HANDLINGSMETODEN Handlingsmetoden er utarbeidet av Gunvor Slaatto, og er en drøftingsmåte som sikrer bred medvirkning og løsninger som utvikles i fellesskap.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Når det har skjedd: Varsling
TØYENSTANDARDEN.
Vernetjenesten i Kristiansund
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
A. M. Al-Araki. •Lokalisering •Et problem må lokaliseres så korrekt som mulig slik at det kan drøftes der det først og fremst eksisterer. Aktuelle spørsmål.
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Om autorisasjonsordningen
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
<PROSJEKT NAVN OG NR.> <DATO>
Mal: Risikoanalyse med veiledning
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
”Tremånederskontroll” UNN, 27. og 28. sept Viktig problemstilling - slik handlingsplanen ser det Ventetiden er lang ved mange hørselssentraler.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
1 1 Møte med Statens vegvesen Vegdirektoratet 2. mai 2007 Tilbakemeldinger fra drift- og vedlikeholdsutvalget i EBA Kjell Inge Davik.
Oppfølging og kvalitetssikring
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Seatrans Trade and operators 12 Chemical tankers 1 TC 2 Seismic 3 Paper/Industry 2 RO-RO 4 TC 3 Newbuildings.
Brukermedvirkning i boligsosialt arbeid
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
FYLKESMANNEN I FINNMARK FINNMÁRKKU FYLKKAMÁNNI Kommunens internkontroll.
Er det registrert Avvik til planen? Er det identifisert Risiko?
Fra resultat til veien videre Prosjekt: Nasjonal satsing for utprøving og evaluering av familieråd i Norge Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
NY HÅNDBOK I SMITTEVERNSERIEN Oppklaring av utbrudd av næringsmiddelbårne sykdommer og zoonoser Georg Kapperud Nasjonalt folkehelseinstitutt Smitteverndagene.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
1. 2 noe om hva slags tjenester sykehus yter mot andre helsetjenesteytere brukerne av disse tjenestene spesielt om fastlegens rolle, og.. hvilke arbeidsoppgaver.
Sikrer kommunene barneverntjenestens arbeid med undersøkelser?
Ue.no Spilleregler i arbeidslivet FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
ROS-analyse.
5 Handlingsplan kort sikt 6 Måling, oppfølging, sikre effekt
informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Hvordan skrive personlig logg?
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGEN INFORMASJON TIL STYRERE DATAINNSAMLING I denne presentasjonen finner du viktig informasjon om hvordan du kan bidra til.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Medarbeiderundersøkelsen 2016/2017
Kvalitet, risiko og avvik
Medarbeiderundersøkelsen 2014
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Grunnleggende salgsteknikk
Samarbeid og medbestemmelse
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
IT-ledernettverket 18. april 2018
Arbeidskultur i Drammen kommune
Risikovurdering av omstilling
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
LISAS EIE A. M. Al-Araki.
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Utskrift av presentasjonen:

HANDLINGSMETODEN Handlingsmetoden er utarbeidet av Gunvor Slaatto, og er en drøftingsmåte som sikrer bred medvirkning og løsninger som utvikles i fellesskap. Den stiller spørsmål i en logisk rekkefølge fra et problem er avdekket til det er løst og fulgt opp.

TRINN 1 SITUASJONSBESKRIVELSE Hva er problemet? Hvem og hvor gjelder det? Hvordan oppleves problemet? Hvilke konsekvenser har det?

TRINN 2 FORKLARINGSANALYSE Hvilke forklaringer mener de berørte er sannsynlige? Trengs det mer kunnskap om saken, evt faglig bistand? Hvilke enkeltfaktorer har særlig betydning? Hva inngår i den samlede vurderingen?

TRINN 3 MULIGE LØSNINGER Hvilke forbedringer ønskes? Hvilke løsningsforslag har de berørte? Hvilke konsekvenser kan de ulike løsningene få? Hva bør velges?

TRINN 4 BESLUTNING Beslutningene gjøres av personer med beslutningsmyndighet. De skal omfatte hvilke tiltak som skal gjennomføres, tidsramme, ansvarlig person/instans og evt. Kostnader. Beslutningene føres inn i handlingsplanen.

TRINN 5 GJENNOMFØRING OG RESULTATVURDERING Går gjennomføringen etter planen? Hvis ikke, hva er grunnen, og hva skjer videre? Hva må gjøres hvis ikke det forventede resultatet ble oppnådd? Har noen overraskelser eller negative konsekvenser dukket opp?

TRINN 6 OPPFØLGING Hva slags oppfølging trengs? Hvem skal være ansvarlige? Handlingsplanen justeres ved behov.