Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Trine-Lise Wilhelmsen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Trine-Lise Wilhelmsen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Trine-Lise Wilhelmsen
Sjøforsikring, Generelle regler NP alminnelig del hull insurance cover. SjøforsikringVår16

2 Oversikt De viktigste typer av sjøforsikring Rettskilder
Forsikringskontrakten – NP Forsikringssum og forsikringsverdi - NP Dekningsfeltet - NP Opplysnings- og omsorgsplikter - NP SjøforsikringVår16

3 1 Hovedtyper av sjøforsikring
Forsikring knyttet til skip Forsikring av varer under transport Noen andre sondringer SjøforsikringVår16

4 Forsikring knyttet til skip
SjøforsikringVår16

5 1.1. Forsikring knyttet til skip
Tre hovedtyper: Kasko Tap av inntekt Ansvar Samme “objekt” Forskjellen : Hvilken økonomiske interesse er forsikret Hvordan beregnes erstatningen SjøforsikringVår16

6 1.1.1 Kaskoforsikring Skade på/tap av skipet Element ansvarsforsikring
Element tidstapforsikring Delt i to: Kasko forsikring Kaskointeresseforsikring: bare totaltap og ansvar Forskjellen: risiko og beløp (lagvis forsikring) Hull insurance = objective value of the ship Covers partiel damage/total loss Covers collision liability up to the sum insured under hull insurance Part of the income loss Hull interest An addition to hull insurance Covers part of the economic interest for Total loss – value not covered by hull insurance Collision – the difference between hull value and full market value The relationship between hull and hull interest: Starting point: Hull insurance covers the hull value, which reflects the future income of the ship. Hull insurance value is assessed, i.e. As agreed between the parties. This value therefore does not necessarily cover the ships full value. Theoretically, it is therefore room to set an additional top value to the hull for total loss. I practice insurers have also been willing to provide hull interest insuance in situations where the assessed value under the hull policy correspond to – or even is higher than – the full value of the ship at the time of the inception of the insurance. In order to limit the risk of over evaluation, there are limitations to the right to take out hull interest insurance. SjøforsikringVår16

7 Tap av fraktinntekt Den dekkede interesse: skipets inntjeningsevne Forskjellige former: Tidstap: bare hvis skipet er skadet Hovedsakelig gjennom separat tidstapforsikring Men: også noe under kaskodekningen Frakt interesse: Bare hvis skipet er totaltapt Loss of hire insurance cover loss of income during the time when the ship in under repair, and thus not earning any rates. Loss of hire is preconditioned on a hull damage, and wil not be triggered when there is a total loss Freight interest insurance may be compared to hull insurance – additional cover for loss of income connected to total loss. The main point is to cover loss arising from expiry of a pre- determined long term contract of affreightment which the owner had entered into, or Loss because the ship is taken out of a predermined form of employment in the case of total loss. As with hull insurance: restrictions as to the amount of freight insurance. SjøforsikringVår16

8 1.1.3 Ansvarsforsikring Dekker skipets ansvar overfor tredjemann
Den vesentlige ansvarsforsikringen: P&I forsikring Men: deler av kollisjonsansvaret under Kasko kaskointeresse P& I insurance not regulated in the Plan. Collision liability: Hull insurance up to assessed value P&I insurance claim above full market value of the ship Hull interest: the amount in between SjøforsikringVår16

9 Forsikring av varer SjøforsikringVår16

10 1.2 Forsikring av varer under transport
Dekker varer under transport fra A til B (normalt fra selger til kjøper) Tingsskadeforsikring: Dekker skade på og tap av godset. Inkluderer kjøperens profitt Men ikke Inntektstap generelt Eierens ansvar SjøforsikringVår16

11 1.3 Noen andre sondringer Sjøforsikring vs krigsforsikring
To forskjellige forsikringer Brukes i all sjøforsikring Primærdekning vs dekning for redningskostnader Primær dekning = dekning av havarier Redningskostnader = dekning av utgifter Two set of distinctions Marine/civil risks – concerns the scope of cover, i.e. what perils the insurance cover In general a main distinction is made between these two sets of risk. Before the 11 sept 2001 war risk insurance was cheap and gained little attention After, the terrorism risk has made the war risk extremely expensive. The reinsurance market denied covering it for a while, and has included severe limitations to the cover. Today the market is loosening up a bit, but still war risk is totally different from before. Organized in a special way (in civil law countries): SjøforsikringVår16

12 2 Rettskilder FAL 1989 Nordisk sjøforsikringsplan (NP) 2013 Versjon 2016 Norske vareforsikringsvilkår (VV) 2004 Gard og Skuld P&I conditions SjøforsikringVår16

