Visjon for en bedre primærhelsetjeneste Årsmøtekurs for NORSAM og LSA Bodø 30. og 31. august 2012. Økonomi og samhandling – hva fremmer og hemmer? Debattleder:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Samhandlingsreformen
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Statssekretær Ellen Birgitte Pedersen August/september 2009.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Samhandlingsreformen Eldrerådskonferanse, Honne 19. september 2012 Gunvor Øfsti, SI.
Samhandlingsstrategi for Møre og Romsdal
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandling for et friskere Norge
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
NFF-møte Dagsorden • Samhandlingsreformen intensjoner • Områder i Samhandlingsreformen i 2012 • Virkemidler i 2012 • Avtaler med sykehuset – samarbeid.
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
Ny folkehelselov – styrer staten helseaktiviteten i kommunene?
Gjennomføring av Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen – en mulighetsreform Høstkonferansene 2009.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
SAMHANDLINGSREFORMEN ORIENTERING BYSTYREKOMITÉ HELSE, SOSIAL, OMSORG
Helse- og omsorgsdepartementet Høring 1.Ny lov om helse og omsorg 2.Ny lov om folkehelse 3.Innspill til ny nasjonal plan for helse- og omsorgstjenester.
NAMDALSKONFERANSEN OKTOBER 2011 HVORDAN VELGER KOMMUNENE I MIDTRE NAMDAL Å MØTE UTFORDRINGENE I SAMHANDLINGSREFORMEN Eva Fiskum prosjektleder samhandlingsreformen.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Samhandlingsreformen St.melding 47
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
Kjennetegn ved et godt kommunalt tilbud Hva kan vi forvente av samhandlingsreformen Bårdshaug Elise Solheim.
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Høstseminar avd Buskerud FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Toril Lahnstein Divisjonsdirektør Divisjon primærhelsetjenester
SUKSESS ELLER FIASKO I PROSJEKTER TIDLIGE ”SYKDOMSTEGN”
FRA IDE TIL VIRKELIGHET.
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Samhandlingsreformen Avtaler Målsettingene med samhandlingsreformen er tredelt: Satse mer på å fremme helseforebygging for å redusere sykelighet og øke.
Samhandlingsreformen Av Kari Kjønaas Kjos. Riktig diagnose: Et mer helhetlig ansvar for helsetjenesten Flest mulig helsetjenester i kommunene Tiltak for.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Innledning – om samhandlingsreformen og endringer i helselovgivningen
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Samhandlingsreformen SAFO SørØst Høstmøte Hva er samhandlingsreformen? Forebygge fremfor bare å reparere Få kommune og Spesialisthelsetjenesten.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Innretningen på Samhandlingsreformen i Finnmark – synspunkter fra Helse Finnmark HF Presentasjon til Fylkesmøte.
Samhandlingsreformen
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
Samhandlingsreformen Samhandlingsreformen er navnet på et forslag til reform innenfor helse- og omsorgtjenestene, som skal svare på følgende utfordringer:
| Workshop om samhandlingsstatistikk - SSB og Helsedirektoratet | 1 Samhandlingsreform og to nye lover: Behov for ny kunnskap.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Find Fraud B4 it Finds You!
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Visjon for en bedre primærhelsetjeneste Årsmøtekurs for NORSAM og LSA Bodø 30. og 31. august Økonomi og samhandling – hva fremmer og hemmer? Debattleder: Betty Pettersen, LSA Innledere: Steinar Westin, professor i sosialmedisin, NTNU Jan Abel Olsen, professor i samfunnsmedisin, UiT

«Greed is a poweful but dangerous fuel to social machinery» Julian Tudor Hart

Innstilling fra helse- og omsorgskomiteen om samhandlingsreformen og om en ny velferdsreform Innst. 212 S (2009–2010) Kildedok: St.meld. nr. 47 (2008–2009) og Dokument 8:63 S (2009–2010)St.meld. nr. 47 (2008–2009)Dokument 8:63 S (2009–2010) 1.1 Innledning •Regjeringen mener at hovedutfordringene for å få til bedre samhandling mellom aktørene i helse- og omsorgstjenestene er knyttet til: •Pasientenes behov for koordinerte tjenester besvares ikke godt nok. •Tjenestene preges av for liten innsats for å begrense og forebygge sykdom. •Demografisk utvikling og endring i sykdomsbildet gir utfordringer som vil kunne true samfunnets økonomiske bæreevne.

