Kvinne på topp September2008
Feedback som feedforward Kjøreregler for gode tilbakemeldinger (Guro Øiestad Feedback) Human Factors
Men det du sier ord må følges av handling unngå dobbeltkommunikasjon hold heller munn enn å gi falsk feedback finn det positive ved hjelp av kikkertsyn vær realistisk Human Factors
Fortell andre at du verdsetter dem 2. Si det du mener Fortell andre at du verdsetter dem Human Factors
3. Dyrk mangfold og forskjellighet Se mangfoldet i enkeltindivider Verdsett de forskjellige bidragene i grupper Human Factors
4. Dyrk likhet og rettferdighet Tenk etisk; alle har krav på gode tilbakemeldinger Gjør det til en del av kulturen å fremheve hverandre Human Factors
5. Overrask og vær kreativ Gi respons på ”blinde” sider hos folk, ting de kanskje ikke er klar over selv Human Factors
Gjentakelser forsterker den positive virkningen 6. Si ting om igjen Gjentakelser forsterker den positive virkningen Human Factors
Bruk din intuisjon slik at du gir passe mye og passe lite feedback 7. Ikke overdriv Bruk din intuisjon slik at du gir passe mye og passe lite feedback Human Factors
Påpek ting, men unngå bombastisk påstander 8. Ikke invader Påpek ting, men unngå bombastisk påstander Human Factors
Kritikk som feedback fungerer konstruktivt når den gis på rett måte og i rett situasjon Human Factors
Blir bedre til å navigere Kan luke bort det vi ikke er tjent med Korreksjon for å lære Blir bedre til å navigere Kan luke bort det vi ikke er tjent med Human Factors
Hva fungerer ikke og hvorfor Hva kan gjøres i stedet Tips om hvordan Korreksjon må være spesifikk Hva fungerer ikke og hvorfor Hva kan gjøres i stedet Tips om hvordan Human Factors
Tar kritikk uten å å bli redd for å bli avvist En plattform av aksept Tar kritikk uten å å bli redd for å bli avvist Human Factors
Unngå vekselvirkningen: anklage – forsvar -anklage Hvordan gi kritikk Unngå vekselvirkningen: anklage – forsvar -anklage Human Factors
Fortell hvorfor du kommer med kritikk unngå å gi følelsen av at man ”tar” spør om den andre er klar for kritikk og begrunn hvorfor du vil gi kritikk Human Factors
Formuler kritikken som et ønske Velg de riktige ordene Jeg budskap få den andre til å lytte Jeg budskap hva du opplever Human Factors
Å ta imot kritikk Undertykk instinktet Bruk hodet Gjenta kritikken vis at du lytter Spør hva de ønsker i stedet Man kan lage en avtale Human Factors
Du må selv bli den forandringen du ønsker å se i verden (partiet)……………….. Human Factors