NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
It’s NAV or never…? Steinar Kristiansen.
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Ny arbeids- og velferdsforvaltning
Idéseminar vedr. «Arbeidsinkludering som fagfelt»
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Attføringsbedriftenes landsmøte i Tønsberg 11. Juni 2004
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
regjeringen og Stortinget styrke attføringsarbeidet?
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
«Ferdig rehabilitert, men ikke ferdig»
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Videreføring / Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005 Tone.
Organisering av flyktningarbeidet
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Joachim Bjerkvik
1 Jon Sandvik, seniorrådgiver
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Departementsråd Ellen Seip
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
DET TRE-HODEDE TROLLET
Side 1 Husbankens arbeid mot bostedsløshet Kriminalomsorgen Overgangsboligsamling Stavanger 13. – 14. mars 2006 Geir Barvik.
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Barn og unge Barn og unge er en sentral målgruppe i forhold til arbeidet med sosial og økonomisk inkludering, noe som også gjenspeiler seg i bl.a. formålsparagrafen.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Ola Heen Strømmen, oktober 03
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
Arbeid er førstevalget
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Hvordan påvirker NAV-reformen sosialt arbeid? Hvilke utfordringer står faget overfor? Tone Alm Andreassen, Arbeidsforskningsinstituttet.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Sosialtjenesten i Bergen
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Meldemsmøte 11. november 2004 Inkluderende arbeidsliv Bakgrunn for arbeidet er et høyt og økende sykefravær, stadig lavere reell pensjonsalder, en avtakende.
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
Larvik – der det gode liv lever!
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
NAV Vennesla Innlegg av SKA ved Gry Lægraid Sørensen.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Nettverksmøte den
Digihjelpen – Levanger kommune
Utskrift av presentasjonen:

NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING Desember 2001 Stortingets sosialkomitee Desember 2002 Stortingsmelding SATS Mai 2003 Stortinget avviste regjeringens forslag Juni 2004 NOU En ny arbeids- og velferdsforvaltning Mars 2004 Stortingsproposisjon 46 NAV Mai 2005 Stortingsbehandling

Regjeringens forsøksstrategi Utprøving av organisatoriske løsninger Utvikling av tverrfaglig arbeid/metode

Fokusområder Brukermedvirkning Kartlegging Individuell plan Koordinator Samhandling med andre

Brukermedvirkning Kartlegging Individuell plan Samhandling med andre Handlingsplan

En helt ny organisering hvor brukeren står i fokus Dagens ordning med et trygdekontor, et arbeidskontor og et sosialkontor forsvinner. Det blir et arbeids- og velferdskontor i alle kommuner. Det vil være brukernes kontaktsted for alle de statlige tjenestene og som et minimum økonomisk sosialhjelp. Arbeids- og velferdskontoret vil være et samarbeid mellom stat og kommune, men brukeren skal oppleve det som ett kontor. Aetat og trygdeetaten forsvinner. Det blir en ny statlig arbeids- og velferdsetat. Kommunen beholder ansvaret for sosialtjenesten.

Hvorfor er det behov for reform? Alt for mange personer i yrkesaktiv alder står utenfor arbeidslivet og mottar offentlig stønad. Dagens organisering er ikke godt nok innrettet mot å hjelpe folk til arbeid. Brukerne møter en oppsplittet forvaltning. Mange har behov for hjelp og bistand på tvers av dagens organisatoriske skiller.

Antall personer i yrkesaktiv alder som helt eller delvis står utenfor arbeidslivet og som mottar offentlig stønad

Målene for reformen Flere i arbeid og aktivitet – færre på stønad. Enklere for brukerne og tilpasning til brukernes behov. En helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning. Forslag til nye målformuleringer, jf tilbakemelding fra statsråden til Kap 1. Opprinnelig forslag (nevnt i r-notat av 2012.04) var Flere i arbeid og aktiv virksomhet – færre på trygd og sosialhjelp En helhetlig forvaltning En brukerrettet forvaltning En effektiv forvaltning Statsråden antydet i merknader til kap 1, formuleringen: ”enklere og mer effektivt for brukerne” i stedet for en brukerrettet forvaltning. Vi frykter at ordet ”effektivt” her kan bli tolket svært snevert (raskt inn – raskt ut) og at vi ikke får fram det helt grunnleggende om at dette er en reform der brukernes behov (og ikke forvaltningens) står i sentrum. Vi foreslår derfor alternativ formulering Statsråden antydet ”en helhetlig arbeids- og velferdsforvaltning” som et tredje mål. Vi mener ”helhetlig” absolutt må med. Det er viktig for å begrunne valget av én statsetat. Vi mener det også er nødvendig å ha med en ”effektiv forvaltning”. Svært mange vil ellers spørre hvorfor dette nå er fjernet fra målene. Vi mener at dette kan formuleres inn sammen med ”helhetlig” som et grunnleggende krav til den nye forvaltningsorganiseringen. Vi har også bruk for ”effektiv” for å begrunne én i stedet for to etater.

De organisatoriske hovedvalg Hva skal være arbeidsdelingen mellom stat og kommune? Hvordan kan vi sikre brukeren en dør inn til alle tjenestene? Hvordan bør organiseringen av det statlige ansvaret være?

Brukeren skal møte én etat Det er avgjørende å få etablert en førstelinjetjeneste basert på et fast regulert og forpliktende samarbeid mellom stat og kommune. Et arbeids- og velferdskontor i hver kommune. Likeverdig tilbud uavhengig av bosted og bemanning lokalt. Rask helhetlig behovsavklaring og tjenestetilbud. Brukere med arbeidsevne raskt inn i arbeidsrettet prosesser.

Grunnlaget for en felles førstelinjetjeneste lokalt Rammeavtale med KS og lokale forpliktende avtaler mellom statsetat og den enkelte kommune. En lovmessig forankring som understøtter avtaleprosessen og markerer at reformen også forplikter kommunene. Lovmessig tilrettelegging for fleksible løsninger lokalt. Tiltak for å skape en felles plattform stat/kommune (kompetanse- og lederutvikling, utvikling av verktøy og rutiner, FoU-satsing mv.)

Sosial kontrakt – individuell plan Økt bruk av individuelle planer, som vil fungere som en sosial kontrakt/en borgerkontrakt som viser rettigheter og plikter. Arbeidsrelaterte stønader bør følges av tydelige krav, samtidig som mottagerne sikres helhetlig oppfølging og aktive tiltak. En sosial kontrakt mellom brukeren og samfunnet skal balansere rettigheter og plikter.

Samfunnsøkonomiske gevinster Marginale forbedringer i måloppnåelse kan dekke inn betydelige omstillingskostnader (NOU 2004: 13). Regneeksempler: I dag kommer 45 pst av de som avslutter attføring, i arbeid. Dersom andelen økes med 1 prosentpoeng hvert år i 10 år, kan den akkumulerte gevinst i nåverdi anslås til 3.7 milliarder kroner. Dersom varigheten på stønadsforløp for de som er under attføring reduseres med 1 måned, kan den akkumulerte gevinst i nåverdi anslås til 2.9 milliarder kroner.

Gjennomføring Med forebehold om stortingsbehandling av proposisjon og lovforslag Stortingsbehandling Interimsorganisasjon Lovforslag Ny statsetat Etablering av arbeids- og velferdskontorer 2010 1.1.2005 1.1.2006 1.1.2007

Utfordringer for NFU Hold dere oppdatert på lokal omorganisering!! Krev brukermedvirkning – systemnivå!! Det blir lokale variasjoner!! Det kommunale handlingsrommet Hvilke grensesnitt er best tilpasset ”vårt” livsløp?