Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Aud Berggraf Sæbø, foredrag HiO
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
HVILKE SPØRSMÅL OM TUD ØNSKER VI SVAR PÅ? KRINGLE(R) GÅRDEN OKTOBER 2012.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
KVALITET I SKOLEN.
POWER EVANGELISM Healing On The Streets – Oslo * Vitnesbyrd fra HOTS
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
INNHOLDSFORTEGNELSE ‣ 1 – Nasjonalt Fagskoleråd ‣ 2 – Om fagskolen ‣ 3 – Om fagskolen ‣ 4 – NOKUT ‣ 5 – NIFUs Kandidatundersøkelse 2012 ‣ 6 – NIFUs Kandidatundersøkelse.
Landsbyen hvor Andebu ungdomsskole bygger skole
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Problemløsning Per Holth HiAk.
FORMATIV VURDERING.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Samarbeid fagskole høgskole
Vårt behov for studiesenteraktører
Prosjektsamling 4. mars 2013.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Produkeierrollen i Scrum
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Skriverammer FORSLAG TIL SKRIVERAMME ENGLISH AS A WORLD LANGUAGE
Fagmøte – Alternative opptaksveier Undervisningsopplegg og vurderingsordninger ved Høgskolen i Ålesund.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Framtida nå – les og forstå!
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Virksomheten som Campus Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO Utdanningskonferansen –24. oktober Thon Hotel Oslofjord.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Vurdering for læring.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
Noen inntrykk fra studieåret 2001 Tanker rundt året som var…
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Læring og vurdering. Problemstilling ● Hva sier kunnskapsløftet om vurdering? ● Hvordan praktiseres vurdering I matematikk ved 5blå på Charlottenlund.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Masterprogram i informatikk
Foreldremøte St. Olav vgs 2017
Ingeniørutdanning i Sunnhordland
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Relevant questions for the Reference Group
CAMPAIGNING From vision to action.
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Foreldremøte St. Olav vgs 2018
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Nivå og kvalitet i utdanningen(e) i relasjon til studentgrunnlag og “krav” til gjennomstrømning Konferanse om norsk ingeniørutdanning, 23./24. oktober 2008 Ola Røyrvik Freelance Provokatør “Kvaliteten på ingeniørutdanningen er god, men mye kan bli langt bedre” NOKUT/Aftenposten

Ingeniører? ● Spørsmål: ● Hva mener vi med en INGENIØR? ● Utdanner vi INGENIØRER? ● Rett Svar: ● Vet ikke! ● Nei!

Hva sier Rammeplanen? Delmål 1.: Ingeniørutdanningen skal ha en balanse mellom realfag og teknologifag som gir ingeniøren et solid realfaglig fundament for sin tekniske kunnskap og forståelse. Ingeniøren skal ha realfagkunnskaper som er sammenliknbare med det som oppnås i tilsvarende utdanning internasjonalt. *...norsk grunnutdanning er på et høyt internasjonalt nivå. *...danne grunnlag for livslang læring i form av etter- og videreutdanning ved universiteter... Utdanning Opplæring

Utgangspunkt i Dept. ECE - UofI

Bachelor - ECE ABET NOKUTSEFI

Bachelor - ECE

Hva gjør vi? Et eksempel: Analog signalbehandling - MatMet II Studentene er nesten helt blanke i: Differensiallikninger Komplekse tall og funksjoner Studentene får ikke: Korrelasjoner Folding Energiestimat Lab ++++

Hva gjør vi? Vi tilbyr dem langt under minimum av det studentene trenger av Matte/Fysikk. (35sp) **** “Kan du ikke snakke en halv time om kvantemekanikk så har studentene hørt om det” **** HUSK TERSKELEN!

Hva gjør vi? Vi presenterer det i feil rekkefølge. **** El.læra - Fysikk - Vaktoranalyse (som valgfag) ****

Hva gjør vi? Vi slipper studenter videre som ikke har tilegnet seg et minimum av det lille vi forventer av dem. **** “Tekniske fag bruker ikke Matte/Fysikk”

Hva gjør dette med studentene? DEMOTIVERER! **** Vi misbruker studentenes tid. “We used language beyond the child's understanding. The better pupils were able to form what Peel (6) refers to as 'verbal habits' and parrot the words when required to do so, on a stimulus- response (7) level. The less bright were completely bewildered by the whole process.” Schofield “LOSING”

Hvem har ansvaret? Alle sier at JEG har det! Jeg mener at Rigemor og resten av styret har det

Hvor er ledelsen? Jeg har ikke hørt en eneste leder noen gang stille spørsmål ved om det vi gjør holder mål. Manglende faglig kompetanse Totalt fravær av pedagogisk innsikt Ledelse Administrasjon

Hvor er ledelsen? Ingen styring på fagplanutviklingen! ***** Liten forståelse for utdanning på et akademisk nivå! ***** “Lærersosialisering” inn i “Skolekoden” Ledelse Administrasjon

Jeg mener jeg har rett til å forvente GODE ledere på alle nivåer? Studentene bør KREVE gode ledere! Ledelse Administrasjon

Rammeplanen! Delmål 1.: Ingeniørutdanningen skal ha en balanse mellom realfag og teknologifag som gir ingeniøren et solid realfaglig fundament for sin tekniske kunnskap og forståelse. Ingeniøren skal ha realfagkunnskaper som er sammenliknbare med det som oppnås i tilsvarende utdanning internasjonalt. *...norsk grunnutdanning er på et høyt internasjonalt nivå. *...danne grunnlag for livslang læring i form av etter- og videreutdanning ved universiteter... Utdanning Opplæring

“If an unfriendly foreign power had attempted to impose on America the mediocre educational performance that exists today, we might well have viewed it as an act of war.” A Nation At Risk (-83) PURGAMENTUM INIT, EXIT PURGAMENTUM