Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Venner som hjelper andre
Advertisements

Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Markedet: •Tillegg for stasjonsvogn har nådd toppen •Farge/fargekombinasjon betyr fortsatt mye •Diesel fremdeles mindre avskrivn. enn bensin •Kilometer.
Nytt Gruppeunntak for Bilbransjen (Kommisjonsforordning (EU) Nr
0,68 Økonomisk effektivitet Bilanalyse AS
Kompleksiteten i arbeidet vil øke dramatisk for bilbransjen de neste årene. For å imøtekomme denne utfordringen må fokus økes på følgende områder;
Anleggsinnehavers sjekkpunkt Ark 1 av 4 JANEIMå utføres innen Merknader Lokalitetsklassifisering 1. Er det utført en lokalitetsklassifisering (ihht til.
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
Verkstedet som ”bank og pengeinnkrever”
Muzzafer Marvati Brukermanualer Service og vedlikehold.
Samarbeidsavtaler MTFL Samarbeidsavtale nr. 1 • Leverandøren gir reduksjon i kontraktprisen som vises som et beløp for hver apparat eller modalitet.
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening 20 oktober 2009 • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS • Ny lakkveiledning og generell utnyttelse av DBS.
Verkstedet som bank og pengeinnkrever Fakturering av MVA og egenandel
”Sikre bilskadereparasjoner”
Møte i OOBF 2009 Forholdet mellom merkeverksteder og frittstående verksteder v/Torhild Luise Barlaup.
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
2. mars Hva er problemet?  Kommunale-/interkommunale avfallsselskaper får ikke løpende hentet/kvittet seg med EE-avfall –Skaper store problemer.
NY PKK Tor Simonsen.
Samarbeidsavtale mellom If og EBA
Merkeverkstedet Hvorfor burde kunden velge oss?. Tilbud og etterspørsel…. Erkjennelse: De frittstående hadde ikke vært her hvis det ikke fantes etterspørsel.
BIT-programmet, EFFEKTMÅLING Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Effektmåling i utvalgte bransjer, november 2001.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Sosiologi i barnehagen
Ny lov om eiendomsmegling – til beste for forbrukerne Seminar i regi av Eiendomsmeglerforetakenes Forening Kjell Erik Øie Statssekretær
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus
Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Anvendelse av verktøyene
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Vi får Norge til å gro! Prosjektplan på 4 Styrking av saueholdet i Buskerud Prosjekteier: Buskerud Bondelag Prosjektleder:Eldor Bjerke.
Outsource eller drifte selv ?
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Konkurransetilsynets oppfølging av konkurranseforhold i bilbransjen Seksjonssjef Birgit Løyland, Konkurransetilsynet.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Tariffseminar En rekapitulering.
Eierskap og Eierstyring.
Kompetanse suksess Utleiekonferansen 11.Februar 2011 Anita Tjelta, rådgiver kompetanse og rekruttering BNL.
Professional Warranty - konsept for økt kundelojalitet!
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
Presentasjon For Informasjonsforum Oslo kommune.
…når resultater betyr noe
Konkurranse og samarbeid
Status inkubasjon Ledersamling inkubasjon Verdal Randi Torvik.
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
Hvordan komme seg gjennom bølgedalen? Svein G. Bredahl Jeløy, 24. februar 2015.
Planlegge og prioritere tiltak
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
Er det krig mellom meglere og myndigheter? Kjell Erik Øie Statssekretær Barne – og likestillingsdepartementet.
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
Drammensbadet KF Presentasjon for eiermøtet oktober 2008 Innhold i presentasjonen Organisasjon – ”kulturbygging” Styrets arbeid Status og erfaringer etter.
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Lasse Simonsen III Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd Lasse Simonsen IV Heving.
Norgesgruppen - Seminar om anti-korrupsjon
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
(0) Sammen redder vi liv.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Rammestyrt forretningsdrift til selvkost St Olavs Hospital, Allmenn Teknikk Avdelingssjef Mats Hobber.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Hva koster egentlig en bulk? Trafikksikkerhetskonferansen 2016.
Utfordringsrett Konsekvenser for økonomistyring
Utskrift av presentasjonen:

Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014

Kompetanse og drift (profesjonalisering) Garanti Timeselvkost og PKK Tor Simonsen (NBF)

Kompetanse og drift (profesjonalisering)

TRENDER OG UTVIKLING ENDRINGER TILPASSING

Lav utnyttelsesgrad på de europeiske bilfabrikkene. TRENDER OG UTVIKLING Lav utnyttelsesgrad på de europeiske bilfabrikkene. Betydelig overproduksjon. Press på å få overproduksjonen ut i markedet – 40% rabatt. Online direktesalg fra produsentene. Online kommunikasjon med bilene. Merkeoriginale deler vs uoriginale deler med likeverdig kvalitet. Endret kundeadferd. Ny teknologi. Osv……..

