Sjøforsikring i praksis Kaskorelaterte forsikringer Ole Wikborg / Norwegian Hull Club April 2005
Tentativ plan - tema Introduksjon Sjøforsikringer Kasko og -kaskomarkeder Risikoavlastning Aktuelle saker Norseman Shipping A/S (case)
Perspektiv Eldste kjente forsikringsform Totalt globalt premievolum marine bransjer: USD 8 milliarder (ca. 0,1% av globalt premievolum), fordelt på: Vare/transportforsikring 50% Energiforsikring 25% Rederiforsikring 25% Det norske markedet har i underkant av 20% av det globale markedet for rederiforsikringer
Hva er (sjø)forsikring? Finansiell sikring av verdier mot uforutsette hendelser
Skipet som forsikringsobjektet Formuesobjekt = formuesrisiko Inntjeningsobjekt = inntjeningsrisiko
Skipet som risiko Fysisk skade å eget skip = Kasko Ansvarskade = Protection & Indemnity (P&I)
Skipet som risiko Fysisk skade å eget skip = Kasko Ansvarskade = Protection & Indemnity (P&I) …unntatt kollisjonsansvaret opp til kaskotakst
Sjøassurandører Gjensidige foreninger P&I klubber Kaskoklubber Fordeler risikoen blandt medlemmene og driver ”null”-forretning P&I klubber Kaskoklubber
Sjøassurandører Gjensidige foreninger Selskaper P&I klubber Fordeler risikoen blandt medlemmene og driver ”null”-forretning Selskaper Driver ren kommersiell virksomhet med profitt som motiv P&I klubber Kaskoklubber Kaskoassurandører Ansvarsassurandører
Kaskorelaterte dekninger Kasko (H&M) Fulle vilkår Begrensede vilkår Kun mot totaltap Norske vilkår (NMIP) London vilkår (IHC) Amerikanske vilkår (AIHC) Andre
Kaskorelaterte dekninger Kasko (H&M) Totaltapsdekninger Increased Value (IV) Hull Interest (Hint) Freight Interest (Fint)
Kaskorelaterte dekninger Kasko (H&M) Totaltapsdekninger Tidstapsdekninger (Loss of Hire) Dekker tidstap som følge av kaskoskade Varianter
Kaskorelaterte dekninger Kasko (H&M) Totaltapsdekninger Tidstapsdekninger (Loss of Hire) Krigsdekninger Dekker fysisk skade på skipet som følge av krigsfare i (a) freds- og (b) krigstid
Kaskorelaterte dekninger Kasko (H&M) Totaltapsdekninger Tidstapsdekninger (Loss of Hire) Krigsdekninger Panthaverinteressedekning Dekker lånegivers tilgodehavende (pantet) ved skade forårsaket av skipets brudd på polisens sikkerhetsforskrifter, farvannsbegrensinger etc.
