Bruk av automatiserte tester på en kreativ måte i læringsprosessen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Litt mer om PRIMTALL.
Pedagogiske krumspring med flervalgstester (multiple choice) NVU 2006 Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Flervalgsoppgaver – bedre kvalitet og mer effektiv undervisning?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
NESOs Formannskole klasse / 2014
Evaluering som kvalitetsforsterker i undervisningen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
1 Stort elæringsprosjekt ved AITeL SELP. 2 SELP = 5 delprosjekt  Erfaringsbasert e-læring  Læring på arbeidsplassen  Lærestoff  Kvalitetsreformen.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Classroom Response System (Clickers) i forelesning Teknisk Varmelære
Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
E-læringskurs i blodtransfusjon - erfaringer
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Prosjekt: Presentasjon Av Elin Blikra
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Testverktøy for å forbedre kvaliteten på flervalgstester Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag.
AITeL Studentaktivitet, raske tilbakemeldinger og åpenhet - er WIKI løsningen? Øyvind Hallsteinsen Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring.
AITeL erfaringer fra et alternativt LMS-system Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag Blogg:
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Kreativ bruk av testverktøy
Nyttige triks og erfaringer med Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag (HiST)
Nyttige triks og erfaringer med
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Svend Andreas Horgen Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Muntlige presentasjoner
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
AITeL Bruk av e-læring i undervisningssituasjonen for å øke læringseffekten Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL)
Avdeling for sosionomutdanning
NKIs erfaring med Læringspartnere
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Hverdagen for Ruth og Sissel.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Nettbaserte multimediepresentasjoner Må en til Hollywood for å lage pedagogiske multimediabaserte presentasjoner? Arne B. Mikalsen 9. juni 2006
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Programmering i Java 3D Hovedprosjekt 16 studieåret 2005/2006 Av Jarl Magnar Jakobsen 3DDT HiST-AITeL.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
NY VRI Nina og Ingvild.
Verktøy for å kartlegge holdninger
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av automatiserte tester på en kreativ måte i læringsprosessen Svend Andreas Horgen Høgskolelektor Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) Høgskolen i Sør-Trøndelag svend.horgen@hist.no www.aitel.hist.no/~svendah

Hvem – hva – hvor Fjernundervisning AITeL Campusundervisning Forfatter lærebok http://phpbok.no 2004, 408 sider, Gyldendal (første PHP i Norge) 2.utgave 2.opplag Webutvikling (TISIP) www.nvu.no (Nettv.univ.) QUIS E-LEN Grensesprengende omsorg AJAX FoU (e-læring) SELP: flervalgstester/EVATEST læringsobjekter content management (CMS) digitalt lærestoff (video ++) wiki, blended learning FoU (LMS) Faggruppe NVU: bruk av LMS 2 x Norgesuniv.-prosjekter 1. sammenlikner Fronter, it’s learning, Microsoft Learning Gateway og Moodle 2. pedagogisk/kreativ bruk

SELP Stort e-Læringsprosjekt 3-årig HiST-prosjekt, ferdig juni 2006 delprosjekt om automatiserte tester Resultater delprosjektet: EDUCA 2005 (verdens største e-læringskonferanse) NFF/NVU 2005 NVU 2006 arrangert 2 interne HiST-seminarer 2005/2006 Nasjonal konferanse (arr. og medvirkning) Verktøy: EVATEST Presentasjon av EVATEST på Knytkalaset under Netlearning 2006 Bok om e-læring kommer høsten 2006, Gyldendal/TISIP 2 kapitler på meg (evaluering og vurdering) Jarle/Greta og resten av SELP-gruppen skriver også

Oppvarming: Hvorfor flervalgstester? Automatisert retting Umiddelbar tilbakemelding Skape kontekst / læremodus Raskt å kartlegge kunnskapsnivå Repetisjon av pensum når som helst LMS: Lett å gjennomføre tester 3 spørsmål kan være nok! ... Jeg underviser, altså eksperimenterer jeg

Agenda Kreativ bruk av tester 1 Kreativ bruk av tester 2

Kreativ bruk 1: Studenter lager spørsmålene Det er vanskelig å lage gode spørsmål Lærer du som faglærer noe av å lage lærestoff, spørsmål og oppgaver Ja Nei Vet ikke Hva med å la studentene lage sine egne spørsmål?

