Kvinne på topp September2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Hvorfor skal du stemme? Skrevet av Hallvar Furø, Digital Medieproduksjon i Halden
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Fra ord til liv Mars 2011.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Mestring og forebygging av depresjon
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Veiledning av elever / lærlinger
Mestring og forebygging av depresjon
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
- Hovedrolle eller birolle
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Skaperen, ordneren og danseren
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
En måte å lese Bibelen på
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Aggression Replacement Training
MEDARBEIDERSAMTALEN Planleggings-samtalen Oppfølgings-samtalen
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Om å skrive om litterære tekster
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Konflikter – håndtering og forebygging
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Jesus, døperen Johannes og jul
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Kulturteori
Smittende Tro Del Vær deg selv.. Pausebilde.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Litterære virkemidler
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Mål og målstyring Ungdomsbedrifter FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
“Disippel-høring”.
Etikk og helseprofesjonene
Responsferdigheter & Kartlegging
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Retorikk. Retorikk – læren om talekunsten Utviklet seg fra Hellas ca 400 år før Kristus Ord får konsekvenser Taler kan føre til krig og fred. Bush- Stoltenberg.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Livet er praktisk, det gjelder også vår kristne tro.
1 Kommunikasjon.
Den vanskelige samtalen
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Barn i krise K og T Presentasjon Litt om Rvts.
Noen tanker før medarbeidersamtale på din arbeidsplass
Utskrift av presentasjonen:

Kvinne på topp September2008

Feedback som feedforward Kjøreregler for gode tilbakemeldinger (Guro Øiestad Feedback) Human Factors

Men det du sier ord må følges av handling unngå dobbeltkommunikasjon hold heller munn enn å gi falsk feedback finn det positive ved hjelp av kikkertsyn vær realistisk Human Factors

Fortell andre at du verdsetter dem 2. Si det du mener Fortell andre at du verdsetter dem Human Factors

3. Dyrk mangfold og forskjellighet Se mangfoldet i enkeltindivider Verdsett de forskjellige bidragene i grupper Human Factors

4. Dyrk likhet og rettferdighet Tenk etisk; alle har krav på gode tilbakemeldinger Gjør det til en del av kulturen å fremheve hverandre Human Factors

5. Overrask og vær kreativ Gi respons på ”blinde” sider hos folk, ting de kanskje ikke er klar over selv Human Factors

Gjentakelser forsterker den positive virkningen 6. Si ting om igjen Gjentakelser forsterker den positive virkningen Human Factors

Bruk din intuisjon slik at du gir passe mye og passe lite feedback 7. Ikke overdriv Bruk din intuisjon slik at du gir passe mye og passe lite feedback Human Factors

Påpek ting, men unngå bombastisk påstander 8. Ikke invader Påpek ting, men unngå bombastisk påstander Human Factors

Kritikk som feedback fungerer konstruktivt når den gis på rett måte og i rett situasjon Human Factors

Blir bedre til å navigere Kan luke bort det vi ikke er tjent med Korreksjon for å lære Blir bedre til å navigere Kan luke bort det vi ikke er tjent med Human Factors

Hva fungerer ikke og hvorfor Hva kan gjøres i stedet Tips om hvordan Korreksjon må være spesifikk Hva fungerer ikke og hvorfor Hva kan gjøres i stedet Tips om hvordan Human Factors

Tar kritikk uten å å bli redd for å bli avvist En plattform av aksept Tar kritikk uten å å bli redd for å bli avvist Human Factors

Unngå vekselvirkningen: anklage – forsvar -anklage Hvordan gi kritikk Unngå vekselvirkningen: anklage – forsvar -anklage Human Factors

Fortell hvorfor du kommer med kritikk unngå å gi følelsen av at man ”tar” spør om den andre er klar for kritikk og begrunn hvorfor du vil gi kritikk Human Factors

Formuler kritikken som et ønske Velg de riktige ordene Jeg budskap få den andre til å lytte Jeg budskap hva du opplever Human Factors

Å ta imot kritikk Undertykk instinktet Bruk hodet Gjenta kritikken vis at du lytter Spør hva de ønsker i stedet Man kan lage en avtale Human Factors

Du må selv bli den forandringen du ønsker å se i verden (partiet)……………….. Human Factors