Nye energibærere i kjøretøy

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ADR/RID Nytt 2011: Begrenset mengde
Advertisements

Veiledning: Fylling av R-410A på luft-luft varmepumpe
10 Mobile energikilder 10A Kjemiske reaksjoner og energi
CO2 -fangst og –lagring: Vet vi nok?
Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen
Brannforebyggende tiltak
”LNG som alternativ til bunkersolje” Thomas Øien, Prosjektleder
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
Brann i metaller Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Jan Erik Andersen Oslo brann-
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Forurensning og miljø Av: Lena, Iselin og Karoline Vi trenger naturen. Uten trær,planter og dyr hadde vi ikke klart å leve på jorda. Derfor er det viktig.
Hvorfor valgte Rogaland naturgass som drivstoff til busser
PREVENTIVT VEDLIKEHOLD
Godt verktøy er halve jobben
Forurensing Forurensning er utslipp av skadestoffer i naturen.
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
“Beste praksis for isolering ved arbeid på hydrokarbonførende utstyr”
Møte 25 februar 2014 Kjell Teige.
Anker Grøvdal Fjord1 MRF
Veiledning: Nedpumping av kuldemedium til utedelen.
Miljøfarlige stoffer i ADR 2011
Stoffkartotek-veileder
Transport av spesialavfall
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Gjøre opp ild i skog og mark!
Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen
Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen
Dannelse og anvendelse
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen
Gass som drivstoff Behovet for renere drivstoff Gassløsningen
Velkommen til 2. dag på Engia
Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen
Kompleksitetsanalyse
Forside Motivasjon Analyse Forside Motivasjon Analyse  -notasjon O og  Relasjoner Klasser Fallgruver Spørsmål Kompleksitetsanalyse Åsmund Eldhuset asmunde.
Fysikk og teknologi - Elektrisitet
Miljøgevinst med hydrogenbil
Varmepumpe.
ALLEMANNSEIE ELLER UTOPI?
Gassbusser i Trondheim Aktuelle tall Team Trafikk AS Bakgrunnen for gassbussene i Trondheim Samarbeidspartnerne Den første gassbussen i Norge.
Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen.
Jan Erik Andersen, Oslo brann- og redningsetat
Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen
Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen.
Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Odd Jørgensen, Oslo brann- og redningsetat Transport.
Barents NaturGass AS Barents NaturGass AS
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Gudrun B. Rollefsen, adm. dir
Sand i vann, det går an - Abrajet
(Ansatt i annen avdeling)
Fossilt brensel. Anvendelse
Biogass - naturgass Hva er forskjell på BIOGASS og NATURGASS?
Skadesak tilbygg eksisterende bygg Hendelsen og skadeomfang: Entreprenøren smelter snø og is på taket til tilbygget for å kunne foreta fuging av lettklinkerelementer.
KARBONATOMETS KJEMI Oppbyggingen til 30 millioner forskjellige stoffer
Zero Emission Resource Organisation
Miljø og klimaarbeid i Troms fylkeskommune Interne muligheter
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Klima, teknologi og politikk: Hvem gjør hva? Jon Olav Alstad NAF PS! Du kan sette inn bilder fra NAFs bildegalleri via verktøylinjen som heter «NAF-bilder».
- Kjeder av karbonatomer
BRANNVERNOPPLÆRING Grunnleggende branninformasjon til studenter og nytilsatte ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Busser og miljø Eivind Selvig AS Civitas Rådgivergruppen Foredrag 21. februar 2007.
1 Møte i Finansdepartementet 28. februar 2012 Cato Kjølstad Daglig leder Norsk Bioenergiforening.
Farlig gods MÅL Når du har gått gjennom dette emnet, skal du kjenne til - kjemiske begreper som atom, molekyl, binding, reaksjon, energi, forbrenning.
Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren
Hydrogen Ny teknologi – fremdriftsmiddel
Vestsiden ungdomsskole bygges som plusshus i
Varmepumpe og bioenergi
Utskrift av presentasjonen:

