Program undervisning N

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

Styrke Sidene i læreboka.
Hvordan kroppen er bygget og fungerer
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Forflytningskunnskap for helsepersonell
-ikke bare for zippylæreren…
Lykke til alle sammen og ha en kjempefin sommer
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Vurdering for læring.
Sone 1 (aerob) % av makspuls, lav intensitet
Fysisk mestring av MS Tromsø 12. oktober 2007
Del 3: pRaktisk prøve Vurdering av praktisk forståelse av
Pedagogisk analyse.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
HVERDAGSAKTIVITETER & ENERGIØKONOMISERING
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Hva er Oppvarming? Treningslære Jim-Cato Johnsen 06/07
Ravneberghaugen rehabiliteringssenter Dagrehabilitering
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Positiv ledelse av barn
Hva er aktivitet og deltakelse?
Velkommen til Erfaringsseminar november Gabelshus, Oslo
Egentreningsprosjekt 9 klasse Uke 9, 10, 11 og 12
Prosesslederstudiet VELKOMMEN!
LSVT LOUD Hvem er vi? Katrine Kvisgaard og Gry Sandland
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Module 10: Working Capital Management
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Kulturhistorisk perspektiv
GENERALISERTE SMERTER - fra undersøkelse til behandling
Maria Montessori Maria Motessori er født i Italia. Hun var Italias første kvinnelige lege. Senere ble hun professor i antropologi og hun ledet.
Muntlige presentasjoner
Kognisjon og emosjon – forutsetning for læring og bevegelse
Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre
Impulsuka 2013 Kristiansand
Barns læring, voksnes ansvar!
5 helseregioner i Norge Helse Nord Helse Midt Norge Helse Vest
Lederutviklingsprogram
Fysisk aktivitet og pust yoga Et nytt prosjekt i DI Gruppen.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
13-16 år år Økter for unge utøvere Øktene bør inneholde: Organisering/feedback: Oppvarmingsdel (generell og spesiell) Hurtighet/spenst Utholdenhetsdel.
Oppmerksomhet og nærvær (ON)
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Samling 4, Klasse 19Tromsø januar 2015
-peuter, -nomer – goger og meg EN 16-ÅRINGS ERFARINGER KNYTTET TIL DIVERSE METODER FOR BEHANDLING AV BARN OG UNGE MED CP.
Første spillermøte fotball jenter 2001 om sesongen januar 2015.
Håndfunksjon og habiliteringstjenester hos førskolebarn med cerebral parese Gunvor L. Klevberg PhD-stipendiat, ergoterapeut Takk for invitasjonen…. For.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Observasjon av det nyfødte barnet The Newborn behavioral observation.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Oppstart oppstart. Hva er matematikk for små barn? Barn er opptatt av og nysgjerrige på det meste, også på matematikk. Størrelser, alder, former, tall.
Ergonomi. Hva er ergonomi? Læren om hvordan vi best tilpasser arbeidsoppgaver og arbeidsmiljø til mennesket God ergonomi forebygger sykdom og skader.
Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball. Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne.
Helsesøsterkongressen 2017
Brukererfaring fra intensiv trening
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet
Utskrift av presentasjonen:

Program undervisning N2 28.04.10 09.00 Motorikk og CP Påfyll om egenledelse Mål i et kortsiktig perspektiv Dialog i plenum og TS-team 11.30 Lunsj 12.00 Fakta om PEDI,GMFM og bruk av testresultater i arbeid med mål for trening og stimulering (for fagfolk) 12.45 Anvendelse av testresultater i revidering av mål/nye mål (veksling mellom arbeid TS- team og dialog i plenum) 15.00 Oppsummering av dagen 15.30 Avslutning gruppe N 29.04.10

Program intensivert habilitering gruppe N 29.04.10

Mål, tiltak og evaluering Målrettethet og fokusering skal gjennomsyre hele programtilbudet. Få kunnskap om og praktisk klinisk erfaring i målformulering, finne frem til tiltak og evaluering bla av treningseffekten, benytte hjelpeverktøy Metoden / systematikken kan også benyttes for å konkretisere planene for barn som allerede har fått utarbeidet IP (Individuell Plan) og IOP (Individuell Opplæringsplan). gruppe N 29.04.10

Mål med et kortsiktig tidsperspektiv Tema for samlingen Mål med et kortsiktig tidsperspektiv gruppe N 29.04.10

CP og motorikk gruppe N 29.04.10

gruppe N 29.04.10

Oppbygning, gruppe N 29.04.10

Hjernen utvikles ved bruk – nevroplastisitet Vekst i dendritt-treet Økt myelinisering (bedre kabling) Endringer i transmittersubstansen Vekst i aksonet Forandringer i kjernen Evnen til å nydanne og trekke tilbake kontakter mellom hjernecellene avtar etter hvert som barnet blir større. gruppe N 29.04.10

Funksjonelle ferdigheter Forebygge feilstillinger Hovedmål Bevegelsesglede Funksjonelle ferdigheter Forebygge feilstillinger gruppe N 29.04.10

