Pedagogisk kvalitet Fagseminar kursansvarlige Master of Management

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Publisering på internett
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Velkommen som nettstudent!
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Masterprogram MAN 2832 Anvendt økonomi og ledelse.
Christian Høyskolelektor, Handelshøyskolen BI Strategi, ledelse, innovasjon, markedsføring.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
FORMATIV VURDERING.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
UTVIKLING AV ET GODT LÆRINGSMILJØ -
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Klasseledelse Grete Sørensen Vaaland og Sigrun K. Ertesvåg
Kirsti L. Engelien - faglig pedagogisk dag 2011 Interaktive tavler – noe for deg?
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
HVORDAN ENGASJERE STUDENTENE ved bruk av IKT? Nina Ronæs Tromsø, 17. september Nina Ronæs © BI.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Fra ildsjeler til organisasjonsendring
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
10 tips: Bruk av video i undervisningen Lynkurs Ingeborg Amundrud og Lisbeth D. Berglund.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit: Institutt for samfunnsøkonomi Inspirasjonsdag 2006.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Gruppe: Abdi, Haris, Rebecca, Suzanne, Tina. Bakgrunn Problemområde Mange beboere vet ikke NÅR og HVEM som kommer. Mål Forbedre kommunikasjonen mellom.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Pedagogiske smakebiter 6. sept Sitat: According to most studies, people`s number one fear is public speaking. Number two is death. Death i number.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Relevant questions for the Reference Group
«Spennende, men ikke relevant for eksamen»
Ulike undervisningsformer - digitalisering av undervisning
EiT Landsby.
«Bare bok gjør ingen klok»
Video i undervisningen
Vurdering for læring i engelsk i GLU - utdanningene
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Læringsform: Tilegnelse
Formativ evaluering BI Stavanger
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

Pedagogisk kvalitet Fagseminar kursansvarlige Master of Management Nydalen 24. august 2011 Ved Anders Tveit Pedagogisk leder og programansvarlig Anvendt økonomi og ledelse

Innhold LearningLab – visjon og oppgaver Flipped classroom Hva kan vi lære av videospill Samstemt undervisning Hva er en god pedagog? Eksemplifisert via Master of Management programmet Anvendt økonomi og ledelse Oppsummering jfr Black/Wiliams pedagogiske rammeverk.

BI LearningLab Et kompetansesenter for undervisning, læring og IKT LearningLab har som hovedformål å bidra til å videreutvikle kvaliteten på BIs undervisning og legge til rette for et IKT-støttet læringsmiljø.

BI må være best på læring i storskala studieprogrammer Viser evaluering at Itslearning utgjør en aktiv og mangfoldig arena for læring og kommunikasjon med studentene. Har BI klart å gjøre lyd og film til viktige og kostnadseffektive pedagogiske virkemidler.

”Improving student learning” LMS og digitale verktøy Undervisningsvideoer ”Improving student learning” ”Teaching Excellence” Mobile tjenester Min Side Digital Examen

http://bi. paragallo. no/admin/biplayer/Index. aspx http://bi.paragallo.no/admin/biplayer/Index.aspx?cguid=2b8c7e39179545a7bb237b712ad49e80

Flipped classroom The inverted classroom model Kilde: http://teachingwithted.pbworks.com/w/page/37315118/Flipping-the-Classroom http://www.khanacademy.org http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=7_ejZ5OMIDE Flip your instruction so that students watch and listen to your lectures… for homework, and then use your precious class-time for what previously, often, was done in homework: tackling difficult problems, working in groups, researching, collaborating, crafting and creating.

Hvordan bygges et videospill opp eller hvordan få deltakerne ”Passe frustrert” Tom Chatfield: 7 ways games reward the brain http://www.ted.com/talks/lang/eng/tom_chatfield_7_ways_games_reward_the_brain.html

Hva er en god pedagog. http://www. hib Studentorientering Kommunikasjonsevne og relasjon til studentene Vurdering av studentenes faglige nivå Formidlingsevne Struktur på undervisningen Pedagogisk repertoar Faglig dyktighet Engasjement

Faglig ansvarlige Anvendt økonomi og ledelse Master of Management Anders Tveit Mikael Lönnborg Stig Ytterstad Emanuel Blattner Samfunnsøkonomi - Økonomisk historie – Ledelse - Bedriftsøkonomi

Se den enkelte Tilrettelegger for gruppearbeid – lager heterogene grupper Hver deltaker oppretter en ePortfolio i itslearning

Gode måter å tilegne seg kunnskaper: - Involvering og ansvarliggjøring - formidle sine kunnskaper til andre Letrud og Hernes: "Læringspyramiden - en undersøkelse av opphav, utbredelse og gyldighet", i tidsskriftet Uniped 2/2009. og http://www.forskning.no/artikler/2009/oktober/232624 immediate use, practice by doing and discussion groups are powerful tools in teaching http://ansatt.hil.no/karel/category/ukategorisert/

Variere undervisningsformen: forelesninger, presentasjoner, gruppearbeid, tverrfaglige case

Læreprosess: Starte med øvelser før teori Benytter rollespill – Deltakerne overtar ledende stillinger innen privat og offentlig sektor i et land Gir oss i neste omgang anledning til fordypning innen programmets fagfelt

Øvelsene gjør det mulig å ta utgangspunkt i deltakernes erfaring og bakgrunn Øvelsene gir deltakerne en felles referanseramme og synliggjør behovet for teori.

Hvordan holde læringstrykket oppe mellom samlingene: Prosjektoppgaven leveres ut ved programstart - Etter hver samling publiseres/innleveres en oppgave knyttet til tema på samlingen Oppgaven kommenteres av medstudenter (etter bestemte kriterier) Og av lærer (2011-2012 planlegges bruk av video) Oppgaven kan forbedres så lenge programmet pågår

Videoprosjekt MAN 2832 Benytte video i tilbakemelding fra lærer til student Prosess: Fagansvarlig lager en video med generelle kommentarer på oppgaver. Studentene leverer inn sin besvarelse. Dette genererer et automatisk svar i form av video fra fagansvarlig. Videoene filmes ved hjelp av iPhone, legges på nettet og linkes via itslearning. Hvordan lage film med telefonen http://www.youtube.com/watch?v=6a_tcfLkMTQ

Hvilken programvare? Video live eller opptak Itslearning Youtube bambuser Et eksempel: http://bambuser.com/channel/att

OPPSUMMERING Pedagogical framework Elements in a course planning process: A model for activities and actions From: Developing the theory of formative assessment. Black and Wiliam 2009 Utvikle eierskap og forståelse via diskusjoner i klasserom om eksempler på god standard og konkretisering av vurderingsskjema Kontrollspørsmål og kartleggingstester. Benytte avstemmingsfunksjon i itslearning eller ”One minute paper”? a) To sider av feedback Innvolver studentene (*) – medstudentrespons etter gitte kriterier Studier viser at motivasjon har å gjøre med basisbehov knyttet til følelsen av kontroll, mestring og tilhørighet b) Fullfør feedbackloopen (*) HIST. Svend Andreas Horgen ga øvingsoppgaven: Lag videoer om temaet Samarbeid på nettet. http://www.youtube.com/watch?v=13j4kh1NfJs&feature=youtu.be

Vennlig hilsen Anders Tveit TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN Vennlig hilsen Anders Tveit