Det digitale læringsmiljø – for alle?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Strategi for et inkluderende læringsmiljø
Advertisements

Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Det multimodale læringsrommet - arbeidsmåter og organisering i spenningsfeltet mellom det digitale læringsrom og det fysiske møtet Tjalve Gj. Madsen.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Diskriminerings – og tilgjengelighetsloven iverksatt HVA BØR VÆRE SAFOS FOKUS NÅ? Gardermoen 24. januar 2009 Kjell Erik Øie statssekretær.
Aktivitetsplan arkitekter
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Foto: Einar M. Aslaksen Åse Kari Haugeto, leder Deltasenteret
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
ved Wenche Natland Dahlen Karl-Johan Johansen
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Kjell Erik Øie Statssekretær
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Hvordan satse på e-læring og fleksibilisering av studier? Innledning til debatt Julie Feilberg, Styreleder, Norgesuniversitetet.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Hva er universell utforming?
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Grad av tilrettelegging 1 «Framkommelig» 2 «Tilgjengelig» 3 «Brukbart» 4 («Livsløp») 5 Universell utforming Omtale av boliger; sakset fra NIBR/Byggforsk-rapport.
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Folkehelse og universell utforming
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Muligheter for tilrettelegging Sosial- og helsedirektoratet Snart Student? Informasjon om høyere utdanning og funksjonsnedsettelse. September – men.
Forskrift om universell utforming av IKT Frank Fardal.
Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven Studieadministrativt forum Kongsberg 23. januar 2009 Kortfattet papirnotat om diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Fra studier og ut i jobb Kunnskap og rolleavklaring for UH-sektor.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
Fra ildsjeler til organisasjonsendring
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Jump to first page Lava Læring En introduksjon. Til første foil Læring 8. september 1999 Oppstartmøte 1. Partnere - Innhold InnholdSkoler Aschehoug Del.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Et inkluderende læringsmiljø? Strategi og verktøy for utdanningsinstitusjonene.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Nasjonal pådriver LMU-møte, HiST Kjetil Knarlag Et inkluderende læringsmiljø Nasjonal pådriver for tilgjengelighet i høyere utdanning.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
LMU Oppfølging av HoT 2007 v/Oddrun Bollingmo
Velkommen. Agenda Velkommen og presentasjonsrunde Mandat LMU og SKU, ved Kari Kort gjennomgang Hva skiller utvalgene/ hvor er fellesnevnerne? Drøfting.
Studenters forventninger til IT og E-læring Rica Hell
Universellforum 2016.
Omstillingsprosjekt ved vernepleierutdanninga ved HiST
Undervisning og læring
Bedre tilgang til studielitteratur Rapport til KD og KUD fra NLB og Universell Presentasjon Inkluderende Læringsmiljø
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
Rolle og ansvar som SPA Prosess
Det digitale læringsmiljø anno 2018 Kvalitetssikring av tilbud og tjenester U-Forum Kristiansand 2018 Kjetil Knarlag Leder, Universell.
Forskning på digitalisering og læring innen helsefag
Universellforum 2016.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Lover og forskrifter Kort introduksjon til modulen.
Studentens rettigheter - institusjonens plikter
Utskrift av presentasjonen:

Det digitale læringsmiljø – for alle?

Det digitale læringsmiljø – er det for alle? Introduksjon til tema Universellforum Høgskolen i Oslo og Akershus Kjetil Knarlag Prosjektleder Dette har vi jobbet med i mange år. Vi som har arbeidet for et inkluderende læringsmiljø har mast om digitale notater, videopptak, podcast, pc på eksamen… og mange har arbeidet med digitalt pensum, ressurser,

Om Universell Universell er opprettet av Kunnskapsdepartementet og plassert ved NTNU Målgruppe: Ansatte ved høyere utdanningsinstitusjoner Arbeidsoppgaver: Pådriver for et inkluderende læringsmiljø ved alle utdanningsinstitusjoner gjennom universell utforming og individuell tilrettelegging Pådriver for læringsmiljøutvalgene (LMU) Løse prosjektbaserte oppgaver for Kunnskapsdepartementet (med flere) om universell utforming www.universell.no

