Ulike kundestrømmer i et marked

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om evalueringen av eksportprogrammet aldri støtte til lønnsom virksomhet? Prinsipper versus pragmatikk ”I utgangspunktet kan det virke paradoksalt at det.
Advertisements

Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.
IKT 1 Elementer av kundeveiledning  Informasjon om rettigheter o.l.  Oppfølging etter kjøp  Produktinformasjon  Hjelp til å bruke produkt  Hjelp til.
Regionalnettsordningen og fleksibelt forbruk
Temadag fibersatsing KS huset 22. januar 2014
Optimal produkttilgjengelighet I
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Shapiro og Varian (1998): Network effects (se
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Markeder med asymmetrisk informasjon
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Elementer i en forretningsplan
W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Om å få det til!.
Frontlinjeserivce
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Organisering uten A Kasse. Organisasjonsoppslutning BransjeOrganisasjonsgrad Industri-Metall60 Bygg45-50 Papir Grafisk60-80 Bil35-40 Hotell20 Grønn.
Driftsregnskap – en oversikt
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
Inndelingsproblemer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes veistasjoner som skal betjene 8 distrikter. De 4 aktuelle lokaliseringene.
Kap 9 Simple risk techniques
Analyseverktøy for valg av markeder
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Anvendelse av verktøyene
PROSJEKT REHABILITERING. Bakgrunn Samhandlingsreformen/Overføring oppgaver til kommunene Avtalene/samarbeidsfora Klargjøring av ansvar mellom kommuner.
Leveransen Den siste barriere. Personer og samspill fremfor prosesser og verktøy Programvare som virker fremfor omfattende dokumentasjon Samarbeid med.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Inkassoprosessen er avansert kundebehandling
1Næringslivsringen strategiplan 2002 STRATEGIDOKUMENT OKTOBER 2002 Innhold Næringslivsringens ( NLR ) formål Næringslivsringens langsiktige hovedmål Næringslivsringens.
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
ForfatterProsjektittel Avdelingsbetegnelse for driftsenhet som kan ha to linjer 1 LOS-programmet LOS-programmet innfører FIF – Felles integrert.
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Entreprisekontrakten oppbygging
Vi ønsker at Drammen Taxi skal kjennetegnes med: Service i alle ledd Smil og humør Tilgjengelighet/ Tilstedeværelse Løsnings- orientering Nyskapning og.
Kap 04 Sannsynlighetsregning
Lunner 2004 Møte i Fellestjenesten 19. november 2003.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
NTE Allianse ADCom as Etablert 1987 Eid 100% av NTE 30 ansatte
W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet
1 Dynamisk modellering og regulering av Brobekk forbrenningsanlegg Masteroppgave Vår 2008 Institutt for kjemisk prosessteknologi Fakultet for naturvitenskap.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Barnehage i Bjerkreim. Utvikling avdeling Bjerkreim avdelinger 1999Skjeraberget bhg 3 avd 2006Røysekatten bhg 3 avd 2007Røysekatten bhg.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Nordea i Norge Q Gunn Wærsted Nordea Bank Norge i 1. kvartal 2008 Totale inntekter økt med 9 % til NOK millioner (1 914 mill sammenlignet.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Kvalitets- og miljøpolitikk, Elcom Signatur daglig leder:
Markedsføring.
Hovedtrekk Stor aktivitet privat God fart på næring
UTFØRELSE TILFREDSHET
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
Hvem er partnerne våre? Hvilke leverandører har vi?
Nordea Bank Norge Q april 2012.
Nordea Bank Norge Q oktober 2011.
Segmentering og posisjonering
Står kolonialen igjen på perrongen?
Relasjonsmarkedsføring
Kapittel 15 Produktvalg Læringsmål:
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Slik overbeviser du ledelsen om å investere i skytjenester
Utskrift av presentasjonen:

Ulike kundestrømmer i et marked 1 Z 2 Marked A 3 B C 4 5 Z Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 1.2

Kundetilfredshet og kundesegmentering Kundeorientering Høy Private vare- produsenter Private tjeneste- produsenter Offentlige tjeneste- produsenter Lav 100 Kundetilfredshet Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 2.1

Forhold som kan virke inn på bedriftens kundeforhold Bransjerelaterte forhold Markeds-strategi Bedriftens syn på markeds-interaksjonen Markeds- førings- kostnader - + Offensiv + Transaksjon strategi Overgangs- + barrierer - - + - - Markeds- - Defensiv vekst Relasjon strategi + + Grad av kunde- orientering Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 2.2

Et mulig nyttekart Optimal nytte B ved budsjett 100 kr u4 u3 u2 u1 A Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 2.3

Kundetilfredshet og diskonfirmasjoner Opplevelse/ forventning O=F O>F O<F KT* Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 2.4

Belønninger i Fangens dilemma Calvin Tilstå Ikke tilstå Tilstå 0, 15 5, 5 Klein Ikke tilstå 15, 0 1, 1 Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 2.5

Fra kvalitet til resultat KUNDE- KVALITET GJENKJØP TILFREDSHET RESULTAT Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 2.6

