”Hvem besøker nettstedene” 4. kvartal 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Litt mer om PRIMTALL.
Annonsetest Hytteliv nr Hytteliv • lesere –57 % menn - 43 % kvinner • i opplag •11 utgaver i året •Lesetid: 59 minutter* •Bladet.
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN De aller første mediehusanalysene for magasiner og ukeblader.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Mediebruk i tid og rom Trender 2006: Seminar for Fagpressen Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
1. Holdninger til NATO Oktober 2008 Ansvarlig konsulent Opinion: Erling JB Eriksen.
Resultater Kundesenter
Kapittel 14 Simulering.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
MedieTrender og Finanskrisen Årsmøtet i Norsk Journalistlag 28. april 2009 Bjarne Kristiansen, TNS Gallup
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Klikk for å redigere tittelstil i malen Klikk for å redigere tekststiler i malen –Andre nivå Tredje nivå –Fjerde nivå »Femte nivå 1 Klikk for å redigere.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Tilbakegang for lørdags- og søndagsutgavene Rapportering fra 08/ Forbruker & Media Medieåret 2007 Starter med alle. Deretter nett og tv, og til.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
KLIKK SAMLIV Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
KLIKK FRILUFT Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Januar 2009.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Stiftelsen Elektronikkbransjen. I verdi +3,0 % Totalmarked første halvår.
Knut-Arne Futsæter TNS Gallup
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Holdning til aldersgrensesetting © TNS Oktober 2013 Holdning.
Natur-og miljøbarometeret 2008 En undersøkelse utført av TNS Gallup Dette er det åttende Natur- og Miljøbarometeret Undersøkelsens fremste mål er å kartlegge.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN 65% leser papiraviser daglig Avislesing 2013 TNS Gallup.
Tall og fakta: Unge mediebrukere
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Presentasjon av data: deskriptiv statistikk
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Det norske radiomarkedet er underutviklet både lytter og annonsemessig *Metode for innhenting av data kan variere fra land til land **Norsk Gallup oppgir.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Avislesing 2015: Tilbakegang for papiravisene fortsetter.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q2-16 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q2-16.
Årsrapport internettbruk 2014 © TNS TNS Gallup Årsrapport internettbruk 2014.
Daglig dekning - Nasjonale mediehus © TNS Forbruker & Media Q4-13 Daglig dekning - Nasjonale mediehus Q4-13.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Mobilt medieinnhold Q © TNS Forbruker & Media Q Mobilt medieinnhold Q
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Sterk tilbakegang for papiravisene
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Daglig dekning: Nasjonale mediehus og mediekonsern
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Brand First gir dokumentasjon av alle enheter og Total Brand Footprint for nettsteder i F&M CATI Innføring av Brand First i F&M CATI fra 2018 som muliggjør.
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

”Hvem besøker nettstedene” 4. kvartal 2008 Forbruker & Media ”Hvem besøker nettstedene” 4. kvartal 2008 © TNS Gallup www.tns-gallup.no/medier Katja Møglestue

Innholdsfortegnelse Innhold: Sammendrag side 3 Innledning side 4 Metodebeskrivelse side 5 Bruk av Internett generelt 1996-2008 side 8 Historisk utvikling ukentlig lesere 1996-2008 side 9 Historisk utvikling daglig lesere 1996-2008 side 16 Demografi side 23 Feilmarginer side 26 Publisering side 27 2

Sammendrag Tilgangen til Internett økte med 1-proentpoeng fra 3. til 4. kvartal (89%). Den daglige bruken av Internett gikk frem med hele 5%-poeng fra 3. til 4. kvartal. I 4. kvartal 2008 brukte 72% dvs ca 2.873.000 personer Internett daglig (se side 8). Daglige Internett brukere skiller seg fra resten av befolkningen. Det er flere menn enn kvinner, flere unge enn eldre, flere med høy utdanning og høy inntekt som bruker nettet daglig kontra generelt i befolkningen 12 år + (se side 23). Standard demografiske kjennetegn viser at nettstedene har et attraktivt og resurssterkt publikum som er av interesse for annonsørene. I 4. kvartal 2008 (uke 40-50) var VG Nett størst med 1.485.000 daglige personer som besøkte nettstedet etterfulgt av Dagbladet.no med 970.000 daglige personer (se grafikk side 16). NRK (NRK.no/yr.no) er tredje størst med 880.000 daglige personer. I 2008 var VG Nett størst med 1.416.000 daglige personer som besøkte nettstedet etterfulgt av Dagbladet.no med 954.000 daglige personer (se grafikk side 16). Nettstedene har attraktive målgrupper (se side 23-25). NA24 og E24 har flest mannlige brukere mens MSN.no har en lett overvekt av kvinner. Nettby og MSN.no har flest unge brukere mens Vårt Land og Dagsavisen har flest eldre brukere i aldersgruppen 50 år +. Vårt Land har flest brukere i aldersgruppen 60+. Vårt Land og DN.no har flest brukere med høy utdanning. NA24 har flest brukere med høy inntekt (600 +). 3