Hva ser vi hos barnet? (Kroppsfunksjoner) Endringer i muskeltonus Muskulaturen får for mye eller for lite impulser For høy muskeltonus ”hypertoni” For lav musketonus ” hypotoni” Muskeltonus kan endre seg over tid Barnet kan være hypoton i tidlig spedbarnsalder og tiltakende spastisk med økende alder gruppe N 29.04.10

Hva ser vi hos barnet (Kroppsstrukturer) Endringer i leddenes bevegelighet Kroppen formes av bruk De anatomiske muligheter i kapsler og sener som ikke brukes blir borte Muskler som ikke brukes i sin fulle lengde blir forkortet Knokler formes av den belastning de utsettes for gjennom tyndekraften, drag fra muskler, sener og omliggende vev. Ulik muskelstyrke i de muskelgrupper som beveger leddet Kontrakturer=feilstillinger som ikke lar seg korrigere gruppe N 29.04.10

Hva ser vi hos barnet? (kroppsfunksjoner) Redusert muskelstyrke Musklene klarer ikke å generere nok kraft fordi impulsene som får muskelen til å trekke seg sammen ikke er optimale Barnet har vansker med å koordinere bevegelsene. De riktige musklene får ikke ”beskjed til riktig tid” gruppe N 29.04.10

Hva ser vi hos barnet? (aktiviteter) Forsinket eller en annen type motorisk utvikling Mindre variasjon i motoriske aktivitet Bruker lengre tid på å sette i gang og gjennomføre en aktivitet gruppe N 29.04.10

Hva er det viktig å passe på!! bevegeligheten i leddene for å opprettholde symmetrien i kroppen. styrke men ikke overbelaste svak muskulatur. legge til rette for så mye variasjon i motorisk aktivitet som mulig gruppe N 29.04.10

Hva er det viktig å passe på Barn med CP eller CP-liknende diagnose bruker mer energi enn andre barn på å bevege seg. Det er derfor viktig å legge inn rom for hvile og avspenning(rolig aktivitet) som en naturlig del av hverdagen. Forebygge ”terapi trøtthet” gruppe N 29.04.10

Munnmotorikk gruppe N 29.04.10

Hvilke muskler er involvert i talen gruppe N 29.04.10

Holdning, nakken og tungebenet Ha med om sittestilling og hode/nakke kontroll. Samt hake i stabilt leie. gruppe N 29.04.10

Pust gruppe N 29.04.10

Tydelig tale – generelle prinsipper Stabilitet og balanse, bol og nakke Presise bevegelser Økt tempo Repetisjoner Lekpregede aktiviteter Øvelser for lepper Øvelser for tunge Pusteøvelser Språklydøvelser Viktig: Alt må foregå i leksform. Begynne tidlig: barnet har enda ikke oppfattet at det snakker annerledes/er noe det ikke får til – lettere å få til å gjøre øvelsene. Ang. språklydøvelser: På ark er nevnt artikulasjonstrening. Noen barn har dette (mange med CP), men andre har fonologiske vansker dvs. de hører ikke at de sier feil (tror de sier riktig). Norsk Fonemtest samt språklydskartlegging kan være til hjelp for å finne ut om barnet har fonologiske- eller artikulasjonsvansker. Ved fonologiske vansker jobbes ofte med en annen metode enn overnevnte (lyttetrening?). Hyppig trening med munnmotorikk og språklyder er viktig. ”En gang i uka” –trening anbefales ikke. Best fremgang fås ved å trene jevnlig i løpet av uken. Man kan også trene hyppig en periode for å nå et bestemt mål og når målet er nådd kan man ta en pause for å trene noe annet, men komme tilbake til det hvis det var mer å jobbe med munnmotorikk eller språklyder. gruppe N 29.04.10

Egenledelsespåfyll Hvordan vi utnytter vår mentale kapasitet (planlegging, problemløsning, organisering, arbeidshukommelse, oppmerksomhet, konsentrasjon) Hvordan vi regulerer oss selv i forhold til andre (starte=initiering, stoppe=inhibisjon, fleksibilitet, selv-monitorering) Organisering Initiering Fleksibilitet Selv-monitorering Inhibisjon Arbeidshukommelse Planlegging Barnets utvikling ift egenledelse er svært påvirkbart av omgivelsene. Dette krever at vi er bevisst hva vi gjør, hvordan vi tilrettelegger og hjelper. HVORDAN HJELPE BARNET TIL UTVIKLING/LÆRING IFT EGENLEDELSE (og alle andre områder) Våre 4 læringsprinsipper fra 1. samling: Tilrettelagt nivå Tilrettelagte omgivelser Tilrettelagt hjelp Repetisjon Vi snakker nå om de 3 første Teori: Vicki Anderson (2001), Peter Anderson (2002), Ylvisaker/Feeney (2002) gruppe N 29.04.10

