Statistikk og sannsynlighetsregning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NÅ SKAL DU LÆRE OM FUNKSJONER
Advertisements

Høgskolen i Oslo IKT i naturfag Skedsmo 11. mars 2010 Tonje Hilde Giæver (memex.hio.no)
Regning i alle fag Ungdomstrinnsatsningen
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Statistikk og sannsynlighetsregning
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Statistikk og sannsynlighetsregning
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
LAG EN SANG! Komposisjon.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Historiefaget i skolen
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
MILEPÆLPLAN FOR EIDET, STRAUME OG STEINE SKOLE Utfordringer, prosess, til ferdig plan.
Statistikk og sannsynlighetsregning
Framtida nå - les og forstå!
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Den autentiske læringsdialogen
Velkommen til klasse- foreldrene
INDEKSER OG FORDELINGER
Algebra Koordinatsystem.
Forarbeid til Newton-besøk
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Tankekart for å sortere ingredienser…
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Statistikk og sannsynlighetsregning
VURDERING Matematikk 7. trinn.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Kvalitative og kvantitative metoder
Resonnerende tekst.
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Variabel, Bokstavuttrykk
MENA1000 Deleksamen 2012 Endelig statistikk. Deleksamen-resultatet i prosent av oppnåelig (x-aksen er ikke kandidatnummer, bare et løpenummer)
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
HVORDAN KAN MÅLINGER BIDRA TIL FORBEDRING?
Statistikk 2 M1 årskurs HVE 31. august 2009.
Vi vet at alle kan. Alle elever kan lære trass ulike forutsetninger.
Skriverammer og stillasbygging i historiefaget
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Statistikk En innføring i statistikk for Vitenfabrikken ved Lars Sund og Johan Nygaard.
Funksjoner med digitale hjelpemidler- GeoGebra Høyskolen i Oslo og Akershus Mandag Trine Foyn.
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk Ørnulf Borgan Matematisk institutt Universitetet i Oslo Betinget sannsynlighet og uavhengige hendelser.
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring Forelesning 4/
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
| Formelle tekster.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
Hva spør lærere om? En modell for å undersøke spørsmål som stilles i klassesamtalen i matematikk Ida Heiberg Solem Inger Ulleberg.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Sinus 1P Sinus 2P Sinus 1P-Y Trondheim, 6. mai 2014.
Dette er undertittelen
Øvingsforelesning i Python (TDT4110)
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Samfunnsvitenskapelig metode – innføring
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Forelesning 17 Are Raklev.
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Statistikk 1 Stolpe- og sektordiagrammer og misoppfatninger
Figur 5.1 Måling av tilfredshet på ordinalt målenivå.
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Roboter og omkrets Etterarbeid
Den tredelte hjernen Læring for livet 9.trinn.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Kjemiske reaksjoner Mål for økta:
Utskrift av presentasjonen:

Statistikk og sannsynlighetsregning Kapittel 4

Dagens tema: Kritisk bruk av diagrammer MÅL: Kunne forklare hva som kjennetegner sektordiagram, stolpediagram, søylediagram og linjediagram (repetisjon fra 8. klasse) Kunne gi minst tre eksempler på hvorfor vi bør være kritiske når vi vurderer diagrammer PLAN FOR TIMEN: Kort repetisjon av hva vi lærte forrige time - tankekart Felles gjennomgang og videosnutt Oppgaver Måloppsummering: Hva har vi lært?

En kort repetisjon SEKTORDIAGRAM Ca. 5 min Oppgave: Lag et tankekart der du skriver viktige stikkord fra alt det vi lærte forrige mattetime! Tid: Ca. 5 min Tema: SEKTORDIAGRAM

Sektordiagram Kalles også for kakediagram Hvert svaralternativ vises som en sirkelsektor Hele sirkelen er 100 % eller 360o Egner seg godt til å vise hvor stor en del er av helheten (relativ frekvens)

Søylediagram Vi bruker søylediagram når observasjonene beskrives med tekst. Frekvensen vises på andreaksen (y-aksen).

Stolpediagram Vi bruker søylediagram når observasjonene beskrives med tall. Frekvensen vises på andreaksen (y-aksen).

Linjediagram Vi bruker linjediagram når vi vil vise forandring eller utvikling over tid. Førsteaksen viser tid (antall timer, dager, uker, måneder, år).

Kritisk bruk av diagrammer Statistikk kan være en god måte å speile virkeligheten på. MEN: Statistikk kan også presenteres på en måte som tåkelegger virkeligheten! I slike tilfeller er det ofte interessegrupper som presenterer et tallmateriale med det formål å fremme sin sak. VÆR PÅ VAKT! VÆR KRITISK!

Å vurdere diagrammer Det er mange måter å fremstille et diagram på! Antall tyverier Antall tyverier Årstall Årstall

Gir begge diagrammene matematisk riktig Når vi vurderer diagrammer, må vi se nøye på hvilke skalaer som blir brukt på aksene: Antall tyverier Gir begge diagrammene matematisk riktig informasjon? Antall tyverier Årstall Årstall

…. og på avstanden mellom enhetene: Hvilket diagram gir et mest mulig riktig bilde av økningen i antall tyverier? Antall tyverier Antall tyverier Årstall Årstall

”Prosenttall og søylediagrammer kan lyge om virkeligheten!” Professor Frank Aarebrot ved Universitetet i Bergen: ”Prosenttall og søylediagrammer kan lyge om virkeligheten!” http://www.youtube.com/watch?v=GsnDgsKltEw

Prøv selv! Gjør minst fem oppgaver Du kan velge blant oppgavene s. 135 – 142 i grunnboka

Oppsummering Mål: Kunne forklare hva som kjennetegner sektordiagram, stolpediagram, søylediagram og linjediagram Kunne gi minst tre eksempler på hvorfor vi bør være kritiske når vi vurderer diagrammer