Nye energibærere i kjøretøy Morten Engmann -2011-

Nye energibærere Formålet er å få bilindustrien, DSB og landets brannvesen til å utveksle kunnskap om branner i kjøretøy! Pga manglende rettigheter måtte vi slette noen av bildene i denne presentasjonen. ”Brannmannen”

Nye energibærere Eksempler på nye alternative energibærere er: Komprimert naturgass (CNG) Komprimert biogass (CBG) Propan (LPG) Bioetanol (E85) Hydrogen Litiumbatterier og ulike hybride systemer Biodiesel På grunn av fokus på CO2-utslipp og minskende tilgang på olje, er det rimelig å anta at energibærerne vil bli dominerende i transportsektoren.

Utviklingen i andre land I Sverige er det 25000 personbiler som kjører på naturgass / biogass, samt 1400 busser, 5300 lastebiler. I tillegg er det 204.000 personbiler med etanolblanding. I januar 2011 ble den siste dieselbussen tatt ut av trafikk i Los Angeles. CNG, hybrider og elektriske busser har tatt over. Tall fra Daimler AG: Det er ca 100 B-Class F-CELL (hydrogen) biler i Tyskland.

Gassdrevne kjøretøy i parkeringskjellere I ny revidert utgave av Temaveiledning om bruk av farlig stoff del 1, er det gjort forandringer vedrørende Kap 5. Krav til aktsomhet, fjerde ledd. Avsnittet om parkering av gassdrevne kjøretøy i garasjeanlegg under bakkenivå, er strøket. - Tunneler - Nye bestemmelser for merking mht tunnelrestriksjoner skulle i henhold til ADR vært utført innen 31. desember 2009!

Innsatstaktikk-/rutiner Nye energibærere innebærer nye utfordringer for redningsmannskapene. Vet vi nok om hvordan risikoene kan og bør håndteres? Hva er redningsmannskapenes oppfatning og erfaringer om branner i gass, el- og hybridkjøretøy? Hvordan skal en hendelse med en blanding av mange forskjellige energibærere håndteres? Hva slags innsatstaktikk og rutiner har vi ved slike branner? Hva kreves for at brannvesenet skal kunne gjøre en innsats i slike kjøretøy uten å utsette seg selv for en unødvendig risiko? Har brannvesenet god nok opplæring til å fatte de riktige beslutningene ved hendelse i parkeringskjellere eller tunneler?

Fakta om Naturgass (Biogass) Naturgass (metan) er et samlebegrep for gass som er dannet under jordens overflate. Busser og andre kjøretøy som går på naturgass tanker denne som CNG (komprimert naturgass til 200 bars trykk). I praksis er biogass stort sett identisk med naturgass. Både bio- og naturgass består hovedsaklig av metan. Den store forskjellen er at biogass er fremstilt av fornybart materiale og er dermed CO2-nøytralt. Når biogass benyttes i kjøretøy er gassen komprimert til 200 bars trykk (CBG). Naturgass-/biogass er ikke giftig og er lettere enn luft. Eksplosjonsområde ca. 5,0 - 15,0 volumprosent i luft. Mindre lekkasjer i det fri er relativt ufarlige, men i lukket rom er faremomentet til stede. Dersom gassen lekker ut vil den stige opp og hurtig tynnes ut til ikke brennbare blandinger. Blir en flaske med biogass utsatt for unormal oppvarming, økes gasstrykket og flasken kan revne. Det er fare for at flasken revner tidligere når den er full.