Ramme «Institusjonene skal ha utarbeidet handlingsplaner for godt læringsmiljø for studenter med funksjonsnedsettelser. Planene skal inkludere tiltak for et universelt utformet læringsmiljø» -Tildelingsbrev KD 2009 Offentlige dokumenter: UH-lovens § 4-3 Læringsmiljø DTL § 13 (Universell utforming) og § 14 (uu av IKT) Forskrift om universell utforming av IKT FN-konvensjonen om rettigheter for mennesker med nedsatt funksjonsevne Nasjonale handlingsplaner

Begreper I: Universell utforming ”Universell utforming er utforming av produkter, omgivelser programmer og tjenester på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig, uten behov for tilpassing og spesiell utforming. Universell utforming skal ikke utelukke hjelpemidler for bestemte grupper av mennesker med nedsatt funksjonsevne når det er behov for det.» NB: Skille fra DTL. FILM del 1. 5 5

Begreper II: Læringsmiljø «Totaliteten av fysiske forhold, planer, lærestoff, læremidler, organisering av undervisningen, arbeidsformer, vurderingsformer, sosiale relasjoner og holdninger til læring.»

Det digitale læringsmiljø…? Digitale møteplasser, lærestoff, læremidler, vurderingsformer, sosiale media «IKT-støttet læring» - et pedagogisk perspektiv Hvor mye må være digitalt før vi kan snakke om et «digitalt læringsmiljø» Rent nettbasert undervisning? Kombinasjon av fysisk tilstedeværelse og digitale ressurser? Innovative digitale læringsrom?

Standarder FORMATER IT’s learning Podcast LMS DRM MOOC BLOGG Aoo IKT-støttet læring Canvas IT’s learning nettsider DRM FORMATER Digital eksamen VIDEO Kvalitet Twitter Instagram Kahoot Interaktivitet FLEKSIBELT Hjelpemidler Podcast Flipped classroom MOOC BLOGG DIFI Standarder FRONTER Samarbeidsteknologi Aoo Pedagogikk LMS Åpne standarder Innholdsproduksjon

FLEKSIBILITET Læring skal være tids- og stedsuavhengig, variert, tilgjengelig, tilpasset ny teknologi.

Eksempler

Alt gjøres tilgjengelig: Hvilke fordeler og begrsnsninger har dette for studenter med nedsatt funksjonsevne?

Et inkluderende digitalt læringsmiljø Hvordan bruke IKT i læring til å inkludere alle? Universell utforming av IKT Ta høyde for ulike preferanser og bruk av hjelpemiddelteknologi Vær spesielt oppmerksom på digital rettighetsbeskyttelse Planlegg for mangfold Lær av dagen i dag!

Konklusjon Digitalisering er ikke nytt. Men tempo, omfang og kompleksiteten er ny og overveldende. Hvordan digitaliseringen påvirker læringsmiljøet må drøftes og vurderes nøye. Noen forslag: Etabler strategi for det digitale læringsmiljø – og jobb systematisk og bevisst med innhold og konsekvenser Sørg for at verktøy holder en viss kvalitet med universell utforming, åpne standarder, god funksjonalitet Bruk verktøy på riktig tid og sted slik at de gir mening både pedagogisk, økonomisk og administrativt – inkludert i både emne og læringsmål Tilrettelegg for å ivareta helheten – ikke slipp alt løs på studentene

Om Universell Kjetil Knarlag Marit Svendsen Elinor Olaussen Prosjektleder Rådgiver Tel.: 73 55 06 80/ 977 100 21 Tel: 73 59 83 85 Kjetil.knarlag@ntnu.no marit.svendsen@ntnu.no Elinor Olaussen Rådgiver Tel.: 73 59 74 43 Elinor.j.olaussen@ntnu.no Felles kontakt via: kontakt@universell.no Nettside: www.universell.no