Økologisk mat i praksis på Øyafestivalen v/ Linnéa Svensson Drammensregionen 21. april 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undersøkelse om Skolefrukt Gjennomført for høsten 2007 med Questback Kortversjon.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
1 Vi har ikke et CO2 problem!. 2 Vi har et livsstilsproblem med et CO2 symptom!
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Rapport av markedsundersøkelse
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Aktivitetsdagen for ditt nærområde
Fotballen.eu Her følger en detaljert oversikt over muligheter for annonsering på fotballen.eu Du får også oversikt over statistikk samt historikk.
Trysil Erfaringen og utfordringer som Syklist velkommen Destinasjon.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
« gir medlemmene en bedre hverdag». 2 Saker • Kort presentasjon av prosjekt og styringsgruppe • Innmeldingsskjema kvinnenettverk • Kommende seminar/kurs.
Kretsløpsbasert avfallssystem i Oslo
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Hva betyr Festspillene for Harstad?
Nordic Choice og Thon tar oss fremover
TRADEBROKER 12. Juni, 2008 Nordens største produsent og leverandør av utstyr for kildesortering og avfallshåndtering.
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
Etikk, ansvar og god praksis Direktør Dag Westby Byggeavfallskonferansen 2012.
Sør-Afrika KFUM Tensing
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
ROTARY mot år 2010 En mulighetenes organisasjon Grunnpilarer –Vennskap –Etikk –Utveksling av yrkeserfaring –Arbeide for internasjonal fred og forståelse.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Miljøfyrtårn i idretten Treningen på gjørmete gress igjen… Hvor er vinteren?
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Personalpolitisk strategi
Resultater etter KBLs opplæring i husleieloven og forvaltningsloven
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Suksesskriterier.
Sortimentutvidelse Arbeidskrav 3 HIOA Av Anne-Sophie, Kristine og Birthe ØKO.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
KLIKK SAMLIV Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
KLIKK FRILUFT Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Januar 2009.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Copyright Mercell AS 1 Oslo,30. August 2006 Bergen,31. August 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
42 år med fellesskap om fysisk aktivitet på arbeidsplassen
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Medlemsutvikling PETS 2011
Ordføreren Ordføreren K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Boligsosial satsing i Kristiansand Verdigrunnlag boligoppfølging Hjelper og støtter brukeren.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Industri og miljø SGO 2300 Bjørnar Sæther. Industrivekst og forurensing Sterk vekst i industriproduksjonen i Norge og internasjonalt Generelt.
Politisk påvirkning.
1 Miljøfyrtårn i Østfold Hvorfor og hva er oppnådd  Forankring  Mål  Resultater  Satsing i Østfold  Feie for egen dør  Hvorfor miljøfyrtårn.
2011 Fagutstillerpresentasjon Splitt - Bilimportører.
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Award-konsept.
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

Økologisk mat i praksis på Øyafestivalen v/ Linnéa Svensson Drammensregionen 21. april 2009

- Øyafestivalen – bakgrunn •En årlig musikkfestival - startet i 1999 •Tid: august 2009 •Sted: Oslo sentrum, samt Middelalderparken, Gamlebyen, Oslo •Besøkende: ca pr dag i parken •Frivillige 2008: 1726 •Utsolgt på forhånd siden 2002

Misjon Å presentere norsk rytmisk musikk på en større scene, både i og utenfor Norge. Å skape en helt spesiell festivalopplevelse for vårt publikum. Å være en internasjonal foregangsfestival i arbeidet med miljøvennlige løsninger på arrangørfeltet. Verdier Festivalen ønsker å identifisere seg med følgende verdier: Nyskapende, engasjert og idealistisk med integritet. - Øyafestivalen - identitet

– Øyafestivalen og miljø •Miljøprisen Glassbjørnen i kategori kildesortering i 2005 •Ga ut Miljøhåndbok for festivaler og utendørsarrangement i 2004, ny utgave i 2008 •Miljøfyrtårnsertifisert for andre gang i •67,21% av alt avfall ble materialgjenvunnet i 2009, og restavfallet ble til fjernvarme. •Total mengde avfall kuttet pr dag – 0,505 kg pr besøkende. •Referansegruppemedlem av Klimaløftet. •Egne miljøkurs og seminarer for andre arrangører.

