Læreren som leder Assertive Discipline
Program: Hva er ”Assertive Discipline”? Grunnprinsipper Eksempler på klasseregler/ teknikker/ strategier Den ”vanskelige” eleven
”Catch them being good”!!!!
Hva er Assertive Discipline? Program for grunnskole Forebyggende / adferdsregulerende med vekt på positiv forsterking Et program som skal øke bevisstheten om egen adferd i klasserommet
Hva sier forskning? Lærere blir mer positive overfor elever Lærere gir mer positive kommentarer Oppgaveorientert adferd stiger Adferdsforstyrrelser reduseres betraktelig
Eleven velger en adferd Du kan hjelpe eleven til ”å oppføre seg” ved å lage tydelig regler for adferd Eleven må LÆRE å velge riktig adferd Du må jobbe aktivt med adferd for å komme i posisjon til å lære elevene fag.
Hva vil vi oppnå? Fremme selvfølelse/ redusere stress hos elever Gi elever mer kontroll over egen adferd og innlæring ved å gjøre gode valg Å øke grad av positiv forsterking Å styrke forholdet mellom elev og lærer Å gi et verktøy for å håndtere og evaluere strategier for adferdskorrigering
Læreradferd er viktigste determinant for elevadferd: Er instruksjonene dine tydelig nok? Belønner du positiv adferd i tilstrekkelig grad? Bruker du nok tid på å redigere adferd? Setter du grenser for negativ adferd?
Den tydelige læreren Samsvar mellom kroppsspråk og utsagn Har positive forventninger Forsterker forventet adferd Rolig og konsekvent bruk av sanksjoner Har ADFERDSPLAN
Innhold i adferdsplan: REGLER KONSEKVENSER POSITIV ANERKJENNELSE/ BELØNNING
Adferdsplan Reduserer impulsive reaksjoner Fremmer konsistent og rettferdig behandling av elevene Fremmer tillit og støtte fra administrasjon og foreldre
Regler: Ha reglene, samt oversikt over belønning godt synlig i klasserommet Klassereglene bør utformes sammen med elevene Bruk tid på å lære inn og vedlikeholde regler for adferd Reglene endres sammen med klassen etter behov Informasjon til foreldrene
Retningslinjer for regler: Max 5 regler, gjerne færre Reglene må beskrive observerbar adferd Reglene må være enkle å håndheve Reglene må være positivt formulert Bruk tid på innlæring av reglene Reglene skal være til beste for eleven
Regler 10.klasse SAMARBEID Vi følger instruks Vi snakker dempet Vi bidrar med ideer Vi er hyggelige Vi gjør avtaler ARBEIDSRO Vi kommer tidsnok til timen Vi er stille når noen har ordet Vi følger instruks Vi rekker opp hånden
Konsekvenser/ sanksjoner Velg noe elevene ikke liker Må aldri skade – fysisk eller psykisk Elevene må kjenne konsekvensene på forhånd Må presenteres som et valg Fortsett ikke med konsekvenser som ikke virker
Konsekvenser ved brudd, 10.kl Muntlig advarsel Navn å tavlen Anmerkning Bli igjen for å gjøre noe til klassens beste Melding hjem Innkalle til samtale m. foreldre
Eli, 5. klasse: Hvorfor jeg startet med Assertive Dicipline
Hvordan starte opp?
Regler Signaler Konsekvenser
Regler/ sanksjoner 5. klasse SAMARBEIDSSONE 1. Bruke hviskestemme 2. Snakke fagprat SANKSJONER: Eleven blir notert Eleven flyttes resten av timen Eleven flyttes resten av dagen
Regler/ sanksjoner, 5.klasse STILLESONE 1. I klasse 5B rekker vi opp hånden og snakker en og en. 2.Vi sitter i ro på pultene våre Sanksjoner 1. Eleven blir notert 2. Eleven bli notert 3. Sitte v. egen ”skammepult” og skrive hvorfor 4. Melding hjem 5. Parade – møte kl.8. 6. Ringe hjem
Positiv anerkjennelse Motiverer elevene til å velge rett Øker elevenes selvfølelse Reduserer problemadferd Fremmer positive relasjoner
Positiv repetisjon Gi en beskjed Finn umiddelbart minst to elever som følger beskjeden Si elevens navn, sett ord på hva eleven gjør – dvs. gjenta beskjeden
Retningslinjer for bruk av ros: Effektiv ros er personlig – bruk elevens navn Effektiv ros må være ekte – mene det du sier Effektiv ros er beskrivende og konkret – benevne hva eleven gjør som er bra Effektiv ros er tilpasset elevens alder
Belønning Barnetrinn Ungdomstrinn
KLINKEKULEBELØNNING, 5. KLASSE Når du gjør en positiv handling Når klassen har en god time Når du ”anstrenger” deg Når du viser ansvar Når du viser omsorg Når klassereglene blir fulgt NÅR GLASSET ER FULLT, SKAL VI…….
Belønning -10. klasse Ros Adgangskort Hyggelig melding hjem Klassepremie – spilltime - og et godt utgangspunkt for læring
ADGANGS-KORTET Jeg har ADGANGSKORTET fordi: ADGANGSKORTET KJØKKELVIK SKOLE 2003-2004 ADGANGS-KORTET Gir meg rett til å arbeide i studiesal/ bibliotek/ datarom så lenge jeg overholder betingelsene _______________________ ________________ Navn/ klasse klassestyrer Jeg har ADGANGSKORTET fordi: jeg snakker lavt når jeg samarbeider jeg holder meg på plassen min jeg forflytter meg stille jeg rydder etter meg jeg har plan/ oversikt over arbeidet mitt jeg holder meg til oppgaven jeg kan forklare hva jeg har gjort/ lært
Instruksjon Gi korte, tydelige og konkrete beskjeder I arbeidssituasjoner Ved rutiner Ved spesielle prosedyrer Sjekk elevens forståelse
Teknikker: Å ”scanne” klasserommet Å sirkulere i klasserommet ”Catch them being good”!!! Hver dag starter med blanke ark
Husk positiv bekreftelse!! Lag visuelle påminnere : Klassekart – hver elev markeres når hun/ han har fått positiv kommentar Sett mål: 15 navn på tavlen 2 gladmeldinger hjem ”Ukens pokal” 20 klinkekuler på glasset
Den ”vanskelige” eleven Ikke-forstyrrende adferd Forstyrrende adferd
Forstyrrende adferd: Gi konsekvenser på en rolig, saklig måte Beskriv de faktiske forhold Vær konsekvent i forhold til gjeldende avtaler Bruk første mulighet til å bekrefte positiv adferd
Elever som fortsetter å forstyrre: Vær rolig – unngå konfrontasjoner Fokuser på ønsket adferd Legg skyld på adferd, ikke på barnet Bruk ”jeg - utsagn” Avtaler Individuell adferdsplan
Eksempler: Regelbruk Avtaler Symboler Foreldresamarbeid
Erfaringer: Vær en tydelig klasseleder Ha positive forventninger til elevene Still tydelige krav Ha strategier for belønning og sanksjoner Repeter strategiene
Erfaringer: Elevene må kunne skolens regler ”på fingrene” Elevene må kjenne ” gulrot” og konsekvenser Skolens ledelse og kollegiet må være aktivt støttende Prinsippene må repeteres ofte Årlig evaluering av adferdsplan
”Catch them being good”!!!!