Sjøforsikringsmarkeder London Skandinavia Japan Frankrike New York Tyskland og Østen
Sjøforsikringsmarkeder London Lloyd’s Selskaper P&I klubber
Sjøforsikringsmarkeder London Skandinavia Norge: Gard Services Skuld Norwegian Hull Club If... Codan Bluewater Gerling NEMI (Norwegian Energy and Marine Insurance) Sjøtrygdelagene
Sjøforsikringsmarkeder London Skandinavia Japan Lukket marked med få meget store selskaper Tokio Marine & Nichido Fire Mitsui Sumitomo Insurance Co og andre
Sjøforsikringsmarkeder London Skandinavia Japan Frankrike Allianz Marine & Aviation AXA Groupama
Sjøforsikringsmarkeder London Skandinavia Japan Frankrike New York / USA Få megastore selskaper (eks. St. Paul, Royal) Navigators American Hull Syndicate Diverse agenturer
Sjøforsikringsmarkeder London Skandinavia Japan Frankrike New York / USA Tyskland og Østen Mindre markeder for (sterkt voksende) lokal forretning Allianz og Samsung Diverse agenturer
Markedsspillere Dekning Rederi (kunde – forsikringstaker) Meglere Assurandører (forsikringsgivere)
Markedsspillere Dekning Havari Rederi (kunde – forsikringstaker) Besiktigelsesmenn Advokater Claims Adjustors Meglere Assurandører (forsikringsgivere)
To viktige begreper i kaskoforsikring: Syndikering Hovedassurandør
To viktige begreper i kaskoforsikring: Syndikering Fordeling av risikoen mellom flere assurandører Hovedassurandør Den assurandør som opptrer på vegne av assurandørfelleskapet i havarisaker
...og et tredje: Ledende assurandør Den assurandør som opptrer på vegne av assurandørfellesskapet i dekningsspørsmål
Forretningsgang norsk/skandinavisk system Dekning Rederi/ Management selskap Hoved- assurandør Megler Koassurandører
Forretningsgang norsk/skandinavisk system Dekning Skadeinformasjon Skadeerstatning Rederi/ Management selskap Hoved- assurandør Megler Koassurandører
Forretningsgang ikke-skandinavisk system – dekning Rederi/ Management selskap Megler Hoved- assurandør Koassurandører
Forretningsgang ikke-skandinavisk system – skadebehandling Dekning Skadeinformasjon Skadeerstatning Rederi/ Management selskap Besiktigelse Hoved- assurandør Koassurandører Adjuster
Forretningsgang ikke-skandinavisk system – skadeoppgjør Dekning Skadeinformasjon Skadeerstatning Rederi/ Management selskap Adjuster Hoved- assurandør Koassurandører Megler
Risikofordeling (Flytting av risiko) Rederi Assurandør Egenkapital Megler Fremmedkapital
Risikofordeling (Flytting av risiko) Rederi Assurandør Egenkapital Megler Fremmedkapital Reassuranse
Assurandørens evne til å ta risiko Egenkapitalens risikovillighet
Assurandørens evne til å ta risiko Egenkapitalens risikovillighet Egenkapitalens størrelse
Assurandørens evne til å ta risiko Egenkapitalen Fremmedkapitalens struktur
Assurandørens evne til å ta risiko Egenkapitalen Fremmedkapitalens struktur Fremmedkapitalens risikovillighet
Assurandørens evne til å ta risiko Egenkapitalen Fremmedkapitalens struktur Fremmedkapitalens risikovillighet Fremmedkapitalens størrelse
Egenkapital Aksjekapital Innskutt arbeidskapital Opparbeidet kapital gjennom Overskudd Avsetninger
Fremmedkapital = Reassuranse
Assuranse – sjø Generell markedsstruktur Rederi Megler Assurandør Reassurandør
Assuranse – sjø Generell markedsstruktur - oversikt Rederi Risiko- og avtaleinformasjon Megler Assurandør Premie- og skadeoppgjør Reassurandør
Risikoevaluering / prising Verdikjeden Markedføring Research Risikoevaluering / prising Aksept av risiko Premietransaksjon Skadebehandling Garantier Skadeberegning Oppgjør Erfaringsoverføring Den norske modellen London
Hovedassurandørens oppgaver Opptrer på vegne av assurandørfellesskapet ved havarier Leverer forsikringsproduktet gjennom skadebehandlingsservice og havariberegningen som leder til et havarioppgjør
Aktuelle skader
Grunnstøtning i Suez
