Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv Kaia Solheim Hansen seniorrådgiver
Samhandlingsreformen Peker på sentrale utfordringer Identifiserer viktige veivalg og grep Lagt fram av regjeringen i juni 09 Høringer i Stortinget i vinter Behandles 27. april 2010
Hvorfor samhandlingsreformen? For lite koordinerte tjenester For liten innsats for å begrense og forebygge sykdom Økonomisk bæreevne trues
Hvorfor samhandlingsreformen? Stykkevis og delt Ulike nivå – ulike mål Svikt i samhandling Pasientene rammes
Helse og omsorgspersonell i kommunene 2000 2020 100 000 50 000 2050 250 000 200 000 150 000 2040 2030 2010 250 000 i 2050 Utfordringer Flere eldre 125 000 i 2009 Sykdomsbildet Kilde: SSB
Statsbudsjettet 2002-2010 helse, omsorg og pleie 84 mrd mer på 8 år 250 219 mrd 200 195 mrd 150 135 mrd 100 50 2002 2004 2006 2008 2010
Fem hovedgrep i reformen Kommunerollen Spesialisthelsetjenesten Finansiering Pasientrollen Tydeligere prioritering
Ny kommunerolle Ansvar for primærhelsetjenester Medfinansiere sykehusopphold Strategier og planer Forebygging Dempe press på sykehus Avtaler om samarbeid
Kommunale oppgaver Før, istedenfor, etter sykehus Tverrfaglige team Læring og mestring Forebygging Samfunnsmedisinske oppgaver
Spesialisthelsetjenestens rolle Spesialiserte tjenester Riktigere oppgavedeling Utvikle tjenester som kommunene trenger
En klarere bruker- og pasientrolle Brukermedvirkning Koordinering Gjennomgå lovverket
Individuell plan = brukerens plan
Økonomiske insentiver Kommunal medfinansiering Betale for utskrivningsklare pasienter Vekst i kommunens rammer Egne midler til forebygging
Samarbeid på langs og tvers
Personell og kompetanse Helse- og omsorgspersonell viktigste innsatsfaktor Strategi for utdanning Riktig fleksibilitet i bruk av arbeidskraft Faglig bredde i tjenesten
Personell og kompetanse Utdanning og forskning som støtter kommunale oppgaver Det skal bli attraktivt å jobbe i kommunen Avtaler med utdanningsfeltet som ivaretar behovet for kompetanse i kommunene
Kompetanse og fagutvikling Rekruttere , beholde og utvikle medarbeidere Attraktivt å jobbe i kommunen Styrke fagutvikling og forskning Utdanning og forskning som støtter kommunale oppgaver
Kritisk for å lykkes Rekruttere Beholde Ressursutnyttelse Riktig kompetanse
Konsekvenser for utdanningen Fra reparasjon til mer forebygging Pasientforløpstenkning Kompetanse i kommunehelsetjenesten Fagutvikling og forskning Praksis Endre oppgavefordeling mellom personellgrupper Tverrfaglig tilnærming Brukerorientering Lovreguleringer
Helse- og utdanningsmyndigheter Helsepolitikk Utdannings-politikk Kompetanse-strategier i tjenesten Personell-planlegging og utdannings-oppgaver
Refleksjon Hva er særlig viktig å vektlegge i videre arbeid sett fra deres ståsted?
Brikkene faller på plass Samhandlingsreformen Brikkene faller på plass 2009: Norsk helsenett SF 2010: Stortinget 27. april 2010: Nasjonal helse- og omsorgsplan 2010: Helse- og omsorgslov 2011: Finansieringsmodell 2012: Vi er i gang
Samhandlingsutfordringer oppsummert Rekruttere og beholde Nye krav til kompetanse mer forebygging tverrfaglig team brukermedvirkning samhandling lovreguleringer Krav til omlegging av utdanninger Forskning og fagutvikling Hvem skal gjøre hva