Ulikheter og variasjoner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva kjennetegner god klasseledelse?
Advertisements

Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Spesialundervisning under Kunnskapsløftet
Prinsipper for god pedagogisk praksis
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Noen utfordringer for skolene
Fra prøving og feiling til
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Pedagogisk analyse.
LP-modellen SePU, Lars Arild Myhr
Lederskap i klasserommet
Pedagogisk psykologisk tjeneste
KLASSELEDELSE.
Kunnskapsløftet og læringsutbytte - hva bør skoleeiere ta tak i?
BETYDNINGEN AV ET GODT LÆRINGSMILJØ.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Presentasjon av LP-modellen
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Er det sammenheng mellom spesialundervisning og vanlig undervisning?
Utfordringer i spesialundervisningen
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Anne-Karin Sunnevåg Lillehammer Rådgiverkonferansen 2008
Professor Thomas Nordahl
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Den systemteoretiske analysemodellen Levanger 20. – 21. april 2006
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Professor Thomas Nordahl Lillehammer
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
LP og evidens i undervisningen
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Læring og utvikling i barnehage og skole
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Undervisningssektoren 2015
Læringsmiljø og klasseledelse
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Forskningsresultater Norske LP-skoler Presentasjon av noen forskningsresultater En undersøkelse i forbindelse med evaluering av LP-modellen gjennomført.
Finsk skole møter svesk
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hvordan lykkes som skoleeier?
Velkommen til et nytt skoleår!
Pedagogikk og elevkunnskap
PEL-eksamen Glu 5-10.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
PEL eksamen Av Sindre Gusfre Berge Lærerrollen - motivasjon
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
PEL EKSAMEN Hvordan kan jeg som lærer jobbe opp en klasse der elevene vil føle seg trygge sosialt, og at de selv føler at de mestrer det faglige?
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva har effekt på læring? Thomas Nordahl
Klassemiljø, forskning og praksis Thomas Nordahl
Den gode skole Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning.
Pedagogisk praksis og elevers læringsutbytte Thomas Nordahl.
Tilpasset opplæring Professor Thomas Nordahl Hafjell
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
En kvantitativ og kvalitativ analyse av forskjeller og likheter mellom skolene. Rapport av Thomas Nordahl, Sølvi Mausethagen og Anne Kostøl. Høgskolen.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
Finsk lærer i svensk skole
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Ulikheter og variasjoner Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning Hillerød, 02.12.10

Utvalg og svarprosent Utvalg Antall Svarprosent Elever og klasselærers vurdering av elevene 24 663 91,8

Elevenes motivasjon I undersøkelsen framstår elevenes motivasjon som helt avgjørende for elevenes læringsutbytte. Motivasjon er den variabelen i undersøkelsen som har sterkest forklaringskraft på læring Motivasjon er en tilstand eller situasjon som forårsaker aktivitet hos individet, styrer aktiviteten i bestemte retninger og ikke minst holder arbeidsinnsatsen ved like over tid Motivasjon kan beskrives som den prisen en person er villig til å betale for å få eller oppnå noe For barn og unge handler det ikke om at de generelt mangler motivasjon, det handler om hvorfor de skal arbeid med skole og læring i stedet for å engasjere seg i andre ting.

Indre og ytre motivasjon Den indre motivasjon dreier seg om den kognitive eller emosjonelle prosessen som foregår i den enkelte Den ytre motivasjonen vil være knyttet til en form for ytre belønning som ros, karakterer, positive tilbakemeldinger fra noen som betyr noe eller økt status. Skillet mellom indre og ytre motivasjon ikke er absolutt, og vi skal være forsiktige med å definere en indre motivasjonskilde som mer prestasjonsfremmende enn en ytre.

Forståelse av undervisningsdifferensiering Smalt perspektiv individualisering Individualisert undervisning ved f.eks. individuelle utviklingsplaner, arbeidsplaner, læringsstiler, ansvar for egen læring. Nivådifferensiering, spesial-undervisning, segregering Fokus på indre motivasjon Vektlegging av individet framfor fellesskapet. Bredt perspektiv kollektivisering Samarbeidskultur i den enkelte skole Inkludering samt faglig og sosial deltakelse Fokus på kollektive tilnærminger i undervisningen i tillegg til individuell tilpasning. Fokus på både indre og ytre motivasjon. Vektlegging av struktur og tydelighet i undervisningen.

Motivasjon og selvregulert læring – individualisert undervisning Mange elevers og læreres fokus ved selvstendig arbeider rettes mot å bli ferdig med aktivitetene. Dermed blir fokuset på selve læringsprosessene lite presist (Klette og Lie 2006). Ved mye individualisert arbeid blir lærerens veiledning mer kontrollerende på atferd enn støttende i forhold til læring og autonomi (Olaussen 2009). Elever uten støtte vil lett bli værende i sin egen sosiokulturelle bakgrunn. Paradoksalt nok kan mye individualisert undervisning hemme mer enn å fremme autonomi og selvregulering

Lærervurdert motivasjon Elevvurdert motivasjon Sammenhenger mellom lærer- og elevvurdert motivasjon og andre faktorer i skolen Lærervurdert motivasjon Elevvurdert motivasjon Skolefaglige prestasjoner .79 .30 Bråk og uro -.43 -.61 Struktur i undervisningen .40 Variasjon i undervisningen .05 .10 Relasjon til lærer .24 Trivsel .32 .50 Thomas Nordahl