Endringer i omsetningsstruktur og kundeadferd. Aggressiv prising gir høye rabatter. Nye online aktører. Større konkurranse om færre timer i servicemarkedet. Større krav til kompetanse rundt alle ledd i virksomheten. Osv…..

Bedriftene må i større grad profesjonalisere alle ledd i virksomheten. TILPASSING Optimalisere driften / prosessen for å opprettholde akseptable økonomiske resultater. Bedriftene må i større grad profesjonalisere alle ledd i virksomheten. Bedriftene må prioritere og strukturere kompetanseutviklingen på alle nivåer. Bedriftene må styrke sitt lokale omdømme for å skape lojalitet i kundemassen. Osv…..

Endring / utvikling Tid

Optimal drift/prosess Optimalisere (legge forholdene best mulig til rette) Kontinuerlig og tett oppfølging Effektivisering Kompetanseheving Enkeltmerker Økonomi, drift og prosess Marked og moderne markedsføring Kundeadferd

Evnen til å profesjonalisere seg vil med stor sannsynlighet være avgjørende i forhold til å kunne skape økonomiske resultater i morgendagens ettermarked. Forutsetningene for profesjonalisering er i liten grad avhengig av hvorvidt man er merkeverksted eller frittstående verksted.

Garanti

"…Ved reparasjon og vedlikehold som bileieren selv betaler for trenger ikke bileier å bruke bilprodusentens autoriserte merkeverksted eller bilprodusentens reservedeler for at garantien skal gjelde…" "…Bilprodusenten/-importøren er nemlig pålagt å gi uavhengige verksteder tilgang til alle nødvendige reservedeler samt bilens vedlikeholdsprogram og annen informasjon som er nødvendig for å utføre arbeid på bilen…" "…For å opprettholde garantien må bileier normalt følge bilprodusentens vedlikeholdsprogram for bilen, dokumentere alt arbeid som blir utført, passe på at vedlikehold og reparasjoner blir fagmessig utført, og at det verkstedet som benyttes er offentlig godkjent…" Juridisk sett påvirkes ikke garantien av at vedlikehold og reparasjoner utføres av frittstående verksted.

Hva skjer i praksis? Produsent / importør stiller krav til dokumentasjon av service, vedlikehold og reparasjoner. Avslag på garanti som følge av manglende / feilaktig vedlikehold og reparasjon må ha en årsakssammenheng. "…For å opprettholde garantien må bileier normalt følge bilprodusentens vedlikeholdsprogram for bilen, dokumentere alt arbeid som blir utført, passe på at vedlikehold og reparasjoner blir fagmessig utført, og at det verkstedet som benyttes er offentlig godkjent…" Verkstedet må kunne dokumentere at vedlikehold og reparasjoner er utført i henhold til produsentens retningslinjer. Bileier kan rette krav mot verkstedet ved manglende dokumentasjon. Juridisk sett påvirkes ikke garantien av at vedlikehold og reparasjoner utføres av frittstående verksted, men i praksis er det grunn til å tro at bileier lettere får gjennomslag for garanti når vedlikehold og reparasjon er uført av merkeverksted!!

Timeselvkost og PKK

Få verksteder baserer sin debiteringspris på en grundig timeselvkostberegning!

Hva er følgende av 66% rabatt for dette verkstedet? "Lek med tall" Gjennomsnittlig timepris frittstående verksteder 900,- kr/t (Konkurransetilsynets rapport) Eksempel: 7 produktive og 3 administrative 1.000.000,- i overskudd pr. år og ca. 10.000 salgbare timer i året Hva er følgende av 66% rabatt for dette verkstedet?

"Lek med tall" Følgende av 66% rabatt Dramatisk underskudd, selvfølgelig Verkstedet taper 489,- kroner pr time Rabattert arbeid må kompenseres gjennom en vesentlig høyere pris på annet arbeid, eller ved å selge vesentlig flere timer enn de faktiske timene arbeidet tar. Urealistisk eksempel??

Rabattert PKK mistenkeliggjør bransjen Vesentlig høyere pris på annet arbeid "planter feil" og selger flere timer