Medvirkning, mestring og forebygging

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Den vesle gutten og julenissetoget
Fader Thomas - -Og de gode hjelperne. Det vil si St. Paul skole. Dere hjelper fader Thomas med nødsarbeid i India.
1 Oppstartsundersøkelse 2008 Høgskolen i Bergen 586 besvarelser (30 % svarprosent)
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Hvem skal bestemme?.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Unge & Rus.
FLYTÅRN Vi fikk ei stor eske inn på avdelinga, som Rainer foreslo
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Hønefoss politistasjon
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Hvem er Jesus?.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
”Det koster å være kul!” ”Knapphetens tyrrani!
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Bosetting Nina Gran.
Buskerudregionens incestsenter
Er frivillig, ideell sektor flink nok til å fremheve sitt særtrekk? Innlegg på HSH’s frivillighetskonferanse 2008, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Tiltak for utsatt ungdom i Stjørdal
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Fra ord til liv April 2010.
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Mestring og forebygging av depresjon
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
 Dersom jeg ikke får se naglemerkene i hendene hans eller får legge fingeren i dem og stikke hånden i siden hans, kan jeg ikke tro.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Drop-In metoden i skolen
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Kroppen som Gud har villet
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kjønnslemlestelse i Norge Innlegg på Childwach/Barneforum sitt seminar om kjønnslemlestelse Kjell Erik Øie Statssekretær
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Psykisk helsearbeid i lokalpolitikken i Bergen Bjarte Bønes Bruntveit, leder Hordaland lokalavdeling.
Utskrift av presentasjonen:

Medvirkning, mestring og forebygging Barn kan, barn vet! FOREBYGGING: Er det muligt at flytte bjerge? Hva virker, hva virker ikke og hvorfor? København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

”Porsgrunnsmodellen” - hva er nå det? København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Kommunevalg 1995 Fem ungdommer valgt til bystyret i 1995: Robin (18), Sindre (18), Gro (20), Nicolay (18) og Cecilie (18) Robin ble også medlem av formannskapet København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Kommunevalg 1999: Igjen ble 5 ungdommer valgt til bystyret, alle i alderen 17-18 år da valget fant sted Edina ble også valgt som medlem av formannskapet Edina ble 18 år den 14. desember 1999 København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Christian ble 18 år i desember 2003 Kommunevalg 2003: Tre ungdommer ble valgt inn I bystyret, alle i alderen 17-19 år da valget fant sted (september 2003) Christian ble valgt inn I formannskapet Christian ble 18 år i desember 2003 København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Oppsiktsvekkende resultater ??? Undersøkelse i 2002 viste at ungdom i Porsgrunn er klart mer kritiske til politikk og politikere enn andre unge I Norge (NOVA rapport 8/03) De deltar mer i alternative organisasjoner, boikott aksjoner, demonstrasjoner, protest tog, underskriftsaksjoner etc. København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Viktig resultat: Undersøkelse på 80-tallet viste at ungdom ville flytte ut og bosette seg andre steder Undersøkelse i 1999 viste at ungdom fra Porsgrunn er mer tilfreds med sitt hjemsted enn andre unge i Telemark (opplever seg som ”medborgere”) København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Utfordring Masse ressurser brukes på å plukke opp ungdom fra elva og henge dem til tørk. Men: Kanskje vi skulle gå opp elva og se hvorfor de faller uti??? København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Helhetlig b/u-politikk: Siden 2006 har Servicelovens § 19, stk. 2, forpligtet hver enkelt af landets kommuner til at udarbejde en såkaldt sammenhængende børne- og ungepolitik. Loven skal sikre, at der opnås sammenhæng mellem det generelle og forebyggende arbejde og den målrettede indsats overfor børn og unge med behov for særlig støtte. I vejledningen til loven hedder det, at børnepolitikkerne ’inddrager de […] spørgsmål, som kommunen finder relevante for at sikre en sammenhængende, tidlig og effektiv indsats’. København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Helhetlig b/u-politikk: København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Noen tiltak forts… Alle nyfødte får bok fra ordfører vedlagt et personlig brev: ”Velkommen til verden – velkommen til Porsgrunn Nå uttrykker du deg mest med latter, gråt og pludring. Men jeg håper at de voksne rundt deg lytter til deg og tar deg på alvor.. I denne boka vil de voksne finne rim og sanger som de kjenner igjen fra de selv var små….. København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Forebyggende arbeid? Forebyggende arbeid avgrenset til rus har stort sett vært mislykket Det samme gjelder forebyggende arbeid avgrenset til ett av områdene kriminalitet, vold, mobbing osv. NOU 1995:26: Fagmiljøene må utfordres til nye, profesjonelle tilnærminger København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Porsgrunn 2002 170 årsverk i spesialisttjenestene (hjelpetjenestene) vedr. barn og unge (barnevern, ambulerende team, PPT, avd. for funksjonshemmede, rehabilitering, helsesøstertjeneste, kultur) For 20 år siden: 20 årsverk Hvordan kan vi utnytte disse ressursene på best mulig måte på tvers av etater mv.? København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Tiltak for barn med ”særskilte behov”: 1/3 av barna får det bedre etter at tiltak er satt inn 1/3 får det uforandret 1/3 får det verre (tallene gjelder Norden) Jesper Juul København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Trøst: ”En ekspert er en person som har gjort alle de feil som er mulig innenfor et avgrenset fagområde” Niels Bohr (1885-1962) Dansk fysiker København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

