LANDSORGANISASJONEN I NORGE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategi og høringsuttalelse - vårt svar på nye regler om motorferdsel i utmark Motorsportkonferansen 2007.
Advertisements

Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Innherred samkommune Veien videre +litt oppsummering Sandvika
Forbundet arbeid med Landsmøtet 2014 Presentasjon per 27. mai
Venner som hjelper andre
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Arbeid og psykisk helse Informasjonssatsing 2010/11.
Sosiale medier - utfordringer for tillitsvalgte. Facebook større enn VG.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Den ideelle kommunesammenslåing
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Energirådet Internasjonalisering av energibransjen 25. februar: Arbeidsgruppe nedsatt av Energirådet på Olje- og energiministerens initiativ:
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Presentasjon av NTL NAV
Noen valg er viktigere Arbeidslivet etter Stortingsvalget 2013.
Medlemsundersøkelsen 2012 Hebe Gunnes Seniorrådgiver NIFU/styremedlem NTL forskningsinstitutter
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Vekst og Verving.
Vekststrategi for Norges Diabetesforbund
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Hva er kommunikasjon?.
I folkets tjeneste Hvem er jeg? Bystyremedlem i Oslo siden 1987 (minus vara 4 år) Hovedstyremedlem i KS siden 2003 Ombudsmannsnemnda.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Programarbeidet Sentralstyret 26. november 2007 Helga Pedersen.
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Virksomhetsplan Avdeling Østfold. Hovedmål 1: Avdelingen stimulerer til faglig utvikling Vi arrangerer gode fagmøter uten særlig kostnad for.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
NIFS LOV OM IDRETTSRÅD I ALLE KOMMUNER MED MER ENN TRE IDRETTSLAG SKAL DET VÆRE IDRETTSRÅD FOR IDRETTSLAG SOM ER MEDLEM I NIF. (NIFS LOV § 8) Idrettsrådet.
Nytt medlemssystem. Ble først vurdert i administrasjonen ved slutten av Styret først opplyst om arbeidet i januar. Investering godkjent av styret.
NORSKE HUSØKONOMERS FORBUND. . Forslaget fra styret i NHF var  Det nedsettes et arbeidsutvalg. AU, på 3 personer som utreder organisasjonens fremtid.
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
Lokal handlingsplan for videre kamp mot postdirektivet 2010
Folkehelseplan (kommunedelplan) for Aurskog-Høland kommune
NTL – akkurat nå Aktuelle saker fra forbundet. Hva skjer? Aktuelle politiske saker for NTL Aktuelle saker i LO Tariffoppgjøret 2012 Arbeidet på forbundskontoret.
Heltid framfor deltid Sarpsborg kommune en attraktiv arbeidsgiver? Reidar Ø. Handelsby.
Strategi- og aktivitetsplan
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Kommunereform - hva skjer?
Politisk påvirkning.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Politikk for åpne standarder og fri programvare Linuxdagen - Oslo, 1. juni 2006 Jørund Leknes, politisk rådgiver.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Massemedier. Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner.
Side 1 omsorg solidaritet samhold Fagforbundet Vest-Agder Nyhetsbrev til medlemmene i UNE Forbundet for offentlig ansatte.
Stemmer teller – ressurser avgjør Arbeid med politisk påvirkning.
Verktøykasse Lokalvalg 2015 Norsk Revmatikerforbund.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
14. desember 2015: Oppstartsmøte for koordineringsgruppen for Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016.
Fagforbundet Sør-Trøndelag, Røros 8. oktober 2008 LOs distriktssekretær, Kristian Tangen.
Hvorfor skal jeg være med
KOMMUNALE BOLIGADMINISTRASJONERS LANDSRÅD
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Kapittel 8. Hva kan true demokratiet?
- LOs medlemsdebatt - Si din mening! Bli med i LOs medlemsdebatt
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Fag og tariffpolitisk konferanse

Spillemiddelsøknad 2019 Prioriterte områder.
Utskrift av presentasjonen:

LANDSORGANISASJONEN I NORGE HOVEDMÅL: - LO-debatt – på LOs premisser - LO-medlemmer – skal bli hørt – sett og lyttet til. Partiene skal konfronteres - Offensiv og synlig i opinionen - Sette den faglige og politiske dagsorden. Også i Stortingsvalget - Sterk koordinering – vise slagkraft - Styrke fagbevegelsens posisjon - Medlemmenes politiske hovedsaker og krav må fanges opp av våre politiske venner - Medlemmene skal gi tilbakemelding - Bidra til å styrke LOs opinionskamp på alle nivåer - Legge premisser både for LO-kongressen i 2005 og den faglig/politiske valgkampen - Sikre et stortingsflertall som jobber med oss – og ikke mot oss

