Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Senter for Velferdsteknologi
Pedagogisk analyse.
Pilotprosjektet så langt
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Female Care. Bakgrunn •Nasjonale føringer •Lov om forbud mot kjønnslemlestelse •Kommunale føringer •Tverrfaglig arbeidsgruppe •Jentegruppe.

Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Kompetansekartlegging
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Rolighetsmoen barnehage
“FØRSKULEVUKKU “ ... Bygger på ordinært Helsestasjons program
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Videreutdanning i spesialrenhold Erfaringer fra UNN
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
Avdeling for sosionomutdanning
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Kulturvertskap Organisering Prosjektdeltagere Økonomi Innhold Målsetting Møteplan Oppgaver frem til neste samling.
Av: Anette Helene Smørdal
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Mer praksis – bedre lærere?
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Dramafaglig prosjektarbeid
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
FARVE-prosjektet: «Samarbeid i og etter introduksjonsprogrammet» NAV Oppland, NAV Hedmark, IMDI Indre Øst, Fylkesmannen i Oppland, NHO Innlandet, Gjøvik.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.
Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
En god start for flyktningfamilier i Flekkefjord kommune.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Naturen som møteplass Oslo og Omland Friluftsråd Ingvild Kavli
RULLERING HOVEDPLAN FOR FYSISK AKTIVITET, IDRETT OG FRILUFTSLIV
Fagfornyelsen i grunnopplæringen og de tre tverrfaglige temaene
Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Foreldremøte Odderøya barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009

Hva slags prosjekt? •Pilotprosjekt •Helsefremmende fokus •Utprøving av dialog som metode •Utprøving av et opplegg for svømmeopplæring •Fokus på jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn •Vektlegging av brukermedvirkning •Samarbeid mellom etater

Organisering Organisert etter prinsipper for helsefremmende arbeid og intersektoriell samhandling - fokus på aktiv brukerdeltakelse, optimal ressursutnyttelse og samhandling mellom sentrale aktører Ulike aktører: •HiT (støttet av Fylkesmannen i Telemark) •AMATHEA •Røde Kors •En samarbeidskommune i Telemark

Økonomi Støtte fra •Hver etat bidrar •Stor frivillig innsats •BUFdir •Fokus på frivillig innsats

Hvorfor prosjekt? Utfordringer relatert til jentenes/kvinnenes møte med en ny kultur, eks. levemåte, helsevesen, lover og regler: •Problemer med vektøkning og inaktivitet. •Opplevelsen av frustrasjoner og mangel på kunnskap om egen kropp og helse. •Usikkerhet i møte med det norske helsevesenet, bl.a. pga kjønnslemlestelse •Helseplager, som ut fra vår kunnskap kunne vært forebygget. •Generelt liten kontakt med jenter og kvinner med norsk/annen etnisk bakgrunn.

Prosjektets hensikt •Hensikt: •1. Å prøve ut en helsefremmende intervensjon med somaliske jenter og kvinner som målgruppe, der svømmeopplæring og dialogundervisning kombineres i et intersektorielt og tverrfaglig opplegg over ti uker. •2. Å utvikle kunnskap som har betydning for målgruppens seksuelle og reproduktive helse. •3. Å bygge relasjoner - nettverk over kultur/etniske grenser

Forventede resultater a.For de somaliske jenter og voksne kvinner: •Økte svømmeferdigheter •Økt kunnskap og bevissthet om seksuell - og reproduktiv helse i et samfunns- og kulturperspektiv, med fokus på hvordan de selv kan ivareta egen og sine døtres helse •Økt kunnskap og bevissthet om unges rett til beskyttelse mot kjønnslemlestelse og annen vold og skade •Økt kontakt med mennesker som har en norsk kulturbakgrunn, og dermed bedre muligheter for integrering. •Oppleve samvær preget av glede og trivsel

Prosjektgruppen •May-Lisa Spjelkevik (prosjektleder, HiT) •Inger Åse Mørch Jonasen (AMATHEA) •Emina Sarkin (Røde Kors) •Gloria Leiyan (HERO/ Røde / Kors) •Halima Sadya (Afrikansk Kulturforening)

Tiltak Før kursstart: •Innhenting av erfaringer og fastsettelse av rammer •Praktiske forberedelser •Utvelgelse av deltagere fra målgruppen – informert samtykke – anonymitet •Innledende møte med deltaker gruppene •Fokusgruppe intervjuer

Svømmeopplæringa •Planer som ble noe justert og tilpasset etter vurderinger underveis •Følge retningslinjer for hygiene og sikkerhet •Ivareta deltakernes ønsker og behov (så langt mulig) •Mye lek og moro •En-til-en støtte/veiledning •Praktisk og kulturell læring •Relasjons bygging

Dialogundervisningen •Anbefalt metode i helsefremmende arbeid- særlig i utvikling og formidling av kunnskap, holdningsendring og endring av praksis •Innebygd potensial for å formulere løsninger på interessemotsetninger •Vektlegging av gjensidig tillit og kontakt mellom deltakerne •Gjensidig læring og forståelse

Dialogundervisningen •Målsetting •Valg av tema •Undervisere •Tilrettelegging av et godt lærings miljø •Bruk av hjelpemidler •Evaluering underveis •Feltnotater

Avslutning •Fest m/ somalisk mat •Oppsummering / evaluering •Kursbevis

Evaluering •To fokusgruppeintervjuer med hver av målgruppene •Detaljerte feltnotater fra hver samling •Studentenes observasjoner

Forventede resultater For helsearbeidere og andre ressurspersoner/studenter: •Økt kjennskap til og bevisst omkring somaliske kvinners kulturnormer og ressurser - bevisstgjøring av likheter og særtrekk relatert til syn på kropp og seksualitet, og hva som påvirker deres seksuelle og reproduktive helse. •Økt erfaring med bruk av dialog som metode i helsefremmende arbeid •Økt erfaring med intersektorielt og tverrfaglig samarbeid for å fremme minoritetshelse •Oppleve samvær preget av glede og trivsel

Forventede resultater •Spesielt for sykepleierstudentene: –Økt bevissthet rundt egne holdninger i møte med mennesker som har en fremmed kulturbakgrunn –Erfaringer og informasjon som de kan bruke i deres bacheloroppgave og fremtidig praksis som sykepleiere.

Forventede resultater For andre: •Tilgang til beskrivelse av erfaringer fra prosjektet via en skriftlig rapport publisert på internett •Tilgang til ny kunnskap om målgruppens seksuelle- og reproduktive helse via relevante nettverk, publisert artikkel, undervisning i utdanning og seminarer

Avsluttende kommentarer

Veien videre…