Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Advertisements

5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Fra prøving og feiling til
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Arbeid med atferdsproblemer Med LP-modellen i verktøykassa
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
12. september 2012 Samlingssjef Britt Rakvåg Roald
Sverre Nesvåg Forskningsleder
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Kroppsøvingsdidaktikk
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Rådgivning Jorun Buli Holmberg
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Arbeid med ungdom i risikosonen for radikalisering
Grenseløse oppgaver og vanskelige prioriteringer Forskrift folkehelse
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Generelle tiltak og forebygging
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Barns læring, voksnes ansvar!
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Mandat n Faggruppen skal ut fra et forskningsmessig kunnskapsgrunnlag utarbeide veiledninger som skal være til analytisk og praktisk hjelp for lærere,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Ulikheter og variasjoner
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
KPPT K Kommunal P Pedagogisk P Psykologisk T Tjeneste
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Lokal arbeidstidsavtale
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Systemrette arbeid i skolen aman. Jorun Buli-Holmberg
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Rådgiverrollen I Elevtilpasset Opplæring Jorun Buli Holmberg – 24 januar 2005.
Systemrettet Rådgivning Relevans, muligheter, utfordringer Liv M. Lassen
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg Risikofaktorer (Kaufmann 1991) som kan føre til at utvikling av psykososiale vansker (lærevansker)
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Et øyeblikks tålmodighet. kan bevare fra stor skade
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Utfordringer i samfunnet  Av gruppen uføretrygdet under 40 år har nærmere 60 % diagnosen psykiske lidelser  2009: Ca 20 % av befolkningen over 18 år.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
Ragnhild Inderhaug seksjonssjef. Hvorfor en ny seksjon?  « Sammen for kvalitet «( spesialpedagogisk plan ) er ikke bare en plan, men.
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid Individ versus symptomperspektiv System versus miljøperspektiv

Tiltak i skole/barnehage kan plasseres innenfor flere nivåer: Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Tiltak i skole/barnehage kan plasseres innenfor flere nivåer: Systemperspektiv nærmiljønivå Skole-/barnehagenivå alderstrinn- og gruppenivå Individperspektiv Brukernivå (barnet/ungdommen)

Individets samspill med andre i systemet Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Individets samspill med andre i systemet har betydning for læring og utvikling og er således utgangspunktet for spesialpedagogiske tiltak

Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Forebyggingsbegrepet er sentralt i individ og systemrettet arbeid Caplan (1964) har en tredeling av forebyggingsbegrepet: Punkt 1 og 2 har utgangspunkt i systemrettet arbeid 1 Primær forebygging 2. Sekundær- og Punkt 3 har utgangspunkt i individrettet arbeid 3. Tertiærforebyggende arbeid.

Primær forebygging er forebyggende innsats som Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Primær forebygging er forebyggende innsats som settes inn mot hele befolkningen i et land eller et mer avgrenset område, for eksempel en skole eller en barnehage evt en hel skoleklasse. Målet er å forhindre at problemer eller vansker oppstår, eventuelt at de oppdages tidligst mulig.

Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Sekundær forebygging vil være tiltak som settes inn mot grupper som en vil anta befinner seg i en risikosone og som står i fare for å utvikle større eller mer omfattende problemer. Målet er å redusere varigheten av problemene. I skole- og barnehagesammenheng vil en for eksempel Kunne sette i gang kompetansehevingstiltak for å bidra til økt kunnskap og ferdigheter om inkludering.

Tertiær forebygging vil være tiltak hvor siktemålet er å nå Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Tertiær forebygging vil være tiltak hvor siktemålet er å nå enkeltindivider eller grupper som har utviklet et etablert problemmønster, for eksempel i form av omfattende avvik. Målet er da i første omgang å redusere omfanget av avviket. I barnehage- og skolesammenheng vil det her gjerne tradisjonelt dreie seg om alvorlige avvik.

Individuell tilpasset opplæring Opplæring i fellesskap Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Barnehage/skole er en sentrale institusjoner i systemet rundt brukeren av spesialpedagogiske tiltak , fordi barn og unge med spesielle behov har rett til: Individuell tilpasset opplæring Opplæring i fellesskap

Mestring av samspill er en viktig Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Mestring av samspill er en viktig påvirkningsfaktor for læring og utvikling   I det følgende er det eksempler på samspills og systemfaktorer som fremmer læring og utviklingen

Skaalvik & Skaalvik (1997) hevder at grunnlaget for all læring er: Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Skaalvik & Skaalvik (1997) hevder at grunnlaget for all læring er:         - tror på egne muligheter         - er trygg i miljøet         - er motivert for å lære 

Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Kaufmann (1991) bruker begrepet «risikofaktorer» som mulige forløpere til problemutvikling. Hun mener at risikofaktorer er forhold som kan føre til at barn og ungdom utvikler psykososiale vansker, enten knyttet til elevens selv, familien eller skolen.

