BETYDNINGEN AV ET GODT LÆRINGSMILJØ.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Visible Learning av John Hattie
Med fokus på relasjoner og kommunikasjon
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Spesialundervisning under Kunnskapsløftet
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
5. mars 2013: Hans-Olav Gammelsrud, rådgiver i Akershus fylkeskommune,
KLASSELEDELSE.
Ulikheter og variasjoner
Kunnskapsløftet og læringsutbytte - hva bør skoleeiere ta tak i?
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Presentasjon av LP-modellen
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Professor Thomas Nordahl
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Elevenes læringsmiljø og skolens brede mandat
Læringsmiljø Bunntekst.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Organisering og arbeidet i kommunene
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Undervisningssektoren 2015
Læringsmiljø og klasseledelse
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Finsk skole møter svesk
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hvordan lykkes som skoleeier?
Eksempel på et samarbeid..
Skolevandring.
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
P ROSJEKT OM FAGTEKSTER Av Annette, Vegard, Ingrid og Sindre Hedrum u.skole.
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Skolen som lærende organisasjon NFFL
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
SKOLEN SOM ORGANISASJON
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Skolebasert kompetanseutvikling
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

BETYDNINGEN AV ET GODT LÆRINGSMILJØ. Alle elever skal oppleve et godt og inkluderende læringsmiljø som fremmer deres helse, trivsel og læring. NARVIK Onsdag 29.09 – 2010. Erik Nordgreen – Lillegården kompetansesenter. Presentasjon: Egen bakgrunn Hotellet i Trondheim – praktisk tilnærming. Mange praktiske eksempler – mindre systematikk. Ideer til å kunne gjøre ting annerledes. ”Er det noe dere IKKE har gjort? Spørsmål – dumme svar. Tre ting - Aktørperspektivet Forskning

TRE SENTRALE KOMPONENTER. Relasjonskompetanse Klasseledelse Faglige/fagdidaktiske ferdigheter En påstand: Trivsel og helse henger sammen med skolefaglige prestasjoner.

WHAT ARE WE BUILDING? . Prosjekt eller fremtidsutsikter. Ordvalg former tanken

ROS, OPPMUNTRING, BELØNNING. LÆRINGSPYRAMIDE KONSEKVENSER . STRUKTUR Kvinner på randen Student ved høyskolen i Telemark – strukturførst Ikke vanntette skott mellom fasene Lære av andre – mer nå enn før Belønning: a) for voksne b) læreren i Kristiansand ROS, OPPMUNTRING, BELØNNING. RELASJONER

ETIKK-TAKK Relasjon som instrumentelt redskap. Er noe ”godt i seg selv?” Ann S. Masten Distinguished McKnight University Professor Ph.D., 1982, University of Minnesota Competence, risk, and resilience in development Håp, forventninger og tillit skaper læring. Rimi-revolusjonen . Filosofiboken Økonomisk utbytte – læringsutbytte. Mennesker behandler man ordentlig Holdninger og forventninger - struktur

Hvem er dette….? .

Hva er en skolekultur? En skolekultur er overbevisninger, verdier, relasjoner og opplæringsprinsipper i et lærerkollegium. Skolens ethos eller klima. Kulturen bærer gruppens kollektivt aksepterte løsninger videre til nye og uerfarne medlemmer. Rent fysisk er læreren ofte alene. Psykisk er læreren aldri alene. Kulturen gir en levende kontekst for lærerens utvikling og måte og undervise på.

Ulike skolekulturer (Hargreaves) Fragmentert individualisme Isolasjon og privatiserte lærere Beskyttelse mot innblanding utenfra Utrykk for usikkerhet, angst og frykt for å bli målt Balkanisering Identitet knyttet til en gruppe Lav gjennomtrengelighet og høy stabilitet Lite kollektiv gjennomføring og statusforskjeller mellom grupper Påtvunget kollegialitet Administrativ regulering for å skape kollegialitet, tid og sted, obligatorisk deltakelse Kunstige grep som kan kvele ekte ønsker

Skolekulturer (forts.) Samarbeidskultur Felleskap, tillit og støtte som betyr noe i det daglige arbeidet Nært samarbeid med løpende utvikling Utviklingsorientering, frivillighet og stor innsats Bevegelig mosaik Fleksibelt og dynamisk samarbeid Tilhørighet i ulike grupper, utfordrende samarbeid

Skolekulturens innhold Innholdet består av alle holdninger, verdier, vaner, antagelser og måter å gjøre ting på som en bestemt gruppe lærere er felles om. Å være felles om noe er både en implisitt og eksplisitt konsensus. En slik konsensus er vesentlig i alle organisasjonskulturer.