•Det forutsettes at kommunene forankrer forebyggingsinnsatsen i kommunale planer. Etter departementets vurdering er det nærliggende at kommunene fokuserer på følgende områder: •Bedre oversikt over grunnleggende helseutfordringer lokalt. •Spissing av forebyggingsinnsatsen inn mot områder og tiltak som gir dokumentert effekt. •Kommunale lærings- og mestringstilbud bl.a. med lavterskeltilbud. •Helsestasjons- og skolehelsetjenesten. •Tiltak for å bedre helsesektorens evne og kapasitet til å arbeide med tverrfaglig folkehelsearbeid. •Kompetanseoppbygging innen forebyggende helsetjenester, for eksempel innen ernæring, samfunnsmedisin og miljørettet helsevern.

…bred enighet om mål og intensjoner i samhandlingsreformen, men hva med virkemidlene?

En vellykket samhandlingsreform forutsetter bedre balanse og likeverdighet mellom spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Reformen skal gjennomføres over tid fra 1. januar For å nå målene i reformen, er det nødvendig med et bredt sett av virkemidler:

Samhandlingsreformens virkemidler Rettslige virkemidler Økonomiske virkemidler Faglige virkemidler Organisatoriske virkemidler

– Rettslige virkemidler inkluderer lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven) og lov om kommunale helse- og omsorgstjenester (helse- og omsorgstjenesteloven). Folkehelseloven regulerer langsiktig og systematisk folkehelsearbeid på alle forvaltningsnivåer: statlig, fylkeskommunalt og kommunalt nivå. Helse- og omsorgstjenesteloven skal bidra til å sikre bedre samhandling innad i kommunene, og mellom spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Kommunenes helhetlige ansvar for tjenestetilbudet tydeliggjøres, og kommunene får økt frihet til å organisere tjenesten i samsvar med lokale forutsetninger og behov. Kommuner og regionale helseforetak/helseforetak pålegges å inngå lokale samarbeidsavtaler.

– Økonomiske virkemidler skal understøtte målene om bedre arbeidsfordeling, gode pasientforløp og kvalitativt gode og kostnadseffektive løsninger, og sikre finansiering av nye oppgaver for kommunene. Det innføres avgrenset kommunal medfinansiering for somatiske behandlinger i spesialisthelsetjenesten. Departementet har stilt krav om at de regionale helseforetakene sammen med kommunene, kartlegger muligheter for kostnadseffektive, lokale samarbeidsprosjekter. Kommunene får ansvar for finansiering av utskrivningsklare pasienter. Kommunene skal sørge for å ha tilbud om døgnopphold for pasienter som trenger øyeblikkelig hjelp og tilsyn fra helse- og omsorgstjenesten, ved tilstander der kommunen selv har mulighet for å utrede, behandle eller yte omsorg. I planperioden vil det være behov for å øke innsatsen innenfor kompetanse, folkehelse og utvikling av primærhelsetjenester. Kommunene har hatt mulighet til å søke statlige etableringsmidler til å utvikle tilbud sammen med andre kommuner og helseforetak.

