UFD Videre IKT-satsing Planen er død – Leve Programmet ITU-konferansen 2003 171003.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Advertisements

Telemator ® Programvare for prosjektering, dokumentasjon og drift av:
Forskning og utvikling
Program for digital kompetanse NVU konferansen 8 – 9 mars 2004 Guri Skoklefald, Seksjon for IKT-strategi.
Noen utfordringer for skolene
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
UFD Bjørn Haugstad Utdannings- og forskningsdepartementet ITU-konferansen 2003.
 Galls lov og erstatningsprosjekter Johannes Brodwall Chief scientist, Steria.
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
fagakademiet.no1// Temakurs knyttet til Samhandlingsreformen Kreativ omsorg, Tromsø Odd Mandal, kompetanserådgiver Fagakademiet.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Java sertifisering - testern tester test
Internasjonalisering i videregående opplæring i Troms Seminar, Fylkeshuset 1. april 2008 Fagsjef Astri Pestalozzi.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T U T D A N N I N G www.itu.no1 Skole for digital kompetanse Om fremtidig.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
E-læring: Erfaringer med kompleksitet og grenseoverganger Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning Helge Høivik, Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen.
Av Donald Norman. Normans hovedanliggende: Information appliances An appliance specializing in information: knowledge, facts, graphics, images, video,
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
1 Teleøkonomi Infomøte 3.komtek, Harald Øverby, ITEM.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Fagreferentens arbeidsoppgaver i ei tid med nye læremetoder og nettbasert utvikling Hans Martin Fagerli Høgskolen i Oslo.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Forskning en oversikt over noen sentrale forhold
”Program for digital kompetanse ” og viktigheten av en helhetlig IKT-satsing Sluttkonferanse ”Innsikt2” programkoordinator Marit C. Synnevåg,
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
DIGITAL PORTFOLIOS AS TOOLS FOR SHARED KNOWLEDGE IN TEACHER EDUCATION IN NORWAY. Phd.Student Mattias Øhra Training for Pre-school Teachers and General.
1 KUNNSKAPSLØFTET Strømstad Skoleledelsens oppgave med å videreutvikle lærernes vurderingskompetanse utfordringer i vurderingsarbeidet – videregående.
Norwegian Ministry of Labour and Social Affairs Engelsk mal: Startside Tips norsk mal Velg ASD mal NORSK under ”oppsett”. Social inclusion for people from.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Erasmus + - Mobilitetsprosjekter for barnehager og skoler Gaëlle Bozec Oslo
Går digitaliseringen av offentlig sektor raskt nok? - fordeler ved å ligge langt framme i utviklingen av en moderne og brukervennlig offentlig sektor Paul.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Effektiv undervisning
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Relevant questions for the Reference Group
Økonomiske forutsetninger
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT
ITU20022GO – Status Morten Søby
Design driven Innovation Programme (DIP)
Samfunnsutfordringer globalt og lokalt
MEDLEMSKAP OG KLUBBUTVIKLING
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
Utskrift av presentasjonen:

UFD Videre IKT-satsing Planen er død – Leve Programmet ITU-konferansen

UFD Dagens tekst  Om IKT-planer  IKT, innovasjon, kunnskap, læring  Noen utfordringer  Til ettertanke

UFD IKT-planen Målsetting + Norske elever, lærlinger, studenter, lærere og instruktører i grunnskole, videregående opplæring, voksenopplæring og høyere utdanning skal bli personlige EDB-brukere i den forstand at de er i stand til å utnytte IT i læringsarbeid hvor IT kan gi merverdi til læringen og at de har grunnlag for å ta i bruk IT i arbeidsliv og fritid.

UFD IT-planen Satsingsområder

UFD IKT-planen Målsetting IKT i utdanningen skal bidra organisatorisk, faglig og pedagogisk til et utdanningssystem som utvikler og utnytter IKT som fag og som utnytter fullt ut de muligheter IKT gir i undervisning og læring, slik at den enkeltes og samfunnets kompetansebehov imøtekommes.

UFD IKT-planen Satsingsområder  Pedagogisk tilrettelegging  IKT som fag og IKT i fagene  Lærernes kompetanseutvikling  Forsknings- og utviklingsarbeid  Organisatorisk tilrettelegging  Infrastruktur og samarbeid

UFD Program for Digital Kompetanse - Visjon  Et innovativt og kvalitetsorientert utdanningssystem må sette digital kompetanse på dagsorden. Alle lærende (i og utenfor skoler og universiteter/høyskoler) skal utnytte IKT på en sikker, fortrolig og kreativ måte for å utvikle de kunnskaper og ferdigheter de trenger for å kunne være fullverdige deltakere i informasjonssamfunnet.