To typer handlingsteorier Offisielle handlingsteorier: Det vi muntlig eller skriftlig hevder at vi skal gjøre. De uttalte handlingsteoriene fungerer som offisielle "kart". Men det bedriften sier den står for behøver ikke å vise seg i dens faktiske handling. Bruksteorier: Dette er det vi i virkeligheten gjør; våre anvendte handlingsteorier eller bruksteorier. De kan være andre enn de uttalte teoriene, fordi den enkelte konstruerer sine egne representasjoner av organisasjonens uttalte teorier. (Argyris og Schön, 1978)

Praksis i klassen Daniel Stern: Affektiv inntoning. Menneskers intimsone. Tangentmetoden. Tiltak og strategi.

Paulo Freire. De undertryktes pedagogikk. Definisjonsmakt Engasjement HUMANISERING DEHUMANISERING Litt om Brasil, folketall, demografi, politisk historie Slavehistorien i Brtasil er betydelig underrapportert. MST – den opprinnelige varianten Må oppleves relevant. Marxixtisk inspirert Inspirerte frigjøringsteologien Ortopraksis fremfor ortodoksi.

FINN SKAARDERUD om det selvstendige individ har oppstått. ”Det undrer meg mye hvordan forestillingen om det selvstendige individ har oppstått. De eneste selvstendige individer jeg kjenner er muligens autister.” Finn Skaarderud. . Han er en sånn enI den klassen der er det jo bare flinke og ordentlige elever. Hva skal man gjøre med mennesker som meg…? Hva skal man gjøre med sånne elever som bare ikke vil? Vi har en sånn håpløs elev. TING BARE SKJER , IKKE SANT…?

Ulike teoretiske perspektiver på elevenes handlinger og læring i skolen Kontekst Læringsmiljø Undervisning Relasjoner Venner Uvenner Hjemmeforhold System Eleven i samspill med de ulike sosiale systemene. Omfatter alle de tre perspektivene. Aktør Elevens virkelighetsoppfatning, selvoppfatning og mestringsstrategier Individ Elevens individuelle forutsetninger, Stabile karaktertrekk En relasjon kan analyseres i disse tree perspektivene. Lage et eksempel – LIVE?

TRIANGULÆRE RELASJONER PPT, Barneverntjeneste En hektisk morgenstund på 2 minutter Reidun som barnevakt. Omtale av kollegaer. Læringsmiljø Elever Hjem SKOLE

SLIDING DOORS. Gerald Patterson: «Coersive circles» «Tvingende Samhandlingsmønstre»

Metaanalyser av elevenes læringsutbytte (Hattie, J Metaanalyser av elevenes læringsutbytte (Hattie, J. (2009): Visible learning) Alle resultater er uttrykt i effektstørrelser knyttet til elevens læring 0.00 – 0,19 ingen effekt 0.20 – 0.39 liten effekt 0,40 – 0,59 middels effekt > 0,60 stor effekt

Betingelser tilknyttet skolenivå og organisering har blitt tillagt overdrevet betydning Område Effekt-størrelse Effekt-vurdering Nivådifferensiering 0,12 Ingen effekt Baseskoler/Åpne skoler 0,01 Aldersblanding 0,04 Redusert klassestørrelse 0,21 Liten effekt l

Læreren og elevenes læringsutbytte Område Effekt-størrelse Effekt-vurdering Lærerens tilbakemelding til elevene, (positiv, støttende og konstruktiv) 0,73 Stor effekt Lærerens tydelighet og struktur i undervisningen 0,71 En positiv og støttende relasjon mellom elev og lærer 0,72 Kognitive strategier; dialog, spørsmål, klargjøring, repetisjon, oppsummering 0,74

Læreren utgjør en forskjell (Hattie 2009) Faktorene tilknyttet læreren og undervisningen har en gjennomsnittseffekt på 0,68. Læreren har den mest kraftfulle innflytelsen på elevenes læring og utvikling og de viktigste faktorene er:

POENGET . LETTE FRA BAKKEN

Referanser Hattie, J. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York: Routledge. Nordahl, T. og Dobson, S. (red) (2009): Skolen og elevens forutsetninger. Om tilpasset opplæring i pedagogisk praksis og forskning. Vallset: Opplandske bokforlag.

TUSEN TAKK!