Fagseminar - synshemming

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskning og utvikling
Advertisements

SARPSBORG.  Ligger mellom Sarpsborg og Fredrikstad  Ca.950 elever Skoleåret følgende programområder:  Bygg- og anleggsteknikk  Design og håndverk.
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Unimed 1 Status og framdriftsplan for Multisenterstudien av akuttpsykiatri (”MAP?”) Forskningssjef Torleif Ruud SINTEF Helse Avdeling for psykisk helsearbeid.
Skole – hjem samarbeid.
Hydro Oil & Energy Stavanger, Redusert sykefravær – Nærværsarbeid i O&E Offshore Forpleining.
Læringsakademiseminar hos Isonor/Trondheim
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
”nye” Rådgiveren Kurs for testoperatører
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Veilederen - 3 Kurs for testoperatører
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Tester og opplæringsprogrammer
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Attføringsbedriften ”ny horisont – nye muligheter” 1.mars
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Eldrid Hodneland Rasmussen
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
En lærevanske for Læringsakademinettverket??
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Grunnskoleopplæring for voksne Sigrun Røstad, Vox IKVO-konferanse Stjørdal 5. september 2005.
Videokonferanser: Er de nyttige i arbeidet med døvblindhet?
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg
Faglige team ved Avdeling for IT: Hvorfor og hvordan? Jan Høiberg Personalseminar, Hydra,
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Vi viser deg veien! DROPP - INN konseptet ”Smi mens hjernen er varm” Ungdom er ferskvare og går ut på dato Prosessuelt arbeid med marginalisert ungdom.
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Presentasjon av ”Overhallaprosjektet” Bredbåndskrevende læringsmetoder i Namdalen NVU konferansen 2005 Håvard Sørli
1. 2 Innføringssplan Skoleåret 2005/2006: alle skoler med årstrinn Skoleåret 2006/2007: alle skoler med årstrinn Høst 2007: alle videregående.
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Lærevansker Generell status Synsvansker
Testing/avklaring av lærevansker
Synsproblematikk og ADL-hjelpemidler
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Bergen, 27. Juni 2006 Oslo, 28. Juni 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Erfaringer med bruk av videokonferanse i Helse Stavanger, Psykiatrisk klinikk Berit Lode Helland, opplæringskonsulent.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Prosjektgruppe 26ESikkerhet i Internettløsninger Sikkerhet i internettløsninger.
Tiltaksgjennomføring ved Modum industri AS Nøkkelprosesser.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Senter for yrkesrettleiing i Hordaland
Velkommen til informasjonsmøte om Eikeli VGS’ tilrettelegging for Fossums langrennsløpere og skiskyttere !
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
DRØMMMEN GÅR MOT VIRKELIGHET! Vær med å utvikle Martin Luther College Bangladesh !
Institutt for spesialpedagogikk VELKOMMEN TIL INSTITUTT FOR SPESIALPEDAGOGIKK INFORMASJONSMØTE FOR NYE MASTERSTUDENTER 12. AUGUST KL. 10:15 -12:00, AUD.
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Eksempler og problemstillinger i opplæringa fra Ole Vig vgs. Generelt om opplæring av minoritetsspråklige. Erfaringer fra ulike organiseringsformer og.
Fagforbundets stipendordning Hvem kan søke? Yrkesaktivt medlem Ikke lærlinger, elev- og studentmedlem Har du vært yrkesaktivt medlem, men går over til.
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Kompetanse for mangfold
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
NYTT ikke-diskriminerende regelverk
- der du vokser som menneske
Avlastningshjemmet For Indre Østfold
A. Tønsberg og E. Thygesen
Bergen Voksenopplæring skole og kompetansesenter
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Fagseminar - synshemming Onsdag 8. juni 2005 kl 0900-1130 Foredrag av Aetat SYA og presentasjon av Synspedagog i NetPed

Agenda (0900-1130) NetPed – Presentasjon (del 1) - HPT Aetat SYA – Hva er det - AB Aetat SYA – Synsteamet - AB NetPed – Tilrettelagt opplæring for synshemmede (del 2) - TH/SL

NetPed del 1 Presentasjon

Hva er status ??? Undersøkelser viser: Dysleksi gir uførhet 1 million nordmenn har så store problemer at de ikke kan klare seg i arbeidslivet (Kirke- , utdannings- og forskningsdep – 2000 bekreftet Silas 2005) Synsvansker. Læringsplattform utelukker synshemmede Synshemmede er utestengt fra læringsplattformen Classfronter som brukes ved 32 norske universiteter og høgskoler… (Oslo 15.09.2004) Arbeidsledige leser dårligst De som leser dårlig har mellom tre og fem ganger større sjanse for å bli ledige enn andre… (Senter for leseforskning i Dagsavisen mai 2002)

Hva er NetPed NetPed er et kompetansesenter innen tilrettelagt opplæring og testing av personer med lærevansker. Vi er 6 (snart 7) medarbeidere – hvorav 2 (3) spesialpedagoger, (1 synspedagog) og 1 psykolog. Vi er i dag en sentral nasjonal aktør, og ønsker å videreutvikle oss faglig innen området lærevansker. Virksomheten er todelt og har følgende fokus: Ekstern virksomhet. Utvikle og formidle nettbaserte tester, opplæringsprogrammer og –hjelpemidler. Skape nasjonal fokus på lærevansker Støtte Læringsakademier i etablering, utvikling og gjennomføring av daglig drift (være kompetansesenter for alle Læringsakademier) Lokal virksomhet. Gjennomfører testing, avklaring og opplæring av elever med lærevansker i Kristiansands området. Kvalitet i opplæring gir grunnlag for testutvikling og erfaringsoverføring til læringsakademier. Undervisning er individuelt tilrettelagt for samtlige elever. Opplæring gjøres på grunnskole/videregående skole nivå samt opplæring i data, økonomi/IT, regnskap etc. Omfang på opplæring søkes å være stabilt (20-30 elever + 5 synshemmede).