UFD Overgangen til kunnskapsøkonomien  Strukturelle endringer i kunnskapsøkonomien. Overgang til kunnskapsintensive yrker, næringer og bransjer.  Fremveksten av kunnskapsarbeideren  Ferdigheter og kompetanse står sentralt

UFD Innovasjon spiller en viktigere rolle  Nettverksbygging, samvirke og kunnskapsutvikling  Innovasjon som kritisk faktor i økonomisk vekst og utvikling  IKT spiller en sentral rolle i tilrettelegging av innovasjon

UFD IKT og innovasjon  IKT ”speeder opp” innovasjonsprosessen  Prosesser og produkter – kortere leve- /omløpstid  ”Nettverk” sentral og kritisk faktor  Raskere spredning av kunnskap  FoU og næringsliv tettere koblet

UFD Økte digitale skiller ”Visions of a global knowledge-based economy and universal electronic commerce, characterised by the ’death of distance’ must be tempered by the reality that half the world’s population has never made a telephone call, much less accessed the Internet.” Kilde: OECD 1999

UFD IKT og læringsmiljøet  IKT og læringsutbytte: Impact 2-studien  IKT og læringsglede - spill som pedagogisk ressurs  IKT kan gi endringer i læringsstrategier

UFD Homo Zappiens at Work Listening his favorite music Phoning to his friend Surfing the Net Doing his home-work

UFD Homo Zappiens at Work Integrated scanning skills Multi-tasking Processing discontinued information Non-linear approaches

UFD Utfordringer  Kompetanseutvikling  Innhold og læringsformer  Offentlig-privat samarbeid  Policymaking-utfordringer – Styring og ansvarsdeling – Monitoring

UFD Kompetanseutviklin g  Livet etter LærerIKT  Fortsette arbeidet i lærerutdanninga  Innovative nettverk, clusterstrategier?  Vurderingsformer  Skoleledelse

UFD Innhold og læringsressurser  Hvordan realisere konstruktivistiske idealer?  Kostnader ved innholdsutvikling  Forretningsmodeller  Tilbudsside - etterspørsselsside  Tagging, standardisering, gjenbruk  Koordinere ulike portaler

UFD Samarbeidsmodeller OPS (eLearning Summit 2001)  Education-Industry Links  Partnership programmes  Outsourcing of management and services  Publishing Partnerships  Skills Gap Initiatives  Leasing  Private Finance Initiatives

UFD OPS på norsk  Mangel på forretningsmodeller?  Hvor mye betyr skalerbarhet og kritisk masse?  Kartlegge forskjeller mellom de ulike områdene (innhold, kompetanseutvikling, infrastruktur)

UFD Utfordringer på veien videre i OPS- arbeidet  Balansere kunnskapsbygging mot forventning om og behov for fremdrift  Fra sponsing til partnerskap?  Utvikle gode testbeds og spredningsmodeller

UFD ….stays the same: Policymaking-utfordringer  Sentrum - periferi  Fyrtårn blomster  Pilotering - Prosjekt - Permanens  Arbeids- og ansvarsdeling Stat - skoleeier  Integrasjon med andre utdanningspolitiske føringer, prinsipper og initiativ

UFD Monitoring: Hva gjør vi i dag  Tilstandsrapporter  Utstyrs- og kompetanseundersøkelser  ITU-Monitor  Skoleporten fra 2004

UFD …men er dette nok?  Behov for et sammenhengende Monitoring-regime  Indikatorutvikling: Jakt på bevegelige mål? Nødvendig øvelse  Årlig eller annethvert år

UFD Dobbelsløyfet læring (fritt etter Argyris & Schön) Steg 1: Skanne omgivelser, registrere data, måle avvik Steg 2: Sammenholde data med mål for virksomheten Steg 2a: Overprøve mål for virksomheten Steg 3: Foreta nødvendige endringer i operativ virksomhet

UFD Hvilket spørsmål er riktig?  Hvilken innsats av IKT gir mest effekt?  Hvordan kan vi skape gode betingelser for læring ved å optimalisere bruken av ny teknologi

UFD Vellykket bruk av IKT avhenger av en rekke faktorer However it is clear that whether or not ICT does have a positive effect upon learning has at least as much to do with factors that are independent of the technology (the organisation of teachers’ work and how teachers are trained; how educational institutions are organised; and the wider policy frameworks that shape the operation of educational institutions) as it has to do with the technology itself (the nature and quality of the hardware and software). (kilde: ICT: Policy Challenges for Education, bakgrunnsnotat, OECD 2002)

UFD Manglende gevinstuttak? + Taken together these features lead to a hope that modern ICT can help to achieve a number of key educational goals. + While modern ICT has the potential to improve teaching and learning, the hopes of enthusiasts have often not been realised in practice: + (ICT: Policy Challenges for Education. Background Paper, 2002)

UFD Til ettertanke “You will never know that ICT is all you need until ICT is all you have got for survival” “Coming together is a beginning, keeping together is a process, working together is a success” Sithabele Urenje, Global Teenager Project, Zimbabwe

UFD Samspill er viktig