NKI Fjernundervisning ”Fleksible muligheter og metoder” Presentasjon på seminaret: ”Livslang læring i en ny tid. Nye yrkesgrupper på skolebenken?” Stavanger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Lærer på nett? NFF Konferansen 2009 Astrid de Mora, Lærerveileder NKI Nettstudier.
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Mobil læring - Hva er mulig?
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Teknisk brukerstøtte system For Noroff Instituttet Avdeling Bergen Oppgave 49E av Gisle Johannessen, HiST V2007.
Det digitale læringsmiljø – for alle?

ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Fleksibel nettbasert utdanning og globalisering i Norden Morten Flate Paulsen Professor i nettbasert utdanning Globalt.
NVU-seminar 2002: Workshop A: Nybegynner Hvordan komme i gang med e-læring? Line Kolås, HiNT
1 Erfaringer med individuell og kollektiv nettbaserte læring Om virtuel læring - netpædagogik Morten Flate Paulsen Professor i nettbasert utdanning
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
1 Kooperativ frihet som ledestjerne i nettbasert utdanning. Morten Flate Paulsen NKI Fjernundervisning Presentasjonen er tilgjengelig via min hjemmeside:
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Videreutdanning i supported employment Målrettet og systematisk oppfølging til arbeidsgiver og arbeidssøker Videreutdanningen tilbys av Høgskolen i.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Videreutdanning i Juss for vernepleiere IKT-støttet undervisning Praktisk gjennomføring 1.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Oslo kommune Utdanningsetaten Lofsrud skole Bendicte Uv og Petter Feiring Gudbrandsen.
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Frogn videregående skole
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
NKIs erfaring med Læringspartnere
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
TROMS Ø Nettbasert kompetanseutvikling
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Malverk intern produktopplæring
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse Renny Bakke Amundsen Del IV - November 2005.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Omsorgsfag: Et nettbasert kurs for arbeidssøkende i Rogaland Kolbjørn S. Brønnick Høgskolen i Stavanger
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
1 Innfasing av Innsida Spørsmål vi skal besvare Når får webmastere tilgang til Innsida 2.0? Når får fakultetets ansatte og studenter tilgang? Hvem.
Nye nett- og praksisbaserte grunnskolelærerutdanninger GLU-NP 1-7 og GLU-NP 5-10 Programansvarlig 5-10.trinn Nils Ole Nilsen:
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Institutt for pedagogikk Praktisk informasjon om bachelorprogrammet i pedagogikk.
Byggherreskolen Nett Spesielle utfordringer ved kurs på nett Jostein Myrbostad 1. juni 2007 Evalueringsseminar 1. juni 2007 om de nettbaserte vegkursene.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Utskrift av presentasjonen:

NKI Fjernundervisning ”Fleksible muligheter og metoder” Presentasjon på seminaret: ”Livslang læring i en ny tid. Nye yrkesgrupper på skolebenken?” Stavanger 23. November 2004 Truls Fagerberg NKI Fjernundervisning

Agenda •Om NKI Fjernundervisning •Læringsplattform og systemer •Undervisningsformer •Eksempler fra Nettskolen - Planlegging og Innleveringssystem - Kvalitetssikring •Nye muligheter

NKI Fjernundervisning •Nordens største fjernundervisningsinstitusjon –60 heltids- og 400 deltidsansatte –Ca aktive studenter –Ca 100 studier og 400 enkeltkurs –Tre former for fjernundervisning: •Brevkurs •Kombinertkurs •Nettkurs

•Drives av NKI Fjernundervisningen ( - Skandinavias største fjernundervisningsinstitusjon •Nettbasert fjernundervisning siden 1987 •Mange fagområder - fra videregående skole til Masterstudium •429 fjernundervisningskurs på nettet •5500 aktive nettstudenter i minst 37 land •60 % kvinner •Studiestart hver dag •Studentene har individuelle progresjonsplaner •Det er alltid ledige studieplasser •Eksamen på lokale skoler og ambassader •Studentene gjør det godt til eksamen

Organisering og infrastruktur •Gode studieveiledere og lærere •Rutiner for utvikling og kvalitetskontroll av kurs •Rutiner for lokal eksamensavvikling •Økonomioppfølging •Logistikk •Teknisk support - også utenfor arbeidstiden •Opplæring og oppfølging av lærere •Integrerte IT-systemer som støtter opp under infrastrukturen

SESAM – NKIs egenutviklede LMS •Egenutviklet LMS system for administrasjon og drift av e-læring •Basert på evolusjonær systemutvikling siden 1986 •Tett integrasjon med STAS og Agresso •Skreddersydd for kostnadseffektiv håndtering av studenter med individuell oppstart og progresjon •Utviklet for nettbasert utdanning i stor skala. Effektiv registrering og minimalt med manuelt arbeide •Kompetansen er ”på huset”, det gjør det enkelt å videreutvikle systemene og å drive effektiv brukerstøtte både for studenter, lærere og interne brukere •Håndterer flere språk •Gode muligheter for rapporter og statistikker •Kan tilpasses med individuell ”look and feel”