Drivkrefter bak kundelønnsomhet Tid Gjenkjøp Kundeutvikling Kundetilgang Kunde-lønnsomhet Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 2.7

Ulike bindinger til firmaet Kundelojalitet Tilfeldig Bevisst Begeistret og lojal (konnativ- eller handlingslojal) Ikke-lojale tiltross for tilfreds (affektivt lojal) Høy Kundetilfredshet Lojale, men uten begeistring (kognitivt lojal) Lojalitet basert på rutine-gjenkjøp Lav Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 2.8

Bedriftens syn på kunden Partenes syn på interaksjonen Kundens syn på bedriften Transaksjon Relasjon Transaksjon 1 2 3 4 Bedriftens syn på kunden Relasjon Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 2.9

Hvem har størst interesse av interaksjonen? Kundefordeler Lav Høy Spot market interaksjon Kundedrevet interaksjon Lav Leverandør- fordeler Leverandørdrevet interaksjon Relasjon interaksjon Høy Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 2.10

Ulike samarbeidsformer Kundens holdning Samarbeide Utnytte/ Exit Relasjon basert på felles verdiskapning Bedriftens holdning Konkurrere Samarbeide Tradisjonell kunde/ leverandørrelasjon Utnytte/ Exit Konkurrere Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 2.11

Ulike metoder for å regulere samarbeidet Å vurdere arbeidsprosessen er : Lett Vanskelig Markedskontrakt Outputbasert kontrakt Lett Å vurdere slutt - resultatet er : Atferdsbasert kontrakt Norm Kultur Vanskelig Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 2.12

Relasjonssystemet Bedrift Kunde Bransjerelaterte forhold: Markedsføringskostander, Overgangskostnader, Markedsvekst og Kundeorientering Kundesegmenter Bedrift Kunde Konflikt-hånd-teringskanalen Bedrifters syn på markeds-interaksjonen Reklamekanalen Dialogkanalen Leveransekanalen Kunders syn på markeds-interaksjonen Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 3.1

50 100 150 200 250 300 Håndverktjenester Bilreparasjon Banktjenester Forsikringstjenester Ferie og Fritid Post/Medie/Tele-tjenester Transport Leieforhold Elektirsietstjenester 29 162 14 3 32 40 31 268 120 Hva klager man mest på ? Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 3.2

Ulike metoder for å kontrollere et samarbeid Kunskap om fremstillingsprosessen Perfekt Imperfekt Atferds- eller sluttresultatkontroll Sluttresultat-kontroll Høy Evne til å måle sluttresultatet Kontroll basert på ritualer, seremoni, klan Atferds- kontroll Lav Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 4.1

Kundenes opplevelse kontra bedriftens organisering Bedriftens funksjons- perspektiv på kunde- kontakten F1 F2 F3 Fx Kundenes funksjons- opplevelse av bedriften K1 K2 K3 Kx Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 4.2

Markedsførings-orientering Markedsførings- eller markedsorienter? Markedsorientering Lav Høy Høy Markedsbyråkrat Markedsdriver Markedsførings-orientering Lav Markedskrise Markedsinnovatør Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 4.3

Det virtuelle relasjonssystemet Kunde- segmenter Virituelle organisasjoner Reklamekanalen Leveransekanalen Bedrift Konflikthånd-teringskanalen Kunde Dialogkanalen Partner bedrifter Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 4.4

Ulike endringsrater og krav til omstilling Tid Scenarie A Scenarie B Scenarie C Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 5.1

Forbedring i vare-/ tjenestekvalitet Fra investering til lønnsomhet Investeringer Respons og profil Corporate image Kostnads-reduksjoner Forbedring i vare-/ tjenestekvalitet Holdningsskapende Haloeffekt Helt nye kunder Konkurentens kunder Kunde- tilfredshet Gjenkjøp Bytting Adopsjon Omsetning/ markedsandel Lønnsomhet Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 5.2

Personaltilfredshet og resultat + Kunde- orientert adferd - + Personal- turn over + + Kunde- tilfredshet + Gjenkjøp Resultat Kvalitet på vare, tjeneste + Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 6.1

Hva påvirker kundelojalitet? Kunde-gjenkjennelse Kunde-orientert arbeid Service-kvalitet Forvent-ninger Kunde-orientering Opplevd kvalitet Bedrift- image Opplevd konflikt-håndtering Kunde-lojalietet Kunde-tilfredshet + - Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 6.2

Sammenhengen mellom produktivitet og kundeorientert atferd Personal- tilfredshet Produk- tivitet Rasjonalisering Tekniskløsning Standardisering av tjenestetilbudet Bemannings- reduksjon orientering +/- + - Produksjons forbedring Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 6.3

Elementer som har innvirkning på bedriftens lønnsomhet Produktivitet Personal- tilfredshet Kundeorientert atferd Kundetilfredshet/ -lojalitet Konflikt- håndtering Bedrift- image Kunde- orientering økomisk resultat + +/- Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis, fig. 6.4

Kunde- orientering Lokal tilpasning Standardisering av serviceelementer Standardisering av tjenestetilbudet Fleksibilitet Service- kvalitet + - Tor Wallin Andreassen: Kundepleie i praksis