Samarbeid mellom KS og Helse Sør Vegard Høgli, medisinsk fagsjef, Helse Sør RHF Terje Bjørn Keyn, programstyret, Helsedialog, Helse Sør RHF.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
KOORDINERING OG SAMHANDLING
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Samhandlingsreformen
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunen og samhandling - utfordringer
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
Tilbud til mennesker med Huntington sykdom i Norge
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Helsenettverk Lister Lindring i Lister Møte i prosjektgruppen Mandag
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Norsk Audiografforening 6. november 2009
TELEMEDISIN I REHABILITERING Bodil Helene Bach Rådgiver e-helse og telemedisin, NST Fra prosjekt til tjeneste……?
Inngåelse av lovpålagte samarbeidsavtaler med kommunene i Midt-Norge Fagseminar Vestmo mars 2012 Elise Solheim Lovpålagte samarbeidsavtaler.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Hvordan kan vi vite at denne store helsereformen virker i henhold til mål og intensjoner, for pasientene og kommunen som tjenesteyter? Nasjonal helsekonferanse.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Bruker- med- virkning Presentasjon i Helse Nord
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
Samarbeid 1.og 2. linjen, psykiatrien
Organisering av elektronisk samhandling – hvordan få det til ? Svein Erik Wilthil, KS.
TELEMEDISIN I REHABILITERING
Hvordan kan samhandlingsreformen gi bedre diabetesomsorg?
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Oppsummering av FOU - prosjekt
Nasjonalt pilotsykehus v/prosjektleder Tone Reneflot Thoresen
Samarbeid mellom KS og Helse Sør Eli Hansen Prosjektleder Helsedialog.
Oppfølging av praksiskonsulentordningen i Helse Sør-Øst Vegard Høgli, fagsjef Helse Sør-Øst RHF Bente Thorsen, fastlege, praksiskoordinator Oslo universitetssykehus.
Praksiskonsulent konferansen 2007 Anne Karin Lindahl.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder.
LØKTA Interkommunal kvalitetsutviklingsenhet for helse- og sosialtjenesten i Midt-Troms.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
Prosjekt FUNNKe modell for støtte til arbeidet i kommunene ved innføring av elektronisk meldingsutveksling i PLO-tjenesten Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hvilke forventninger og planer har St. Olavs Hospital knyttet til at reformens hensikt skal kunne bli en realitet? Samhandlingssjef Rolf J. Windspoll.
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
Opplæring av pasienter og pårørende Fagdirektør Jan Eirik Thoresen.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Samhandlingsprosjekt psykisk helse Kick-off Midtre Namdal Samkommne 03
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Organisering av arbeidet med Samhandlingsreformen Daniel Haga Direktør for samhandling HMN Hvilke forventninger og planer har helseforetakene?
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Helse Finnmark – der sola aldri går ned.... Innretningen på Samhandlingsreformen i Finnmark – synspunkter fra Helse Finnmark HF Presentasjon til Fylkesmøte.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Rehabilitering i samhandlingsreformen Knut Tjeldnes, seniorrådgiver.
Utfordringer Interkommunalt samarbeid Samhandlingsreformen.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Oppsummering av FOU - prosjekt
Oppsummering av FOU - prosjekt
Hva er elektronisk samhandling?
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Samarbeid mellom KS og Helse Sør Vegard Høgli, medisinsk fagsjef, Helse Sør RHF Terje Bjørn Keyn, programstyret, Helsedialog, Helse Sør RHF

Helseregion Sør: Kommunehelsetjenesten 82 kommuner, knapt innbyggere, 800 fastleger, ca ansatte i helse/omsorg Spesialisthelsetjenesten 8 Helseforetak med virksomhet på 24 lokasjoner ansatte, 280 avtalespesialister

