KOR Klient- og resultatstyrt praksis – brukermedvirkning og effektiv hjelp - to sider av samme sak? Birgit Valla Psykolog, Stange kommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Advertisements

Hva har vi oppnådd i psykiatrien
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Teknologi i klasserommet
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Konklusjoner fra ”Å spørre den det gjelder”
Bergen en sykkelby med potensiale
Sosial integrering Geir Hyrve.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Alfa kurs- og behandlingssenter
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Unimed 1 Noe om status for forskning om akuttpsykiatriske tilbud Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Unimed Helsetjenesteforskning Avdeling for psykisk.
”Selbuseminaret” Ambulante tjenester – i brukerperspektivet 2. – 3. november 2006 Sykehuset Innlandet Avdeling BUP døgn Hagen behandlingsenhet Anne Kirkeby.
Godt verktøy er halve jobben
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Kontostreng og annet artig…
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Diabetes- sett fra en kolibri
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
Terapeutens bidrag i psykoterapi
Prosjekt ”Mestring av hverdagen” Utvikling av aktivitetstilbud tilpasset personer med nevrologiske skader eller sykdommer.
Helsesenteret for papirløse migranter Innlegg konferanse ved daglig leder Celine Blom.
Inkludering (av jenter) i idretten – et antropologisk perspektiv
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Tilpasset opplæring i en lærende skole
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Avdeling for sosionomutdanning
Post 4, sykehuset Levanger
Behandling av tvangslidelser - hvordan bedre effekten?
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Barn som pårørende.
Behandling Etablere og bevare en alianse: En god behandlingsalianse virker klart positivt inn på forløpet og pasientens psykologiske funksjonsnivå Følg.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
eksempel problemstilling
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Barn som pårørende.
Det digitale nettsamfunnet og helse. Kan vi skape morgendagens helseplan med gårsdagens løsninger?
Barnevern – store satsinger, udekkede behov Helge Eide, KS Agder høstkonferanse
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
100 lure ord å lære.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Introduksjon til patentrett
SINTEF-undersøkelsen om salting og trafikksikkerhet
“Skipper på egen skute" Pasienters erfaringer med bruk av metaforen ”Skipper på egen skute” i løsningsfokusert tilnærming. En kvalitativ studie. (Upublisert)
Senter for atferdsforskning
BUCS Utfordringer og valg av fokus Tor Stålhane. Rammebetingelser Første spørreundersøkelse viser at det vi gjør må kunne: Brukes sammen med UML Passe.
Prosjekt nr: 057EHovedprosjekt, 2HKI vår Hovedprosjekt vår 2002 Tittel:RMC på web Title:RMC goes to web.
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
1 SKAL DU HJELPE KFUK-KFUM NÅR VI SLUTTER?. 2 VI FIKK SÅ MYE GLEDE I KFUK-KFUM I Y’S MEN FORTSATTE DET.
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
FAMILIEHJELPA I STANGE KOMMUNE
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Nye power points Alta 30/11 og 1/ BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems,
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Innovasjon i lokalarbeidet
FIT: Feedback informerte tjenester
Utskrift av presentasjonen:

KOR Klient- og resultatstyrt praksis – brukermedvirkning og effektiv hjelp - to sider av samme sak? Birgit Valla Psykolog, Stange kommune

Hagen behandlingsenhet

Min erfaring med KOR Flere kurs m/utviklerne: Barry Duncan og Scott Miller. Jacqueline Sparks Training of Trainers Brukt skalaene siden 2005 AU i KOR-nettverket Bokprosjekt Artikler

Blogg

Stange kommune – Virksomhet Barn og Familie Virksomhetsleder som min nærmeste leder. En del av ledergruppa i Barn og Familie. KOR i BaFa: Forankret i ledelsen Familiehjelpa Barneverntjenesten Helsestasjonen/skolehelsestjenesten Konsulent for funksjonshemmede

Same shit – new wrapping? Ethvert system er perfekt designet for å gi akkurat det resultat det gir Utfordringen ligger ikke i å se det ingen ser, men å tenke det ingen har tenkt om det alle ser Vi vet at det ikke er nok å gjøre mer av det samme, men at vi må se på tjenestene på nye måter, med brukernes øyne, og lete etter løsninger på de utfordringer alle ser gjennom å tenke nytt.