Innledning TNS Gallup vil hvert kvartal rapportere og distribuere tall for de nettstedene/nettavisene som har inngått kontrakt om måling i Forbruker&Media. TNS Gallup vil lage ulike analyser fra F&M som beskriver HVEM brukerne er mht demografiske kjennetegn (alder, kjønn, utdanning, husstandsinntekt) holdninger, meninger, gjøremål og ikke minst forbruker atferd. Videre vil vi lage ulike multi-medie analyser for å studere bruk av nettsteder i lys av bruk av andre medier. Rapporten inneholder ukentlig og daglig lesere for nettstedene/nettavisene som måles i F&M samt multimedieanalyse av avis og nett. Dataene er samlet inn via Forbruker & Media, som er den eneste fullverdige multi- medieundersøkelsen i Norge. Rundt 30.000 intervju gjennomføres hvert år, med ca. 623 intervju hver uke. Målgruppen er personer 12 år eller eldre. Tallene på side 8 - 25 er hentet fra Gallup Pulsar Media 08/11. Det er gjennomført 7.267 intervju 4. kvartal 2008 (uke 40 - 50). Rapporten inneholder også data for hele 2008 (uke 1 - 50). Rapporteringen er både skriftlig, via www.tns-gallup.no/medier, Gallup Pulsar Media og Gallup PC Forbruker & Media. 4

Metodebeskrivelse: Hva måler F&M? F&M Internett Rapporten inneholder ukentlig og daglig dekning for nettsteder som blir opplest i telefondelen av Forbruker & Media. Hvert enkelt nettsted fremstår som opplest tittel, og respondentene besvarer i denne sammenheng hvorvidt de har besøkt nevnte nettsted i går eller siste uke. F&M Internett er en dekningsundersøkelse ikke en oppslagsmåling F&M Internett er en dekningsundersøkelse som sier noe om antallet unike personer som har besøkt nevnte nettsted minst en gang i løpet av perioden. Den sier derimot ikke noe om hvor mange ganger de samme personene har vært innom nettstedene, ei heller hvor lang tid de har benyttet. I korthet betyr dette at F&M Internett er en ren dekningsundersøkelse, og ikke en oppslagsmåling - og må heller ikke forveksles med dette. Eks: Dersom F&M Internett viser at 40.000 personer oppgir å ha vært innom et nettsted i løpet av den siste uken betyr dette at disse 40.000 har vært innom minst èn gang. For to nettsteder med 40.000 besøkende hver kan derimot antallet sider lastet ned fra server være helt forskjellig - avhengig av brukerstrukturen for de enkelte nettsteder. 5

