001) Frist for levering av skriftlig rapport fastsettes av hver enkelt gruppelærer med seneste.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Byggesaksreformen Sluttkonferanse for evaluering av byggesaksreformen i plan- og bygningsloven.
Mandal kommune har vedtatt hvilke verdier som skal ligge til grunn for møte med publikum. Mandal kommune er preget av et positivt menneskesyn basert på.
Brukerrådet Akuttpsykiatrisk seksjon – Oslo Universitetssykehus
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Rutiner – oversende saker til råd og utvalg
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Gruppearbeid til bolk I for emnet Digital forvaltning (DRI 1001)
Kap. 4 Matrikkel Matrikkel Kap. 3 Diverse byggeblanketter 2018.
Kompasstrening.
Utdanningskvalitet – Studentenes rolle og bidrag
Seksjon byggesak.
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

Bedre kommunikasjon Line Sagberg

Innspill mottatt før møtet: Hvorfor så krass og negativ tone i brevene som sendes ut fra kommunen? Nøytralt Formelt Tydelig God tilbakemelding til oss Vi kan absolutt bli flinkere til å gi ros og anerkjennelse for gode søknader og prosesser Se til Oslo hvor de har et prosjekt som heter ”Bedre byggesaksbehandling” Ønsker ingen mur mellom oss.

Saksbehandler bør ikke møte alle med piggene ute. Dette tar vi til oss. Jevnlig fokus på hvordan vi møter dere. Vi har behov for ro for å få behandlet saker. Det enkleste er å få tak i oss på mail. Avtale telefonmøte pr mail? Vanskelig å få tak i sakbehandler.

Konkrete tilbakemeldinger Saksbehandler kan ikke fraskrive seg plikten til å gi løsningsforslag og tips om hva og hvordan og hvorfor. Å finne løsninger er ansvarlig prosjekterende sitt ansvar. Vi kan komme med ideer og peke på problemområder. Men vi kan ikke tegne løsningen og så godkjenne våre egne tegninger. Noen ganger er kanskje forslaget så langt unna realiserbart at vi ikke har noen forslag til løsning. Vi jobber stadig med å gi konkrete tilbakemeldinger tidlig, men dette er vanskelig siden vi ikke har tid og kapasitet til å kvalitetssikre våre egne forslag til løsninger. Konkrete tilbakemeldinger

Men vi kan alltid bli bedre! Gi oss all bakgrunn, dokumentasjon og informasjon med en gang. Spesielt viktig FØR for eksempel forhåndskonferansen. Dette gir oss mulighet til å avklare internt og med andre avdelinger. Enhetlig behandling jobbes det med kontinuerlig gjennom fagmøter, teammøter og geografiske team med jevnlige teamledermøter. Men vi kan alltid bli bedre! Forutsigbarhet. Enhetlig behandling av saker på tvers av saksbehandlere og geografiske team. Vi kan bare svare på det vi blir spurt om. Dette gjelder både saksbehandler og servicetorget.

Dette kurset er et tiltak som forhåpentligvis vil føre til smidigere saksbehandling for alle parter slik at vi får kapasitet til å behandle søknader raskere. Respekt for frister Hvorfor kan ikke kommunen godkjenne tiltaket når alle naboer er overbegeistret? Vi forvalter lover og forskrifter, samt diverse planer. Krav må være oppfylt. Byutvikling med kvalitet.

Hva søker du om? Visjoner Følgebrev Skisser Dokumenter der dere ser at det kan være tvil om prosjektet er i henhold til gjeldende lovverk og planer. Selg prosjektet ditt, både til oppdragsgiver og til kommunen. Vi må skjønne hva dere søker om, og dere må klare å overbevise oss om at det vi har fått inn er et godt prosjekt. Når vi får inn en søknad så ser vi etter kvalitetene i det vi får inn. Vi forholder oss til lover og forskrifter, men også til visjonen om å drive byutvikling med kvalitet. Hvilke kvaliteter tilfører prosjektet byen, bydelen, nærområdet og nabolaget. Bakgrunn for valg som er gjort.

Selg meg prosjektet ditt! Selg prosjektet ditt, både til oppdragsgiver og til kommunen. Vi må skjønne hva dere søker om, og dere må klare å overbevise oss om at det vi har fått inn er et godt prosjekt. Når vi får inn en søknad så ser vi etter kvalitetene i det vi får inn. Vi forholder oss til lover og forskrifter, men også til visjonen om å drive byutvikling med kvalitet. Hvilke kvaliteter tilfører prosjektet byen, bydelen, nærområdet og nabolaget. Takk for meg!