Fritt verkstedvalg- fritt valg av deler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Gruppeunntaket – hva skjer. Advokat Ian Anders Tobiassen i
We are all in the same boat together We are all in the same boat together! We have a policy to lessen the differnces between our white collar and.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
#ksindeks Header: Relation 1 Internal/Identier/File name
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Hydro Oil & Energy Stavanger, Redusert sykefravær – Nærværsarbeid i O&E Offshore Forpleining.
Nytt Gruppeunntak for Bilbransjen (Kommisjonsforordning (EU) Nr
Handel, priser og forbrukerrettigheter
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
Holdning til norske folkehøgskoler blant norske ledere Informasjonskontoret for Folkehøgskolen.
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Hvorfor mister vi gjester?
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Møte i OOBF 2009 Forholdet mellom merkeverksteder og frittstående verksteder v/Torhild Luise Barlaup.
NY PKK Tor Simonsen.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Merkeverkstedet Hvorfor burde kunden velge oss?. Tilbud og etterspørsel…. Erkjennelse: De frittstående hadde ikke vært her hvis det ikke fantes etterspørsel.
Seminarprogram Kl Velkommen ved styreleder Åge Solem i Autobransjens Leverandørforening Kl Innledning ved John Fiskvik. Internasjonale.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Ny lov om eiendomsmegling – til beste for forbrukerne Seminar i regi av Eiendomsmeglerforetakenes Forening Kjell Erik Øie Statssekretær
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Næringas erfaring med NYTEK
Dialog og samhandling? - En presentasjon av et veivalg NBF - Skade og lakkonferanse - Gardemoen 22. mars Knut G.H. Aas - Leder Bilkanalen i Norge.
Forbrukerne taper Bjørn Erik Thon forbrukerombud.
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Mars 2014 BOLIGLÅNSKUNDENE OG UTNYTTELSE AV KONKURRANSEN.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer Om Norsk Finansbarometeret 2012 Norsk Finansbarometer er en syndikert undersøkelse gjennomført.
Lukas 18,35-43 Den blinde mannen ved Jeriko
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Konkurransetilsynets oppfølging av konkurranseforhold i bilbransjen Seksjonssjef Birgit Løyland, Konkurransetilsynet.
”Vann på avveier – En bransjeutfordring” Status for prosjektet Hobøl-konferansen 8.oktober 2008 Adm.direktør Tor Backe - NRL.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Professional Warranty - konsept for økt kundelojalitet!
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Konkurranse og samarbeid
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Sentio Research Norge EØS Representativ undersøkelse 1000 respondenter Tatt opp oktober 2012 Oppdragsgivere:
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Norsk Finansbarometer 2015 © TNS Norsk Finansbarometer 2015.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Norsk Finansbarometer 2016 © TNS Norsk Finansbarometer 2016.
Fremtidig behov for ingeniører – 2017
Norsk Finansbarometer 2016
Er forbrukerne prisbevisste når de kjøper bensin og diesel?
Utskrift av presentasjonen:

Fritt verkstedvalg- fritt valg av deler Om arbeidet og befolkningsundersøkelsen

La oss lande i det norske markedet

Rett til å reparere fritt fra dag én EU-forskrift 1400/2002/EC om gruppeunntak i bilbransjen sikrer bileieres rett til selv å velge verksted og deler for vedlikehold og reparasjoner. ”Gruppeunntaket” trådte i kraft i Norge 1. oktober 2002 ABL har arbeidet systematisk med å sikre bileiernes rett til fritt dele- og verkstedvalg – og dermed konkurransen i markedet

Informasjonsmateriell Distribuert til ABL-medlemmer m.fl. Fagbrosjyre Verkstedbrosjyre Kundebrosjyre Plakat Distribuert til ledelse og kundeveiledere hos merkeverksteder og andre verksteder Distribuert til de frittstående verkstedkjedene, uavhengige verksteder og NAF-stasjoner Distribuert til de frittstående verkstedkjedene, uavhengige verksteder og NAF-stasjoner

Myndighets- og forbrukerkontakt Gjennomgang av informasjons- og annonsemateriell Dialog med relevante myndigheter Konkurransetilsynet Forbrukerombudet Forbrukerrådet Oppfølging av myndighetene Omfattende dialog med NAF

