Grønt Flagg Presentasjon Sætra Mål Grønt Flagg:Miljøbevisst Mål: Dele våre erfaringer på tema miljø -vi gjør det enkelt -vi gjør det vi kan -vi har et ansvar – bærekraftig utvikling i RP -vi vil bidra positivt
Hvorfor i barnehagen? Lære gode vaner som hjelper naturen -vanskelig å avlære uvaner -pusse tenner før barn forstår hvorfor? -skaden er allerede skjedd hvis vi venter så lenge Handling før holdning -gjøre gode handlinger automatisk
Hva har vi gjort? Søknad om å bli Grønt Flagg 2004 Sertifisert 2005, grønnsakhage Kildesortering/varmkompostering 2006 ENØK 2007 Nærmiljø/eldre 2008 Arbeidsmåte: Nye prosjekter glir inn i det som allerede er en del av oss -impregnert av miljøtenkning
Miljøpriskonkurranser: ”Kunstnerisk gjenbruk”, and the winner is…..-06 ”Et pinneeventyr, vandring blant tørrpinner” -07
Arbeidsmåte Gjelder: Alle ansatte -idedugnad, utvelging/prioritering -forankres i RP, hva sier den? -påfyll kunnskap gir forståelse -dokumantasjon/info/rapporteringtering/vurdering Målgruppe: Barn -idedugnad, mål bevisstgjøring -læring skjer gjennom medvirkning/gir førsthåndserfaringer Målgruppe: Foreldre -info ved planer, møter og Sætranytt -Grønt-flagg-aktiviteter, raskeleiken, pinnekunst, stavleik, natursti, blindbukk, matlaging i lavvo Miljøråd
Miljøråd Består av: Oppgave/ansvar: Skolering -idedugnad -en fra hver avdeling + daglig leder møter 4-5 gang pr.år Oppgave/ansvar: -motoren i prosjektet -sammenfatte STÅA fra avdelingen, bra/ikke bra -fordele ansvar: -hva gjøres, hvem gjør, når gjør vi det, hvordan gjør vi det -dokumentasjon Skolering -idedugnad -Grønn Barneby-kurs
Spørsmål Spørsmål til barna -hva er strøm? -hva betyr det å spare? -hva kan vi gjøre for å spare? -hva kan vi gjøre/ikke gjøre på Mørkedag? -hvem har lite strøm, hva gjør de? Gjentas med intervju av de største på våren
Dette gjør vi: Strømmåling -med de største barna etter tur hver mandag to barn -to faste voksne ansvar -rapportere til styret og sammenligne med året før -se logikken/sammenhengen -barna trenger ikke forstå alt -IKT
ENØK Strømpoliti/SKILT gir status (spør strømpolitiet) -slå av lys når vi går ut -bruke passe med vatn ved vasking -bruke ett tørk ved tørking -voksne stormlufter/slår av ovner -passe med såpe (ikke si ikke) -1 opptrekk på do
Mørkedag; kontrastlæring, læring av omsorg, opplevelser Mørk dag, som Vasana i FORUT-opplegget -kontrastlæring -ostesmørbrød? -musikk fra CD? -bålkaffe Fortellingerglede; -hytter uten strøm -do uten vatn Opplevelser: -spennende å gå på do -de største hjelper å lyse når andre er på do -utfordrer det skumle – på spøkelsesjakt-Yetijakt -skaper minner Mørkedag -en høydare!
Voksenrollen Rollespill: -voksne bruker MYE tørkepapir, MYE vatn, MYE såpe, dører på VID GAP -eller: Voksne på besøk på andre avdelinger spør som om de ikke vet: ”Hvorfor står det et ett-tall over do?” Elias: ”Ett er passe nok.” -forutsatt at barna kan! -barna formidler riktig bruk
Forklaringer til barna: Være venn med naturen/vi hjelper naturen. ”Å være venn betyr at vi må hjelpe” som et barn sa. Ingen skremselspropaganda moralisering eller hevet pekefinger.
Våre erfaringer Ansatte overfører ENØK heim Barna påvirker foreldre -spørreundersøkelse Hvis noe skal ”sitte” må det oppøves ferdigheter i praksis -gi førstehåndserfaringer -gjøre ting automatisk som å pusse tenner -handling før holdning -innholdet må være attraktivt -skape forventninger - humor -kontrastlæring som metode
Avslutning: Hva sitter dere igjen med etter foredraget? Hva vil dere ta med videre?
Fuglekasse Filosofi, kunnskap, TID Kontakt med andre bhg. via nettet Foreldreinteresse/besteforeldre Fortellinger, dokumentasjon, vurdering, IKT, Begreper: -reir -mose, pinner- fjær som vi la ut Mattematikk antall egg/form Den sterkestes rett -kontrastlæring/omsorg
Raskeleiken Foreldremøte Fast innslag en gang per måned