Kreativ bruk 1: Studenter lager spørsmålene Gevinster God læring For å lage gode spørsmål kreves faglig innsikt og oversikt Øvelse i å formulere seg korrekt og presist Må omstille hjernen Motivasjon  Gode spørsmål kan inngå i lærers tester Studentene blir mer mottakelige for ”vanlige” flervalgstester? Lærer kan fange opp studenters nivå, problemer, kunnskap

Varianter Individuell oppgave Gruppearbeid Kreativ bruk 1: Studenter lager spørsmålene Varianter Individuell oppgave Gruppearbeid kan lage tester til hverandre må forsvare spørsmål overfor andre på gruppen alle må kommentere hverandres spørsmål Begrunne riktige og gale svar

Utfordringer (?) Hva er gode spørsmål? Kreativ bruk 1: Studenter lager spørsmålene Utfordringer (?) Hva er gode spørsmål? Tar tid å rette/gjennomgå for lærer...? Vanskelig å gjennomføre i praksis? Lag en mal i Word som skal fylles ut og returneres LMS? EVATEST?

EVATEST? ”EVATEST er et webbasert verktøy for å lage og gjennomføre automatiserte tester, adminstrere spørsmål, analysere testresultater osv. Verktøyet utvikles ved Høgskolen i Sør-Trøndelag (AITeL)” http://www.evatest.com/ http://www.aitel.hist.no/evatest

Utfordringer (?) Hva er gode spørsmål? Kreativ bruk 1: Studenter lager spørsmålene Utfordringer (?) Hva er gode spørsmål? Tar tid å rette/gjennomgå for lærer...? Vanskelig å gjennomføre i praksis? Lag en mal i Word som skal fylles ut og returneres LMS? EVATEST: egenutviklet verktøy Gevinster?

Oppgave vår 2006 Delte ut øving som Word-dokument, de sendte inn Kreativ bruk 1: Studenter lager spørsmålene Oppgave vår 2006 Delte ut øving som Word-dokument, de sendte inn Gav eksempel på spørsmål i oppgavebeskrivelsen passet på å ikke legge for mye føringer: nøytralt spørsmål de hadde også tatt andre tester på forhånd  høyere nivå i Blooms taksonomi Oppgave 1: ”Lag minst 8 spørsmål om alt du har lært til nå, 2 fra hvert tema” ”Du skal også begrunne med egne ord hva som er riktig/galt og hvorfor” Oppgave 2: ”Hva synes du om oppgaven denne gang? Lærte du noe, var det vanskelig, eller har du andre kommentarer?”

Erfaringer ”Publisering på Internett” og ”Operativsyst. med Linux” Kreativ bruk 1: Studenter lager spørsmålene Erfaringer ”Publisering på Internett” og ”Operativsyst. med Linux” Nesten alle sier at de lærer, eller ser utfordringen med å lage gode spørsmål Noen samarbeidet på tross av instruks om individuell De har ofte bedre spørsmål enn resten Kanskje fordi de må diskutere og forsvare? Mange har rene faktaspørsmål En del kreative spørsmål Noen få tenker oppover i Blooms taksonomi Mange begrunner bra, men ikke alle

Videre arbeid Kjører ny øving neste semester i PPI-faget Kreativ bruk 1: Studenter lager spørsmålene Videre arbeid Kjører ny øving neste semester i PPI-faget Gruppearbeid (4) med diskusjon og avlagt grupperapport i ettertid Må fange opp og lett kunne gjenbruke spørsmålene – for tidkrevende å rette i word  EVATEST, eget verktøy Skal kjøre samme opplegg i andre fag, passer det meste Tilbakemelding fra student: ”Ønsker flervalgsspørsmål til hvert tema så man kan teste om man har forstått stoffet” Får prøve det neste semester og i andre fag Må prøve ut for fjernstudentene også!

