Medvirkning, mestring og forebygging Barn kan, barn vet! FOREBYGGING: Er det muligt at flytte bjerge? Hva virker, hva virker ikke og hvorfor? København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
”Porsgrunnsmodellen” - hva er nå det? København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Kommunevalg 1995 Fem ungdommer valgt til bystyret i 1995: Robin (18), Sindre (18), Gro (20), Nicolay (18) og Cecilie (18) Robin ble også medlem av formannskapet København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Kommunevalg 1999: Igjen ble 5 ungdommer valgt til bystyret, alle i alderen 17-18 år da valget fant sted Edina ble også valgt som medlem av formannskapet Edina ble 18 år den 14. desember 1999 København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Christian ble 18 år i desember 2003 Kommunevalg 2003: Tre ungdommer ble valgt inn I bystyret, alle i alderen 17-19 år da valget fant sted (september 2003) Christian ble valgt inn I formannskapet Christian ble 18 år i desember 2003 København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Oppsiktsvekkende resultater ??? Undersøkelse i 2002 viste at ungdom i Porsgrunn er klart mer kritiske til politikk og politikere enn andre unge I Norge (NOVA rapport 8/03) De deltar mer i alternative organisasjoner, boikott aksjoner, demonstrasjoner, protest tog, underskriftsaksjoner etc. København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Viktig resultat: Undersøkelse på 80-tallet viste at ungdom ville flytte ut og bosette seg andre steder Undersøkelse i 1999 viste at ungdom fra Porsgrunn er mer tilfreds med sitt hjemsted enn andre unge i Telemark (opplever seg som ”medborgere”) København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Utfordring Masse ressurser brukes på å plukke opp ungdom fra elva og henge dem til tørk. Men: Kanskje vi skulle gå opp elva og se hvorfor de faller uti??? København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Helhetlig b/u-politikk: Siden 2006 har Servicelovens § 19, stk. 2, forpligtet hver enkelt af landets kommuner til at udarbejde en såkaldt sammenhængende børne- og ungepolitik. Loven skal sikre, at der opnås sammenhæng mellem det generelle og forebyggende arbejde og den målrettede indsats overfor børn og unge med behov for særlig støtte. I vejledningen til loven hedder det, at børnepolitikkerne ’inddrager de […] spørgsmål, som kommunen finder relevante for at sikre en sammenhængende, tidlig og effektiv indsats’. København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Helhetlig b/u-politikk: København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Noen tiltak forts… Alle nyfødte får bok fra ordfører vedlagt et personlig brev: ”Velkommen til verden – velkommen til Porsgrunn Nå uttrykker du deg mest med latter, gråt og pludring. Men jeg håper at de voksne rundt deg lytter til deg og tar deg på alvor.. I denne boka vil de voksne finne rim og sanger som de kjenner igjen fra de selv var små….. København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Forebyggende arbeid? Forebyggende arbeid avgrenset til rus har stort sett vært mislykket Det samme gjelder forebyggende arbeid avgrenset til ett av områdene kriminalitet, vold, mobbing osv. NOU 1995:26: Fagmiljøene må utfordres til nye, profesjonelle tilnærminger København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Porsgrunn 2002 170 årsverk i spesialisttjenestene (hjelpetjenestene) vedr. barn og unge (barnevern, ambulerende team, PPT, avd. for funksjonshemmede, rehabilitering, helsesøstertjeneste, kultur) For 20 år siden: 20 årsverk Hvordan kan vi utnytte disse ressursene på best mulig måte på tvers av etater mv.? København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Tiltak for barn med ”særskilte behov”: 1/3 av barna får det bedre etter at tiltak er satt inn 1/3 får det uforandret 1/3 får det verre (tallene gjelder Norden) Jesper Juul København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Trøst: ”En ekspert er en person som har gjort alle de feil som er mulig innenfor et avgrenset fagområde” Niels Bohr (1885-1962) Dansk fysiker København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
”5. klassingen er ekspert på å være 5. klassing”: København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Innspill fra ungdom til europeisk ungdomskonferanse i august 2002: Vi burde ha flere operabygg i Norge! --????? Jo, for det er jo mange voksne som drikker, og hvis vi hadde flere operabygg, så ville de ha noe mer meningsfylt å gjøre… København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Ungdom om forebyggende arbeid På ett tidspunkt kommer det en konsulent fra kommunen snakke om rus Kanskje et halvår etterpå kommer det en fra politiet for å snakke om kriminalitet Og kanskje kommer det en eller annen ”ekspert” for å snakke om mobbing Dette er for tilfeldig organisert! Helheten mangler! København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Ungdom på Stortinget 1995 Kan dere ikke bli kvitt ordet ”forebygging”? Ordet er uheldig, fordi vi da tenker negativt på et problem som kan oppstå i fremtiden (som rus, kriminalitet osv.) Kan dere ikke erstatte ordet forebygging med ”bygging”? København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Ben Furman ”Det er aldri for sent å få en lykkelig barndom”: Hvordan få et lykkelig liv til tross for vanskelig barndom: Et menneske som bryr seg Suksess på ett område (ref. skolene i New York) København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
