Kriminelle MC-gjenger: Noen refleksjoner rundt kommunenes rolle i å forebygge rekruttering og fremme «exit» Yngve Carlsson, Kommunesektorens organisasjon.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Kjennetegn ved gode forebyggende tiltak
Nye lover og forskrifter relatert til planlegging og ansvar
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Fysisk aktivitet og helse
Fredrikstad og Sarpsborg Kriminalitetsforebyggende samarbeid for trygge nærmiljø SLT koordinator Tone Faale i Sarpsborg.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
KS rolle ift. trygghet og kriminalitetsforebygging
Spesialpedagogisk arbeid i et system og individrettet perspektiv aman
Helsetjeneste for asylsøkere
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Inkludering (av jenter) i idretten – et antropologisk perspektiv
Sosiologi i barnehagen
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Politiinspektør Leif Ole Topnes
Grenseløse oppgaver og vanskelige prioriteringer Forskrift folkehelse
«Samhandlende lederskap for tjenester til utsatte barn og familier»: Hvem, hvordan og hvorfor? Hans A. Hauge Høgskolen i Telemark.
Medlemsutvikling D 2290 Presidenttreff januar 2008.
Svein Ivar Hansen Halden Rotary Klubb
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Nettverkssamling om barnefattigdom
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Halvor Hanisch Postdoktor OUS
Mestring og forebygging av depresjon
Fagnettverk for helsearbeidere innenfor demensomsorgen
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Stiftelsen Den Røykfri Generasjon Hva er formålet Hvorfor er dette viktig For hvem er det viktig Hva ønsker vi å gjøre.
Ungdomstiltak Tiltak mot fattigdom blant barn, unge og familier Drevet med tilskudd fra kap. 857 post 60 ”Støtte til barne- og ungdomstiltak i større bysamfunn.
Ulikheter og variasjoner
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Alternative reaksjoner for mindre alvorlige narkotikalovbrudd - intervensjonsprogram og motivasjonssamtale Arbeidsgrupperapport skrevet etter oppdrag.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Veien inn i kriminalitet, gjengkriminalitet.
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
NBBLs landsmøte 2003 Oslo 11. –12. juni 2003 Tale til landsmøtet Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Medlemsutvikling PETS 2011
Modellkommunene Hva er unikt?
Breaking the Circle: which ways out of poverty? Veien videre for styrking av norsk forskning på fattigdomsreduksjon i utviklingsland Alf Morten Jerve,
Strategi- og aktivitetsplan
Folkehelseoversikter – Én for alle – alle for én!.
Aggresjon.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
NORSK FOLKEHJELP OSLO OASEN Kvinner Krysser Grenser ”Motivasjon og realitetsorientering”
Tidlig innsats Hva er det og hvilke utfordringer innebærer det? TI-konferansen
Sosial kontroll Sosial kontroll består av tre gjensidig avhengige prosesser: Sosialisering – at nye medlemmer av samfunnet lærer seg viktige verdier Normdanning.
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Sommerly barnehage Plan fadder
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Et dypdykk i arbeidsgiverperspektivet
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Kunnskapsoppsummering om helsefremmende og resiliente lokalsamfunn
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Kriminelle MC-gjenger: Noen refleksjoner rundt kommunenes rolle i å forebygge rekruttering og fremme «exit» Yngve Carlsson, Kommunesektorens organisasjon KS Sarpsborg 08042014

Det viktigste argumentet for å forebygge og bekjempe gjenger generelt og kriminelle MC-gjenger spesielt: De er en «driver» under deltakerne kriminalitet. Dette er den internasjonale gjengforskningens mest robuste funn En-prosentklubbene: En kulturell, organisatorisk og materiell infrastruktur som forsterker kriminalitet Dansk forskning har dokumentert det en allerede har vært ganske sikker på. Utgangspunkt: Det danske banderegisteret med 1150 deltakere – hvorav 2/3 i énprosentklubbene eller deres nære støtteklubber

Kriminalitet før og efter registrering i banderegisteret Antal lovovertrædelser per person to år før og efter Kilde: Christian Clement, Justisministreriets forskningskontor 2011 Der sker nemlig en vækst i kriminalitetsfrekvensen på samlet set 40 pct. efter en person bliver registreret som medlem af en af grupperne, når man sammenligner en periode på to år før og efter registreringen. Personerne er i gennemsnit 27 år, når de registreres, hvor man i en normal befolkning vil forvente, at kurven over kriminalitetsfrekvensen falder på det tidspunkt. Noget af væksten skyldes antageligvis øget overvågning fra politiets side, når nu rockerne og bandemedlemmerne bliver registreret. Ellers ville registreringen ikke have nogen effekt, men jeg tvivler på at den kan forklare hele 40 pct.’s vækst. Særligt andelen af volds-, våben- og narkotikakriminalitet vokser og kriminaliteten er i øvrigt også grovere i perioden efter registreringen. Resultatet her bekræfter anden international forskning i mindre organiserede gadebander med yngre medlemmer. Note(ikke til oplæsning) Bilag 1 giver flere detaljer.

