Fra gode ideer til gjeldende praksis

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Suksesskriterier i omorganisering og utviklingsarbeid
Advertisements

Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
BRUKERMEDVIRKNING, INDIVIDUELL PLAN OG ANDRE ENKLE TING Lakselv 15 september 2009  Brukerorganisasjon for LARiNord 1 Vidar Hårvik MARBORG.
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Tanker om brukermedvirkning
Veiledning av elever / lærlinger
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvordan møter VIANOVA'ere kunden sin Hjelpe kunden til å lykkes, Skap fremtid og engasjement.
Presentasjon av.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Prosjekt Barnefattigdom
samhandlingsforum Brukererfaringer med samhandlingsreformen
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Medlemsorganisasjonene: Medlemmer per oktober 2010.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Brukerorienterte alternativer til tvang - en viktig vei for bedre sykehusbehandling Reidun Norvoll, forsker SINTEF Helse Brukerrepresentant Per Bentsen.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
Unge gjengangere Et samarbeidstiltak mellom Oslo kommune og Oslo politidistrikt Soria Moria 14 oktober 2008 sammen lager vi et trygt Oslo.
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Hvordan rekruttere og beholde frivillige?
Nordnorsk Kompetansesenter-Rus
Praktisk forbedringsarbeid ved Ringerike Sykehus HF
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Definere og velge hovedmål og delmål
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Hverdagsrehabilitering Del 2 Brukerrolle – Tjenesteyterrolle/hjelper Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Velkommen til foreldremøte. SAMU og valg  Samarbeidsutvalget oppgaver er å holde juleverksted, felles tur og blir forelagt dokumenter som årsplan og.
Erfaringer med bruk av videokonferanse i Helse Stavanger, Psykiatrisk klinikk Berit Lode Helland, opplæringskonsulent.
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Prosjektavslutning og sluttrapport
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
November 2003Sørlandet sykehus HF ”FELLES UTVIKLING” Et pilotprosjekt i kommunene Flekkefjord og Mandal
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
Blikk på barnevernets arbeid med vold i minoritetsfamilier
Seksjon for kvalitetsutvikling
VERDENS BESTE VERTSKAP
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Fra gode ideer til gjeldende praksis Om kvalitets- og kunnskapsutvikling i praksis

Rådet for psykisk helse Paraplyorganisasjon for 25 organisasjoner i psykisk helse-feltet Brukerorganisasjoner Fagorganisasjoner/profesjonsorganisasjoner Universiteter og høyskoler Humanitære organisasjoner Politikk Informasjon Fagutvikling Hjerterom - TV-aksjonen oktober 2004

Prosjekter i Rådet for psykisk helse ”Endring er først endring når det er endring i praksis” Lever av prosjekter Stimulere det som skal bli det neste Helse- og rehabilitering: Forsknings- rehabiliterings- og forebyggingsprosjekter Kvalitetsutviklingsprosjektet (KUP 04-08) for psykisk helsearbeid: Delsatsing: KUP i praksis

Alt for mye prosjekter? Burde mer legges som ordinær kvalitetsutvikling innen rammene av ordinær drift? Hvordan tenker en prosjekt-tildeler? Hvordan stimulere at ønskede endringer faktisk skjer?

Hva styrer praksis? Tradisjoner Fagtradisjoner Faglig utvikling (forskning, teoridannelse, moteretninger etc) Grunn- og videreutdanninger Lover, regler, veilleder-dokumenter Kontakt med brukere, pårørende Kontakt med andre ”kunder”, for eksempel henvisere, finansieringskilder Ha en meningsfylt, trygg og rimelig forutsigbar jobb Unngå skandaler og kritikk Andre forhold…

Ingredienser i vårt arbeid med prosjekter Utlysning, henvendelser Møter og veiledning Beslutning og tildeling Oppfølging og rapportering Skape samhold og knytte prosjektene til våre mål og organisasjon Resultat og videreføring

Erfaringsdeling Gå sammen to og to og fortell om praksisendring dere har vært med i eller kjenner til. Tre minutter på hver Let etter noe interessant fra noen forhold som… 1) Ideutvikling, 2) Veiledning, 3) Treffe beslutninger, 4) Oppfølging eller rapportering, 5) Resultater, 6) Videreføring

Erfaringsdeling Veiledningsposter på sykehuset. Flere s.pl.studenter på hver post. Nå 10 om gangen. Utfordring: Å få med alle. Skal man kaste uti, eller informere. Kastet oss uti. Få med kontaktsykepleiere og ledelsen og de i postene som ikke har noen definert rolle. Begynne med ide og verdi eller endringer i praksis. Bakgrunn: Hadde en post med masse praktikanter som fungerte godt og ble nedlagt. Men vi fant en kontrakt om at sykehuset skulle ha veiledningsposter. Ble nedlagt likevel, og startet et prosjekt for å få dette ut i vanlige poster. Ikke stud.bemanning – men mange studenter i praksis Utgangspunkt i tvang og press, nå mer frivillig. Mange studenter sammen er læringsfremmende. Er oppdragende ift fagutvikling på postene