26 Læringsakademier pr juni 05 Utstrakt samarbeid med Aetat og andre offentlige instanser (Forsvaret, videregående skoler etc) Læringsakademiene kan levere Testing og avklaring av lærevansker – med tilhørende sakkyndig vurdering. Tilrettelagt opplæring for personer med ulike typer lærevansker Ibestad Komp Bodø Ind Minar Reko Isonor Sandane Ind Ole Vig vgs Åstvedt Ind Hadeland Prod Tepas Haugaland Ind As Rehabil Lettindustrier Industritjeneste Østfold Kompetansesenter IØI kompetansesenter Unikom Krapfoss Industrier Industriprodukter Allservice Drammen Ind Menko iFokus Mandal Ind NetPed Lillesand Prod

Målsetting Skape fokus om lærevansker og hvilke tiltak som kan bidra til at personer med lærevansker kan realisere sitt potensial

Hva er lærevansker…. Spesifikke lese- og skrivevansker (dysleksi) Spesifikke skriftformingsvansker (dysgrafi) Spesifikke matematikkvansker (dyskalkuli) Norskvansker hos fremmedspråklige Generelle lærevansker betinget av dårlig skolegang, lite behov for å lese og skrive, personlige forhold, syn og hørselsskader etc. Inkluderer ofte personer som pga adferdsproblemer (inkl ADHD) , mobbing etc ikke har fått god nok opplæring og derfor ikke klarer mer ordinære opplæringstilbud

Tilrettelagt opplæring for synshemmede NetPed – del 2 Tilrettelagt opplæring for synshemmede

Lærevansker Dysleksi , lese- og skrivevansker er meste utbredt. 4-6% alvorlige, 20% totalt Synsrelaterte lese- og skrivevansker er lite fokusert. 1% alvorlig Noen lese- og skrivevansker lar seg ikke forklare Synsvansker er et spesialområde innenfor spesialpedagogikk

Synshemninger Antall med medfødt synshemning i Norge er 100-200 per år. Minst 50% er multifunksjonshemmede. (Spetalen, Huseby kompetansesenter) Antall synshemmede i Agder i alderen 20-60 år er ca 1000 (til sammenlikning er totalt antall på attføring ca 1800) De vanligste årsakene til synsvansker i voksen alder skyldes: Retinis Pigmentosa, Macula Degenerasjon, Diabetes, hjerneskader og trafikkskader

Hvorfor kople lese-, skrive og syn? De tyngste dyslektikere og personer med synshemminger vil ha nytte av samme metoder under opplæring og i arbeid Mange hjelpemidler er de samme. Dette effektiviserer opplæring Spesialkompetanse på hjelpemidler er viktige for at flere skal fungere i arbeidslivet

Hvorfor NetPed? NetPed ønsker å gi tilbud for synshemmede etter koordinering/dialog med Aetat SYA Store likhetstrekk og overføringsverdi i forhold til tilrettelegging og virkemidler for personer med andre lærevansker. Ved tilleggskompetanse på syn vil nåværende kompetanse gi effekt for denne gruppen 20% av lese og skrivevanskene er synsrelaterte

Synstrening og tilrettelegging Samtale med eleven Kartlegging av synsfunksjon Bevisstgjøre eleven om egen synsproblematikk Intensiv synstrening Opplæring i kompenserende teknikker Opplæring i tekniske hjelpemidler Mobilitetsopplæring Støtte i ulike fag

Hva kan tiltak føre til? Innrømmelse av at en har en synshemming Tilrettelegging av arbeidsmiljøet slik at en kan fortsette i jobb Trening slik at personen blir stabil jobb Tilbakeføring til arbeidslivet Hjelpemidler for å nyttiggjøre seg videre kvalifisering

Hva vil en slik satsing kreve internt i NetPed Tilrettelegging av lokaler (merking av trapper, dører, skaffe eget klasserom, blending, lys mv). Flytting til nye lokaler fra 1. jan 2006. Egen avdeling tilrettelegges synshemmede. Opparbeide teknisk kompetanse Tilgang til teknisk utstyr Kunnskap om installasjon, bruk og feilretting Sanarbeid med hjelpemiddelsentralen Opparbeide pedagogisk kompetanse Ansette synspedagog (Silje Liberg) Erfaringsoverføring mellom synspedagoger og spesialpedagoger Faglig kontakt med SYA

Hva nå!!! Ønsker Aetat tilbud til synshemmede i praksis?? Innsøkning NetPed trenger i snitt 5 synshemmede elever Prøveperiode høst 05/vår 06. Oppstart 1. august 2006 Mulighet for utvidelse via LA nettverk Innsøkning Som for andre elever ved NetPed (godkj skjema, månedsmeldinger, fagområder etc) Pris. Vil nok bli noe over pris for andre elever, men langt lavere enn for mange av dagens alternativer. Fastsettes på godkjenningsskjema for hver elev