Planlegging, strategi og markedsovervåkning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Programvare for nisje SMS
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
ABC – D el 2 Styringspakken
Selge et produkt eller en tjeneste
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Stjørdal Rotary-klubb
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Analyseverktøy for valg av markeder
Sentrale deler av pensum økt 1 (kap. 1):
Oppsummering MRK
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Anvendelse av verktøyene
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Planlegging og strategi
Definere og velge hovedmål og delmål
Institutt for forebyggende miljøvern  STØ Miljø og Design 4. forelesning Ecodesign-manual: hvordan bruke denne? Strategier for optimering av avhending.
SWOT-analyse.
Forelesning i mikroøkonomi.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Verdiskaping i SMB-sektor: Kan regnskapsføreren bli en utviklingspartner for SMB? Enhanced value creation in the SME-sector: Strengthening the impact of.
Øving 1 - Forretningsideen
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Gruppeundervisning /
Øving 2 – Markedsplanen I
Segmentering og målgruppetenkning
Hva er “beste praksis” styrearbeid og hvordan komme dit? Styreakademiet.
Ledelse av salgs- og markedsføringsfunksjonen
Markedsovervåkning og informasjonsinnsamling
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
Selge en idé eller et produkt. Målsetting Oppgi ønsket målsetting Bruk flere punkt om nødvendig.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Utvidet situasjonsanalyse Oslo, sept 2010.
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Markedsføring.
Del 2 – Introduksjon Kapittel 6 Kjennskap
Presentasjon av forretningsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
[Firmanavn] Forretningsplan.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Segmentering og posisjonering
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Videreutvikle en forretningside
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Segmentering og målgruppetenkning
Presentasjon av forretningsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
Strategisk markedsføring
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Planlegging, strategi og markedsovervåkning Kapittel 2, 4 og 11

Dagens tekst: Strategi på overordnet nivå Strategi på forretningsenhetsnivå Ekstern- og internanalyse Produktporteføljebeslutninger Ulike generiske strategier Markedsundersøkelsesprosessen

En standard planprosess (figur 2.4)

Planlegging på overordnet (strategisk/hovedkvarter) nivå Definer ”mission” Etablere SBUs (Forretningsenhet) Tildeler ressurser til hver SBU Bestem vekstmuligheter

Bedriftens ”mission” Skal gi svar på: Hvilken bransje/industri/marked man er i (Hva...) Hva er det egentlig vi selger eller skaper? Hvem som utgjør kundene (Hvem...) Hvorfor man egentlig driver ”business” (Hvorfor...) Hva slags type ”business” vi skal bedrive (Hvordan...) Kostnadsledere, differensierte kvalitetsprodusenter, markedsleder... Definerer egentlig bedriftens eksistensberettigelse

Eksempel fra en strategi (bedriftsnivå)

Eksempel strategi foretningsenhetsnivå

eBay “We help people trade anything on earth. We will continue to enhance the online trading experiences of all – collectors, dealers, small businesses, unique item seekers, bargain hunters, opportunity sellers, and browsers.”

Figur 2.5 The Strategic Planning Gap

Figur 2.6 Ansoffs Product-Market Expansion Grid

Porteføljebeslutninger Hva gjør vi framover? Vokse med eksisterende produkter i eksisterende marked Øke eksisterende markedsandel Kostbar strategi dersom vi må ”kjøpe” kunder (mobilpraksis) Vokse med eksisterende produkter i nye markeder Selge flere steder, skape nye markeder/bruksområder Vokse med nye produkter i eksisterende markeder Nye produktvarianter, ”linjeutvidelse” Rema Bensin utenfor Rema-butikker Vokse med nye produkter i nye markeder Ta med merket i nye markeder (merkeutvidelser / diversifikasjon) Caterpilar Statoil bilutleie Virgin

Figur 2.7 Planleggingsprosessen på forretningsenhetsnivå

Eksempel mission (forretningsidé) på foretningsenhetsnivå

Analysefase Strategisk revisjon/kartlegging Eksternt: Marked, konkurrenter, substitutter, leverandører, kunder, inntrengere, generelle omgivelsesfaktorer Internt: Evaluering av bedriftens samlede verdikjede Økonomisk vurdering av helhet og deler av virksomhet Avvik budsjett – regnskap Kompetanse og kultur Etc. Vil ofte innebære et behov for å hente inn nye data/informasjon SWOT Utdrag av essensen i den strategiske revisjon Få fram hva som er viktigst av: Eksterne muligheter og trusler Interne styrker og svakheter Prioritering og kvantifisering ”Strategic fit” Hva som er en styrke/svakhet, mulighet/trussel er avhengig av samspillet; gjensidig tilpasning og påvirkning mellom bedriften og dens omgivelser

Eksternanalysen: Porter’s Five Forces Fem krefter som avgjør attraktiviteten til et segment Figur 11.1

Internanalysen, del 1: Vår verdikjede Figur 2.2

SWOT Når disse analyser sammenstilles, danner det innholdet i SWOT’en

Porter’s Generiske strategier Kostnadslederskap Differensiering Fokus

Analysere konkurrenter Share of market Share of mind Share of heart

Figur 11.6 Markedsleders seks forsvarsstrategier Man setter alt inn på å ha så høy markedsandel som mulig. Innebærer ofte mange produktvarianter for å dekke et totalmarked

Figur 11.7 Optimal markedsandel

Andre strategier Markedsutfordrer Markedsfølger Nisjestrategi En som setter seg som mål å konkurrere med de store, kapre andeler fra disse, gjerne gjennom aggressiv prising Markedsfølger Hold status-quo, ikke lag for mye turbulens, man er tilfreds med dagens situasjon. Kanskje særlig fokusert mot pleie av eksisterende kundegrupper Nisjestrategi En som velger å tilfredsstille noen få utvalgte nisjer som den har spesielle forutsetninger for å betjene, eller betjene segment som er for små til å være lønnsom for de store bedriftene

Markedsutfordrer: Generelle angrepstrategier Frontalangrep Flankeangrep Innsirklingsangrep Bypassangrep Geriljakrigføring

Markedsutfordrer: Spesifikke angrepstrategier Prisreduksjon Lavere prisede produkter Verdiprisede produkter Prestisjeprodukter Produktformering Produktinnovasjon Forbedret service Distribusjonsinnovasjon Redusere produksjonskostnader Intensiv markedskommunikasjon

Markedsanalyseprosessen Definer problemet Utvikle plan Ta en beslutning Samle informasjon Analysere informasjon Presenter funnene

Eksempler på stegene Steg 1: Hvordan kan vi få forbrukerne til å betale mer for vårt produkt en for markedslederens produkt? Steg 2: Fokusgruppe og survey i to ulike grupper: forbrukere av markedslederens produkt og målgruppen ”inntekt 800.000+” Steg 3: Invitere forbrukere fra de to gruppene samt gjennomføre en survey pr telefon vedrørende betalingsvillighet i begge gruppene Steg 4: Sammenligne hva som ble sagt i de to fokusgruppene + sammenligne betalingsvillighetstallene for de to surveygruppene Steg 5: Lage grafer og kurver for de to gruppene Steg 6: F.eks utvikle designet på vårt produkt slik at folk med inntekt + 800.000 finner dette attraktivt!

En fokusgruppe i aksjon

Til neste gang: Forbered presentasjon av case 2