Erfaringsdeling Veiledning i kommune Tverrfaglighet og tverretatlighet. Veiledningsgrupper og undervisning Nettverksmøter (Åpne samtaler + Live Fyrand) Systemisk kommunikativ 12 møter / år. Prosessveiledning. Lede nettverksmøter. Motstand: Mange helsearbeidere vil helst snakke med brukeren alene. Etatslederne vil nettverk, men en ”naturlig” motstand overalt, man er vant til å være eksperter og fortelle folk hva de skal gjøre.

Erfaringsdeling Familiesenter. Opptrappingsmidler. Nå familier som vi ellers strever med å nå, som kan havne i barnevernet. Masse motstand. Økonomi var på plass. Kommunen ville få til mer forebygging. Tilført nye ressurser til barnevern som likevel jobbet i familiesenter. Bygget rundt åpen barnehage. Mange innvandrere. Ledelsesforankring. Forskningsprosjekt, gir status Psykiatrisk akuttavdeling. Sykehuset forpliktet seg til å tilby klinisk stige til alle sine medarbeidere. I en akuttpost blir det uforutsigbart, så det ble stadig avlyst. Tok heller hele dager og leide inn ekstravakter. Enklere. Alle får 4 hele dager/år. Bruker systematiserende notater og metoder. Eksterne lokaler, får ro. Har evaluert, deltagerne er fornøyde. Klinisk stige krever 200 t. veiledning. Fikk medhold og støtte i avdelingen. Hadde tidligere liten differensiering innen pleiepersonale. Seniorgruppen har nå blitt motor i avdelingen knyttet til etiske dilemmaer og faglig kompetanse.

Erfaringsdeling Systematisert veiledning inn i et psykiatriforetak. Ansatte koordinator for 6 år siden. Systematiserte dette. Jobbet mot foretaks- og avdelingsledere. Tidligere: Enkeltpersonet veiledet faste grupper. Hadde 50 utdannede veiledere, men bare 12-15 fikk fri til å veillede. Press for effektivisere, trekke tid fra veiledere. Brukte fokuset på kvalitetssikring til å systematisere veiledningen. Rapport etter dette førte til utlysning av 200 % veilederstillinger. Gir veiledning på det daglige arbeidet. Også systematisering i form av veiledning på veiledning, arbeidsverktøy som avtaler, evaluering

Berit Ås: Ingenting er så praktisk som en god teori! Finnes det et kart å styre praksisutvikling etter? Struktur / forankring Smarte agenter (prosjektagentene) Ledelse (forankring) Ideutvikling Breddeforankring i virksomhetene Involvere tjenestebrukere som premissleverandører og aktører Kan man som tildeler / utvikler tilføre noe ekstra her? Er allment kjent nå. Særlig ledelsesforankring vet vi er avgjørende.

Eksempel på praksisutvikling KUP i praksis: Rammebetingelser: Gi litt penger til en del steder som vil lage gode tjenester Utfordring: Hvordan vi kan sikre at litt penger gir mye uttelling? Kommer utenfra, lov å stille spørsmål utenfor ”rammene”

Vårt tildelingsarbeid Begrenset utlysning Hadde et kart over ”Hva er gode tjenester”, utviklet sammen med brukere Brukermedvirkning, nærhet, sammenheng Silte ut de irrelevante, dialog med de relevante, gjerne flere møter Så etter videreføringsmuligheter på langs (i tid) og på tvers (i rom), Etterspurte flere samarbeidspartnere

Samholdsarrangement Vi ga penger til smarte agenter, ønsket ringvirkninger lokalt Ønsker: Gjøre prosjektgruppene stolte Skape nettverk mellom ulike prosjekter Gi en gulrot Løsning: Prosjektsamling på Soria Moria Både brukere og ansatte fra alle prosjekter Framlegg og veggavis fra prosjektene Kultur Vardebrenning

Prosjektutvikling – noen erfaringer Uformell kontakt med potensielle prosjektledere spisser prosjektene - men man trenger et godt kart (vi fikk våre kart fra brukervurderinger av vårt felt) innsats i prosjektutviklingen kastet av seg (utenfra-blikket) involvering av tjenestebrukere ga mer kraft og dynamikk i prosjekter Prosjektene utviklet seg fra møte til møte Små innspill kunne gi store forbedringer i prosjektene Resultatoppfølging og rapportering som vanlig Samholds og nettverksarrangement Publisering Videre samarbeid med en del prosjekter