Kreativ bruk 2: Oppsummering av kurs Har nå hatt suksess med at studentene lager spørsmål i campus-fag Første tanke: dette blir vanskelig å gjennomføre i fjernundervisning tenker, grubler sover... Våkner: dette passer ypperlig i fjernundervisning (!) for eksempel til å oppsummere kurset og forberede seg på eksamen kunne også kjørt som vanlig øving, Kan prøve det ut i kurs våren 2006

Organisering Kurset: ”Webprogrammering med PHP”, erfarne studenter Kreativ bruk 2: Oppsummering av kurs Organisering Kurset: ”Webprogrammering med PHP”, erfarne studenter Lagde oppskrift for opplegget (1 side, notat) Teknisk hjelpenotat Kombinerte med forum ment for diskusjon av spørsmål Lagde mappe i it’s learning hvor studentene kunne opprette egne tester (utvidet rettighetene) Informerte om Bloom (teoribakgrunn, 1 side, notat) Avsluttet med evaluering av opplegget (undersøkelse)

Det er vanskelig å lage tester Kreativ bruk 2: Oppsummering av kurs Det er vanskelig å lage tester Samarbeid og diskusjon er viktig (sosio-konstruktivisme) Dette opplegget vil trolig gi stor læringseffekt

Erfaringer Liten respons (dessverre) Mulig årsaker Kreativ bruk 2: Oppsummering av kurs Erfaringer Liten respons (dessverre) ingen diskusjon i forumet ingen lagde tester 15 stk tok min dummy-test (banale spørsmål: hovedstad i Norge) Mulig årsaker siste aktivitet i kurset, burde lansert tidligere? for omfattende aktivitet? for lang tekstlig forklaring? frivillig? Ett svar på evalueringsskjemaet: ”Fint konsept da en sikkert lærer mye ved å lage sprøsmål selv. En får også større innsikt i lærerens oppgaver”

Kreativ bruk 3: Uventet test på forelesning Motivasjon Blokkvis undervisning = behov for gjenoppfrisking Studentene møter ikke opp, og de er inaktive Metode (Overraskende) flervalgstest i starten av timen Samme test i slutten av timen, men det vet ikke studentene før mot slutten Student retter selv og lærer fanger opp ”læreeffekt” Mål Vil øke læringen og utbyttet av forelesningen Vil bevisstgjøre studenter på læring og motivere/stimulere

Gjennomført vår 2006 Studentene tror det blir vanlig forelesning Kreativ bruk 3: Uventet test på forelesning Gjennomført vår 2006 Studentene tror det blir vanlig forelesning Gjennomfører opplegget første runde Anonymt, uforpliktende, pedagogisk øvelse Noen spørsmål om forrige tema, noen om gjeldende tema Delte ut på A4-ark Studentene fikk beskjed om å snu arket, løsning ”senere” Samme test på slutten av forelesningen Oppsummering etterpå, felles gjennomgang av ”fasit” De gav seg selv poeng (for eksempel 2, 0, -1) på begge testene Lærer (jeg) spurte: Hvor mange hadde best på første test? Studentene oppsummerte og evaluerte i siste skjema Samlet inn alle testene, verdifulle data til etterarbeid

Erfaringer ”Publisering på Internett” ”Operativsyst. med Linux” Kreativ bruk 3: Uventet test på forelesning Erfaringer ”Publisering på Internett” 16 av 24 gjorde det bedre 3 gjorde det svakere 4 gjode det like bra Likte opplegget Evaluering på baksiden av ark: ”Hva synes du?” ”Operativsyst. med Linux” 7 av 12 gjorde det bedre 1 av 12 gjorde like bra Bedre struktur på evaluering. Spurte om: forberedelse, arb.vaner, innsats i timen, etterarbeid etter forelesning Skal kjøre samme opplegg i andre fag også Kunne selvsagt brukt noe annet enn flervalgstester Fordel med tester er at resultat lett kan sammenliknes