Fellestrekk Menneskelig svikt er hovedårsak Store beløp til utbetaling for totaltap, reparasjon og/eller bergning pluss betydelige tap for vareassurandørene Betydelig økning i reparasjonskostnadene som følge av liten reparasjonskapasitet og høy stålpris
Kaskoassurandørenes bekymring: Besetningenes kvalitet
Skadebehandling (1) Skaden oppstår og rapporteres til hovedassurandøren Assistanse tilkalles (f. eks. slepebåt) Skadeomfanget begrenses Skaden besiktiges og takseres Reparasjonstilbud innhentes Reparasjon utføres
Skadebehandling (2) Generalregning settes opp av rederiet og oversendes hovedassurandøren (eller adjuster) Havariberegning utstedes Rederi og/eller megler innhenter skadeoppgjøret fra de deltagende assurandører (De deltagende assurandører videresender kravet til reassurandørene)
Norseman Shipping AS (Case)
Norseman Shipping AS Forretningsidé og kapitalisering Innkalling av aksjekapital NOK 150 mill Organisasjon Registering av selskapet Sertifisering Innkjøp av driftsmiddel = skip
Norseman Shipping AS Vi kjøper ”Norse Trader” Finansieres gjennom 1996 Bulker - 33,000 dwt DNV NIS Markedspris (inkl kommisjoner) $22,300,000 Finansieres gjennom Bank $14,500,000 Egenkapital $ 7,800,000
Norseman Shipping AS Vi inngår tidscerteparti for 36 måneder Dagsbeløp $20,000
Norseman Shipping AS Hvilke forsikringer trenger vi? Hvordan skaffer vi oss et tilbud? Hvilke markeder skal vi gå til og hvordan? Hvilken informasjon skal assurandørene ha? Hvilke basisbetingelser skal vi velge? Når skal forsikringene tre i kraft og hvor lang løpetid skal (kan) de ha?
Norseman Shipping AS Hvilke forsikringer trenger vi? Ansvarsdekning (P&I) P&I klubb Kasko Kaskoassurandør Kaskointeresse Kaskoassurandør Fraktinteresse Kaskoassurandør Krig DNK Tidstap Kaskoassurandør Panthaverinteresse Kaskoassurandør
Norseman Shipping AS Forsikringssummer (Markedsverdi $24,000,000) Kasko Kaskointeresse Fraktinteresse Krig Tidstap Panthaverinteresse $24,000,000) $19,200,000 $ 4,800,000 (25%) $28,800,000 $20,000 x antall dager $16,000,000 (pantet pluss 10%)
Norseman Shipping AS Forsikringer Ansvarsdekning Kasko Kaskointeresse Fraktinteresse Krig Tidstap Panthaverinteresse Hvem går vi til? En megler som ordner alt (eller to meglere som konkurrerer i forskjellige markeder)
Norseman Shipping AS Forsikringer Ansvarsdekning Kasko Kaskointeresse Fraktinteresse Krig Tidstap Panthaverinteresse Eller hvem kan vi gå vi til direkte? P&I klubb Kaskoassurandør DNK
Norseman Shipping AS Markeder Meglere: Lokale / globale Assurandører: Direkte, lokale / globale
Viktig å minne om: Forsikringstaker har en forpliktelse til å gi fullstendig og korrekt informasjon om risiko og skader
Hva vurderer assurandøren? Rederiets organisasjon og evne til forsvarlig drift Rederiets skadehistorikk Skipet som forsikringsobjekt (”hardware”) Skipets fartsområde og last Vilkår og egenandel (franchise) Assurandøren setter en premie som forventes å dekke skade-, reassuranse-, administrasjons-kostnader og profitt Balanse mellom tilbud og etterspørsel = salgbar markedspris
Norseman Shipping AS Tilbud mottas fra megler og/eller assurandør Vurderingskriteria for rederiet: Vilkår (dekningsomfang) og premie Hovedassurandør Finansiell trygghet (ref. panthavers krav) Politiske forhold (”Én fot i hver leir”)
Norseman Shipping AS Tilbud fra NHC: Kasko NMIP 1996/2003, franchise $75,000 Premie $72,000 (rate: 0,375% p.a.) Krav om hovedassurandørverv Max 35% andel Kaskointeresse / fraktinteresse NMIP 1996/2003 Premie $ 7,200 (rate: 0,15% p.a.) pr. aliment
Norseman Shipping AS Tilbud fra Megler Smekk: Kasko NMIP 1996/2003, franchise $80,000 Premie $67,200 (rate: 0,35% p.a.) Kaskointeresse / fraktinteresse NMIP 1996/2003 Premie $ 6,000 (rate: 0,125% p.a.) pr. aliment Panthaverinteresse Inst. Mortgagees Clauses – Hulls Premie $4,800 (rate: 0,03% p.a.)