Tilpasset nivå – tilpasset hjelp ZPD: nærmeste utviklingssone (Vygotsky) Tilpasset nivå – tilpasset hjelp Hva er av interesse? Hvor er barnet ift utvikling? Hva klarer barnet alene (ev. med noe hjelp som kompenserer for CP)? Hva klarer barnet med litt hjelp? ZPD = Zone of Proximal Development. Vygotsky. ”The distance between what a child can do with assistance and what the child can accomplish without assistance.” = Avstanden mellom hva barnet kan gjøre med assistanse/hjelp og hva barnet kan gjøre uten assistanse/hjelp. During the learning process, a child begins by basically copying an adult’s example; the child is initially unable to achieve a given task without assistance. However the child is, at that time, capable of achieving more complex tasks with adult assistance. The difference between these two accomplishments is called the Zone of Proximal Development. A child’s ZPD is constantly changing as he or she masters increasingly challenging tasks with time. In education, consideration of the concept of ZPD is useful because it reminds teachers of how children can be stretched to reach higher level learning goals with adult guidance and support. Tilpasset nivå: refererer til både hva barnet kan klare og hva barnet er interessert i å klare. For å få maksimal læring: barnet må også være interessert. Leksform. Barnet må være aktivt. Å få en forståelse av relasjonen mellom å lære og å utvikle seg. Relasjonen mellom å lære og å utvikle seg

Tilpasset hjelp – bruk av stillas ”Bygg opp rundt barnet mer og mer helt til barnet klarer oppgaven én gang. Deretter tar man vekk hjelpemidler ett etter ett, til man ser hva som virker, og hva barnet trenger for å stå på egne bein” D. Leong, 17 jan. 2008 Handler om å gi akkurat nok hjelp Være ”den gode hjelper” Kontrollspørsmål: ”Ga jeg for mye hjelp? Ga jeg for lite hjelp?” Barnet skal ikke oppleve mer enn 2-3 ganger uten suksess. Hvis barnet ikke klarer oppgaven etter 2 forsøk, må oppgaven endres. Tilpasset hjelp Tilrettelagte omgivelser Wood, Bruner, Ross (1976, 1983) gruppe N 29.04.10

Samarbeidsklima i TS-teamet Er teammedlemmene støttende overfor hverandre? Gis det rom for både ros og ris? Er det lov å være uenig? Er det lov å si at dette får jeg ikke til? gruppe N 29.04.10

GAS Goal Attainment Scaling Et verktøy for å gradere måloppnåelse gruppe N 29.04.10

GAS er en individualisert måle metode Kan brukes på alle typer målsettinger Motoriske mål for barnet Kommunikasjon Sosial fungeringering etc gruppe N 29.04.10

Hvordan ser en GAS skala ut? -2 Baseline: Hva har vi sett at barnet gjør nå? -1 Mindre enn forventet resultat 0 Kortsiktig mål: Forventet resultat +1 Mer enn forventet resultat +2 Mye mer enn forventet resultat gruppe N 29.04.10

Viktige momenter å være obs på Like stor avstand mellom hvert nivå Tydelige elementer i hvert nivå Endre en faktor av gangen mellom hvert nivå. gruppe N 29.04.10

GMFM Målgruppe/validering Testen er basert på normal motorisk utvikling men, Testleddene er valgt ut for å være sensitive for å fange opp motorisk endring hos barn med CP Validert for CP(uten og med ortoser/ganghelpemidler) og Down syndrom gruppe N 29.04.10

OPPBYGNING AV GMFM TESTEN Dimensjoner Lying and rolling 17 4 Sitting 20 15 Crawling and kneeling 14 10 Standing 13 13 Walking runding and Jumping 24 24 Totalt 88 66 gruppe N 29.04.10

ADMINISTRERING AV TESTEN Utgangstilling er beskrevet Oppgaven kan utføres spontant, etter imitasjon, i lek, barnet kan ledes Ikke nødvendig med bestemt rekkefølge av testledd Tre forsøk inklusive den spontane gruppe N 29.04.10

1 = initiates(<10% av oppgaven) 2 = partially completes(10-100%) SKÅRING AV ITEMS Gradert skala 0 = does not initiate 1 = initiates(<10% av oppgaven) 2 = partially completes(10-100%) 3 = completes(100%) gruppe N 29.04.10

UTREGNING TOTAL SKÅRE 88-66 GMFM-88 totalskår regnes om til prosent(kan gjøres manuelt) GMFM-66 transformert skår(må bruke GMAE; Grossmotor ability estimator) gruppe N 29.04.10

Sammenheng GMFM og GMFCS(Gross Motor Function Classification System) Klassifisering i GMFCS nivå 1-5 kan si noe om fremtidig grovmotorisk funksjon. gruppe N 29.04.10

PEDI PEDI kartlegger funksjonelle ferdigheter innen egenomsorg, forflytning og sosial fungering og sier noe om barnets behov for hjelp og tilrettelegging. Testresultatet kan si noe om funksjonsnivå i forhold til alder og evaluere fremgang( i forhold til barnet selv) gruppe N 29.04.10

Bruk av testresultatet i valg av mål og tiltak Mulighet for å bruke items som ligger nær opptil i vanskelighetsgrad som mål for trening og stimulering. ( må vurderes i forhold til barnet) gruppe N 29.04.10