Medisinsk modell versus kontekstuell modell Det er generelle faktorer som forklarer et godt behandlingsresultat, der den viktigste er den terapeutiske alliansen. Terapien inneholder et rasjonale som gir en troverdig forståelse av klientens problemer; og en prosedyre for å oppnå endring. Spesifikke behandlingsformer for spesifikke lidelser/sykdommer. Det er den spesifikke fremgangsmåten eller teknikken innenfor en bestemt terapiform som kan forklare behandlingsresultatet overfor en spesifikk sykdom. “Vitenskapelig så er den medisinske modellen som metafor for psykoterapi ganske enkelt ikke overensstemmende med de data som foreligger fra psykoterapistudier.” (Wampold, 2001)

Klient og Resultatstyrt praksis (KOR) KOR er et verktøy for systematiske tilbakemeldinger på Brukerens opplevelse av arbeidsalliansen Brukerens opplevelse av egen bedring Hvorfor? Psykoterapiforskning forteller oss at det som best predikerer positivt resultat er brukers opplevelse av allliansen og tidlig endring. Individuell plan blir aldri brukermedvirkning med mindre vi sikrer oss informasjon om hvordan brukerne opplever prosessen.

KOR Et system som fremmer brukermedvirkning Et system for kvalitetssikring Et system som bidrar til bevisst kompetansebygging Et system som hjelper oss å måle resultater og fremmer effektivitet

Feedback is the breakfast of champions

Vet vi hvordan vi presterer? De minst effektive terapeutene trodde de var like gode som de mest effektive. De gikk ut ifra at de presterte godt, uten å få direkte feedback. Studier viser at vi blir mer selvsikre etter hvert som vi få mer erfaring, selv om det er liten eller ingen forbedring i de faktiske resultatene. Lamberts studier viser at terapeuter er lite flinke til å oppdage klienter uten bedring. Misnøye uttrykkes sjelden før brukeren har bestemt seg for å slutte. Studie: 67% av terapeuter rated seg A eller over (fra A+ til F) 11

Tilbakemeldinger Hjelper hjelpen?

Gi eksempler: Venner – dette er veldig viktig for barn. Snakke om de tankene jeg har fordi det kan jeg ikke gjøre med andre. Trampolineterapi: Komme hjem til meg.

Klientens endringsteori We have the answers – we just need someone to bring them to the front of our head Molly, 10 år Sterk korrelasjon mellom opprettholdelse av endring og hvorvidt klienten tilskriver endring egen innsats Klienter som tilskriver endring til et medikament eller terapeuten er mindre sannsynlig å opprettholde endring enn de som tilskriver endring egen innsats Frank, J.D. (1976). Psychotherapy and the sense of mastery. In R.L. Spitzer et al. (eds). Evaluation of Psychotherapies. Baltimore, MD: Johns Hopkins. Liberman, B. (1978). The maintenance and persistence of change. In J.D. Frank et al. (eds). Effective ingredients of effective psychotherapy. New York: Brunner Mazel.

Når barnet sier noe om endring Ikke alltid vi får med oss det klientene prøver å fortelle oss. Da er det godt å ha kurven.

Mors beskrivelse av barnets endring Når barnet ikke vil medvirke. Lytte til mor

En historie om endring (eller mangelen på) Klienten kan av og til ta feil, men det kan jammen meg fagfolk også. Dette er lave skårer, man forventer noe endring Utredning, innlegging, ambulant hjemme jobbing Å registrere resultater på en slik måte er respektfullt overfor klienten. Vi er regnskapspliktig i forhold til at de skal få det bedre i livet sitt. Det er vår jobb å hjelpe dem, vi bør vite når vi ikke gjør det. Dette trenger vi tilbakemelding på fra klienten. Jobben vår er at folk som har det vanskelig skal få det bedre i livet sitt. Det er bare de selv som kan svare oss på om vi lykkes, fordi det er de som lever dette livet. I tillegg har registrering av resultater stor virkning på effektivitet. Dette betyr at vi kan hjelpe flere med samme ressurser. 4 ganger så mange behandlede på Hagen I USA et senter sparte 1 million dollar på et år, åpnet ny avdeling med det samme budsjettet for barn som var utsatt for seksuelle misbruk.