Metodebeskrivelse: Forholdet mellom TNS Metrix og F&M Forholdet mellom browsermålingene i TNS Metrix (som måler unike oppkoblede nettlesere) og spørreundersøkelsen F&M er komplisert, og det er ikke nødvendigvis alltid sammenheng mellom disse målingene. Dessuten har browsermålinger fått store utfordringer i forhold til cookie-deletion, spesielt det siste året og feilkilden blir større jo lengre måleperioden blir. TNS Gallup har sett på utviklingen for F&M og Metrix siden 2005. Begge målingene viser vekst for de målte nettstedene. Metrix har en sterkere vekst, og noe av dette skyldes cookie-deletion (se punkt 3). Tre forklaringer på avvik:  1. Metrix måler unike nettlesere, mens F&M måler unike personer. Dette er og vil alltid være vidt forskjellige måleenheter som alltid vil gi ulike størrelser og utviklingstrekk. Gjennomsnittlig antall daglige unike brukere (UV) i TNS Metrix er lavere enn antall målte unike personer i F&M. Dette kan skyldes at det er flere unike personer som benytter samme pc til å få tilgang på et nettsted, og blir dermed målt som en UV i TNS Metrix. F&M gir et rimelig godt estimat på hvor mange personer som besøker et nettsted på samme måte som vi har tiltro til beregning av lesertallene for papiravisene. I forhold til medieplanlegging og mediehus analyser har vi anbefalt over MBLs gruppe for nettmålinger at Topplisten harmoniseres med F&M, og at man rapporterer den på daglig dekningsnivå. 2. Feilmarginer Selv om F&M inneholder 30.000 årlige intervju så har man i F&M som i alle spørreundersøkelser feilmarginer. Det blir intervjuet 7.500 hvert kvartal på landsbasis men betydelig lavere på regionalt plan. Man bør derfor være svært forsiktige med å tolke kvartalsvise "endringer". 3. Cookie-deletion I løpet av en viss periode vil det forekomme at brukere sletter informasjonskapselen som vi bruker til å måle med, og jo lengre tid det er snakk om jo større sjanse er det for at den blir slettet og man må opprette en ny - og dermed blir samme nettleser målt flere ganger. TNS Gallup har flere ganger redegjort for dette overfor vår kontraktspartner MBL og foreslått prosedyrer for å bedre denne feilkilden. Videre har TNS Gallup foreslått å gå over til å rapportere Topplisten daglig og harmonisere den med F&M, og da vil man redusere denne feilkilden ytterligere. Cookie-deletion forekommer blant annet pga: a) Antivirus programmer kan automatisk slette informasjonskapsler. b) Nye nettlesere som Firefox, Explorer 7 etc. kan settes opp til å fjerne informasjonskapsler når nettleseren avsluttes. 6

Metodebeskrivelse: Forholdet mellom TNS Metrix og F&M Browsermålingen TNS Metrix og spørreundersøkelsen F&M måler ikke nødvendigvis det samme nettstedet: Feks spør F&M om brukeren har vært på SOL.NO, mens i TNS Metrix måles både sol.no og start.no som samme nettsted (fra juni 08). Et annet eksempel er MSN. I F&M spørres det om brukeren har vært på MSN.no mens i TNS Metrix måles blant annet nettstedene no.msn.com, search.live.com, msno.starlounge.com og www.gowindowslive.com som en del av Topplisteføringen til MSN. Forskjeller mellom Ident og F&M: F&M er en landsrepresentativ undersøkelse via CATI, mens Ident er en CAWI undersøkelse. Ident vil derfor gi høyere dekning enn F&M, men analyser viser at strukturen mht alder, kjønn, utdanning og inntekt stemmer godt overens med hverandre. 7

Bruk av Internett 1996 - 2008 % 8 Kilde: Forbruker & Media

Ukentlig antall personer i tusen 1996 – 2008 (1/7) * kun VG Nett ** NRK.no/yr.no. Fom Q2/08 inkl. NRK også yr.no *** Nettavisen/Side2/biip/yeye Fom Q3/08 inkl. Mediehuset NETTAVISEN også biip/yeye Fom Q3/08 inkl. Mediehuset NETTAVISEN ikke NA24 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør 40.183 personer 9 Kilde: Forbruker & Media

Ukentlig antall personer i tusen 1996 – 2008 (2/7) 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør 40.183 personer 10 Kilde: Forbruker & Media

Ukentlig antall personer i tusen 1996 – 2008 (3/7) 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør 40.183 personer 11 Kilde: Forbruker & Media

Ukentlig antall personer i tusen 2004 – 2008 (4/7) 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør 40.183 personer NB! Vær oppmerksom på små baser 12 Kilde: Forbruker & Media

Ukentlig antall personer i tusen 2005 – 2008 (5/7) NB! Vær oppmerksom på små baser 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør 40.183 personer Kilde: Forbruker & Media 13

Ukentlig antall personer i tusen 2005 – 2008 (6/7) Samkjøringer 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør 40.183 personer Kilde: Forbruker & Media 14

Ukentlig antall personer i tusen 2005 - 2008 (7/7) Andre nettsteder * Nettby inkl. ikke VG Nett 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør 40.183 personer Kilde: Forbruker & Media 15

Daglig antall personer i tusen 1996 – 2008 (1/7) * VG Nett inkl. ikke Nettby ** NRK.no/yr.no. Fom Q2/08 inkl. NRK også yr.no *** Nettavisen/Side2/biip/yeye Fom Q3/08 inkl. Mediehuset NETTAVISEN også biip/yeye Fom Q3/08 inkl. Mediehuset NETTAVISEN ikke NA24 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør 40.183 personer 16 Kilde: Forbruker & Media