LANDSORGANISASJONEN I NORGE Du bestemmer – LO på din side - LO debatt- og kampanje foran LO-kongressen i 2005 og Stortingsvalget høsten 2005. Start – oktober 2004 - LO-medlemmene skal aktiviseres på arbeidsplassene - Medlemmene skal gi svar om hvilke faglige og politiske hovedsaker som skal kjøres i front. Forankres på LO-kongressen i 2005. - Partiene skal deretter konfronteres - Alle LOs 850 000 medlemmer skal få debattopplegget - Alle LO-forbundene deltar - Satsing på tiltak som aktiviserer hele organisasjonen - Egen prosjektgruppe og styringsgruppe leder arbeidet - Sterk forankring i LO Sekretariatet

LANDSORGANISASJONEN I NORGE Informasjons- og organisasjonstiltak 1. Aktiv bruk av fagbladene 2. Eget nettsted skal etableres 3. Bruk av fagbevegelsens egne redaksjonelle og informasjonsmiljøer for å synliggjøre debatten 4. Aktiv mediestrategi. Sentrale og lokale medier må brukes aktivt 5. Utarbeidelse av kampanjemateriell og andre infotiltak for å markedsføre kampanjen 6. Kulturaktiviteter skal gjennomføres. AOF og berørte forbund får ansvar for innspill og oppfølging 7. Informasjonstelefon under hele kampanjen for direkte kontakt med medlemmene. Gi service 8. LO og forbundenes organisasjonsledd skal aktiviseres for å dra i gang debatten på arbeidsplassen. Sterk koordinering vil bli sikret 9. Særskilt referansegruppe er etablert i forbundene med ansvar for forbundsaktiviteter

”LO-kongressen virker nok litt fjernt for oss ute i ”pereferien” Landsorganisasjonen i Norge Informasjons- og Rådgivningsavdelingen ”Du bestemmer – LO på din side” ”LO-kongressen virker nok litt fjernt for oss ute i ”pereferien” - Det burde vært lettere for menig grasrot å nå fram med forslag. Få uttale oss i store, og grunnleggende saker for arbeidsfolk. Foto: Sissel Brunstad LO-Aktuelt Eva Karin Fossheim, resepsjonist, medlem i Hotell- og Restaurant

Hvilke aviser leste eller tittet du i igår? Landsorganisasjonen i Norge Informasjons- og Rådgivningsavdelingen Hvilke aviser leste eller tittet du i igår? ”Du bestemmer – LO på din side” Medievaneundersøkelsen Utført for LO av Opinion 20. Juni 2003

”Du bestemmer – LO på din side” Landsorganisasjonen i Norge Informasjons- og Rådgivningsavdelingen Hvilke av følgende kanaler er den viktigste kilden til informasjon om fagbevegelsen? ”Du bestemmer – LO på din side” Medievaneundersøkelsen Utført for LO av Opinion 20. Juni 2003

”Du bestemmer – LO på din side” Landsorganisasjonen i Norge Informasjons- og Rådgivningsavdelingen ”Du bestemmer – LO på din side” Integrering: Andre kanaler Andre kanaler Internett

”Du bestemmer – LO på din side” Landsorganisasjonen i Norge Informasjons- og Rådgivningsavdelingen ”Du bestemmer – LO på din side” Logistikk Internett

”Du bestemmer – LO på din side” Landsorganisasjonen i Norge Informasjons- og Rådgivningsavdelingen ”Du bestemmer – LO på din side” Internettsatsingen i kongresskampanjen skal: Være et sted hvor enkeltmedlemmer og tillitsvalgte kan sende inn svarene. - samme skjema som trykt versjon. Skal generere en sluttrapport umiddelbart etter kampanjeslutt. Bidra til å holde kongressdebatten “levende” - Debattere med hverandre - Rapportering underveis

Inneholder alle innlegg - usensurert Landsorganisasjonen i Norge Informasjons- og Rådgivningsavdelingen ”Du bestemmer – LO på din side” Internett Inneholder alle innlegg hvor medlemmet har svart at man godtar at innlegget blir publ. på Internett – minus innlegg som bryter mot norsk lov eller god nettetikett. Rådata: Inneholder alle innlegg - usensurert Utgangspunktet for rapportering til forbundene Utgangspunktet for sluttrappporten til kongressen