13 2.1 FAL 1989 Utgangspunkt: Preseptorisk, § 1-3 Men:
Forsikring av registrert skip, § 1-3 (c) Forsikring av internasjonal varetransport, § 1-3 (e) I praksis: Vareforsikring følger FAL med noen få unntak for internasjonal transport SjøforsikringVår16

14 Trine-Lise Wilhelmsen
The Nordic Marine Insurance Plan 2013 9/16/2018 Trine-Lise Wilhelmsen

15 2.2 Nordisk Sjøforsikringsplan (NP) 2013 Versjon 2016
Standard kontrakt Fremforhandlet av begge parter Utviklet over 135 år Omfatter alle rederforsikringer unntatt P&I Omfattende forarbeider Kontinuerlig oppdatering (nye versjoner) Fraviker FAL i stor grad SjøforsikringVår16

16 2.3 Norske vareforsikringsvilkår 2004
Vilkår for forsikring av varer under transport Mange av de samme karakteristiske trekk som NP Men: Mindre omfattende motiver Sterkere forbindelse med FAL SjøforsikringVår16

17 2.4 P&I forsikring Inkludert i Planen av 1964, men tatt ut i 1996
Idag: Hver P&I klubb har sine vilkår (i Norge: Gard og Skuld, i Sverige: The Swedish Club) De vigtigste klubbene medlem av The International Group SjøforsikringVår16

18 3. Forsikringsavtalen, NP
Partene i forsikringsavtalen Definisjoner: NP § 1-1 Forsikringstaker Sikrede Assurandør Assurandørsiden Koassuranse (hovedassurandør NP kap.9) Reassuranse (ikke regulert) Kundesiden: Medforsikring (NP kap. 7: panthaver) (NP kap. 8: andre) SjøforsikringVår16

19 Partene i forsikringsavtalen
Assurandør Rett til erstatning Forsikringsavtale Forsikringstaker Sikrede 9/16/2018 Trine-Lise Wilhelmsen

20 Forsikringstaker og sikrede
Assurandør Rett til erstatning Forsikringsavtale Forsikringstaker Sikrede 9/16/2018 Trine-Lise Wilhelmsen

21 Ko assuranse → Flere direkte forsikringsavtaler
Assurandør A 200 mill NOK 1/3 Skip 600 mill NOK 1/3 Assurandør B 200 mill NOK 1/3 § 9-1. Definitions 1. “Claims leader” (hovedassurandør) means the insurer who, at the time the insurance contract is entered into, is identified as claims leader. “Co-insurers” (koassurandører) means other insurers who have accepted a proportion of the insurance of the interest against the same perils and who are directly liable to the assured. § 9-2. The right of the claims leader to act on behalf of co-insurers 1. Unless otherwise agreed, the claims leader is entitled to take the steps referred to in §§ 9-3 to 9-9 with binding effect on the co-insurers. In all such cases he shall, as far as possible, take into consideration the interests of all the insurers. Assurandør C 200 mill NOK SjøforsikringVår16

22 Reassuranse → Assurandøren reassurerer den overtatte risiko
Skip: 600 mill NOK Direkte forsikring : 100 % Assurandør: 100 mill NOK NB: Several reinsurers possible The assured only contract with Insurer, i.e. Need not wait for reinsurance settlement Insurer fully liable regardless of reinsurance No direct action Reassuranse: 500 mill NOK Reassurandør 500 mill NOK SjøforsikringVår16

23 Forsikring av tredjemanns interesse
Medforsikret Kap 7 og 8 Assurandør Rett til erstatning forsikringskontrakt § 7-1. Rights of a mortgagee against the insurer If the interest covered by the insurance is mortgaged, the insurance also covers the mortgagee’s interest, but the insurer may invoke the rules relating to identification in §§ 3-36 to 3-38. § 8-1. Rights of third parties against the insurer 1. If the insurance is explicitly effected for the benefit of a named third party, the insurance also covers his interests, but the insurer may invoke the rules relating to identification in §§ 3-36 to 3-38. Forsikringstaker Sikrede 9/16/2018 Trine-Lise Wilhelmsen

24 Forsikringsavtalen, NP
Inngåelse: NP § 1-2: forsikringspolise Sondring forsikringspolise/forsikringskontrakt NP § 1-3: Inngåelse gjennom megler Jurisdiksjon og lovvalg: NP § 1-4 Nordisk hovedassurandør Nordisk jurisdiksjon Nordisk bakgrunnsrett Ikke-nordisk hovedassurandør SjøforsikringVår16

