Læreren som leder Assertive Discipline.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen alle sammen Tema for møtet: «Læring og glede» Skolens program for et godt læringsmiljø for elevene foreldremøte vår 2014.
Advertisements

Når kjeft ikke hjelper Atferdvansker Utfordringer Muligheter og tiltak
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
TØYENSTANDARDEN.
Det handler om oppførsel
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Klasseregler.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Hvordan intervjue en forsker?
Sommervikar i Blend.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Generelt ved medarbeidersamtaler
Veiledning av elever / lærlinger
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
- Hovedrolle eller birolle
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Aggression Replacement Training
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
Om å skrive om litterære tekster
Å leve med ADHD i familien
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
HelART i Ulåsen barnehage
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Lederstil og Motivasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Grunnleggende pedagogikk,
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Kampen skole Vår visjon:
Videreutdanning i klasseledelse og vurdering 2. samling Grete Sevje
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Opprettholdende faktorområder
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Kjære forelder/ foresatt
Eksamen Hva har jeg lært?.
KLASSELEDELSE URO, UROLIGE ELEVER, OVERGANGER Hvordan løser vi det? Stig Roar Wigestrand, 2008.
KLASSELEDELSE.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Problemløsning.
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Rykkinnprosjektet. Medarbeidersamtaler/vPhD 1 Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Rykkinnprosjektet Om medarbeidersamtaler Del.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
DET HANDLER OM OPPFØRSEL Klasseromsledelse. KLASSELEDELSE OG VURDERING ER KANSKJE DE TO TINGENE SOM HAR STØRST BETYDNING FOR ELEVENES LÆRING I KLASSEROMMET.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Negative konsekvenser
Sosial kompetanse og psykisk helse.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosialt årshjul HØST - rutiner og sosiale mål
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Utskrift av presentasjonen:

Læreren som leder Assertive Discipline

Program: Hva er ”Assertive Discipline”? Grunnprinsipper Eksempler på klasseregler/ teknikker/ strategier Den ”vanskelige” eleven

”Catch them being good”!!!!

Hva er Assertive Discipline? Program for grunnskole Forebyggende / adferdsregulerende med vekt på positiv forsterking Et program som skal øke bevisstheten om egen adferd i klasserommet

Hva sier forskning? Lærere blir mer positive overfor elever Lærere gir mer positive kommentarer Oppgaveorientert adferd stiger Adferdsforstyrrelser reduseres betraktelig

Eleven velger en adferd Du kan hjelpe eleven til ”å oppføre seg” ved å lage tydelig regler for adferd Eleven må LÆRE å velge riktig adferd Du må jobbe aktivt med adferd for å komme i posisjon til å lære elevene fag.

Hva vil vi oppnå? Fremme selvfølelse/ redusere stress hos elever Gi elever mer kontroll over egen adferd og innlæring ved å gjøre gode valg Å øke grad av positiv forsterking Å styrke forholdet mellom elev og lærer Å gi et verktøy for å håndtere og evaluere strategier for adferdskorrigering

Læreradferd er viktigste determinant for elevadferd: Er instruksjonene dine tydelig nok? Belønner du positiv adferd i tilstrekkelig grad? Bruker du nok tid på å redigere adferd? Setter du grenser for negativ adferd?

Den tydelige læreren Samsvar mellom kroppsspråk og utsagn Har positive forventninger Forsterker forventet adferd Rolig og konsekvent bruk av sanksjoner Har ADFERDSPLAN

Innhold i adferdsplan: REGLER KONSEKVENSER POSITIV ANERKJENNELSE/ BELØNNING

Adferdsplan Reduserer impulsive reaksjoner Fremmer konsistent og rettferdig behandling av elevene Fremmer tillit og støtte fra administrasjon og foreldre

Regler: Ha reglene, samt oversikt over belønning godt synlig i klasserommet Klassereglene bør utformes sammen med elevene Bruk tid på å lære inn og vedlikeholde regler for adferd Reglene endres sammen med klassen etter behov Informasjon til foreldrene

Retningslinjer for regler: Max 5 regler, gjerne færre Reglene må beskrive observerbar adferd Reglene må være enkle å håndheve Reglene må være positivt formulert Bruk tid på innlæring av reglene Reglene skal være til beste for eleven

Regler 10.klasse SAMARBEID Vi følger instruks Vi snakker dempet Vi bidrar med ideer Vi er hyggelige Vi gjør avtaler ARBEIDSRO Vi kommer tidsnok til timen Vi er stille når noen har ordet Vi følger instruks Vi rekker opp hånden

Konsekvenser/ sanksjoner Velg noe elevene ikke liker Må aldri skade – fysisk eller psykisk Elevene må kjenne konsekvensene på forhånd Må presenteres som et valg Fortsett ikke med konsekvenser som ikke virker

Konsekvenser ved brudd, 10.kl Muntlig advarsel Navn å tavlen Anmerkning Bli igjen for å gjøre noe til klassens beste Melding hjem Innkalle til samtale m. foreldre

Eli, 5. klasse: Hvorfor jeg startet med Assertive Dicipline

Hvordan starte opp?

