Problemstillinger knyttet til finansiering og risiko

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Senter for Velferdsteknologi
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Hvem skal oppdra selgerne?
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Styrearbeid i Norwegian
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
INTERNASJONALE SUPERMARKEDSKJEDER SOM KUNDER
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
NABin fagmøte 2005 Hvordan velge riktig bindemiddel? Oslo 11. oktober 2005.
Prosjektmandat Bakgrunn Mål Forutsetninger
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Sammen er vi sterke! MTF Landsmøte Tromsø 27. mai 2009
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Timebox AS Timebox er et rådgivningsselskap som er spesialist på å bistå organisasjoner med Innovasjonsledelse, Etablering og Virksomhetsutvikling. Vi.
Forretningsplanen – En Oversikt
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forretningsplan i praksis Anders Brenna.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Forretningsplan, Nettsted med Flash, Ajax, PHP, MySQL
Nytt fra Norges forskningsråd Kompetansemeglingssamling Stavanger 7-8. september 2005 Endringer i MOBIs administrasjon Ny organisering av Innovasjonsdivisjonen.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Sammen om å gjøre norske bedrifter verdensledende i utvikling og bruk av miljøteknologi 19. januar 2015.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
1 Norske private investorer (“business angles”) Oslo, 26. november 2002 Roger Sørheim, GREI - IØT - NTNU.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Gruppeøving 1.mars Agenda “Endelige” kriterier for forretningsideene Presentasjon av hjemmeoppgaver Halveringsprosess Kort presentasjon av eksterne case.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
IKT – styring – systemeierskap – arkitektur Hvordan kan vi forene og avklare roller, oppgaver, ansvar og beslutningsprosesser? Erik M. Hansen, Helse Vest.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Hvordan kan vi bidra internasjonalt? Skei, Bergen og Stavanger 5,6,7. januar, 2016 Svend Haakon Kristensen Head of Customer Operations/
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
Finansiering.
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Utskrift av presentasjonen:

Problemstillinger knyttet til finansiering og risiko Investors vurdering av forretningsmuligheter og forretningsutvikling innen IKT i helsesektoren Problemstillinger knyttet til finansiering og risiko - Etableringsfasen Fra idé til virkelighet www.novator.no

Problemstillinger hvordan man kan bruke ny IT for å bedre behandling og kapasitet til samme eller lavere kostnad pr pasient ? Kan man som en ”spin-off” stimulere til virksomhetsetablering og forretningsutvikling lokalt ? april 2011 www.novator.no

Problemstillinger Oftest skjer innovasjon i små, fokuserte miljø. Også innen de store etablerte virksomheter. Det er imidlertid billigere i små eksterne miljø. Brukere som Helse Bergen vil utløse innovasjon ved å tilkjennegi og kommunisere behov på en tydelig, åpen og troverdig måte. Gjerne gjennom å bidra som pilotkunde når produktet utvikles. april 2011 www.novator.no

Problemstillinger Etablering av nye produkter og tjenester i etablerte virksomheter eller gjennom nyetablering må ”kjempe” seg gjennom de samme faser for å skaffe penger. Etablerte organisasjoner kan gjennomføre første kundedialog med eksisterende kapasitet og gjøre noe utvikling ”kamuflert”,  med eksiterende organisasjon. Etablerte bedrifter er imidlertid opptatt av ikke å ” kannibalisere ” etablerte produkter og løsninger. Eller vil fokusere på selge inn etablerte løsninger i ”ny” innpakning. april 2011 www.novator.no

Problemstillinger ”Kampen” om penger er global. Der er ingen egne penger for IKT og Helse De fleste problemstillinger rundt finansiering og investorer er generelle og ikke spesielt for helsesektoren – men forståelsen for de mekanismer som styrer investor er kanskje ikke spesielt utviklet her. Derfor kan det kanskje være betimelig for peke på en del generiske problemstillinger. april 2011 www.novator.no

Ekstern kapital Investors grunnleggende vurderinger Risiko Kunde / marked Forretningsidé / Produkt / Løsning / IPR / ”freedom to operate” Forretningsmodell Konkurranse / ”Cost to copy” Kompetanse / kapasitet Gründer’s evne til å gjennomføre - ”Timeing” og framdrift Gründer’s evne og vilje til samarbeid med eksterne investors Avkastning Pre-seed / seed : 10 – 20 gg VC : 5 – 10 gg IPO/M&A : 3 - 6 gg Sannsynlighet Utgang / Realisering av gevinst Ønsker å se omforente utgangsstrategier ved enden av hver fase i forretningsutviklingen. april 2011 www.novator.no

Kommunikasjonsverktøy og innovasjon i helsevesenet Behovet (forretningsidé) må ta utgangspunkt i kombinasjonene av to fundamentale kundebehov: Bedre og mer effektiv behandling av pasient Øket kapasitet / lavere kostnad sammenlignet med dagens drift IT og CT er arbeidsverktøy for effektivisering og forenkling av informasjonsflyt og tilgjengelighet Innovasjon skjer i samspillet mellom brukere og IT kompetanse Brukerne er i Helseforetaket - IT kompetanse må hentes eksternt Helseforetakets egen IKT kapasitet og kompetanse er dimensjonert iht operative behov og må fokusere på medvirkning og premissleverandør ift eksisterende løsninger. Skalerbare løsninger fordrer en viss rigiditet og standardisering. Dette er ofte en utfordring i kompetansemiljø innen IT april 2011 www.novator.no

Kommunikasjonsverktøy og innovasjon i helsevesenet Helseforetak har en modell for organisering, økonomistyring og planlegging som gir uforutsigbarhet ift framtidige kjøpsbehov og kjøpsbeslutninger. Datasikkerhet og personvern må håndteres – ikke sammenblandes Gode løsninger for datasikkerhet og kryptering eksisterer Personvern er i stor grad en organisatorisk og etisk utfordring Visjonen om ett stort, integrert IT / CT system som skal dekke alle behov hindrer gode løsninger på enkle behov. april 2011 www.novator.no