Motivasjon og undervisning - stianalyse .30 (.40) .05 (.10) .24 (.40) Struktur .42 Variasjon Motivasjon .41 Relasjon elev lærer

Konklusjon 1. Store variasjoner mellom elevgrupper Dansk skole kan være bedre tilpasset noen elevgrupper enn andre. Gutter skårer systematisk dårligere enn jenter. Særlig gutter med en ikke-vestlig bakgrunn kommer dårlig ut. En stor andel av disse guttene kan forsøke å oppnå mestring og respekt på helt andre arenaer enn i skole og utdanning. 24,9 % av elevene i folkeskolen defineres til å ha individuelle vansker, problemer eller diagnoser. 30 % av guttene. Elever med atferdsproblem og elever med ADHD kommer svært dårlig ut. Det er en stadig økende andel elever som mottar spesialundervisning. De har det og gjør det dårlig i skolen.

Faktorer med forklaringsbidrag på skolefaglige prestasjoner Ro og orden i undervisningen Elevenes trivsel Relasjon mellom elev og lærer Struktur i undervisningen Klasseledelse Motivasjon og arbeidsinnsats De fleste av disse variablene som forklarer læring har læreren stor muligheter til å ha innflytelse på.

Strategier med stor effekt Område Effekt-størrelse Effekt-vurdering Formativ evaluering der læreren vektlegger det som gir læring 0.90 Stor effekt Lærerens tilbakemelding til elevene (støttende og konstruktiv) 0,73 Lærerens tydelighet og struktur i undervisningen 0,75 En positiv og støttende relasjon mellom elev og lærer 0,72 Klare standarder for god undervisning 0,88 Håndtering av bråk og uro i undervisningen 0.80 Thomas Nordahl

Betingelser tilknyttet skolenivå og organisering har blitt tillagt overdrevet betydning (Hattie 2009) Område Effekt-størrelse Effekt-vurdering Nivådifferensiering 0,12 Ingen effekt Individualisert undervisning 0,19 Selvregulert læring 0,04 Redusert klassestørrelse 0,21 Liten effekt Mer økonomiske ressurser 0,23 Baseskoler/åpne skoler 0,01 Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Konklusjon2: Læreren er av avgjørende betydning Lærere med struktur i undervisningen er til stede når timen begynner, definerer og formidler til elevene klart hva som skal foregå og oppsummerer og avslutter timene. Det er påfallende hvor viktig det er med ro og orden i under-visningen, og her er det store variasjoner mellom danske lærere. Elever som opplever at de har et godt forhold til lærerne sine har et bedre læringsutbytte og er mer motiverte for skolearbeid. Lærere som er støttende i elevenes læringsarbeid lykkes godt. Disse lærerne gjør læringen synlig for elevene. Alle elever er aktive i sin egen læringsprosess, også elever med diagnoser, vansker eller en ikke-vestlig bakgrunn. Alle elever trenger deltagelse i felleskap samt forventinger og støtte fra læreren.

Konklusjon 3: Behov for en analytisk tilnærming Det vil alltid være noe i undervisningssituasjonene som bidrar til at utfordringene opprettholdes. Lærere trenger analytisk kompetanse og i dette også evne og vilje til å se på seg selv som lærer og tilrettelegger for elevenes læring. I en analytisk tilnærming må læreren ha evnen til å se den enkelte elev som et tenkende og meningsskapende menneske. Se eleven som aktør i eget liv. Videre må læreren ha kunnskap om hvilke pedagogiske tilnærminger som gir best resultater for elevene. Alt er ikke like bra.

Opprettholdende faktorer og pedagogisk analyse problem Utfordring/ Opprett- holdende faktor

Systemanalyse Per viser lav arbeidsinnsats og motivasjon Læreren viser en ettergivende klasseledelse En utydelig og lite strukturert undervisning Det gis ingen formativ evaluering av Pers arbeid Det er en dårlig relasjon mellom Per og lærer Per er engstelig for å mislykkes Undervisningen knyttes lite til Per sine tidligere kunnskaper

Ulike perspektiver på elevenes handlinger og læring i skolen Kontekstuelt perspektiv med fokus på læringsmiljøet og undervisningen Aktørperspektiv med fokus på elevens virkelighetsoppfatninger og mestringsstrategier. Eleven som aktør i eget liv Individperspektiv med fokus på elevens forutsetninger, hjemmeforhold, skader og vansker (patologi)

Referanser Hattie, J. (2009). Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York: Routledge. Klette, K. (2008): Når eleven får ansvar for egen ulykke. I: Bedre skole 1/2008 Nordahl, T. (2010): Eleven som aktør. Fokus på elevens læring og handlinger i skolen. Oslo: Universitetsforlaget Nordahl, T. Sunnevåg, A-K., Kostøl, A. og Aasen, A. (2010): Ulikheder og forskjeller. Fredrikshavn: Dafolo forlag Qvortrup, L. (2009): Læreren må bli best i det han skal være best i. I: Bedre skole 3/2009 s. 76 - 82 Senter for praksisrettet utdanningsforskning