Mediearbeid Befolkningsundersøkelse Pressekontakter Pressemeldinger Viste bl.a. at bileiere ikke er klar over retten til fritt valg av verksted og deler Pressekontakter Pressemeldinger Nasjonalt: ”Dyre feil for norske bileiere” Regionalt: Oslo, Vestlandet, Midt-Norge, Nord-Norge Resultater TV: Riks Radio: Regionalt og lokalt Avis: Riks, regionalt, lokalt Bransjemedier

Mediegjennomslag

Oppnådde resultater Myndighetene har kommet på banen Myndighetene tar nå problemstillingen på alvor Disiplinering av bransjen Overtrampene blir færre og bransjen ryddigere Kunnskapsløft hos bileierne/forbrukerne Gjennom mediearbeid og informasjonsmateriell Kunnskapsløft i media Bransjejournalister har fått ny informasjon Økt kjennskap til og kunnskap om ABL

Fritt verkstedvalg

Tanker Mario Monti: ”Bedrifter som drar nytte av det nye gruppeunntaket er ikke de som kjemper imot det eller forsøker å omgå det, derimot de som tar det i bruk… raskt, På en smart måte som konkurrentene ikke regnet med.”

Forbrukerrådet Bruk av uorginale reservedeler og andre verksteder enn merkeverkstedene kan redusere vedlikeholdskostnadene for bileieren betraktelig. Nye regler gjør dette mulig, og styrker dermed bileiers rettigheter. Av John E. Andersson

Valgfriheten Velg et verksted som tilfredsstiller dine behov. Bedre tilgjengelighet av verksted Hjem/Arbeid Service – reparasjoner – skader Som forbruker kan du velge fritt også innenfor reklamasjon- og garantitiden

Kampen om kundene er der

Mulighetenes tid De frie verkstedenes muligheter Reglemessig service i henhold til bilens spesifikasjoner PKK Bli spesialister Bremser Hjulutrustning AC Elektronikk- bensin- diesel Motor Eksos

Fritt valg av deler

Fritt valg av deler Bildelsfabrikkene produserer mellom 80-85 % av bilen. Bildelsfabrikkene har signert dokumentet for ”Tilsvarende kvalitet”

Reservedeler som ikke leveres til bilprodusenten, men av tilsvarende kvalitet (”Matching quality spare parts”) Reservedelsprodusenten skal synlig plassere sitt varemerke eller sin logo på disse reservedeler og forpakninger. Reservedelsprodusenten skal ikke hindres i å levere disse reserve-delene til noen autorisert eller uavhengig reservedelsdistributør eller verksted, og det autoriserte verksted skal ikke hindres i å anvende disse reservedeler. På anmodning skal produsenten av reservedeler av tilsvarende kvalitet kunne framvise dokumentasjon i form av egen sertifisering eller sertifisering av testinstitutt som viser at reservedelen svarer til kravene. Dersom en bilprodusent har tilgjengelig reservedeler av annen kvalitet enn de som sitter originalmontert (f.eks. lavprisdeler) skal bilprodusenten ikke hindre detaljist eller verksted i denne kjeden fra å kjøpe inn tilsvarende deler fra leverandører på det uavhengige ettermarkedet. Trygghet med garanti

Undersigning companies (in Germany) • Behr Service • Behr Thermot-tronik • Beru • Borges• Bosal Deutschland • Robert Bosch Automotive Aftermarket • Friedrich Boysen GmbH • Deutsche Castrol Vertriebsgesellschaft • ContiTech Antriebssysteme • Continental Teves • Corteco • Dayco Europe • Delco Remy Germany • Delphi Deutschland • Dinex • Eberspächer • ElringKlinger • Ernst-Apparatebau • Federal Mogul (brands AE, Beral, Ferodo, Payen, Champion) • Filtrauto • Flennor • M. Friesen GmbH • FTE automotive • Gates Europe • GKN Service International (for Spidan) • Hella • Hengst • Herth + Buss • HJS Leistritz • HK Autoteile • Honeywell Aftermarket Europe • HS Autoersatzeile • Kayaba Europe • ITT Automotive Europe & KONI Deutschland • Lesonal • LRT Automotive • LuK Aftermarket Service • Mahle • Mann+Hummel • MD Rebuilt Parts • Metelli • Meyle Products • Akkumulatorenfabrik Moll • NGK Spark Plug Europe • OSRAM • PEX • Quinton Hazell Deutschland • Rasmussen GmbH • Reinz-Dichtungs GmbH • Rhibo – Ruggero Hilbe • Egon von Ruville GmbH • SKF Automotive Division • SNR Wälzlager • Tenneco Automotive Deutschland • Thyssen Krupp Bilstein Suspension • TMD Friction • TRW KFZ • UFI Filters • Valeo Service Deutschland • Valvoline Deutschland • VARTA • Van Wezel GmbH • Gustav Wahler GmbH • Westfalia Automotive • Joh. Winklhofer & Söhne iwis ketten • ZF Trading • Otto Zimmerman GmbH Update: 16th March 2004