Naturgass-/biogassbil Påfylling Gasstanker Batteri Gass Bensin

Reg. nummer starter med GA Biogassbuss Solaris gassbusser 7 tanker på taket. 214 L per tank totalt 1498 L. Karbon- og glassfibertanker. Trykk: 200 bar. Sprengtrykk: 600 bar. 2 stk sikkerhetsventiler pr tank. Merking: Reg. nummer starter med GA

Stenging av gassen Solaris gassbusser Stengeventil Slå av tenningen. Hovedbryter og nødstopp under sjåførvindu. Nødstopp ved førerplass. Stengeventil i motorrommet, kun til motor. Automatiske stengeventiler på tankene. Manuelle stengeventiler på tankene. Stengeventil

Prepared By Operations Division April 2, 2007 FIREFIGHTER NEAR MISS Auto Fire with Compressed Natural Gas (CNG) Fuel Tank Explosion Prepared By Operations Division April 2, 2007

Hydrogen

Fakta om Hydrogen Hydrogen er det letteste grunnstoffet vi har, og en svært miljøvennlig energibærer. Som drivstoff til brenselceller gir det ingen andre utslipp enn rent vann. Hydrogengass er svært brennbar, med et eksplosjonsområde fra ca. 4,0 til 75,0 volumprosent i luft. Hydrogen er fargeløs og luktfri. Gassen er ikke giftig. Blandinger av hydrogen og luft er lett antennelig, derfor må man være forsiktig ved transport, tanking og oppbevaring. Hydrogen er den letteste av alle gasser, utendørs er det en positiv egenskap for redningsmannskapene. Inne vil en lekkasje stige opp mot taket, det er derfor viktig at taket inneholder gode utluftingsmuligheter.

Hydrogen kjøretøy For å gi kjøretøyene tilfredsstillende rekkevidde, lagres hydrogenet i 700 bars trykktanker for biler og i 350 bars trykktanker for busser. Tankene på fyllestasjon har et trykk på 900 bar. Tankene har temp. sikring og rørbruddsventil. - Risiko -

Avansert kollisjonssikkerhet: Hydrogenbil 12 volt batteri Høy volt batteri Hydrogentanker Brenselcelle 2 3 1 4 Avansert kollisjonssikkerhet: Sikkerhetssystemets styreenhet lukker tankenes stengeventiler. Utfører også en rask utladning av alle kondensatorer (ca 1-2 sek)

Hydrogenbuss Farlig i lukkede rom! I tunnel vil hydrogenet stige opp mot taket og ikke kunne unnslippe. Stor risiko for en eksplosjon. Støttestrukturer som bjelker og lysarmatur kan fange gassen ytterligere og øke trykket ved en eventuell eksplosjon. Simulering av hydrogenutslipp fra buss i tunnel.

Nødstopp - Fyllestasjon

EL-bil 0-100 KM/T på 3,8 sekunder!

EL - bil 330 volt

Utdrag fra servicemanual Viktig! Hvis det skjæres/kuttes i de merkede områdene før strømmen er avslått kan det medføre store personskader, eventuelt død! Det må ikke under noen omstendighet skjæres eller kuttes i hovedbatteriet (eksplosjon)! Husk at det kan være kondensatorspenning igjen etter at strømmen er slått av (ca 5 min)!

Utdrag fra servicemanual Benytt isolerende verneutstyr, beregnet for minimum 400 V. Berør aldri blottlagte kabler. Lekkasje fra hovedbatteriet, benytt egnet verneutstyr. Brann i kjøretøyet, bruk store mengder vann. Ferdig på skadestedet, bilen skiltes med ”høyspenning livsfare”.

Nye momenter ved redningsaksjon Det er ikke krav til merking av slike kjøretøy. Før du starter noen redningsaksjon, vær sikker på at høyspenningen og drivstoffsystemet er deaktivert. Det kan være risiko for trykksprengning av batteri. Det kan være eksplosjonsfare rundt gassdrevne kjøretøy. Det er ingen standard farge på høyspentkabler i kjøretøy. (Hydrogen) Man må ikke berøre høyspentkabler eller komponenter uten korrekt sikkerhetsutstyr. Elektroniske nøkler bør holdes i god avstand fra kjøretøyet, for å unngå utilsiktet aktivering med nøkkelen. Høyspentkabler er normalt skjult i kjøretøyets underside.

- Takk for oppmerksomheten -