Hva det handler om i dag  Litt praktisk  Sjekkliste for innleveringer  Kan teksten gjøres mer lettlest? (i en fei)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet,
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Thomas Thomassen 18. November.2004 Du går videre i presentasjonen ved å trykke tasten Page Down. Du avslutter presentasjonen ved å trykke Esc-tasten.
Rett på sak.
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Brukermanual for NROFs lokalavdelinger©
Hvordan intervjue en forsker?
Brukerveiledning til NHOs PowerPoint-mal
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
TIPS OG RÅD TIL MUNTLIGE FRAMFØRINGER
CV Curriculum Vitae.
Å skrive for Internett Ingunn Selvik 5. Mars 2007.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Godt verktøy er halve jobben
Dokument med bilde, formatere i Word
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Roman- og novelleanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
1 (Helst) alle, men minst 1 i gruppa oppretter følgende: Personlig hjemmeside (indexside) Lenkeside / Generell faglig ressurside (Side med generelle allmennlærerfaglig.
Manual for skoleavis i 6. klasse
Hva det handler om i dag Litt fremover Noen enkle regler for skriving
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Gå inn på denne internettadressen:
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Bergen
Muntlige presentasjoner
Hva vi skal snakke om i dag:
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Prosjekt og forskningsrapport
Mandag 8. November Powerpoint..
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
Essay er en skriftlig sjanger.
Sponsor og Annonser.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
10 regler for å skrive for web
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
Slik lager du sjablonger med Gimp!
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
RAPPORT saklig og informativ
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Utarbeidet av Sissel Vestre
Lions hjemmeside Slik legger du som hjemmeside- redaktør ut en enkel artikkel Medlemsregistret.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Studieteknikk Bison.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Prosjekt og forskningsrapport
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Hva det handler om i dag  Litt praktisk  Sjekkliste for innleveringer  Kan teksten gjøres mer lettlest? (i en fei)

Litt praktisk  Webside og rapport leveres i uka etter 26.oktober  Forelesning 2.november: om muntlig presentasjon. Med video  De muntlige presentasjonene går i uke 45 og 46. Den første foregår mandag 6. november  Kap.17 i lærebok og siste side i Tipsheftet handler om oppbyggingen av en muntlig presentasjon

Muntlige presentasjoner  Liste over tidspunkter for muntlige presentasjoner sendes på e-post torsdag 26. oktober  Det blir vanskelig å bytte dag og tid, gruppene må i så fall ordne det selv  Vi greier med nød og neppe å komme gjennom presentasjonene, selv om alt går greit

Prosjektet skal leveres skriftlig på to ulike medier  Webside  Papirrapport  Disse inneholder det samme faglige stoffet, men presentert på ulik måte  De er både like og forskjellige

Dette skal være med i begge mediene  Det faglige innholdet, med en faglig innledning (hvorfor dette er et viktig/nyttig/aktuelt emne) OG eventuelt historisk innledning  Identifikasjon- emne, forfattere, tilknytning til Høgskolen  Kanskje referanser? Hvis dere føler at det er naturlig

Dette er spesielt for websiden  Menysystem  Startside  Navigasjonssystem  Identifikasjon for sider og kapitler  Linker til andre websider

Dette er spesielt for papirrapporten  Evt. forside  Tittelside  Forord  Innholdsliste (få gjerne med hvem har skrevet hva)  Sidetall  Prosessrapport  Referanser

Husk for websiden, 1  Send en LINK til websiden på e-post  På startsiden bør det være mulig å finne ut hva prosjektet handler om, hvem som har laget det og hvilken klasse dere går i  Lag et oversiktlig menysystem  Er hver enkeltside merket med egen betegnelse?

Husk for websiden, 2  Har alle linker korte, klare og entydige navn, som svarer til det som kommer når man klikker på linken?  Kan man manørere uten å scrolle?  Er det lett å komme tilbake til menyen/startsiden?  Er det lett å komme til neste/forrige side?  Er det lett å se at en side er slutt?

Riktige navn

Husk for webside,3  Er teksten fordelt på flere sider, og ikke bare en lang remse?  Tydelige bokstaver, ikke for mange ulike fonter?  Ikke for mange farger?  God nok kontrast mellom bokstaver/bakgrunn?  Ikke for mye venting på bilder?  Ikke for mye effekter?