Faktorer knyttet til eleven selv er: - biologisk utrustning Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Faktorer knyttet til eleven selv er: - biologisk utrustning - personlighetstrekk - kognitive (tankemessige) forutsetninger - skolen/lærerne legger for stor vekt på irettesettelser

Faktorer knyttet til familien er: - foreldrenes samlivsproblemer Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Faktorer knyttet til familien er: - foreldrenes samlivsproblemer - aleneforsørgere med lav inntekt - foreldrenes psykiske problemer - foreldrenes alkohol eller stoffmisbruk - fedres kriminalitet - foreldrenes manglende omsorgsevne

Faktorer knyttet til skolen er: Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Faktorer knyttet til skolen er: - skolen/lærerne er ikke sensitive overfor elevenes individualitet - skolen/lærerne møter elevene med uegnede forventninger - skolen/lærerne har inkonsekvente eller uegnede forventninger - elevene får for lite belønning av positiv atferd

Miljøets betydning for utvikling av Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Miljøets betydning for utvikling av samspillsferdigheter og selvforståelse  Hvilke miljøbetingelser fremmer utvikling av samspillsferdigheter Hvilke miljøbetingelser fremmer utvikling av selvforståelse

1 Samspill som er negativt for en selv Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg 1 Samspill som er negativt for en selv  2  Samspill som er negativt for omgivelsene                                                 --------------------------------------------------------- 3 Samspill som er positivt for en selv 4  Samspill som er positivt for omgivelsene                                                                        (Holmberg 1997)

Lewins (1935) forenklede formel : Atferd = PO Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Menneskets atferd er knyttet til de to hovedfaktorene: personen og omgivelsene/miljøet, Lewins (1935) forenklede formel :         Atferd = PO P står for faktorer knyttet til personen O står for faktorer knyttet til omgivelsene

Her er de tre innfallsvinkler som kan velges Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Her er de tre innfallsvinkler som kan velges i spesialpedagogisk arbeid for å forbedre situasjonen til den funksjonshemmede: individet systemet både individ og system

Faser i individ- og systemrettet arbeid Valg mål Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Faser i individ- og systemrettet arbeid Valg mål Valg av strategier/framgangsmåter Valg av handlingsplan Tids-/gjennomføringsplan Justering & evaluering Avslutning

Motiverende aspekter kan være å: Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Motiverende aspekter kan være å: fremme klarhet i systemet for det som skal utprøves sikre samsvar med ressurer som eksisterer og det som skal utvikles

Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Punkter som kan fremme systemets handlingsmuligheter: Avklare og bli enige om mål Analysere alternativer for å oppnå mål Lage en handlingsplan Dele opp handlingsplanen Sette i gang tiltak/ handling Evaluering og justering av handling Resirkulere

Målbar i forhold til presiseringsnivå Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Mål og evaluering Målbar i forhold til presiseringsnivå Realistisk i forhold til eksisterende ressurser Meningsfylt i forhold til det som ønskes oppnådd

Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg Spesialpedagogiske arbeidsoppgaver innebærer å være behjelpelig med at aktørene i systemet spesifisere målet for det spesialpedagogiske tiltaket og utarbeider tydelige målformulering som kan evalueres presist

Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg PPT tjenestens oppgaver PPT SKAL DRIVE INDIVID OG SYSTEMRETTET ARBEID OG HAR ET TODELT MANDAT Del 1. Utredning er individrettet arbeid Del 2. Rådgivning er systemrette arbeid

Å UTREDE HJELPEBEHOV OG TILRÅ TILTAK OVERFOR Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg PPT ’S MANDAT DEL 1 OMFATTER: Å UTREDE HJELPEBEHOV OG TILRÅ TILTAK OVERFOR ENKELTELEVER MED SPESIELLE BEHOV GI RÅD OG VEILEDNING TIL ENKLETELEVER OG FORESATTE GI VEILEDNING TIL SKOLENE VEDRØRENDE TILTAK FORENKELT ELEVER

Forebyggende rådgivning i skolen sin organisasjonen Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv 12.10.05- 1.aman. Jorun Buli Holmberg PPT’s MANDAT DEL 2 OMFATTER: Forebyggende rådgivning i skolen sin organisasjonen Spesialpedagogisk kompetanseheving i skolen