Nasjonale miljømål og oppfølging av arbeidet med forurensede sedimenter Ren Drammensfjord, Frokostmøte 10.05.07.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Ny lov om folkehelsearbeid
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Fagforeningens arbeid for mangfold
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Læring på arbeidsplassen
Fylkesmannen i Buskerud Study trip Estonian municipalities Hvordan arbeider vi med universell utforming hos Fylkesmannen i Buskerud? Ved rådgiver.
Steinar Nesse, DNV Consulting (Fagrådgiver til OED)
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Varsling om kritikkverdige forhold
AVSETNINGSMULIGHETER FOR FORURENSEDE GRAVEMASSER VED TORE FROGNER
VI ER I OMSTILLING – HVA NÅ?
UTVIKLING AV SUNDLAND-OMRÅDET - Intensjon - Status - Utfordring - Videre prosess Formannskapet
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Tilsyn utløser miljøtiltak
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Status handlingsplan for Drammen sentrum
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Samspill mellom de nye plantypene
Miljøprosjektet Ren Drammensfjord
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Planprogram for revisjon av kommuneplanens arealdel i Trysil kommune Plan- og bygningslovkonferansen 2006 Scandic Hotel, Hamar
Reguleringsplaner.
Forurenset grunn: Hvem har ansvaret for hva?
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Innsigelsesinstituttet
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Departementets styring og styrenes rolle
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Universitetet i Tromsø
Informasjonsmøte Øyvind Høvding.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Våren 2005 Per Gunnar Røe SGO 2100 – Byers geografi Tema: Byplanlegging og bypolitikk i Norge.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Reguleringsplaner OMRÅDE – OG DETALJREGULERING Grete Sildnes
Reguleringsplan - planprosess
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Valg mellom direkte og indirekte virkemidler 1 ECON 3910 Innføring i miljøøkonomi, vår 2008 Forelesning 7 Valg mellom direkte og indirekte virkemidler.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - planprosessen - Anders Iversen, DN.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
Alkoholpolitisk handlingsplan Orientering > Eldrerådet 18.5 > KRFF 18.5 > Komite Helse og omsorg 25.5 Behandling > Formannskapet 7.6 > Kommunestyret.
Aktiv transport. Definisjon av Aktiv transport Aktiv transport omfatter gåing, sykling på reiser som uansett skal gjennomføres i hverdagen, for eksempel.
Regionale vannforvaltningsplaner Leidulf Skjørestad direktør Bymiljø og utbygging KS-representant i direktoratsgruppen for vannforskriften Norsk vann,
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Dialog i plansaker Bodø 21. april Pbl. § 1-1, andre ledd Planlegging etter loven skal bidra til å samordne statlige, regionale og kommunale oppgaver.
Seminar om overvånking av vannmiljø Stavanger Rune Lian, seksjonsleder landbruk og miljø, Sola kommune Kartlegging av miljøpåvirkning i kanalene.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Kommunal planstrategi
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Norden som foregangsregion
Erfaringer fra Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Vi er i omstilling – hva nå?
Forskrift om Internkontroll
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Nasjonale miljømål og oppfølging av arbeidet med forurensede sedimenter Ren Drammensfjord, Frokostmøte

2 Regjeringens miljøpolitikk og rikets miljøtilstand (St.meld. 26, ) Rent hav og vann og et giftfritt samfunn - Miljøgifter Strategisk mål: Utslipp og bruk av helse- og miljøfarlige stoffer skal ikke føre til helseskader, skader på økosystemer eller skader på naturens evne til produksjon og selvfornyelse. Konsentrasjonene av de farligste kjemikaliene i miljøet skal bringes ned mot bakgrunnsnivået for naturlig forekommende stoffer, og tilnærmet null for menneskeskapte forbindelser. Nasjonale resultatmål knyttet til opprydding i forurenset grunn og sjøbunn 4. Spredning av miljøgifter fra forurenset grunn skal stanses eller reduseres vesentlig. Spredning av andre helse- eller miljøfarlige kjemikalier skal reduseres på bakgrunn av en konkret risikovurdering. 5. Sedimenter (bunnmasser i vann) som er forurenset med helse- eller miljøfarlige kjemikalier, skal ikke medføre fare for alvorlige forurensningsproblemer.

3 Ny stortingsmelding: Sammen for et giftfritt miljø – forutsetninger for en tryggere fremtid ( )

4 Sammen for et giftfritt miljø… Regjeringen vil •Igangsette et helhetlig nasjonalt oppryddingsarbeid basert på de fylkesvise tiltaksplanene •Gjennomføre en handlingsplan for oppryddingen i forurenset sjøbunn •Sørge for få gjennomført nødvendige tiltak innen 2012 på steder med forurenset grunn med utslipp til områder som er prioritert for opprydding av forurenset sjøbunn

5 Sammen for et giftfritt miljø… forts. •Må se kilder på land og forurenset sjøbunn i sammenheng •Prioritering av områder er blant annet avhengig av: -Forurensningssituasjonen -I hvilken grad er kilder under kontroll -Relevante utbyggingsprosjekter •Ikke fastsatt konkrete tidsfrister for opprydding Drammensfjorden er ett av 9 prioriterte områder i Handlingsplan for forurensede sedimenter