•Avfallshåndtering – avfallsplan, samarbeidspartnere •Innkjøp – finn ”riktige” leverandører, miljømerkede produkter •CO2-reduserende tiltak – faststrøm vs aggregat, transport •Kommunikasjon og påvirkning – Grønn rollemodell •Sertifisering - Miljøfyrtårn, ISO14001, Green’n’clean, Debio, Svanen •GreenSeat – miljøvennlige festivalstoler - Eksempler på miljøtiltak

– Økologisk mat ØkoRock – økologisk mat til festivalfolket •Prosjektet har pågått siden 2003 •50 tonn økovarer har gått med bare de to siste årene •Omlag porsjoner ble servert i 2008 alene •Høy kvalitet på maten som serveres til frivillige, publikum og artister. •Profesjonelle kokker og restauranter tar seg av mathåndteringen •Omlag 20 leverandører, av disse er lokale, mindre frakt. •Prosjektet ØkoRock har vært et samarbeid med Oikos,

Hovedmål: ”ØkoRock skal videreutvikles som et foregangseksempel innenfor økologisk matforbruk for kultur- og næringsaktører samt ovenfor den enkelte forbruker.” Prosjekt ØkoRock – hovedmålsetting

Delmål: • Profilere Ø-merket. • Styrke fokus på markedsføring og gode historier i pressen. • Utfordre og bygge opp økomarkedsføring i samarbeid med flere større aktører i forbindelse med gjennomføringen av Øyafestivalen • Videreføre tidligere målsetninger knyttet til eksisterende og nye leverandørnettverk, dialog mellom restauranter og leverandører/produsenter samt å tilby publikum god mat til god pris. • Seminar for leverandører, restauranter og andre interesserte •Grønt arrangement- miljøseminar Prosjekt ØkoRock – målsettinger 2007

•Økt innkjøp: ca 5 tonn i 2004, ca 13 tonn i 2005 til ca 15 tonn økologisk i I 2007 utvidet festivalen til fire dager i parken og volumet øke til om lag 25 tonn økologiske råvarer! Også i 2008 ble det bestilt inn rundt 25 tonn. •Positive tilbakemeldinger fra kokkene ift råvarekvalitet og minimalt med svinn. •De aller fleste tjener penger selv om råvarepris er høy og utsalgspris er lav. OBS – prosjektmidler går ikke til å subsidiere utsalgspriser. En reell markedssituasjon. •Flere har bygget opp kontakt med egne øko-leverandører og noen har skiftet leverandører i etterkant av festivalen permanent. •Flere har blitt så inspirerte av de økologiske råvarene at de har vært med på prosjektet i mange år. - Restauranter

•Leverandører fra hele landet – men flest fra Østlandsområdet (30 stk i 2008). •Gunstig periode på året ift norske råvarer •Store prosjekt som ØkoRock utfordrer logistikk og service hos den enkelte leverandør feks etterspørsel av store volum av produkter som vanligvis selges i mindre kvanta •Problematisk å supplere under arrangement dersom noen går tom for råvarer •Avdekket dermed flaskehalser og kan påvise muligheter for forbedringer (forskjell på små/store leverandører?) •En flott markedsføringsarena og en bra test under produktutvikling. - Leverandører

Eks. på designelementer og –materiale (2006)

Undersøkelse utført av Sponsor Insight på Øya Hva kjennetegner publikumet på Øyafestiavalen? • Demografisk: –Kvinner er overrepresentert (evt raskest til å svare på undersøkelsen) (63%) –Snittalder ca. 26,8 år –7 av 10 har høyere utdannelse –68% bor i Oslo • Festivalvaner: –7 av 10 har vært på Øya før –71% har deltatt på andre festivaler i 2008 –Deltakeren benytter nærmere 3000 kroner under Øyafestivalen –9 av 10 ønsker og besøke Øya også til neste år -96% kan tenke seg å anbefale festivalen til andre - 83% sier at deres forventinger i stor grad ble innfridd.

Inntrykk av ulike forhold De besøkende på Øyafestivalen har generelt et svært positivt inntrykk av alle de ulike forholdene ved festivalen – omgivelser, tilgang på drikke og miljøbevissthet scorer aller best 20©08 Sponsor Insight AS • Selv på sanitære forhold scorer Øya bedre enn andre sammenlignbare festivaler, men har et forbedringspotensial overfor sitt eget publikum. • Tilgangen på både mat og drikke scorer høyere enn kvaliteten. • Priser kommer aldri godt ut, men antall negative er særlig høyt her. • Plass, sitteplasser og oppholdsplasser komme r kanskje ekstra dårlig ut på grunn av det ustabile været som kan ha ført til at det var vanskeligere å finne roen og sette seg ned.

Miljø Øya-publikummet er svært opptatt av miljøet generelt. Miljøprofilen på arrangementet er viktig for dem. 8 av 10 kildesorterer på festivalen, noe de sier de også gjør til hverdags. Den økologiske maten mener halvparten av respondentene at er viktig, samtidig som dette er et aspekt som flest respondenter ikke er så opptatt av. 20©08 Sponsor Insight AS

Side Økologisk mat og kildesortering oppleves også i år som de beste konseptene.

•Kartlegg behov og definér mål og visjoner! •Søk lokale løsninger og muligheter •Forankring i organisasjonen – hele organisasjonen må være med! Fra ledelse til felles løft. •Tenk originalt •Hold deg oppdatert, vis engasjement – bygg nettverk. - Hva er dine muligheter og utfordringer?

For mer informasjon: Linnéa Svensson Markedsrådgiver + Miljøsjef Takk for oppmerksomheten!