25 4 Forsikringsverdi og forsikringssum
Utgangspunkt: Hva er interessen verdt? Åpen forsikringsverdi: NP § 2-2 (1) Avtalt forsikringsverdi: NP § 2-2/2-3 Utgangspunktet, NÅ § 2-2 (2) Forsikringssum Utgangspunkt: Hva har jeg forsikret interessen for? De tre forsikringssummene: NP § 4-18 SjøforsikringVår16

26 5. Dekningsfeltet Terminologi Farefeltet Tapsfeltet Årsakssammenheng
2-8 first sentence: All perils to which the interest may be exposed, whith the exception of Intervention by state power = capture (in war), confiscation (due to illegal activity), requisition for ownership or use, But not measures taken by state power to avert or limit damage, for instance bombing of stranded ship to avert pollution damage Insolvency: Typical if creditor takes arrest in the ship and sells it on enforced sale with a loss of the owner. SjøforsikringVår16

27 Terminologi Havariet Årsakssammenheng Årsakssammenheng Farefeltet
Dårlig vært tyveri lekkasje Brann Etc Tapsfeltet Skade totaltap collisjonsansvar Tidstap Etc General regulation; The perils Causation Special branches = Losses covered Årsakssammenheng Årsakssammenheng SjøforsikringVår16

28 5.2 Farefeltet Forsikring mot sjøfare All risks prinsippet: NP§ 2-8
Unntak : Krigsfare, NP § 2-8 (a) Inngrep av statsmakt, § 2-8 (b) Insolvens, § 2-8 (c) RACE II, § 2-8 (d) 2-8 first sentence: All perils to which the interest may be exposed, whith the exception of Intervention by state power = capture (in war), confiscation (due to illegal activity), requisition for ownership or use, But not measures taken by state power to avert or limit damage, for instance bombing of stranded ship to avert pollution damage Insolvency: Typical if creditor takes arrest in the ship and sells it on enforced sale with a loss of the owner. SjøforsikringVår16

29 5.2 Farefeltet Forsikring mot krigsfare, NSPL § 2-9
Named perils prinsippet: Krig og krigslignende forhold Oppbringelse, konfiskasjon etc Opprør, sabotasje, terrorisme Sjørøveri og mytteri Felles unntak war or war-like conditions, including civil war or the use of arms or other implements of war in the course of military exercises in peacetime or in guarding against infringements of neutrality, (b) capture at sea, confiscation and other similar interventions by a foreign State power. Foreign State power is understood to mean any State power other than the State power in the ship’s State of registration or in the State where the major ownership interests are located, as well as organisations and individuals who unlawfully purport to exercise public or supranational authority. Requisition for ownership or use by a State power shall not be regarded as an intervention, (c) riots, sabotage, acts of terrorism or other social, religious or politically motivated use of violence or threats of the use of violence, strikes or lockouts, (d) piracy and mutiny, SjøforsikringVår16

30 5. Tapsfelt/årsakssammenheng
Tapsfeltet: Få generelle regler Årsakssammenheng – årsakssamvirke Hovedregel: NSPL § 2-13 Særregel krig/sjø: NSPL § 2-14 Særregel ulike perioder: NSPL § 2-11 SjøforsikringVår16

31 § 2-13. Samvirke mellom flere farer
Hvis tapet er forårsaket ved et samvirke mellom flere forskjellige farer, og en eller flere av disse farer ikke omfattes av forsikringen, fordeles tapet forholdsmessig over de enkelte farer etter den innflytelse hver av dem må antas å ha øvet på dets inntreden og omfang, og assurandøren svarer bare for den del av tapet som blir henført til de farer forsikringen omfatter. SjøforsikringVår16

32 NP § 2-13 Havari Dårlig vær 50 % Brudd på sikkerhetsforskrift 50 %
-"hovedårsakslæren", jfr. SKOTFOS-saken, ND jfr. ND , hvor et skip var strandet dels fordi navigatøren hadde feilbedømt strømmen, dels fordi et fyr var slukket på grunn av krigen. Brudd på sikkerhetsforskrift 50 % SjøforsikringVår16

33 § 2-14. Samvirke mellom sjøfare og krigsfare
Hvis tapet er forårsaket ved et samvirke mellom sjøfare, jfr. § 2-8, og krigsfare, jfr. § 2-9, skal hele tapet ansees forårsaket av den faregruppe som har vært dominerende årsak. Hvis ingen av faregruppene fremtrer som dominerende årsak, skal begge faregrupper ansees å ha øvet like stor innflytelse på tapets inntreden og omfang. SjøforsikringVår16