Befolkningsundersøkelse

Befolkningsundersøkelsen Befolkningsundersøkelse gjennomført av Norstat for ABL februar 2006 Ca 1000 respondenter 773 bileiere Den tredje undersøkelsen i rekken som kartlegger holdningene nordmenn har i forhold til reparasjon av bil Årets undersøkelse er positiv, men bekrefter det vi har funnet ved tidligere undersøkelser. Omdømmebygging er en langsiktig prosess som krever ressurser.

Befolkningsundersøkelsen Hvem produserer originaldelene til din bil? 2006 2005 Bilprodusenten 48 % 69% Uavhengige deleprodusenter 4 % 3% Både bilprodusenten og uavhengige deleprodusenter 24 % 11% Framgang fra 2003 og 2005: I 2003 svarte 60% at originaldelene kom fra bilprodusent I 2005 svarte 69% det samme, og 3% uavhengige deleprodusenter og 11% både bilprodusenter og uavhengige deleprodusenter

Befolkningsundersøkelsen Hvor viktig er det at delene erstattes med originaldeler? 2006 2005 Svært viktig 28 % 60% 59% Ganske viktig 32 % Lite viktig 23 % 40% 37% Ikke viktig 17 % Status quo fra 2005: I 2005 menter 59% at det var svært eller ganske viktig og 37% at det var lite eller ikke viktig

Befolkningsundersøkelsen Hvem gir den beste og sikreste reparasjon og service? Merkeverkstedene 44 % Frittstående verksteder 7 % Ingen forskjell 38 %

Befolkningsundersøkelsen Viktigste årsakene til at merkeverkstedene er bedre enn frittstående* 2006 2003 Fordi det er bare der jeg får originaldeler 17 % 21% Fordi det er bare der jeg får opprettholdt garantier 15 % 14% Fordi de kjenner bilmerket mitt best 80 % 70% Fordi de er billigere enn andre verksteder 2 % 1% Fordi de har bedre mekanikere 17% *Bare stilt til de som svarte at merkeverksted gir den beste og sikreste reparasjon og service Sammenlignet med 2003 svarer 4% færre at det er på grunn av originaldeler, men 10% flere at det er fordi de kjenner bilmerket best.

Befolkningsundersøkelsen Tror du bilfabrikkens garanti bortfaller dersom du foretar service eller reparasjon hos frittstående i garantiperioden 2006 2005 Ja 39 % 40% Nei 41 % 42% Status quo fra 2005

Befolkningsundersøkelsen Når du får originaldeler både på merkeverksteder og frittstående verksteder, hva vil være avgjørende for ditt verkstedvalg? 2006 2005 2003 At det er et merkeverksted 14 % 22% 17% Pris 39 % 42% 38% Service 20 % 12% 14% Tilgjengelighet 11 % 8% Andres anbefaling 6 % 3% 5% Framgang fra 2003 og 2005 At det er et merkeverksted går ned med 8 prosentpoeng sammenlignet med 2005 og 3 prosentpoeng sammenlignet med 2003. Service har blitt viktigere for folk, men det er fremdeles pris som er mest avgjørende for folk flest.

Framgang! Men fremdeles et stykke å gå Merkeverksted og originaldeler er ikke like viktig lenger Men kravet om å kjennebilen har blitt viktigere Også service er blitt langt viktigere for folk enn tidligere.

La forbrukeren velge hvor han/hun skal foreta service og reparasjoner Retten til å reparere fritt og en åpen konkurranse La forbrukeren velge hvor han/hun skal foreta service og reparasjoner Arild Hansen Autobransjens leverandørforening Tlf: 907 74 601 E-post: arild.hansen@autobransjen.no

Etter seminaret er alle velkommen til å besøke Automessen 2006 Velkommen til lunsj Etter seminaret er alle velkommen til å besøke Automessen 2006