Fra geometriske former til abstrakt design

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
«Strykebrettcover og stativ»
Et lite barnemøte. Barna har vist interesse for maling
IKKE NO’ KRØLL BRETT, RETT OG SLETT.
Gode grunner for å ikke drikke alkohol!
Fra geometriske former til abstrakt design.
Fra geometriske former til abstrakt design
Laget av Embret Lund 1BAA. Hovedlærer når vi lærte det praktiske av ‘’gamle metoder’’ og var flink i det han viste oss. Det syntes også godt at han hadde.
STRYKEBRETTCOVER OG STATIV
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
1. Dette portrettet er originalbildet som vi skal se hvordan vi kan forbedre ved å gå tettere på motivet, gjøre bildet skarpere og lysere. Deretter skal.
Innbydelse til grillfest I fritidshuset mitt. For enkelhetskyld ordner jeg med festen og drikke.
DYR.
Mønsterbygging i GIMP.
Etter jobb på fredag var jeg ganske trøtt…
Første rapport: Den rapporten jeg har valg ut her er helt usymetrisk, men innenfor en ramme slik at den kan gjentas til et flatemønster. Her har jeg også.
Godt verktøy er halve jobben
ROM I SLOTTSPARKEN FOR BOSTEDSLØSE
PowerPoint-mal FLT.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
SIN BOK Barnehageåret Bilder av de som bor hjemme hos meg :
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Dokumentasjon av en prosess
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
estetiske virkemidler
Arbeidskrav 3 Del 2 Idéutvikling for illustrasjon, dekor eller kunstnerisk uttrykk. Jobb med ett av de to temaene dine. Arbeidet skal hovedsakelig foregå.
Prosess – arbeidskrav 3.. •Siden vi skal lage et undervisningsopplegg basert på de erfaringene vi gjør oss, velger jeg å ha en prosess og et produkt som.
Arbeidskrav 5. A.C. Fuglesang
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
«LYSE IDEER» Maske med refleks og lysdioder
Vi dro til Sverige med store forhåpninger – ikke bare forhåpninger om det å få kunnskap om det vi skulle gjøre på skolen, men også det å få være litt.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Overnatting i Slottsparken De bostedsløse Av Birthe D.N.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Vitensenteret i Trondheim
Formings oppgave i forbindelse med operaprosjektet:
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
Hai ! Hai !.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Presentasjon av prosessarbeid med LYSBROSJER Laget av Ellen Bay
Design, arkitektur og kommunikasjon. Emne: Design og innovasjon
”Bygg en by i 2.klasse” Dette er et prosjekt som skal gå over 1 uke.
SAMSPILL I KREATIVE PROSESSER
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
PowerPoint-mal FLT. –mer en et fagforbund Forbundet for Ledelse og Teknikk.
Om et øyeblikk kommer Du inn i en magisk verden!.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
My Samien Sijte Tore Sætre Arbeidskrav ved HiOA, ZARK 1, 2012 vår.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
MARKUS KG ► Markus KG har vært vennen min siden barnehagen. ► Vi lekte mye sammen hver dag. ► Etter barnehagen pleide jeg og være med han hjem og leke.
Og.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Lysekrone fra sykkelhjul til lysekrone
Besøk på Beracah barnehjem som ligger i Kerala i India
Sammensatte tekster ?.
Her viser jeg hvordan man kan overføre ideen sin til plexiglass
Kvasarer Kvasarer sender ut mer energi pr sekund enn sola sender ut på 200 år – og de stråler med denne effekten i millioner av år! Kvasarer ble oppdaget.
Brukerveiledning for kloning i GIMP
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Utskrift av presentasjonen:

Fra geometriske former til abstrakt design

Oppgave: Skap et design til et anheng ved kombinasjon av geometriske former (sirkel, kvadrat og trekant). Bruk de sorte og hvite flatene slik at det dannes positiv/negativ form i flaten. Du velger selv antall og kombinasjoner av de geometriske formene. Formen skal endre seg, slik at du ikke lenger ser grunnformene som var utgangspunktet.  Gi designet en form som er hensiktsmessig med tanke på bruksformålet. Prøv ut ulike kombinasjoner. Anhenget skal også patineres.

Oppgave: Dokumenterer hele din designprosess; fra utprøving av formkombinasjoner til praktisk arbeid på verkstedet (bilder/scannede skisser) samt gode, lesbare bilder av det ferdige produktet. Reflekterer over prosessen gjennom kommentarer om valg underveis. Grunngir bruk av formale virkemidler i ditt ferdige produkt.

Arbeid med geometriske former

Utprøving av design i papir 1 Jeg av gjorde raskt at jeg ønsket å lage et ganske kompakt design og bruke sirkler som hovedform.

Utprøving av design i papir 2 Prøvde meg fram med kvadrat som hovedform med sirkelelementer og ”hull” i hovedformen

Utprøving av design i papir 3 Den spisse formen med sirkelhull både for oppheng og som designelemen, avgjorde det hele.

Utforsking av størrelsen på anhenget:

Over føring fra papir til kobber En mindre plate sages ut, papirmodellen limes på og sages ut. Drill brukes for å lage hull slik at det går fint å sage alle hull nøyaktig ut.

Anhenget klargjøres Anhenget files og pusses godt. Kantene rundes av slik at det er mykt og godt å holde på.

Patineringsprøver

Patinering av anhenget Jeg likte godt den røde fargen som eddiken gjorde på patineringsprøvene. Patinerte anhenget i salt og vanlig eddik i 20 timer. Fikk ikke nok fargeresultat, så helte i salmiakk og lot anhenget ligge i blandingen i 5 timer til.

Ferdig anheng!

Formale virkemidler: Kobbersmykke skåret ut med gullsmedsag. Filede og pussede kanter og overflater Patinert med eddik, salt og salmiakk i sagflis som gjør at overflaten er grønnaktig med brun-oransje etsede felter. Sidene er pusset kobberblankt. Formen forandres seg etter som hvordan den brukes. Den kan minne om en fugl med et stort hull som øye og markert nebb og skarp stjert nedover. Spissene er ganske spisse og en må bære det forsiktig på sårbar hus for ikke å skade seg… Smykketråden er svart skinntråd som festes ves å knytte rindt ett eller flere hull i anhenget.

Egenvurdering av arbeidet Det har vært spennende å utforske sirkler, kvadrater og ulike typer trekanter for så å gjøre grunnformene ugjenkjennelige. Utfordringene for meg i skapende arbeid er alltid å frigjøre meg fra tanken om at det skal ligne på noe. Derfor er det fint å ha noe å ta utgangspunkt i for deretter å prøve, ta bilder, endre litt, få objektet på avstand, myse med øynene, tenke litt på noe annet, prøve noe annet, drikke litt kaffe, kikke litt mer og slik arbeide meg fram til noe jeg blir fornøyd med. Ofte skjer det fortsatt endinger mens jeg begynner å arbeide i selve materialet. Det har vært spennende at jeg ved å ha fokus på geometriske former i eget arbeid også har begynt å kikke rundt meg på de tingene jeg omgås med daglig. Lamper, kjøkkenutstyr, annet interiør, møbler m.m. Veldig nye av det jeg har i mitt eget hjem består av firkanter og sirkler som utgangspunkt. Det handler bare om å se det. Anhenget ble stort sett som jeg hadde tenkt, selv om jeg skulle ønske at det kunne være enklere å bøye til kobberet for å få rundere og mykere former. Det er mye i mitt eget arbeidet jeg kan ta med meg til egen undervisning.