To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
“Fra ord til liv” Februar
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
De dårige følelsene. Veiene ut..
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Music: Nightengale Serenade
Fra ord til liv Mars 2011.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
22 tips for den faglitterære forfatteren
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Pedagogisk analyse.
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Å forstå seg selv og andre
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Selvfølelse vs selvtillit
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Fra ord til liv desember 2008 " Men la din vilje skje, ikke min " (Lk. 22,42)
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Hvem er Jesus?.
- roller og forventinger
En måte å lese Bibelen på
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Velkommen til dette sted Velkommen inn i mitt åpne hjerte
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
Dialogen som pedagogisk verktøy
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
TERMA Terapeutisk møte med aggresjon.
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
”Observasjonsverktøy” på klasseledelse.
EiT-modul 29. november 2006 Fasilitering på smågruppenivå
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
Trygghet og tillit ved livets slutt
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
12 Reflekterende lesing.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
STILLE BØNN Takk Gud, Han som er din Far
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Grunnleggende pedagogikk,
Tema: Kommunikasjon i team
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Deltakende læring.
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Egenskaper og ferdigheter omhandler både den fysiske, sosiale og mentale delen av oss.
Kommunikasjon; forutsetninger
Utskrift av presentasjonen:

To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål Samtaler To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål

Et perspektiv på samtalen ”Etter min mening er samtalen den mest fruktbare og den mest naturlige måten å holde sinnet i form på. Det finnes, slik jeg ser det, ingen aktivitet som gir mer glede. Av den grunn ville jeg – hvis jeg skulle bli tvunget til å gjøre et valg – heller miste synet enn evnen til å tale og lytte”

Dialog og debatt Lytter fordi en er interessert. Åpen for å endre det jeg tenker. Skaper noe sammen – bedre forståelse, helt nye innsikter, eller noe annet man går sammen om. Villig til å la det uventede skje. I dialogen søkes ingen makt – snarere at deltakerne gir fra seg makt. Målet her: at alle skal komme styrket ut. Makten står her i dialogens tjeneste. Alle (begges) stemmer blir hørt. Lytter for å finne svakheter for å angripe eller framheve seg selv. Kjemper for egen sak. Jeg har en plan og en idè om hva jeg vil oppnå, og jeg innser at det er et moment av usikkerhet, men jeg vil bekjempe det så langt det lar seg gjøre gjennom øvelse og systematisk forberedelse. Taleren er opptatt av å styrke sin makt – dominere situasjonen - og/eller oppnå mer varig makt

Kunsten å lytte Å lytte fokusert (nivå to og tre) Når vi tar ordet og ytrer oss, er det vi sier alltid rettet mot noen. Ordene sendes ut for at noen skal ønske dem velkommen. Å lytte fokusert (nivå to og tre) Gjennomgang Øvelse

Nivå 1 (indre lytting) Deg selv i fokus Nivå 1; en nyttig kunst Vurderer/dømmer i forhold til egne verdier Leter etter lignende historier Forbereder forsvar/angrep ”Lukker” ørene – for du ”kjenner” historien fra før Stiller spørsmål for informasjonsinnhenting til eget bruk Nivå 1; en nyttig kunst Vi har stor kapasitet – bruker den på annet enn å lytte Mentale modeller Skaper orden i kaos Måten vi lærer på Vil unngå nærhet og ansvar

Nivå 2 (fokusert lytting) Den andre personen settes i fokus -Ingen evaluering/dømming -Interesse -Empati -Sette ord på og/eller gjenta : -Nøkkelord -Metaforer -Konklusjoner -Spørsmål som bevisstgjør læring og handling hos den andre

Nivå 3 (global lytting) “Lytter” med alle dine sanser Metaforer du ikke hører men ”ser” Sette ord på endring i kroppsspråk, stemme og ansiktsuttrykk Bemerke endring i stemning Bruk av intuisjon og lekenhet Sett ord på, gi slipp, registrer om ”lander” eller ikke Handler ikke om å ha rett Objektiv observasjon

Øvelse lytting Sitt sammen to og to Refleksjon Læring? A-ha? Ingen kan gjøre feil (kun læring!) Nybegynner fokus Vær ekte Refleksjon Læring? A-ha?