6 Handlingsplan for forurensede sedimenter De 17 prioriterte områdene: Områder med planlagte utbygginger: HammerfestUtbygginger vil gi kontroll med kilder og delvis opprydding langs land HarstadPlanlagt mudring av havneområde FarsundBoligutbygging i tilknytning til mindre sedimentlokalitet KristiansandOmfattende tiltak gjennomført, videreføring i nye delområder OsloSamordning av ny E18, utbygging av Fjordbyen og omlegging av havn Områder med særlig tiltaksbehov: BergenVesentlige, pågående kilder. Stanse mulig spredning fra delområder i sjø. GrenlandSterkt forurenset og grundig dokumentert SandefjordMulig spredningsområde i sjø. Behov for oppfølging av gjennomførte tiltak. DrammenAvgrensede delområder med spredningsfare. Mulig tilgang på masser.

7 Fra fase 2 til fase 3 i tiltaksplanarbeidet •Mer detaljert prosjektplan: -Tidsløp med rekkefølge av tiltak -Behov for tiltaksrettede undersøkelser (avgrensning mv) -Oversikt over aktører og angivelse av bidrag fra disse -Overslag over spleiselag med statlig bidrag Fase 3 skal lede frem til konkrete tiltak!

8 Fase 3 •Fra planlegging til handling •Større vekt på myndighetsutøvelse for å oppnå mål •Behov for sterkere press for å få fremdrift •MD ønsker at statlig myndighet følger tettere opp SFT mer direkte inn i arbeidet med det enkelte tiltaksplanområde

9 Fase 3 i Drammen •Fase 3 er i gang – forenklet prosjektplan er utarbeidet -FM har fått midler til prosjektkoordinator i 2007 •Starte detaljplanlegging i samarbeid med ansvarlige aktører •Fokus på kilder i første omgang -SFT er myndighet for mange av de mulige kildeområdene (ABB, NSB, NCC, Drammen Havn) og følger opp disse i FM følger opp skipsverft, samt bedrifter og forurenset grunn der FM er myndighet •FM har et spesielt ansvar for å følge opp planarbeid/utbyggingssaker som berører tiltaksplanområdet

10 SFT overordnet oppfølging, nasjonal koordinering, overordnet informasjon MD - oppdragsgiver SFT og FM myndighetsutøvelse FM oppfølging av planarbeid og kommuner, lokal koordinering, lokal informasjon Koordineringsgruppe Referansegruppe

11 Arbeidsdeling mellom SFT og FM SFT følger opp -Bedrifter der SFT er myndighet -Grunnforurensningssaker der SFT er myndighet -Forurensningsbidrag fra havn (nytt kapittel i forurensningsforskriften) -Andre sentrale myndigheter -Informasjonsarbeid sentralt FM følger opp -Bedrifter der FM er myndighet, inkludert skipsverft -Grunnforurensningssaker der FM er myndighet -Planprosesser -Kommunale avløps- og avfallsanlegg -Informasjonsarbeid lokalt

12 SFTs virkemidler i fase 3 •Myndighetsutøvelse -Pålegg -Tillatelser •Tilrettelegge for prosess -Være pådriver -Finansiere lokal prosjektmedarbeider •Spleiselag -SFT kan bidra økonomisk i områder hvor det ikke er en klar ansvarlig -Om SFT kan bidra og evt størrelse på bidrag vil avgjøres i hver enkelt sak

13

14 Saksbehandlingsprosess ved pålegg om å utarbeide tiltaksplan (forurensningsloven) •Varsel om pålegg om å utarbeide tiltaksplan -Den som varsles får en kort frist til å kommentere varselet •Pålegg om å utarbeide tiltaksplan -Det settes en frist for gjennomføring av pålegget •Tiltaksplan sendes inn -Hvis SFT anser at tiltaksplanen oppfyller kravene i pålegget, sendes tiltaksplanen på høring •Høring av tiltaksplan -Minimum fire ukers høringsfrist •Pålegg om gjennomføring av tiltaksplan/tillatelse til gjennomføring av tiltak -Det settes en frist for gjennomføring av pålegget -Eventuelt med visse endringer, krav •Klageadgang -3 uker

15 Saksbehandlingsprosess ved søknad om gjennomføring av tiltak (forurensningsloven) •Møter og sonderinger, foreløpig søknadsvurdering -Myndighet vurderer om søknadsutkastet inneholder det som er nødvendig for å behandle søknaden •Søknad om gjennomføring av tiltak sendes inn •Høring av søknad -Parter, offentlige organer og organisasjoner varsles + offentlig kunngjøring -Minimum fire ukers høringsfrist •Behandling av søknad -Søknad behandles -Tillatelse med vilkår -Vedtaket skal begrunnes. Det skal fremgå hvordan innkomne uttalelser har vært vurdert •Klageadgang -3 uker