Norseman Shipping AS Tilbud fra Gard Services: (P&I) Kasko Tidstap NMIP 1996/2003, franchise $75,000 Premie $74,400 (rate: 0,3875% p.a.) Max 20% andel Tidstap NMIP 1996/2003 Basis 14/90/90 Forsikringssum $20,000 x 90 = $1,800,000 Premie $ 45,000 (rate: 2,5% p.a.)
Norseman Shipping AS Tilbud fra DNK (Den norske Krigsforsikring for Skib): Krig NMIP 1996/2003 – kapitel 15 Premie $1,728 (rate: 0,006% p.a.)
Norseman Shipping AS Plassering: Kasko NMIP 1996/2003, franchise $75,000 Premie som kvotert av budgiverene NHC hovedassurandør – direkte andel 30% Megler Smekk – andel 70% hvorav 20% til Gard Services 30% til Londonmarkedet 10% til det franske markedet og 10% til USA (Kommisjon til Smekk betales av assurandørene) Securitykrav: Minimum S&P ”A”
Norseman Shipping AS Plassering: Kaskointeresse / fraktinteresse NMIP 1996/2003 Premie som kvotert av megler Smekk Megler Smekk – andel 100% hvorav 20% til Gard Services 80% til Londonmarkedet (Kommisjon til Smekk betales av assurandørene) Securitykrav: Minimum S&P ”A”
Norseman Shipping AS Plassering: Krig NMIP 1996/2003 – kapitel 15 Premie som kvotert DNK – andel 100%
Norseman Shipping AS Plassering: Tidstap NMIP 1996/2003 – kapitel 16 Premie som kvotert Gard Services – direkte andel 100% Gard Services hovedassurandør
Norseman Shipping AS Plassering: Panthaverinteresse Inst Mortgagees Clauses - Hulls Premie som kvotert av megler Smekk Megler Smekk – andel 100% hvorav 100% til Londonmarkedet (Kommisjon til Smekk betales av assurandørene) Securitykrav: Minimum S&P ”A”
Norseman Shipping AS Hva skjer så (1)? Dekningene bekreftes til panthaver Poliser og debetnotaer (faktura) utstedes av NHC (kasko), Gard Services (tidstap), DNK (krig) og megler Smekk (kasko, kasko/fraktinteresse og panthaverinteresse) for de dekninger de deltar på og for sine andeler, - kopi av poliser oversendes panthaver Kontakt etableres med Hovedassurandør NHC for etablering av rutiner ved havarier Dokumentasjonen kontrolleres Premien betales i henhold til debetnotaen Avtalen er (formelt sett) i kraft først når premien er mottatt av assurandørene
Norseman Shipping AS Hva skjer så (2)? Jevnlig kontakt mellom Norseman Shipping AS, assurandørene og megler Smekk, - spesielt ved endring av risikoen Nye skip kvoteres og legges inn på flåten på flåtenivå og med felles forfall Dersom assurandørene tilbyr Loss Prevention-programmer, benytter Norseman Shipping AS seg av dette for sine interne øvelser og opplæringsprogrammer. Fornyelsesforhandlinger starter 60 dager før forfall og baseres på Havaristatisikk Flåtens komposisjon ved fornyelsen Assurandørenes erfaring med Norseman Shipping AS og vice versa
Til avslutning: ”Expensive piece of equipment....” Lloyd’s Open Form Los Betydningen av NIS / NOR flagg