Daglig antall personer i tusen 1996 – 2008 (2/7) 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør 40.183 personer 17 Kilde: Forbruker & Media

Daglig antall personer i tusen 1996 – 2008 (3/7) 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør 40.183 personer Kilde: Forbruker & Media 18

Daglig antall personer i tusen 2004 – 2008 (4/7) NB! Vær oppmerksom på små baser 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør 40.183 personer Kilde: Forbruker & Media 19

Daglig antall personer i tusen 2005 – 2008 (5/7) NB! Vær oppmerksom på små baser 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør 40.183 personer Kilde: Forbruker & Media 20

Daglig antall personer i tusen 2005 – 2008 (6/7) Samkjøringer 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør 40.183 personer Kilde: Forbruker & Media 21

Daglig antall personer i tusen 2005 - 2008 (7/7) Andre nettsteder * Nettby inkl. ikke VG Nett 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør 40.183 personer Kilde: Forbruker & Media 22

Hvem besøker nettstedene? (1/3) Kilde: Forbruker & Media * NRK inkl. yr.no (NRK.no/yr.no) **Nettavisen/Side2/yeye/biip Strukturprosent blant ukentlige lesere 4.kvartal 2008 etter kjønn, alder, utdanning og husstandsinntekt. 23 NB! Vær oppmerksom på små baser for de minste nettavisene

Hvem besøker nettstedene? (2/3) Kilde: Forbruker & Media Strukturprosent blant ukentlige lesere 4.kvartal 2008 etter kjønn, alder, utdanning og husstandsinntekt. * Nettby ikke VG Nett 24 NB! Vær oppmerksom på små baser for de minste nettavisene

Hvem besøker nettstedene? (3/3) Kilde: Forbruker & Media Strukturprosent blant ukentlige lesere uke 1– 50/08 etter kjønn, alder, utdanning og husstandsinntekt. 25 NB! Vær oppmerksom på små baser for de minste nettavisene *Uke 1 – 50/2008

Feilmarginer Denne oversikten over feilmarginer angir et intervall for prosentresultatet som med 95% sannsynlighet inneholder det sanne resultat. F.eks. vil dekningen (den sanne verdi) for et medium som viser 10% med 10.000 observasjoner (intervju), ligge mellom 9,4% - 10,6%. Feilmarginen er her altså +/- 0,6%, som tilsvarer +/- 23.0000 personer. Dette finner vi ved å ta utgangspunkt i 10.000 under "antall intervju" og i et prosentresultat på 10%. Matrisen viser at feilmarginene øker jo mindre utvalget er (antall obs.), og jo nærmere prosentresultat er 50%. 1% av befolkningen 12 år eller eldre utgjør 40.183 personer Antall intervju 1/99% 3/97% 5/95% 10/90 % 20/80 % 30/70 % 40/60 % 50/50 % 100 2,0 3,3 4,3 5,9 7,9 9,0 9,6 9,8 200 1,2 2,4 3,0 4,2 5,5 6,4 6,8 6,9 400 1,0 1,7 2,2 3,0 3,9 4,5 4,8 4,9 800 0,6 1,2 1,5 2,1 2,8 3,2 3,4 3,5 1000 0,6 1,1 1,4 1,9 2,5 2,8 3,0 3,1 1200 0,6 1,0 1,2 1,7 2,3 2,6 2,8 2,9 2500 0,4 0,6 0,9 1,2 1,6 1,8 1,9 2,0 3000 0,4 0,6 0,8 1,1 1,5 1,7 1,8 1,8 10000 0,2 0,3 0,4 0,6 0,8 0,9 1,0 1,0 30000 0,1 0,1 0,2 0,4 0,4 0,5 0,5 0,5 26

Publisering Ved publisering av resultater fra undersøkelser gjennomført av TNS Gallup, skal navn på oppdragsgiver og institutt alltid oppgis. For øvrig gjelder artikkel 29 i Norsk Markedsanalyse Forenings Etiske Regler som retningslinjer for offentliggjøring av resultater. Dersom det publiseres feilaktige tall eller villedende utdrag fra resultatene, forbeholder TNS Gallup seg rett til å publisere resultater fra samme undersøkelse for å gi en korrekt og nøytral framstilling. 27