”5. klassingen er ekspert på å være 5. klassing”: København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Innspill fra ungdom til europeisk ungdomskonferanse i august 2002: Vi burde ha flere operabygg i Norge! --????? Jo, for det er jo mange voksne som drikker, og hvis vi hadde flere operabygg, så ville de ha noe mer meningsfylt å gjøre… København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Ungdom om forebyggende arbeid På ett tidspunkt kommer det en konsulent fra kommunen snakke om rus Kanskje et halvår etterpå kommer det en fra politiet for å snakke om kriminalitet Og kanskje kommer det en eller annen ”ekspert” for å snakke om mobbing Dette er for tilfeldig organisert! Helheten mangler! København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Ungdom på Stortinget 1995 Kan dere ikke bli kvitt ordet ”forebygging”? Ordet er uheldig, fordi vi da tenker negativt på et problem som kan oppstå i fremtiden (som rus, kriminalitet osv.) Kan dere ikke erstatte ordet forebygging med ”bygging”? København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Ben Furman ”Det er aldri for sent å få en lykkelig barndom”: Hvordan få et lykkelig liv til tross for vanskelig barndom: Et menneske som bryr seg Suksess på ett område (ref. skolene i New York) København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

En stor utfordring: 30% av elevene som går ut av folkeskolen, ser ingenting de har hatt glede av eller tror de vil få nytte av i fremtiden fra siste tre års skolegang 25% av Norges 21-åringer har ikke fullført videregående skole Vi er i ferd med å få en stor gruppe ”utenforskap” København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Utfordring 2: For 30 år siden kunne man si til en skoletrøtt 15-åring: ”Du må nok gå på skole 1-2 år til, så kan du bli rørlegger, mekaniker eller lignende I dag: Kompetansesamfunnet tilsier at du nok må gå på skole 10-15 år til. Men hva slags yrker vi har da, vet vi ikke Hva med FN’s barnekonvensjon? Ungdom som ønsker å være en del av samfunnet, tvinges på ”vent” København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Industrisamfunnets skole ”Hele Europa er full av ungdom som er slått ut av dette skolesystemet” ”Vi har en 10-årig skole, vedtatt av politikere som gikk 7 år på skole og syntes at det var lenge” ”Kanskje tiden nå er moden for å redusere obligatorisk skole, slik at ungdom er nødt til å gå på skole til de er 14-15 år, deretter er det samfunnets plikt å sørge for at ungdom kan bli deltakere i samfunnet om de ønsker det.” ”Vi har helt andre muligheter nå, med ny teknologi, muligheter for livslang læring osv…..” København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Tom Tiller: ”Den andre dagen” Den andre dagen er en metafor hentet fra egen skole i Nord- Norge der vi gikk på skolen annenhver dag; en dag skole - en dag fri. Denne dagen gjorde at selv en lite relevant skole framsto som forholdsvis god. Den andre dagen ga kraft og styrke til å holde ut. Men samtidig som vi hadde fri fra skolen, fikk vi adgang til rike læringskilder i arbeidslivet og i lokalkulturen. Den andre dagen var spennende og livsnær. Og den levde sitt eget liv, også midt i skoledagen. Å tegne flodhester mens oteren lekte i fjæra nedenfor var ikke lett. Eller å konsentrere seg om det refleksive pronomen når vi så at pappa og naboene ute på fjorden noen hundre meter unna venta på løyet mellom sørvestbrottene for å berge båten trygt opp i den kvite rullesteinsfjæra. København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Service Learning Enkelt sagt betyr Service Learning en tett kobling mellom skole og lokalsamfunn. Skolen bringes ut i den virkelige verden og den virkelige verden bringes inn i skolen (institusjoner, frivillige organisasjoner, næringsliv mv.). Dette har gitt svært interessante resultater: København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Resultater Service Learning 9 out of 10 principals in schools that offer service-learning say that it has a positive impact on students' civic engagement, personal and social development, and school-community partnerships (6 out of 10 Very Positive, 3 out of 10 Positive) 8 out of 10 principals in schools that offer service learning say that it has a positive impact on academic achievement, teacher satisfaction, school climate, school engagement and community's view of youth as resources. Principals in schools with service-learning in low-income communities are more likely than principals in other schools with service-learning to say that it positively affects students' academic achievement and school engagement København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Ville hatt diagnosen ADHD i dag Thomas Alva Edison: Ville hatt diagnosen ADHD i dag København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Ville hatt diagnosen Aspergers syndrom i dag Albert Einstein: Ville hatt diagnosen Aspergers syndrom i dag København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Ungdomsutvalget i Porsgrunn: 16-års stemmerett! 16-åringer: Må kunne Norges lover (kan bli satt i fengsel) Kan få barn/familie uten foreldres aksept Kan melde seg inn/ut av trossamfunn mv. Må gjøre valg for resten av livet mht. utdanning Men ikke påvirke lokalpolitikken? Argumentene mot 16-åringers stemmerett de samme som mot kvinners stemmerett for 100 år siden! Ikke et spørsmål om ”politikk”, men om MENNESKERETTIGHETER København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl

Kontaktinformasjon: Kjell Lillestøl www.porsgrunn.kommune.no kjell.lillestol@porsgrunn.kommune.no kjell@lillestol.no www.porsgrunn.kommune.no www.ungdomsutvalget.no www.lillestol.no København 5.5.2008 © Kjell Lillestøl