Nordland fagskole i helse- og sosialfag

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
Advertisements

FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Spesialisert rehabilitering
Det nye lærefaget ”HELSEFAGARBEIDER”
Etikkutvalg for fagskolen
AVLASTNING Melhus
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Masterstudium Helsetjenester til eldre 120 studiepoeng.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Trondheim Helseklynge
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Tillitspersonforsøket i Drammen Kommune. Formål med tillitspersonforsøket Prøve ulike modeller og metoder for oppfølging Fremme sosial inkludering og.
Marirosa Seu Stokkmo og Assad Nasir
Arbeid i andres hjem + Arbeidsmiljøet når du jobber der
Joachim Bjerkvik
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Utdanningsveier til ei karriere i helse- og omsorgstjenestene
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN
Demensteam Lier Kommune
En helhetlig tilnærming til lærerutdanning
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Satsing på utbygging av fagskoleutdanning innenfor helse- og sosialfag Statssekretær Ellen B. Pedersen Bodø 14. mai 2009.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
FAGSKOLEUTDANNING.
 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Utdanningsvalg 10.klasse
Demensomsorgens ABC.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Pasientforløp alkohol
Hvordan høyne vår kompetanse innen yrkesrettet attføring? Studium i yrkesrettet attføring APS – konferansen 11.April 2005 Aage Støren Tøssebro.
Fagskoleutdanning for helse- og sosialsektoren: - En viktig kompetansebrikke i samhandlingspuslespillet!
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Eldreomsorgens ABC Demensomsorgens ABC En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten.
En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten
Ringsaker kommune.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
Notodden Ressurssenter Kursavdelingen ved Notodden vgs.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
INFORMASJON OM ELDREOMSORGENS ABC
Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERFAGET. Barne- og ungdomsarbeiderfaget er en fagutdanning innenfor videregående opplæring. Fagløpet er to år på videregående skole.
2 Nordland fagskole i helse- og sosialfag
s. 1 Utdanning og forskning Bodø, 21. april 2015.
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Helsearbeiderfag Nannestad videregående skole. Aktuelle arbeidssteder Som helsefagarbeider kan du få arbeid i -spesialisthelsetjenesten -psykisk helsevern.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
RUSMIDDELFORSKNING Program for psykisk helse NFR, Odd E. Havik Programstyreleder.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
| Tema for presentasjonen | 1 Arbeid med statistikk i forhold til psykisk helse- og rusarbeid ved Helsedirektoratet.
Rehabilitering Oppstart august 2012 Rud vg.skole (i Bærum – nær Sandvika) Undervisning 1 dag i uken over 2 år + 10 uker praksis.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Utdanningsvalg 10.klasse
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Utskrift av presentasjonen:

Nordland fagskole i helse- og sosialfag www.nfk.no/nordlandfagskole

Hva er fagskoleutdanning? Nordland fagskole i helse- og sosialfag En fagskoleutdanning bygger på videregående skole, og er et alternativ til høyskole- og universitetsutdanning Fagskolen har en praktisk tilnærming til fagene, og utdanningene legger sterk vekt på tette bånd til arbeidslivet Studentene lærer seg å kombinere teori med praksis gjennom å arbeide med virkelighetsnære utfordringer www.nfk.no/nordlandfagskole

Fagskolens plass i det norske utdanningssystemet Nordland fagskole i helse- og sosialfag www.nfk.no/nordlandfagskole

Hvorfor fagskole? Økt kompetanse nærmest pasienten/brukeren/beboeren Nordland fagskole i helse- og sosialfag Økt kompetanse nærmest pasienten/brukeren/beboeren Fordypning/spesialisering innen et spesifikt fagområde En yrkesrettet utdanning etter videregående skole - praksisnær Praktisk kompetanse – ikke bare teoretisk Kan kombineres med jobb www.nfk.no/nordlandfagskole

Hvordan drives fagskoleutdanning? Nordland fagskole i helse- og sosialfag Organisering av studiene i Nordland: Samlingsbasert og nettstøttet deltidsutdanning (årsenhet) over to år, 60 fagskolepoeng Modulbasert 11 fellessamlinger á 4 dager (3 pr. halvår) 1 eksamenssamling Praktisk tilrettelegging ut fra at studentene også er i jobb 10 uker praksis utenfor eget arbeidssted eller prosjektarbeid på eget arbeidssted Ingen studieavgift, studenten dekker studiemateriell www.nfk.no/nordlandfagskole

Hvem kan søke fagskole? Nordland fagskole i helse- og sosialfag Fagbrev innen helse- og oppvekstfag (eller tilsvarende realkompetanse) Praktikere med videregående opplæring/ fagbrev som jobber i direkte kontakt med brukere / pasienter Yrkesgrupper som hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, aktivitører, barne- og ungdomsarbeidere, helsefagarbeidere, ambulansearbeidere……. Arbeidstakere med lang arbeidserfaring (minst 5 år) som er relevant for utdanningen www.nfk.no/nordlandfagskole

Tilbud som gis ved Nordland fagskole i helse- og sosialfag Helse, aldring og aktiv omsorg Narvik – nytt kull fra høsten 2013 Sandnessjøen – nytt kull fra høsten 2013 Bodø – nytt kull fra høsten 2013 Kreftomsorg og lindrende pleie Miljøarbeid innen rus Alta Narvik Tverrfaglig miljøarbeid Hadsel – nytt kull fra høsten 2013 Lofoten – nytt kull fra høsten 2013 Meløy www.nfk.no/nordlandfagskole