Oppgaven er svær – men morsom! I regionen er vi avhengige av samhandling mellom: • 83 kommuner med nesten innbyggere, •800 fastleger • medarbeidere i kommunenes helse- og omsorgstjenester • 8 helseforetak med virksomhet på 24 steder og ansatte • 280 legespes. og psykologer med driftsavtale med HS Det overordnede målet er å gi pasientene en mer helhetlig og samordnet helsetjeneste

Individets Liv •Horisontal tjenesteyting og vertikal organisering SosialkontorPsykisk helse avdFastlegeDPSAkuttavdelingLangtidsavdelingSkjermet botiltakArbeidsbedriftFrivillig organisasjon HF Kommune Tjenesteprosesser og livsprosesser Etter Aleidis Skard Brandrud

Hvordan har vi tilnærmet oss dette: Samtidig, koordinert fokus på Styringsfeltet Overordnet ledelse, administrativt og politisk Tjenestefeltet Operative ledere Individfeltet Klinikken, møtet mellom tjenesteyter og mottaker

Prosessen til nå  Dialog i styringsgruppe, prosjektgruppe og referansegruppe  - Konsulent-tjenester og prosjektsekretariat - GRUK  Fire dialogkonferanser med til sammen ca 400 toppledere, mellomledere, utøvere, brukere og tillitsvalgte fra kommuner, foretak, fastlegene, andre aktører  Fire sammensatte lokalt forankrede ressursgrupper  Høring – ”Dette vil vi være med på videre!”  Vedtak i KS' fylkesstyrer og styret for Helse Sør RHF  Innarbeidet i bestillerdokumentet til HF-ene  Etablering av programstyret Programsekretariat etableres, prosjektleder ansatt

Bestillerdokument 2006 •Sykehuset skal igangsette arbeid med å utvikle sammenhengende behandlingskjeder innen lokalsykehusfunksjonen i 2006 •Sykehuset skal ha samarbeidsavtaler med alle kommuner i sitt område i henhold til Helsedialog, og ha jevnlige møter for å følge opp samarbeidet •Sykehuset skal i samarbeid med primærhelsetjenesten opprette minst to pasientrettede samhandlingstiltak overfor prioriterte pasientgrupper •Praksiskonsulentordning ved alle helseforetak i 2006

Organisering Helsedialogforum 6 fra kommunenes H/S tjeneste, hvorav 2 fastleger og en privatpraktiserende spesialist 3 fra helseforetakene 4 fra brukerorganisasjonene 4 tillitsvalgte (2 fra KS-området og 2 fra HF-området) Lokale Samhandlingsfora ressursgrupper etc. Sekretariat - Programleder, heltid - Programmedarbeidere engasjert fra foretak, kommuner, fastleger og andre - Programansvarlig RHF - Programansvarlig KS Programstyret - Bjørn Erikstein, adm.dir. Helse Sør RHF, styreleder - Erik Hillesund, KS, rådmann Mandal kommune - Oddvar Grøthe, KS, ordfører Hemsedal kommune - Unn Teslo, adm. direktør Ringerike sykehus HF - Terje Keyn, ansattes representant - Torbjørn Hodne, brukerorganisasjonene

Grunnleggende verdier - kulturbygging La samhandlingen preges av likeverd, respekt og tillit. Relasjon mellom bruker og tjenesteytere Vis vilje og mot til samhandling med pasienter, pårørende og brukerorganisasjoner Systemforankring Beskriv tiltak for å forbedre samhandling i avtaler, som forankres på alle nivåer Samhandlingsrelasjonen Møt på hverandres arenaer. Klargjør ansvarsforhold og sett av tid til å samarbeide Kunnskap og metoder Del kunnskap og metoder mellom pasienter og ansatte i helseforetak og kommuner Tjenestetilbudet Fokuser på helhetlig pasientforløp og legg til rette for individuelle behov. Ta utgangspunkt i felles mål og en løsningsfokusert tilnærming.