En stor utfordring: 30% av elevene som går ut av folkeskolen, ser ingenting de har hatt glede av eller tror de vil få nytte av i fremtiden fra siste tre års skolegang 25% av Norges 21-åringer har ikke fullført videregående skole Vi er i ferd med å få en stor gruppe ”utenforskap” København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Utfordring 2: For 30 år siden kunne man si til en skoletrøtt 15-åring: ”Du må nok gå på skole 1-2 år til, så kan du bli rørlegger, mekaniker eller lignende I dag: Kompetansesamfunnet tilsier at du nok må gå på skole 10-15 år til. Men hva slags yrker vi har da, vet vi ikke Hva med FN’s barnekonvensjon? Ungdom som ønsker å være en del av samfunnet, tvinges på ”vent” København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Industrisamfunnets skole ”Hele Europa er full av ungdom som er slått ut av dette skolesystemet” ”Vi har en 10-årig skole, vedtatt av politikere som gikk 7 år på skole og syntes at det var lenge” ”Kanskje tiden nå er moden for å redusere obligatorisk skole, slik at ungdom er nødt til å gå på skole til de er 14-15 år, deretter er det samfunnets plikt å sørge for at ungdom kan bli deltakere i samfunnet om de ønsker det.” ”Vi har helt andre muligheter nå, med ny teknologi, muligheter for livslang læring osv…..” København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Tom Tiller: ”Den andre dagen” Den andre dagen er en metafor hentet fra egen skole i Nord- Norge der vi gikk på skolen annenhver dag; en dag skole - en dag fri. Denne dagen gjorde at selv en lite relevant skole framsto som forholdsvis god. Den andre dagen ga kraft og styrke til å holde ut. Men samtidig som vi hadde fri fra skolen, fikk vi adgang til rike læringskilder i arbeidslivet og i lokalkulturen. Den andre dagen var spennende og livsnær. Og den levde sitt eget liv, også midt i skoledagen. Å tegne flodhester mens oteren lekte i fjæra nedenfor var ikke lett. Eller å konsentrere seg om det refleksive pronomen når vi så at pappa og naboene ute på fjorden noen hundre meter unna venta på løyet mellom sørvestbrottene for å berge båten trygt opp i den kvite rullesteinsfjæra. København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Service Learning Enkelt sagt betyr Service Learning en tett kobling mellom skole og lokalsamfunn. Skolen bringes ut i den virkelige verden og den virkelige verden bringes inn i skolen (institusjoner, frivillige organisasjoner, næringsliv mv.). Dette har gitt svært interessante resultater: København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Resultater Service Learning 9 out of 10 principals in schools that offer service-learning say that it has a positive impact on students' civic engagement, personal and social development, and school-community partnerships (6 out of 10 Very Positive, 3 out of 10 Positive) 8 out of 10 principals in schools that offer service learning say that it has a positive impact on academic achievement, teacher satisfaction, school climate, school engagement and community's view of youth as resources. Principals in schools with service-learning in low-income communities are more likely than principals in other schools with service-learning to say that it positively affects students' academic achievement and school engagement København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Ville hatt diagnosen ADHD i dag Thomas Alva Edison: Ville hatt diagnosen ADHD i dag København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Ville hatt diagnosen Aspergers syndrom i dag Albert Einstein: Ville hatt diagnosen Aspergers syndrom i dag København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Ungdomsutvalget i Porsgrunn: 16-års stemmerett! 16-åringer: Må kunne Norges lover (kan bli satt i fengsel) Kan få barn/familie uten foreldres aksept Kan melde seg inn/ut av trossamfunn mv. Må gjøre valg for resten av livet mht. utdanning Men ikke påvirke lokalpolitikken? Argumentene mot 16-åringers stemmerett de samme som mot kvinners stemmerett for 100 år siden! Ikke et spørsmål om ”politikk”, men om MENNESKERETTIGHETER København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl
Kontaktinformasjon: Kjell Lillestøl www.porsgrunn.kommune.no kjell.lillestol@porsgrunn.kommune.no kjell@lillestol.no www.porsgrunn.kommune.no www.ungdomsutvalget.no www.lillestol.no København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl