Bibliotekene: en institusjon fra i går eller det digitale og flerkulturelle samfunnets møteplass Mötesplats inför framtiden Borås 10.september 2007 Ragnar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Folkebiblioteket som offentlig møteplass i en digital tid
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Dialogtorg i Kristiansand
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Folkebibliotekene som møteplass
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Evaluering av B for bibliotek Thon hotel, Halden 25. september 2013.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kapittel 14 Simulering.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
En retrospektiv journalstudie
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Gap mellom intensjon og handling?
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Høgskolen i Oslo Folkebibliotekpolitikk Forelesning BoS januar 2002.
Modellkommunene Hva er unikt?
Idrettens kvinner og kvinners idrett: fakta og visjoner Ørnulf Seippel Institutt for samfunnsforskning Munthesgt. 31, 0260 Oslo, Norge
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Blir velene hørt? Medvirkning i planprosessen i Oslo kommune NIBR-rapport 2011:1 Sosiolog Lillin Knudtzon.
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Biblioteket- en arena for trinnvis integrasjon? Spiller biblioteket en rolle med hensyn til å hjelpe innvandrerkvinner til å bli integrert i det norske.
Utskrift av presentasjonen:

Bibliotekene: en institusjon fra i går eller det digitale og flerkulturelle samfunnets møteplass Mötesplats inför framtiden Borås 10.september 2007 Ragnar Audunson

Brenner det et blått lys for bibliotekene? •Aftenpostens debattredaktør Knut Olav Åmås 1. oktober Det brenner et blått lys for bibliotekene -Bibliotekene forsømmes i en slik grad at de blir irrelevante -Rikspolitikerne er lite oppmerksomme på bibliotek -Glem klisjeene om vår kollektive hukommelse, om dannelse m.v.

Noen eksempler på blinkende blålys •Budsjett kuttes -Resultat: andre institusjoner fyller det vakuumet som oppstår, for eksempel litteraturhus og bokhandlere. •Utlånet faller både i folkebibliotek og akademiske bibliotek •Nye yrkesgrupper og profesjoner konkurrerer på bibliotekarenes tradisjonelle felt •Brukere oppfatter at informasjonssøking er noe alle kan gjøre – bibliotekarene et unødvendig mellomledd. •De fleste mener fremdeles biblioteket vil være like viktig eller viktigere enn før, men blant de yngste mener en betydelig andel at bibliotekets rolle vil bli mindre viktig

…..men allikevel •Er bibliotekene institusjoner som fremdeles brukes av de fleste – selv om bruksmåten er under endring •Nyter bibliotek og bibliotekarer en høy grad av tillit i befolkningen •Konklusjon: Varsellampene blinker faretruende, men bibliotekfeltet forvalter i utgangspunktet en betydelig kapital i form av tillit, oppslutning og kompetanse

Hvordan har bibliotekfeltet møtt utfordringene •To motstridene strategier eksisterer side om side: 1.Man holder fast ved formuleringer ideologi, verdigrunnlag som ikke har endret seg siden 1960 og 1970-tallet – jfr. Åmås kritikk av klisjeene man bør glemme og som ikke er relevante i forhold til dagens utfordringer. 2.Man gjennomfører ”verdinøytrale” moderniseringer som gjør at bibliotekene ikke er gjenkjennbare – f.eks: bibliotek blir ”learning centre”

Kritikerne har rett •Åmås har rett: Bibliotekenes begrunnelse er preget av klisjeer. •Oppgaven er å reformulere bibliotekenes begrunnelse i forhold til det flerkulturelle og digitale samfunnets utfordringer på en slik måte at det sentrale i verdigrunnlaget videreföres. •Kjernen i bibliotekfeltets verdigrunnlag er å gjöre kunnskap og kultur tilgjengelig – realisere kunnskapens potensial som offentlig gode •Hva er utfordringene med hensyn til å realisere dette verdigrunnlaget i det flerkulturelle og digitale samfunnet?