Generelle problemstillinger Bruker og kjøper er ulike Kjøpsbeslutning og Kjøpsprosessen er skaper usikkerhet. Gode forretningsmodeller er vanskelig å etablere innen IKT – også innen helsesektoren Fra idè til etablert produkt og positiv inntjening tar tid 1 – 3 år for etablert virksomhet - 2 – 5 år for ny virksomhet Marked og teknologi er global fra første stund Er markedet i Norge bærekraftig for idé’en ? Hva er kritisk kundemasse for balansert drift (gir minimums markedsspredning) ? Hvor stort er det globale marked (primært EU og USA som gir markedsaksept i andre markeder) ? Kundeforankring og god innsikt i kundeverdi reduserer risiko Gode IPR strategier krever god forankring i forretningsidé, produkt og forretningsmodell. IT løsninger vanskelig å ”beskytte” april 2011 www.novator.no

Utfordringer i fasen før virksomhetsetablering Innsats i denne fase er knyttet til dokumentasjon av hypoteser for å kommunisere med interessenter som kan tenkes å bidra med neste fase av realisering. Dette omfatter i grove trekk Forretningsidé - Behov – Kunde Etablering og operativ utprøving av ”Pilot” Produkt – Teknologi Forretningsmodell IPR/ Rettighetsbeskyttelse. Kortsiktige aktiviteter for å komme videre Sammenhengen og avhengigheten mellom disse fem elementer er grovt undervurdert – ”Timeing” ofte neglisjert. Ressursbehov ved de ulike oppgaver gir store utfordring i arbeidet med å bygge kapasitet og kompetanse og ”time” behov riktig. april 2011 www.novator.no

IKT – Helse virksomhetsetablering - utfordringer Utvikling av forretningsidé og ”pilot” må skje i tett dialog med en pilotkunde og brukere med etablert markedsaksept – en forutsetning mer enn et ”pre”. Helse Bergen er en meget god samarbeidspartner for utvikling av IKT baserte helseløsninger i Norge – forutsatt at ledelsen er involvert IKT miljøet hos pilot-kunde må fokusere på leveranse av kunnskap om etablerte systemer, IT strategi og ”interface” policy mellom ulike databaser , eksisterende IT drift og generelle krav til uvikling av nye løsninger. I mindre grad delta i utviklingen. Innen offentlig sektor kan lover og regler rundt offentlige innkjøp være en utfordring og må avklares på prinsipielt plan før man går i dialog med ”Gründere” med nye innovative løsninger. april 2011 www.novator.no

IKT – Helse Skalering og internasjonalisering Når ”pilot” er funksjonell ved Helse Bergen – Etablere ”piloter” i øvrige nordiske land ( 2 – 3 ) Løsning må etableres i regulært bruk hos pilot-kunder Skaler videre i samme helseregion Etabler løsningen i flere helseregioner i Norge og få etablert 1 – 2 piloter i Skandinavia før man går videre internasjonalt. Fokuser på EU og USA. Etablert bruk her gir markedsaksept. Etabler Piloter i hvert nye land. Kjøpskriterier og kjøpsprosesser vil variere fra land til land og er svært ulike mellom privat virksomhet og offentlig helsesystem. Kundekunnskap er avgjørende – antagelser ødeleggende Forretningsmodeller må tilpasses kunder og kjøpergrupper april 2011 www.novator.no

Etablering av virksomhet - Utviklingssteg og finansiering Dagens finansiering Idé ! Virksomhetsgrunnlag Mangelfull NFR (BIA –FORNY) Forretningsmodell / Forretningsplan Kundedialog !! ? EK / Egeninnsats Etablererstipend FoU ”Proof of Technology” NFR/ EU - 70% EK - 30% - Pre-Seed FoU ”Proof of Product” NFR/ EU - 70% EK - 30% - Pre-Seed “Produktifisering - Standard produkt” Produkt validering Markedsaksept - “Proof of application” (Kan produktet reproduseres lønsomt) IFU IN 33 % Kunde - 33 % EK -33 % Seed ”Proof of Business” Repeat sales EK - Seed Sales revenues Scaling business Sales revenues EK - VC Selskap AS april 2011 www.novator.no

Company value from an investors view The theory. þ Value Venture capital Seed capital Own money and public funding Start-up Development Expansion Time Idea Confirming Prototype customers need Product Validation Acceptance Repeated sales Scaling business - Market & Technology risk - - Market risk - April 2011 www.novator.no

Company value from an investors view The real case þ Value Venture capital ? Seed capital ? Own money and public funding The fear ? The hope The real case Start-up Development Expansion Time Idea Confirming Prototype customers need Product Validation Acceptance Repeated sales Scaling business - Market & Technology risk - - Market risk - April 2011 www.novator.no

Nyetablering og forretningsutvikling Viktigste fokus for investor er inntjening Forretningsidé er løsningen og produkt – fokuser ! Forretningsmodellen er gitt i hvordan du fakturerer løsningen på en slik måte at bruker og kjøper er fornøyd og vil kjøpe mer. Bruker er den som bruker løsningen for å forenkle sin hverdag og gjøre en bedre jobb eller få en bedre opplevelse. Kunden er den du sender fakturaen til. Fokuser på kunden. Mange kunder er markedet ! I mange tilfeller kan det være mange interesserte brukere – men ingen kunder ! Forretningsidé og forretningsmodell må kunne kommunisere til uinnvidde på 30 sekunder. Fokuser på inntekter fra kunder fra første dag ! april 2011 www.novator.no