Tilnærming brukt i programmet Anerkjenne, lære av, og bygge på eksempler på god samhandling: I rapporten er 34 eksempler presentert og analysert. •Lærings- og mestringssentra og likemannsarbeid •Samhandling om individuelt tilrettelagte tilbud •Kompetanseutveksling og –utvikling •Ambulante team •Felles rutiner og prosedyrer •Avtaler mellom foretak og kommuner •Felles drift av helsetjenester •Elektronisk samhandling

Prioriterte områder 1.Lærings- og mestringssentre (LMS) 2.Samhandlingskultur og -kompetanse 3.Ambulante team 4.Samhandling om IKT og Helsenett

Lærings- og mestringssentra - LMS LMS skal sikre opplæring av brukere og pårørende i forhold til sykdom og mestring av denne. LMS vil også være en arena for utdanning av brukerlærere og vil legge opp aktiviteter som styrker likemannsarbeidet LMS bør legge opp undervisning som dyktiggjør brukere til å bidra i utvikling og evaluering av tjenestene i sykehus og kommuner. Brukerne bør også få informasjon og opplæring i individuell plan. LMS ved alle Helseforetak. Etablering og drift i samarbeid med brukerorganisasjonene og kommunene. Styrke kommunenes rolle i LMS Kommuner og helseforetak støtter opp om likemannsarbeid som drives av frivillige organisasjoner - de som mottar våre tjenester får større innflytelse på utformingen av dem LMS sentrale aktører i forebyggende helsearbeid

Prioriterte områder 1.Lærings- og mestringssentre (LMS) 2.Samhandlingskultur og -kompetanse 3.Ambulante team 4.Samhandling om IKT og Helsenett

Praksiskonsulentordning •Samarbeid med Legeforeningen – rammeavtale inngått •Fastleger i små stillinger (10%) knyttes til sykehusavdelinger for å arbeide sammen med avdelingen om pasientflyt og samhandling. Ordningen utvides til andre yrkesgrupper fra 2006 •En koordinator ved hvert helseforetak er HF-ledelsens bindeledd til fastlegene •Ordningen er operativ ved 7 helseforetak i Helse Sør i dag •Toneangivende fastleger rekruttert, samarbeid med Legeforeningene i fylkene •Elektronisk verktøy for samhandlingsprosedyrer felles for fastleger og HF er utviklet for regionen

Prioriterte områder 1.Lærings- og mestringssentre (LMS) 2.Samhandlingskultur og -kompetanse 3.Ambulante team 4.Samhandling om IKT og Helsenett

Ambulant spesialisttjenester •Helseforetakene skal etablere ambulante tilbud der det anses hensiktsmessig •Team skal gi mer konsultativ bistand til kommunehelsetjenesten fremfor å overta pasienten – kompetanseutveksling •Eks Sårpoliklinikk: sykepleier fra Plast.kir tilser pasient sammen med hjemmesykepleie, digitale bilder vurderes ved behov av kirurg Foreslår egne, regionale takster for 2007

Prioriterte områder 1.Lærings- og mestringssentre (LMS) 2.Samhandlingskultur og -kompetanse 3.Ambulante team 4.Samhandling om IKT og Helsenett

IKT og Helsenett •Elektronisk samhandling er mer enn teknisk meldingsutveksling •Løft for å få opp bruken av Helsenettet som p.t.omfatter ca 45% av fastlegene, kommunale tjenester ennå ikke implementert •IKT-basert pårørendestøtte til demente •Helseforetakenes EPJ en utfordring

Hva må alle på Helse Sør gjøre •Helsedialog er vårt strategiske utspill for å bedre samhandlingen – Vi må vise i praksis at vi står for verdiene i Helsedialog •Tenk gjennom og etabler dialog med de eksterne parter som berøres av utspill vi gjør, det være seg lokalsykehusstruktur, avtalespesialister etc. •Bruk Helsedialog som referanse for samhandlingsprosjekter, vis til og forankre tiltak i Helsedialog •Vær med å spre gode holdninger!