Husk for papirrapport, 1  Få med på en eventuell forside hva prosjektet handler om, hva dere heter, hvilken klasse og hvilken gruppe  Legg ved den kontekst- og målanalysen dere har brukt  Skriv forord (handler om dokumentet, ikke om emnet)  Er forordet underskrevet? (helst for hånd)

Husk for papirrapport,2 Har dere en god innholdsliste? (Hvis den er bygd på stiler, kan den skrives ut automatisk) Enten i innholdslisten eller i kapitlet om prosessen må det gå fram hvem som skrev hva Sidemerking? Har dere med EN RAPPORT OM PROSESSEN? (Hvordan arbeidet foregikk) Forteller prosessrapporten hvor godt dere har arbeidet?

Husk for papirrapport, 3  Har dere samkjørt bruken av fonter,marger, plassering av overskrifter og underoverskrifter,sidemerking?  Har dere sjekket at faglige begreper har samme betegnelse gjennom hele teksten?  Finnes det fakta som gjentas?  Få med alle referanser, ikke minst til websteder

Og dette skal ikke med-  Samarbeidsavtale  Fremdriftsplan  Prosessmål (men prosessmålene kommer med i prosessevalueringen)  Problemformuleringen passer som avslutning på den faglige innledningen (det er viktig for vurderingen å se hva dere ønsket å lage)

Om språk og bilder  Bruk rettefunksjonen i Word  Kopier aldri hele setninger eller avsnitt ut fra andre tekster uten ”hermetegn” og referanse  Sørg for korrekte bildetekster  Bruk aldri andre teksters figurnummer og henvis ikke til figurnummer som ikke finnes i deres egen tekst  Bruk linjemellomrom som avsnittsmarkering

Å korte ned en tekst, nyttig f. eks.  Plass på en PP-skjerm  Plass på et skjermbilde (websider)  Begrensning i antall sider  Et kommunikasjonsporsjekt har begrenset størrelse

Hvordan?  Stryk mindre viktige momenter, modifiserende uttrykk, detaljer  Stryk gjentagelser  Omskriv innskutte setninger  Stryk det som er velkjent for leseren  Slå sammen flere detaljer til ett moment

Eksempel. Stryk her:  Industri- og næringsvirksomheten i Sandøl er ikke av spesielt støyende eller forurensende karakter når man velger å se bort fra bilbruk i forbindelse med arbeidsreiser og detaljhandel  Industri-og næringsvirksomheten i Sandøl støyer ikke og forurenser ikke bortsett fra bilbruk til arbeid og handel.

Eksempel: Innskutte setninger  Denne økningen av maskinkapasitet, som har vært helt eksplosiv, har vært en helt nødvendig forutsetning for utviklingen av dagens programvare  Den eksplosive utviklingen av maskinkapasitet har vært en nødvendig forutsetning for utviklingen av dagens programvare

Eksempel: Utnytt leserens kunnskap  De lave temperaturene i vinter, snøstormene og de hyppige snøfallene, samt den tidvis høye luftfuktigheten har gjort byggevirksomheten vanskelig  De ekstraordinære værforholdene i vinter har gjort byggevirksomheten vanskelig

Teksten blir lettlest ved  Forkorting  God avsnittoppdeling  Informative overskrifter  God rekkefølge

Overskrifter  En overskrift skal være så informativ som mulig  En presis makroproposisjon, gjerne med en informativ undertekst

Fire hovedtyper overskrifter  Datavirus  Hvordan får man datavirus?  Disketter, e-post og nedlasting av programmer kan gi deg virus  Bruk antivirusprogram!

Rekkefølge  Markerer sammenhenger  Uheldig rekkefølge tvinger leseren til å foreta slutninger på egen hånd  Uheldig rekkefølge gir et rotete inntrykk  Uheldig rekkefølge kan misforstås  Uheldig rekkefølge krever lengre lesetid

Eksempel 1: Rekkefølge  Morderen ble arrestert på Heathrow flyplass i går. En millionær ble myrdet på sitt landsted i Wales forleden  En millionær ble myrdet på sitt landsted i Wales forleden. Morderen ble arrestert på Heathrow flyplass i går

Eksempel 2  Han hadde vært på rømmen i tre dager og var forkommen og sulten. Arrestasjonen av den rømte langtidsfangen foregikk på et landsted ved Bundefjorden og var uten dramatikk  Arrestasjonen av den rømte langtidsfangen foregikk på en hytte ved Bundefjorden og var uten dramatikk. Han hadde vært på rømmen i tre dager og var forkommen og sulten