34 NP § 2-14 Grunnstøting Krigsfare 40 % eller mindre
-"hovedårsakslæren", jfr. SKOTFOS-saken, ND jfr. ND , hvor et skip var strandet dels fordi navigatøren hadde feilbedømt strømmen, dels fordi et fyr var slukket på grunn av krigen. Sjøfare 60 % eller mer Hovedårsaksregel SjøforsikringVår16

35 NSPL § 2-14 Grunnstøting Krigsfare 40-60 % Sjøfare 60-40 %
-"hovedårsakslæren", jfr. SKOTFOS-saken, ND jfr. ND , hvor et skip var strandet dels fordi navigatøren hadde feilbedømt strømmen, dels fordi et fyr var slukket på grunn av krigen. Sjøfare % Like mye, likedeling 50/50 SjøforsikringVår16

36 Årsaker i forskjellige perioder
2015 2016 § 2-11: Starting point: When perils struck (fracture in propellor), and not when casualty occurs Sprekk i propell 9/16/2018 Trine-Lise Wilhelmsen

37 NP § 2-11, første ledd: Assurandøren svarer for tap som skyldes at interessen i forsikringstiden er rammet av en fare som forsikringen omfatter. 31 des 15 Fornyelse 1 jan 16 SjøforsikringVår16

38 § 2-11, annet og tredje ledd:
Dersom en ukjent svakhet fører til skade på det forsikrede skipet, skal den ukjente svakheten regnes som en sjøfare som rammer den forsikrede interessen på det tidspunktet da skaden begynner å utvikle seg. Dersom en ukjent skade på en del av skipet fører til skade på en eller flere andre deler av skipet, skal den opprinnelige skaden regnes som en sjøfare som rammer den forsikrede interessen på det tidspunktet da skaden på den eller de andre delene begynner å utvikle seg. SjøforsikringVår16

39 6 Opplysnings- og omsorgsplikter
Opplysningsplikt; NP § 3-1 til § 3-6 Omfang: aktiv opplysningsplikt Tidspunkt: avtaleinngåelsen Ansvarssubjekt: forsikringstaker Sanksjoner ved brudd avhenger av Skyld Årsakssammenheng SjøforsikringVår16

40 6 Opplysnings- og omsorgsplikter
Fareendring De alminnelige reglene: NP § § 3-13 Tilsvarer i stor utstrekning § 3-1 flg Mindre praktisk betydning De spesielle reglene: NP § 3-14 – § 3-21 Tap av klasse Fartsområde Rettstridig foretak Eierskifte SjøforsikringVår16

41 Opplysnings- og omsorgsplikter
Sikkerhetsforskrifter: NP § 3-22 til § 3-28: Begrepet sikkerhetsforskrift (§ 3-22) I NP: 3-22 (2) og (3), 3-26 I henhold til NP: 3-15 (2), 3-28 Sanksjon 1 (3-25) : ikke ansvar hvis brudd Fører til havari og Sikrede uaktsom Sikrede bevisbyrden Utvidet identifikasjon Sanksjon 2 (3-27): Oppsigelse SjøforsikringVår16

42 6 Opplysnings- og omsorgsplikter
Fremkallelse av havariet Forsettlig fremkallelse Ikke ansvar, § 3-32 oppsigelse , § 3-34 Grov uaktsom fremkallelse: § 3-33: Avkortning Oppsigelse, § 3-34 Simpel uaktsom fremkallelse: Fullt ansvar Varslings/redningsplikt:§ § 3-31 SjøforsikringVår16

43 6 Opplysnings- og omsorgsplikter
Identifikasjon Forsikringstager og hans hjelpere: Ikke regulert Sikrede og hans hjelpere: § 3-36 Sikrede og forsikringstageren: § 3-38 Sikrede og andre sikrede: § 3-37 SjøforsikringVår16

44 Sikrede og forsikringstaker
Ikke ansvar Sikrede Assurandør Brudd på opplysningsplikt Identifikasjon Forsikrings taker SjøforsikringVår16

45 Sikrede og medforsikrede/medeier
Ansvar Sikrede Assurandør Brudd på omsorgsplikter Ikke identifikasjon Meforsikret Medeier SjøforsikringVår16

46 Sikrede og medforsikrede/medeier
Ikke ansvar Sikrede Assurandør Brudd på omsorgsplikter Identifikasjon Medforsikrede Medeier Hvis overordnet beslutningsmyndighet SjøforsikringVår16


Laste ned ppt "Trine-Lise Wilhelmsen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google