Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertRolf Løken Endret for 9 år siden
1
Medlemsutvikling D 2290 Presidenttreff 11.- 12. januar 2008
2
Medlemsutvikling Så privilegerte og heldige vi er som er medlemmer i Rotary
3
Medlemsutvikling
4
Opplæring av nye medlemmer Utpeke en som er ansvarlig for opplæring Program – før opptak - Selvstudie (Web sider) - Rotaryskolen ( En times tid etter et møte)
5
Medlemsutvikling Noen refleksjoner om Rotary og Distriktet: Medlemstallsutviklingen i verden og i distriktet – hva forteller denne? Utfordringer
6
Medlemsutvikling ”Vi har så godt kameratskap i vår klubb!” ”Vi har så gode foredrag – det er så interessant å være med i vår klubb!” Dette er standardutsagn fra omtrent alle klubber i distriktet! Og allikevel går medlemstallet ned og vi har vanskeligheter med å rekruttere! Kan det være andre faktorer som er de reelle suksessfaktorene og som må fokuseres?
7
Medlemsutvikling
8
Rotary Norge 2007-2008
11
D 2290
13
Medlemsutvikling Status for de enkelte klubber pr. I dag
14
Medlemsutvikling Medlemstallet i verden har vært konstant over mer enn ett ti-år! Hvis Rotary kan betraktes som en vare. Ville konklusjonen være at produktet er i slutten av sin livsfase og må enten tillates å dø, eller ”re- engineeres” / nyskapes! Og konklusjonen RI må gjøre noe – er neppe riktig! Det er den enkelte klubb som må gjøre noe!
15
Medlemsutvikling Når det gjelder medlemstall er det flere årsaker: Ubevisst og ustrukturert rekruttering – Styringsparameter for klubbens gj. alder ikke definert = forgubbing For dårlig drift av klubben!! Ingen prosjekter – ikke noe å skryte av Manglende kunnskap om Roatry
16
Medlemsutvikling Påstand: Medlemsverving uten å sikre at klubbens totale tilbud er tilpasset de nye medlemmenes forventninger er en taps forretning! Uten prosjekter får klubbens medlemmer ingen følelse av å ”produsere noe”, ikke noe ”å skryte av”, umulig å synliggjøre klubben og medlemmene i nærmiljøet. Et attraktivt, vitalt og aktivt yrkesrelatert nettverk gjør klubbmedlemskap attraktivt. Det sosiale nettverket ”kommer av seg selv” ved oppmøte – men kan forsterkes gjennom prosjekter.
17
Medlemsutvikling Spørsmål / Utfordringen: Når klubben er autonom – hvorledes kan og skal Distriktet arbeide for å få resultater? Hvorledes øke forståelsen hos de innkommende for hvordan å drifte en Rotaryklubb? Hvorledes finne de vitale parameter som sikrer gode klubber med sterk Rotary forståelse og ”produksjon” og formidle dette?
18
Medlemsutvikling Ha en god Gruppediskusjon
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.