Kriminalitetens grovhed før og efter registrering – alle bandene samlet. Kilde: Klement 2011

Den vækst, der er sket i kriminaliteten gælder særligt overtrædelser af: Str.lovens bestemmelser om narkotika (+100 pct.), våbenlovsovertrædelser (+72 pct.) voldsforbrydelser (+72 pct.), mens der på ejendomsforbrydelsesområdet har været en beskeden vækst. ……. væksten i kriminalitet er særlig stor blandt medlemmer af rockergrupperne Hells Angels og AK81. Kilde: Klement, Kyvsgaard og Pedersen 2010:98 DK: Denne kriminalitetsforsterkende effekten er den viktigste begrunnelsen for samfunnets forebygging og bekjempelse av denne type kriminelle strukturer.

Kommunene: Har alltid vært opptatt av å adressere de faktorer som skyver unge ut i kriminalitet – og forsterke de faktorer som kan virke beskyttende

Kriminalitet Individuelle risikofaktorer Familiære risikofaktorer Beskyttelses- «Push»-faktorer Faktorer Individuelle risikofaktorer Lav intelligens Vanskelig temperament ADHD etc. Familiære risikofaktorer Omsorgssvikt Manglende foreldrekompetanse etc. Kriminalitet Lokalsamfunns-faktorer Fattigdom Dårlige jobbmuligheter Svakt sivilsamfunn etc. Li Samf.messige faktorer Fattigdom Diskriminering Arbeidsledighet etc.

Skal en komme enda lenger ned i kriminalitet må en også gjøre noe med de forhold som trekker – som gjør kriminaliteten attraktiv og legitim.

Kriminalitetens «goder» Kriminalitetens attraksjonskraft (pull-faktor) Skyver Trekker Kriminalitetens «goder» Fellesskap Beskyttelse Ære Luksus BANDELIV Risikounge Ikke-risiko-unge

Kriminalitetens «goder» Kriminalitetens attraksjonskraft kan være så stor at også ikke sårbare personer kan rekrutteres (jf. Lasse Wierup) Nørrebro: «Noen går fra å være helt vanlige unge til å begå kriminalitet - i enten innvandrerbander eller rockergrupper» Hvis pull-faktorene er sterke, trenger ikke sårbarhetsfaktorene være det Kriminalitetens «goder» Fellesskap Beskyttelse Ære Luksus Bandeliv Risikounge Ikke-risiko-unge

Exit-strategien Hvis en får flere ut enn de som rekrutteres inn, vil et krim. miljø løses opp. Kjerne i Exit-stratgeien er: «Opportunity-provision». . Positive tiltak som kan motivere for å trekke seg ut Arbeid, utdanning, bolig, helsehjelp, et alternativt fellesskap mm. Hvis en ikke inkluderes på viktige samfunnsarenaer (arbeid er viktigst): Da blir det vanskelig å komme ut av kriminalitet Dilemmaet: En hovedstrategi i arbeidet mot org.kriminalitet er «å gå etter pengene» og konfiskere verdigjenstander (motorsykler, biler mm.) som åpenbart er finansiert av kriminelt utbytte. En strategi som svir. Da blir det viktig å ha en jobb som kan fungere som cover eller en næringsvirksomhet hvor en kan hvitvaske penger.

En kan aldri oppnå 100% sikkerhet. Å tilby deltakere i organisert kriminalitet f.eks. en jobb, kan lette en tilpasning hvor en svitsjer mellom normalsamfunn og det kriminelle systemet. Det kan styrke kriminaliteten Et åpenbart dilemma. Bekjempelse av kriminelle miljøer er for øvrig brolagt med dilemmaer. Jfr. Inger Lise Lien (2011): Sinnemestringskurs kan hjelpe guttene på en rekke områder (bl.a. i familie og yrkesliv.) Men det å kunne kontrollere sine emosjoner, er også en forutsetning for å bli en vellykket kriminell. Et råd er at hvis en skal bistå personer ut av et organisert kriminelt miljø, må en ha noen tegn på at de kan være motivert for det. For kommunene vil i slike tilfeller lokalt politi være en viktig diskusjonspartner. En kan aldri oppnå 100% sikkerhet. Konklusjon: Et felt preget av mye faglig av usikkerhet. Dette gir et større handlingsrom for kloke lokalpolitikere og beslutninger preget av skjønn og rimelighetsbetraktninger.