Regler Signaler Konsekvenser

Regler/ sanksjoner 5. klasse SAMARBEIDSSONE 1. Bruke hviskestemme 2. Snakke fagprat SANKSJONER: Eleven blir notert Eleven flyttes resten av timen Eleven flyttes resten av dagen

Regler/ sanksjoner, 5.klasse STILLESONE 1. I klasse 5B rekker vi opp hånden og snakker en og en. 2.Vi sitter i ro på pultene våre Sanksjoner 1. Eleven blir notert 2. Eleven bli notert 3. Sitte v. egen ”skammepult” og skrive hvorfor 4. Melding hjem 5. Parade – møte kl.8. 6. Ringe hjem

Positiv anerkjennelse Motiverer elevene til å velge rett Øker elevenes selvfølelse Reduserer problemadferd Fremmer positive relasjoner

Positiv repetisjon Gi en beskjed Finn umiddelbart minst to elever som følger beskjeden Si elevens navn, sett ord på hva eleven gjør – dvs. gjenta beskjeden

Retningslinjer for bruk av ros: Effektiv ros er personlig – bruk elevens navn Effektiv ros må være ekte – mene det du sier Effektiv ros er beskrivende og konkret – benevne hva eleven gjør som er bra Effektiv ros er tilpasset elevens alder

Belønning Barnetrinn Ungdomstrinn

KLINKEKULEBELØNNING, 5. KLASSE Når du gjør en positiv handling Når klassen har en god time Når du ”anstrenger” deg Når du viser ansvar Når du viser omsorg Når klassereglene blir fulgt NÅR GLASSET ER FULLT, SKAL VI…….

Belønning -10. klasse Ros Adgangskort Hyggelig melding hjem Klassepremie – spilltime - og et godt utgangspunkt for læring

ADGANGS-KORTET Jeg har ADGANGSKORTET fordi:   ADGANGSKORTET KJØKKELVIK SKOLE 2003-2004   ADGANGS-KORTET Gir meg rett til å arbeide i studiesal/ bibliotek/ datarom så lenge jeg overholder betingelsene _______________________ ________________ Navn/ klasse klassestyrer     Jeg har ADGANGSKORTET fordi: jeg snakker lavt når jeg samarbeider jeg holder meg på plassen min jeg forflytter meg stille jeg rydder etter meg jeg har plan/ oversikt over arbeidet mitt jeg holder meg til oppgaven jeg kan forklare hva jeg har gjort/ lært  

Instruksjon Gi korte, tydelige og konkrete beskjeder I arbeidssituasjoner Ved rutiner Ved spesielle prosedyrer Sjekk elevens forståelse

Teknikker: Å ”scanne” klasserommet Å sirkulere i klasserommet ”Catch them being good”!!! Hver dag starter med blanke ark

Husk positiv bekreftelse!! Lag visuelle påminnere : Klassekart – hver elev markeres når hun/ han har fått positiv kommentar Sett mål: 15 navn på tavlen 2 gladmeldinger hjem ”Ukens pokal” 20 klinkekuler på glasset

Den ”vanskelige” eleven Ikke-forstyrrende adferd Forstyrrende adferd

Forstyrrende adferd: Gi konsekvenser på en rolig, saklig måte Beskriv de faktiske forhold Vær konsekvent i forhold til gjeldende avtaler Bruk første mulighet til å bekrefte positiv adferd

Elever som fortsetter å forstyrre: Vær rolig – unngå konfrontasjoner Fokuser på ønsket adferd Legg skyld på adferd, ikke på barnet Bruk ”jeg - utsagn” Avtaler Individuell adferdsplan

Eksempler: Regelbruk Avtaler Symboler Foreldresamarbeid

Erfaringer: Vær en tydelig klasseleder Ha positive forventninger til elevene Still tydelige krav Ha strategier for belønning og sanksjoner Repeter strategiene

Erfaringer: Elevene må kunne skolens regler ”på fingrene” Elevene må kjenne ” gulrot” og konsekvenser Skolens ledelse og kollegiet må være aktivt støttende Prinsippene må repeteres ofte Årlig evaluering av adferdsplan

”Catch them being good”!!!!