Det flerkulturelle og digitale samfunnets muligheter •Bedre tilgang til kunnskap og kunnskapsdeling enn noengang tidligere i historien. •Utvidete muligheter for demokratisk deltakelse • Mer samfunn •Stimulerende kontakt på tvers av kulturer

Det digitale samfunnets trusler •Parallelle monokulturer istedet for dynamisk flerkulturell kontakt •Fragmentering •Mennesker kan konstruere sine liv slik at man ikke utsettes for andre verdier og interesser enn de som er ens egne •Kunnskap gjerdes inn •Skal de positive mulighetene realiseres og truslene unngås er bevisst politikk nödvendig. Bibliotekene kan spille en nökkelrolle i en slik politikk

Behovet for möteplasser •Hvordan skape möteplasser på tvers av etnisitet, verdier og interesser, fag, generasjoner? •Hvilke potensial har bibliotekene for å bli en slik möteplass? •Dette er problemstillingen i forskningsprojektet PLACE

Kan bibliotekene bidra til å bygge sosial kapital •Putnam svarer ja. Eksempel: Chicago •I PLACE vil vi utforske dette systematisk •Er behovene ulike i bydeler med ulike demografiske kjennetegn? •Hva slags møteplass er biblioteket og hva slags type sosial kapital er det egnet til å utvikle? •Tre bydeler i Oslo: en gentrifisert tidligere arbeiderklassebydel, en innvandrerbydel, en middelklasse

Grunnbegreper i prosjektet: sosial kapital og höyintensive versus lavintensive möteplasser •Hva er sosial kapital? -Det fellesskapet i verdier og normer og eksistensen av stabile nettverk for samhandling som skaper tillit og legger grunnlaget for at vi engasjerer oss i felles prosjekter og deler kunnskap -To former for sosial kapital: sosial kapital av båndtypen og brobyggende sosial kapital

Høy-intensive versus lav-intensive møteplasser •Høy-intensive møteplasser: arenaer der vi lever ut våre primære engasjement •Lav-intensive møteplasser: møteplasser der vi eksponeres for verdier og interesser som er annerledes enn dem som vi først og fremst er engasjert i. •I et flerkulturelt og komplekst samfunn er en av de viktigste utfordringene å skape lav-intensive møteplasser •Biblioteket – folkebibliotek såvel som fagbibliotek - har et særlig potensial for å bli en slik møteplass

Hva betyr dette for bibliotekenes tjenester i det flerkulturelle samfunnet? •Ikke bare utvikle tjenester som er spesialiserte i forhold til bestemte grupper etter alder, kulturell tilhørighet m.v. men også utvikle tjenester som kan stimulere til kommunikasjon på tvers. •Eksemplet Majorstua i Oslo: Møter på tvers av alder og sosial tilhørighet mellom middelklasseseniorer og drabantbyungdom

Tillit til en del institusjoner: Resultater fra PLACE Den gentrifisere bydelen Innvandrer- bydelen Middelklasse-by delen Bydelsutvalget ,27 5,94 Bystyret 5,82 5, Stortinget 6,36 5,25 5,39 Skolen 7,18 5,82 5,61 Politiet 7, ,48 Folkebiblioteket ,82 7,39

Tillit til en del institusjoner etter bydel og kulturell bakgrunn Den gentrifiserte Innvandrer Middel klasse NorskAnnenNorskAnnenNorskAnnen Bydelsutvalget6.646,645,815,276,545,94 Bystyret5,565,825,585,006,195,55 Stortinget6,206,366,105,256,395,39 Skolen6,197,185,965,826,195,61 Politiet7,087,157,216,617,446,48 Folkebiblioteket8,338,558,147,828,297,39

Betydningen av ulike møteplasser i bydelene GentrifisertInnvandr.Middel Torg, parker m.v.7,526,816,72 Forsamlingshus som idrettshall, samfunnshus, kulturhus m.v. 7,898,207,76 Lokale kafeer, kaffebarer m.v.7,856,926,65 Det lokale folkebiblioteket7,247,046,88 Kirka, moskeer, menigheter4,574,784,90 Skolen7,898,047,88 Kjøpesenteret5,055,684,94

