To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål Samtaler To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Et perspektiv på samtalen ”Etter min mening er samtalen den mest fruktbare og den mest naturlige måten å holde sinnet i form på. Det finnes, slik jeg ser det, ingen aktivitet som gir mer glede. Av den grunn ville jeg – hvis jeg skulle bli tvunget til å gjøre et valg – heller miste synet enn evnen til å tale og lytte”
Dialog og debatt Lytter fordi en er interessert. Åpen for å endre det jeg tenker. Skaper noe sammen – bedre forståelse, helt nye innsikter, eller noe annet man går sammen om. Villig til å la det uventede skje. I dialogen søkes ingen makt – snarere at deltakerne gir fra seg makt. Målet her: at alle skal komme styrket ut. Makten står her i dialogens tjeneste. Alle (begges) stemmer blir hørt. Lytter for å finne svakheter for å angripe eller framheve seg selv. Kjemper for egen sak. Jeg har en plan og en idè om hva jeg vil oppnå, og jeg innser at det er et moment av usikkerhet, men jeg vil bekjempe det så langt det lar seg gjøre gjennom øvelse og systematisk forberedelse. Taleren er opptatt av å styrke sin makt – dominere situasjonen - og/eller oppnå mer varig makt
Kunsten å lytte Å lytte fokusert (nivå to og tre) Når vi tar ordet og ytrer oss, er det vi sier alltid rettet mot noen. Ordene sendes ut for at noen skal ønske dem velkommen. Å lytte fokusert (nivå to og tre) Gjennomgang Øvelse
Nivå 1 (indre lytting) Deg selv i fokus Nivå 1; en nyttig kunst Vurderer/dømmer i forhold til egne verdier Leter etter lignende historier Forbereder forsvar/angrep ”Lukker” ørene – for du ”kjenner” historien fra før Stiller spørsmål for informasjonsinnhenting til eget bruk Nivå 1; en nyttig kunst Vi har stor kapasitet – bruker den på annet enn å lytte Mentale modeller Skaper orden i kaos Måten vi lærer på Vil unngå nærhet og ansvar
Nivå 2 (fokusert lytting) Den andre personen settes i fokus -Ingen evaluering/dømming -Interesse -Empati -Sette ord på og/eller gjenta : -Nøkkelord -Metaforer -Konklusjoner -Spørsmål som bevisstgjør læring og handling hos den andre
Nivå 3 (global lytting) “Lytter” med alle dine sanser Metaforer du ikke hører men ”ser” Sette ord på endring i kroppsspråk, stemme og ansiktsuttrykk Bemerke endring i stemning Bruk av intuisjon og lekenhet Sett ord på, gi slipp, registrer om ”lander” eller ikke Handler ikke om å ha rett Objektiv observasjon
Øvelse lytting Sitt sammen to og to Refleksjon Læring? A-ha? Ingen kan gjøre feil (kun læring!) Nybegynner fokus Vær ekte Refleksjon Læring? A-ha?