Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle strategier for å fremme ønsket samfunnsutvikling i egen region. Stimulere samarbeid mellom ulike sektorer og forvaltningsnivå. Ofte er resultatet av utviklingsarbeidet regionale planer/strategier: Regional reiselivsstrategi Regionalt matmanifest Regional kulturnæringsstrategi Næringsstrategi for Trondheimsregionen
Regjeringens reiselivsstrategi: •Økt verdiskaping og produktivitet. •Flere helårs arbeidsplasser og mer solide bedrifter, særlig i distriktene. •Flere unike og kvalitativt gode opplevelser som tiltrekker seg flere gjester med høy betalingsvillighet. •Reiselivet nevnt i regjeringsplattformen
Nasjonale føringer ift kulturnæring •Nasjonal handlingsplan fra mai 2013: •Lyse ut midler til samarbeid mellom kulturnæringene og reiselivsnæringa •At kulturnæringene bidrar til utviklingen av reiselivspolitikken •At kulturfaglig kompetanse er representert i ett eller flere landsdelsselskaper •Bidra til felles markedskompetanse i kultur og reiselivssektoren •Ingen signaler fra ny regjering ennå
Mål for utvikling av reiselivet i Trøndelag Trøndelag skal i perioden fram til 2020 ha en vekst både i samlet reiselivsomsetning og antall overnattinger som er større enn landsgjennomsnittet. Trøndelag skal fremstå som et bærekraftig reisemål, og utviklingen av næringen skal legge til rette for levedyktige lokalsamfunn, gode og stabile arbeidsplasser og økonomisk levedyktige reiselivsbedrifter samtidig som miljøperspektivet ivaretas.
Mål for utviklingen av kulturnæringene Strategiplan for kulturnæringer MÅL: Flere sysselsatte i lønnsomme bedrifter innenfor kulturnæring Trøndelag utenfor Trondheim: andelen av antall sysselsatte i kulturnæringene skal fordobles. Trondheim: andel skal økes til Oslo sitt nivå
Opplevelsesnæringer - den trønderske modellen - Reiseliv MatKulturbaserte- og kreative næringer Museum/kulturarv Egil Furre des Reiselivsstrategi for Trøndelag Satsing på mat i Trøndelag Strategi for kulturnæringene i Trøndelag Museums- strategi Sør- Trøndelag Museums- strategi Nord- Trøndelag
Eksempler på kulturbasert reiseliv: •Ystad •Kunstnerdalen Kulturmuseum i Buskerud •Hamsuns rike i Nordland •Refsnes i Rissa
26 June e-Create skal utvikle teknologi- og tjenestemodeller som vil gi et bedre reiselivs- tilbud. Fokus ligger på IKT, og utvikling av stedsbaserte tjenester for smart- telefoner, samt entreprenørskap og kompetanseheving innenfor IKT i reiselivs- bedrifter. KULTURRUTER ENTREPRENØRSKAP TEKNOLOGIUTVIKLING e-CREATE – innhold og målsetting
Kulmin.no – en “good practice“ i e-CREATE 1126 June 2014 • “På stedet” digital formidling av kulturarv på smarttelefoner via QR-koder og gratis trådløst nett. • Fokus på “den gode historien” knyttet til et kulturminne -> Mer myter, legender, hendelser, folk enn tørre fakta. • Dramatisering gjennom video, lyd, bilde • Universell utforming -> mer tilgjengelig for funksjonshemmede.