STAS •NKIs egenutviklede system for administrasjon av fjernstudenter •Inneholder alle relevante data om studenter, lærere, kurs og studier •Spesielt godt egnet til å håndtere individuelle studenter med individuell oppstart og progresjon •Gode muligheter for rapporter og statistikker •Godt integrert med NKIs andre systemer

Bygger på voksenpedagogiske prinsipper: •Erfaringsbasert læring •Selvstyrt læring •Lærdom som sitter over tid •Gir lese- og skrivetrening •Høy fullføringsgrad •Fleksibel bedriftstilpasset etter -og videreutdanning •Kostnadseffektivt Hvorfor fjernundervisning

Fjernundervisning via brev •“Tradisjonell” fjernundervisning der alt studiemateriell mottas og sendes i posten •Lærer og student er atskilt i rom og/eller tid i motsetning til tradisjonell klasseromsundervisning •Kontakt med lærer via brev, telefon og etterhvert e-post. Gjennom besvarelser får studenten skriftlig veiledning og råd underveis. •60% av våre studenter er fremdeles brevstudenter

Fjernundervisning via Internett •Metoden bygger på bruk av Internett både for oppgaveløsning og kommunikasjon mellom lærer og student og studenter imellom •Lærer og student er atskilt i rom og/eller tid i motsetning til tradisjonell klasseromsundervisning •Internett brukes til formidling av lærestoff •Internett brukes til reell toveiskommunikasjon i læreprosessen slik at studentene kan dra nytte av kommunikasjon med hverandre, lærere, og administrativt personell •Gir muligheter for bruk av multimedia

Kombinert undervisning ForberedelseKlasse- undervisning Selvstudier, arbeid med hjemme- oppgaver Innlevering av oppgaver Gjennomgang av de rette oppgavene i klassen

Asynkron kommunikasjon gir stor fleksibilitet i tid Stor fleksibilitet: •E-post •Forum Liten fleksibilitet: •Chat •Videokonferanser •Telefonkonferanser •Klasseromundervisning Synkron kommunikasjon gjør studentene avhengige av hverandre Kommunikasjonsformer

Læringsmiljøer Kollaborativt læringsmiljø Kooperativt læringsmiljø Individuelt læringsmiljø Nærhet til læringsfellesskap Individuell fleksibilitet

Planleggingssystem for individuell progresjon

Innleveringssystem

NKIs system for oppfølging av individuelle progresjonsplaner •Hver gang studentene logger seg på får de vite hvor mange dager det er til (siden) de planla å levere en besvarelse. •Studentene får e-post fra NKI når de er forsinket i forhold til sine planer •Vi vurderer å gi studentene kooperativ informasjon hverandres progresjonsplaner •Lærerne blir oppfordret til å sende e-post når studentene er forsinket

Læreren får følgende type informasjon på startsiden sin: ”NKIs mål er at det maksimalt skal ta 2 arbeidsdager fra en innsending leveres til karakteren registreres. Lærernes gjennomsnitt er nå 2,2 dager og ditt gjennomsnitt er 1,7 dager."

Læreren får følgende type informasjon på startsiden sin: I følge studentenes progresjonsplaner kan du vente deg 16 besvarelser i løpet av de neste 7 dagene. Disse studentene ligger mer enn 20 dager bak sin planlagte progresjon: StudentKursInnsendingDager etter Nordmann, MariRegnskap Nordmann, KariRegnskap 41-36

Nettlærerens mareritt Undervisning på nettet gir studentene svært gode muligheter til individuell kommunikasjon med lærerne. Studentene kan kontakte lærerne via e-post 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Dette er studentenes drøm, men det kan bli nettlærernes mareritt.

Kvalitetssikring

Prosjektet ”From e-learning to m-learning” •Fjernundervisningen har alltid lagt vekt på å tilby en mest mulig fleksibel undervisning relatert til den enkelte students behov •Målet med prosjektet var å gjøre fjernundervisningstilbudet enda mer fleksibelt for studenter som også er mobile i studieperioden •Fokus på nye teknologier og utdanning, f.eks. chat, multimedia, video ++.

Prosjektet ”From e-learning to m-learning”

Prosjektet Universell tilrettelegging •Prosjektet har som mål å utvikle bedre læremidler, undervisningstjenester og nettbaserte omgivelser til NKI Nettskolens studium i Ledelse og Organisasjon. •Dette innebærer både å legge tjenestene bedre til rette for funksjonshemmede studenter med spesielle behov og å gjøre tjenestene bedre tilgjengelig for NKI Nettskolens tradisjonelle studenter. Kursiv Bold Oversk

Talende nettsider

Norges Bilbransjeforbund ”Helse, miljø og sikkerhet”

Spørsmål & Svar Presentasjonen finnes på:

Foredraget bygger på egne erfaringer og på materiale hentet fra bøkene: Online Education and Learning Management Systems: Global E- learning in a Scandinavian Perspective. Forfatter: Professor Morten Flate Paulsen Nettbasert utdanning – erfaringer og visjoner Dansk og norsk utgave