Betydningen av ulike møteplasser etter bydel og kulturbakgrunn Gentrifisert Innvandrer Middel NorskAnnenNorskAnnenNorskAnnen Torg, parker m.v.7,507,616,727,236,816,03 Idrettshaller, samfunnshus m.v. 7,848,218,148,487,837,29 Kafeer/kaffebarer7,718,766,956,806,765,87 Folkebiblioteket7,147,886,857,956,926,58 Kirke, moskeer m.v. 4,614,304,605,644,974,42 Skolen7,758,857,958,507,947,48 Kjøpesenteret5,005,395,516,455,083,97

Møter i biblioteket: PLACE- prosjektet •Deltatt på møter i biblioteket, for eksempel forfatterkvelder, foredrag o.l? •Brukt internett på biblioteket til chat, e-post, diskusjonsforum eller lignende. •Tilfeldigvis møtt naboer/venner i biblioteket •Avtalt å møte familie/venner i biblioteket når vi skal gjøre noe sammen, for eksempel gå på kino, shoppe, dra på bytur, på kafé eller lignende •Vært på møter med politikere, forfattere mv. i biblioteket •Gått på biblioteket med venner, medelever eller kolleger for å jobbe sammen med en felles oppgave, for eksempel en skoleoppgave, en oppgave på jobben, en felles fritidsinteresse •Fått vite om organisasjoner/aktiviteter som foregår i bydelen, for eksempel fritidsaktiviteter og arrangementer, organisasjoner i bydelen osv. •Brukt biblioteket til å sette meg inn lokale saker, samfunnsspørsmål m.v. som engasjerer meg •Kommet i snakk med ukjente i biblioteket •Lagt merke til og registrert ting om mennesker med en annen bakgrunn, for eksempel mennesker med en annen kulturbakgrunn enn min egen, mennesker fra en annen aldersgruppe osv.

Møter i biblioteket II Deltatt på møter i biblioteket12 Brukt biblioteket til chat, deltakelse på diskusjonsforum m.v.16 Tilfeldigvis møtt naboer og venner i biblioteket40 Avtalt å møte familie og venner i biblioteket for å gjøre noe sammen, for eksempel kino, bytur osv. 14 Gått på biblioteket med venner m.v. for å arbeide med felles interesse eller oppgave 23 Fått vite om aktiviteter i bydelen25 Brukt biblioteket til å sette meg inn i saker jeg vil engasjere meg i 18 Kommet i snakk med ukjente33 Lært/sett ting om mennesker som er ulike meg selv43

Møter i biblioteket etter bydel Den gentrifiserte Innvandrer Middel- klasse Deltatt på møter i biblioteket Brukt internett til chat, diskusjonsgrupper m.v Tilfeldigvis møtt venner og naboer Møtt venner for å gå på kino, dra til byen m.v Møtt venner/kolleger for å gjøre noe felles i bibl Informasjon om andre aktiviteter i bydelen Skaffet informasjon om saker som engasjerer Kommet i snakk med fremmede Observert ting om andre mennesker

Biblioteket er en kompleks møteplass •Et torg, hvor vi eksponeres for samfunnet – eller universitetet - i all dets kompleksitet •En arena som viser oss den flerkulturelle konteksten •En moderne vannpost eller mjølkerampe hvor vi får vite hva som skjer og kan holde kontakt med nettverket •En del av den offentlige sfære for debatt og utveksling av ideer •En arena hvor vi kan leve ut felles interesser og felles engasjement med venner og kolleger

Konklusjon •Kompleksiteten gir biblioteket et unikt potensial i det flerkulturelle samfunnet •Å bevare denne kompleksiteten er viktig: I biblioteket kan man bevege seg fritt mellom ulike roller: fagperson, nabo, medborger •Gjelder ikke bare folkebibliotek men også fagbibliotek •Ulike møter kan gli over i hverandre •Biblioteket er en institusjon det flerkulturelle samfunnet ikke kan klare seg uten.