– Faglige virkemidler skal bidra til å endre praksis i tjenesten, i tråd med samhandlingsreformens intensjoner. Veiledere, retningslinjer og prosedyrer, og nasjonale kvalitetsindikatorer er eksempler på faglige virkemidler. De bør utarbeides i samarbeid mellom tjenestenivåene og bruker- og pasientorganisasjoner. NAV og andre aktuelle instanser må også involveres. Det blir nødvendig med nye kompetansekrav. Utdanning og opplæring av personell må tilpasses målene i samhandlingsreformen. Kommunene skal medvirke til og tilrettelegge for forskning for den kommunale helse- og omsorgstjenesten

– Organisatoriske virkemidler skal bidra til mer hensiktsmessig organisering og oppgavefordeling, og må utvikles både lokalt og nasjonalt. Det må legges til rette for hensiktsmessige samhandlingsarenaer mellom ulike tjenester og forvaltningsnivåer. Et eksempel er organisering av lokalmedisinske sentre som et samarbeid mellom spesialisthelsetjenesten og én eller flere kommuner. Tjenestene ved et lokalmedisinsk senter kan utformes ut fra lokale behov, med dag- og eventuelt døgntilbud. Eierskap og driftsansvar reguleres i lokale avtaler.

Fra min høringsuttalse:18. oktober :06 …. Endelig savner jeg en tydeligere omtale av hva det kan bety for den sosiale fordelingen av helse at den siste tidens helsereformer i økende grad baserer seg på styring etter prislapper, DRG-poenger og økonomiske insentiver. Det står riktig nok noe om dette i et av punktene: Finansieringssystemer kan føre til vridning bort fra pasienter og oppgaver som ikke omfattes av ordningen, noe som kan ramme pasienter med kroniske og sammensatte lidelser. Dette kan vise seg å bli et kjernepunkt i den kommende samhandlingsreformen. Regjeringen bør derfor se med skarpt blikk på hva som kan gjøres for at ikke denne ”varifiseringen” av helse får utilsiktede sosiale fordelingseffekter.

Equity and excellence: Liberating the NHS Published: 12 July 2010 The NHS White Paper, Equity and excellence: Liberating the NHS, sets out the Government's long-term vision for the future of the NHS. The vision builds on the core values and principles of the NHS - a comprehensive service, available to all, free at the point of use, based on need, not ability to pay. It sets out how we will: –put patients at the heart of everything the NHS does; –focus on continuously improving those things that really matter to patients - the outcome of their healthcare; and –empower and liberate clinicians to innovate, with the freedom to focus on improving healthcare services

Lancet editorial January

Skrevet denne også…

BMJ editorial January

BMJ April

Oslo 21. sept med Allyson Pollock, Olaug Lian og Julian Tudor Hart

Allyson Pollock 2004: About New Public Management in the NHS, ”competition” and privatizations: important parts of general practice offered to the private health market, thereby undermining continuity of care •Kina

BMJ 15. mars 2012

On Mon, Mar 19, 2012 at 2:26 PM, Steinar Westin wrote:...I had to notify my friends here in Norway that Mr Lansley's bill is to be become a reality this week - with Fiona Godlees Editor's choice, and Cassandra Pollock's paper... Sorry - but expected, I guess. In the Nordic countries we trust? I know it is a grim day and we have fought valiantly but the struggle will continue. Thinking of you on that lovely farm....Sunny here but no snow and no mountains only metaphorical ones... Allyson

E-post 20. mars 2012: Dear Steinar A truly dreadful week for England - unthinking vandalism perpetrated by the rich and unthinking on the finest piece of social legislation the country has ever seen - but remember it's not only the Nordic countries in which we trust but Scotland and Wales too. Iona xx Iona Heath President, Royal College of General Practitioners

Norwegian politicians… ”want to learn from Great Britain”

Why worry? The impending reforms – or “the end of ” – the NHS, if this is the prospect, will certainly be a major challenge to the Norwegian and Nordic health care systems. I think we have to raise a broader discussion about how neo-liberal politics and economic corporate interests can erode, or simply undermine, the principles of public funding, solidarity, comprehensiveness and equity. Under the pressure of economic globalization and market forces, health care is undergoing processes of “commodification” even in our countries, turning health services into commodities with price tags, patients into customers and doctors into commodity producers. In turn, this offers opportunities for big business to enter this huge, and up until now, largely uncommodified public sector. “Immature markets” have always been a challenge to big business. Michael Quarterly 2011;8:476–89.

Hva er det ustabile elementet i den norske helsetjenesten?

Takk for oppmerksomheten!