Videre arbeid Spørsmålene kan være dårlige/uegnet Kreativ bruk 3: Uventet test på forelesning Videre arbeid Spørsmålene kan være dårlige/uegnet Må registrere og analysere data fra resultatsettene Lage mal for opplegget Implementere støtte i EVATEST? (eget verktøy) Skal kjøre samme opplegg i andre fag Skal skissere opplegg for fjernstudentene også. Kan være vanskelig å implementere i fjernundervisning... :-?

Kreativ bruk 4: Test før og etter leksjon (FU) Motivasjon/bakgrunn Fjernstudenter får en leksjon hver uke Test før og etter forelesning fungerte ganske bra på campus Mål Vil øke læringen og utbyttet av arbeid med leksjon Vil bevisstgjøre studenter på egen læring og skape motivasjon Utfordringer Test må tas før og etter bearbeiding av lærestoff Ikke støtte for sekvensiering i it’s learning Metode Setter opp manuell sekvens

Kreativ bruk 4: Test før og etter leksjon (FU) PHP, leksjon 11 Leksjon 10 handler om ”programmerings-sikkerhet” del 1, leksjon 11 har videregående om sikkerhet I stedet for å møte en leksjonslenke som vanlig, møter studentene en mappe med 7 elementer

Kreativ bruk 4: Test før og etter leksjon (FU)

Erfaringer 17 tok første test, 14 tok andre test (ca 35 følger faget) Kreativ bruk 4: Test før og etter leksjon (FU) Erfaringer 17 tok første test, 14 tok andre test (ca 35 følger faget) 9 tok evalueringen Over 50% likte opplegget godt eller meget godt 55% gjorde det best på den siste testen, resten like bra Viktigere: Mange sier de ble nysgjerrige etter første test Noen lærte mer enn normalt, men mange påpeker at de kunne stoffet fra før (tar kurset for å dokumentere KW) Utdyp hva du synes: noen spørsmål var tvetydige opplegg trenger litt finpussing for lite praktisk rettet (red.anm: studenten har her misforstått og tror at opplegget skulle erstatte vanlig øving...)

Kreativ bruk 5: Blended learning Motivasjon/bakgrunn Studentene er ikke aktive i timene, og/eller møter ikke opp Mål Vil øke konsentrasjonen under innarbeiding av lærestoff Vil bevisstgjøre studenter på egen læring og skape motivasjon Metode Bruker verktøyene i LMS-systemet som pedagogisk hjelp på forelesning Kombinerer mange aktiviteter (verktøy) i løpet av en læringsøkt Erfaring fra campus-fag: ”Publisering på Internett” vår 2006 veldig populært blant studentene øker aktivitet og læring betraktelig

Blended? Nettbasert Campus Blended learning Kreativ bruk 5: Blended learning Blended? Nettbasert Campus veiledning LMS ? digitalt lærestoff Blended learning gruppediskusjon individualitet lenke undersøkelse fleksibilitet test øving praksis (lab) automatisert retting av tester evaluering forelesning

Last ned lærestoff (digitalt) Kreativ bruk 5: Blended learning Blended! Last ned lærestoff (digitalt) Teori, i plenum Undersøkelse/test Hva betyr multimedia for deg? Hva er en plugin? Hva skjer om du skriver about:plugins i nettleseren? Flervalg (velg mange): Ta stilling til utsagn om båndbredde ++ Oppgave, sammendrag: Besøk lenken www.digi.no/php/art.php?id=298986 og skriv en kort oppsummering av hva dette dreier seg om. Hvorfor er det relevant? Gi også forslag på gode vitser som kan brukes i forelesningene neste år