HELSE, ALDRING OG AKTIV OMSORG Nordland fagskole i helse- og sosialfag Fagskoleutdanning i helse, aldring og aktiv omsorg gir grunnleggende forståelse for hva det innebærer å være eldre, hvordan eldre kan oppfatte alderdom og hvilke sykdommer og skader som er vanlig i alderdommen. Utdanningen gir studentene kompetanse til å planlegge, organisere og iverksette rehabiliterende og vedlikeholdende arbeid blant eldre. Dette med vekt på individuelle behov og den eldres nærmeste relasjoner, samt det sosiale og fysiske nærmiljø. Å kunne veilede eldre til mestring og aktiv problemløsning er en sentral del av kompetanse det fokuseres på. Yrkesutøvere med fagskoleutdanning i helse, aldring og aktiv omsorg kan arbeide helsefremmende og bidrar til å forebygge sykdommer, lidelser og skader hos eldre. De har kompetanse til å kartlegge lidelsene, samt å planlegge, organisere og iverksettepleie- og omsorgstiltak. Yrkesutøvere med fagskoleutdanning i helse, aldring og aktiv omsorg har systemforståelse og kunnskap om hvordan helsetjenester til eldre er organisert. De kan veilede og lede medarbeidere og bidra til godt samarbeid på tvers av etater og yrkesgrupper. www.nfk.no/nordlandfagskole

HELSE, ALDRING OG AKTIV OMSORG Nordland fagskole i helse- og sosialfag Studiet er sammensatt av følgende moduler i tillegg til praksis: Modul 1 Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfagene Arbeidsformer og metoder i studiet Helse- og sosialfagene i samfunnet Etikk Kommunikasjon og samhandling Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk Sosiologi og psykologi Modul 2 Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid  Helse og aldring Helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid Rehabilitering www.nfk.no/nordlandfagskole

HELSE, ALDRING OG AKTIV OMSORG Nordland fagskole i helse- og sosialfag Modul 3  Behandling, pleie og omsorg ved sykdom, skader og funksjonsnedsettelse   Den geriatriske pasienten Somatiske sykdommer, skader og funksjonsnedsettelse hos eldre   Forvirringstilstand (delirium) Demens Psykiske lidelser hos eldre Modul 4 Organisering, system og ledelse Aktører i pasientforløpet Organisering av eldreomsorgen Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy Kommunikasjon og veiledning Modul 5 Fordypningsarbeid/hovedprosjekt www.nfk.no/nordlandfagskole

TVERRFAGLIG MILJØARBEID Nordland fagskole i helse- og sosialfag Utdanningen skal bidra til at studentene får en tverrfaglig breddekompetanse innen miljøarbeid og en fagspesifikk fordypning innen et av følgende arbeidsområder: barn og ungdom, eldre, mennesker med funksjonshemning, flyktninger/asylsøkere, mennesker med psykiske problem og mennesker med rusmiddelproblem, der tverrfaglighet, helhetstenkning og brukerperspektivet er spesielt vektlagte prinsipper  Utdanningen har videre følgende mål: At studentene skal ha grunnleggende fagkunnskap som er relevant for miljøarbeid i ulike sektorer i kommunal virksomhet, institusjoner og innen pedagogisk virksomhet. De skal være i stand til å forstå sin egen praksis og anvende kunnskapsbaserte metoder og tiltak. Å stimulere studenten til utvikling av faglig og personlig trygghet og økt kompetanse i møtet med de ulike aktørene i dette feltet, både brukere, pårørende og samarbeidspartnere. At studentene blir stimulert til helhetstenkning og økt forståelse for hverandres faglige bakgrunn/ståsted. Å sikre den enkeltes, samfunnets og arbeidslivets behov for ny kompetanse i tråd med nye oppgaver og utfordringer innen helse- og sosialsektoren. www.nfk.no/nordlandfagskole

TVERRFAGLIG MILJØARBEID Nordland fagskole i helse- og sosialfag Modul 1 Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfag Innføring i arbeidsformer og metoder i studiet Helse- og sosialfagene i samfunnet Etikk Kommunikasjon og samhandling Stats- og kommunalkunnskap, helse- og sosialpolitikk Sosiologi og psykologi Modul 2 Kommunikasjon og samarbeid – veiledning – grunnlagstenkning og lovverk Lovverk sett i sammenheng med aktuell brukergruppe Kartlegging Kommunikasjonsprosessen Veiledning Ulike brukergrupper www.nfk.no/nordlandfagskole

TVERRFAGLIG MILJØARBEID Nordland fagskole i helse- og sosialfag Modul 3 Teorier og arbeidsmåter i miljøarbeid Miljøarbeiderens ansvars-, funksjons- og kompetanseområde i arbeid med Barn og ungdom, eldre, flyktninger/innvandrere, forebygging/tidlig intervensjon, funksjonshemmede, psykisk syke, rusmiddelmisbrukere Tverrfaglig samarbeid Planlegge og organisere med utgangspunkt i brukerens behov og i samarbeid med brukeren Modul 4 Praksis Det kan velges mellom to ulike former for praksis: Praksisutplassering innenfor fagområde der studenten ikke har sitt daglige virke Praksis som prosjektarbeid på egen arbeidsplass for å kunne planlegge og gjennomføre endrings-/utviklingsarbeid Modul 5 Faglig fordypning Studenten skal fordype seg i selvvalgt tema om en brukergruppe, og bli bevisst sin egen rolle og egne ferdigheter og holdninger som miljøarbeider ved bruk av teori og praktisk erfaring www.nfk.no/nordlandfagskole

Nordland fagskole i helse- og sosialfag For mer informasjon: www.nfk.no/nordlandfagskole Else Samuelsen 75 65 67 07 / 90 77 19 16 Per Børre Seloter 75 65 67 44 / 41 54 24 36 www.nfk.no/nordlandfagskole