Den terapeutiske alliansen Består av tre komponenter Enighet om mål Enighet om arbeidsoppgaver Det emosjonelle båndet mellom terapeut og klient Bordin, E.S (1979) The generalizability of the psychoanalytic concept of the working alliance. Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 16, 252-260- Historie fra om man er enige: Mitt besøk hos legen. Ny klient fra privatpraksis. Måtte grave, kanskje ikke kommet igjen. Skal lære dere metoder for lettere å få til dette

Jente med gode ideer

Å reagere på feedback - fleksibilitet Fleksibel bruk av metode Fleksibel bruk av ressurser Fleksibel bruk av behandlingsarena Fleksibel bruk av tid

Statistikk myoutcomes

Praktisk Sørg for at kopier av skalaene ligger lett tilgjengelig. Pass på at det fylles på. Snakk om hvordan man kan lage gode systemer, slik at ikke skalaene blir ”liggende i en haug”. Plastmapper ol. Ikke undervurder verdien av god logistikk

Resultater ved bruk av KOR Forskningsstudie gjort ved familiekontorene i Tønsberg og Drammen viste at den gruppen som fikk feedback oppnådde signifikant mer bedring enn de i TAU-gruppen (treatment as usual) ved slutten av behandlingen, og fikk bedre resultater seks måneder etter endt behandling. Feedbackgruppen oppnådde også signifikant mindre tilfeller av separasjon og skilsmisser (Anker et al, 2009). Ved The Center of Family Services i Palm Beach, Florida ble gjennomsnittelig antall timer redusert med 40%. Avbestillinger og ikke-møtt ble redusert med henholdsvis 40 og 25%. Og langtidspasienter uten bedring minket med 80% (fra 10% av alle klientene til 2%). På et år sparte senteret nesten en halv million dollar, penger som ble brukt på flere stillinger, og til å tilby flere tjenester. Community Health & Counseling Services, Bangor i Maine (USA) opplevde også dramatisk økning av effektivitet overfor klienter med alvorlige psykiske lidelser. Over en tre års periode ble ikke-møtt og avbestillinger redusert med 30%, mens gjennomsnittelig behandlingstid minket med 59%. Behovet for langvarig støtte enten i form av innleggelse eller case management minket henholdsvis 50 og 72%. Samtidig var det en forbedring i brukertilfredshet med tjenestene.

…og flere resultater Ved The Center for Alcohol and Drug Treatment (CADT) i Minnesota tilbys det tjenester til over 6000 nye klienter i ulike programmer hvert år. Sammenlignet med andre lignende tjenesteytere i Minnesota var fullførte behandlinger 15 % høyere hos CADT, mens behandlingslengde for innlagte pasienter og intensiv polikliniske pasienter var 20% og 43 % lavere. Resultatene har også forbedret seg. (Bohanske & Franczak, 2010) Etter at Hagen behandlingsenhet gikk over fra ekspertstyrt til klientstyrt behandling, økte antall behandlede barn med 300 %. Dette så vi da vi sammenlignet femårsperioden før omleggingen (1990–1995) med femårsperioden etter omleggingen (2000–2005). Og det hadde skjedd uten nyansettelser og økt ressursbruk. Det vi også så, var at gjennom kontinuerlige tilbakemeldinger fra brukerne kom vi raskere i gang med tiltak som virket. I tillegg så vi at når familiene var med på å bestemme tiltakene, ble disse ofte mindre omfattende (Huggins, Valla, Huggins, 2007).

I fellesskap for endring

Hjemmesider www.heartandsoulofchange.com Barry Duncans hjemmeside med blogg, skalaer, artikler, med mer. Her kan man registrere seg for å være med i heroicagencieslist (diskusjonsforum) www.scottdmiller.com Scott Millers hjemmeside, med blogg, skalaer med mer. http://www.centerforclinicalexcellence.com The International Center for Clinical Excellence (ICCE) bygd opp av Scott Miller og andre. Her kan man melde seg inn og siden fungerer litt som en “facebook” community. www.r-bup.no Her finnes informasjon om nettverket for KOR som ledes av Anne-Grethe Tuseth ved R-BUP sør/øst