Erfaringer Fordeler Ulemper Hjelp, har ikke PC! Kreativ bruk 5: Blended learning Erfaringer Fordeler liker miks av teori/praksis blir engasjerte, aktive og motiverte mye mer innhold enn bare en powerpoint i auditorium lærer kan justere kurs i timen basert på tilbakemeldinger (test med undersøkelsesverktøy vs flervalgstest-verktøy) automatisert, mer individtilpasset enn normalt fjerner terskel for å stille spørsmål i plenum øker oppmøtet får mange gode vitser, gratis :-) Ulemper passer best lab-undervisning med PC kan bli et noe ”vel styrt opplegg” Hjelp, har ikke PC! Lag i LMS Skriv ut Del ut i time Det er stimulerende å få poeng på noe en retter selv...

Kreativ bruk 6, 7 Bråvåknet natt til lørdag: Send ut dine spørsmål på høring til studentene. Det er læring i å måtte ta stilling til disse og kommentere dem Du får god kvalitetssikring som ikke dine kollegaer klarer å fange opp Studentene blir tatt med i prosessen og du får evaluert spørsmålene Knytt lærestoff sammen med tester. Kan oppnå individtilpasning Tema for sesjon A i morgen TISIP er med i Interreg-prosjekt: Nätbaserad Uppdragsutbildning

Kreativ bruk 8, 9 Gitt at du ofte bruker powerpoint på forelesning: Lag to versjoner, en som du deler ut, og en du viser på tavlen Utdelt har spørsmål (flervalg) med jevne mellomrom, og ikke svar Tavleversjon har spørsmålene, men svarene kommer (gjerne/helst implisitt) på neste foil Studentene har nettopp slitt med å svare, og får så umiddelbar tilbakemelding. Dette er automatisering i høyeste grad, samtidig som du kan svare ”manuelt” på spørsmål som måtte oppstå eller ta en oppsummering/utdypende forklaring i plenum Studentene noterer mer selv, de blir mer aktive og powerpointene dine gir ikke verdi med mindre en kommer på forelesning. That is, a must-try!

Kreativ bruk 10, 11, 12, 13 Dele ut spørsmål en uke i forveien, ikke alternativer Kollega Truls Fretland i algoritme/matte-fag Jeopardy: Her er svaret, hva er spørsmålet? Underveistester Motivasjon, selvtest, bevisstgjøring av (manglende) kunnskap Sikre progresjon, innlæring av begreper Effektivisert tilbakemelding underveis (Kvalitetsreformen :--) Kompetansekartlegging, kombinere med spørreundersøkelse Forkunnskaper +++ og Ambisjonsnivå +++ Gi tilgang til kjemilab bare hvis et bestemt kunnskapsnivå nås Undersøke holdninger før praksisperiode (etikkspørsmål etc)

Vurdering Supplement til skriftlig eksamen Utfylle mappevurdering Ren flervalgseksamen Midtsemesterprøve våren 2006, Bachelor i Drift flervalg sparer tid på rettearbeid krevende å lage oppgaver, tar også mye tid å kvalitetssikre gjenbruk mulig objektiv retting skaper arbeid og innsats hele semesteret

Avsluttende kommentarer Kreativiteten setter grenser Trenger erfaringsutveksling på tvers av fagfelt Ulike målsetninger, viktig å være bevisst på hva målet er Utfordringer Kvalitetssikring Finne balansegang  hvor mye skal tester brukes? Sikre best mulig læring Svend Andreas Horgen: ”Flervalgstester må ikke anses som erstatning for annen pedagogisk aktivitet og vurdering. Tester kan bidra til å forbedre læreprosessen, og passer i alle fagfelt. Gammeldags skepsis må avløses av nytenkende kreativitet. En må kjenne fordeler og begrensninger, og bruke sine pedagogiske virkemidler deretter”