Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
Advertisements

Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Kulturminner og verdiskaping sett fra Kultur- og kirkedepartementet.
Fornying av fylkeskommunal forvaltning- og samhandlingspraksis for bærekraftig havbruk. FornyMar
Velkommen til konferansen «Hvordan løfte Lillehammerregionens næringsliv mot år 2024?» Spørsmål eller kommentarer underveis: Twitter: #lhmr2024 SMS: til.
Bergen en sykkelby med potensiale
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Regional utvikling i Sør-Trøndelag Fylkeskommune - IKT-infrastruktur i Sør-Trøndelag Pål M. Dahlø - Leder IKT-programmet - Prosjektleder IKT-infrastruktur.
Vitensentre i Norge.
B ÆREKRAFTIG R EISELIVSUTVIKLING R EISEMÅLSUTVIKLING • R EISELIVSRÅDGIVNING • B ÆREKRAFTIG R EISELIVSUTVIKLING Fjellturismekonferansen 2012 R EISEMÅLSUTVIKLING.
Kommersialisering av teknologi som satsingsområde for Trondheimsregionen Workshop 5. mars 2014 Berit Rian, leder Næringsrådet og adm. Direktør NiT.
1 VRI Trøndelag Opplevelsesnæringer Et historisk og teknologisk midtpunkt, men samtidig en kreativ og nyskapende region! Hvordan kan vi formidle,
Om skole og næringslivssamarbeid
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Mid-Norway European Office
Regional utvikling i Sør-Trønderske kommuner ved hjelp av IKT: Sør-Trøndelag fylkeskommunes rolle som regional utviklingsaktør innen fagfeltet IKT Prosjektoppgave.
Frostating på Frosta juni Reisemål med Olavsarven som plattform - Fylkesråd Susanne Bratli Frostating på Frosta juni 2008 Reisemål.
REISELIVSNÆRINGEN; DETTE VI SKAL LEVE AV. Ingen spøk, men ramme alvor.
Samepolitikken – av statssekretær Raimo Valle Nordland fylkeskommune, Bodø.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Planstrategi som nytt verktøy
Velkommen til plandialogdag Marit Moe, KS Nord-Trøndelag Roald Huseth, Fylkesmannen i Nord-Trøndelag Karl-Heinz Cegla, Nord-Trøndelag fylkeskommune.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Folkebibliotekene vil: - være omstillingsdyktige - gi bedre tjenester til alle innbyggerne - demokrati -sosial utjevning.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Pilotfylkesamling Innledning Gardermoen 11. juni 2009 Einar Lund, Miljøverndepartementet.
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Kultur og natrubasert turisme ”Reisemål med Olavsarven som plattform”
Organisering av verdensarvarbeidet
Kulturbasert næringspark – Frol – Helge Dieset – Levanger kommunestyre Kulturbasert Næringspark.
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
Kulturstrategi for Oppland
Overordnet bevaringsplan for privatarkiver i Vestfold Marit Slyngstad
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Skoleverket som virkemiddel i distriktspolitikken Statsråd Erna Solberg, Folkets Hus, 11 mars 2004.
Presentasjon 2009 Kvernstein gir læring, identitet og næring.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Nasjonale myndigheters.
Nærings- og handelsdepartementet Regjeringens reiselivsstrategi, strukturprosjektet Røros Destinasjon Norge.
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
1 Agderforskning AS En presentasjon Samling for kompetansemeglere – Kristiansand 30.mai Torunn Lauvdal.
1 Hvilke konsekvenser vil nordområdesatsingen ha på regjeringens distrikts- og regionalpolitikk ? Nordlandskonferansen 2007 Bodø 17. januar Kommunal-og.
Forskningsbasert kunnskap i næringsutvikling
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Kulturbasert næringsutvikling i distrikta
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Samarbeid som løfter alle
Hvor er vi nå og hvor vil vi?
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Motor for vekst og opplevelser i Hamarregionen
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle strategier for å fremme ønsket samfunnsutvikling i egen region. Stimulere samarbeid mellom ulike sektorer og forvaltningsnivå. Ofte er resultatet av utviklingsarbeidet regionale planer/strategier: Regional reiselivsstrategi Regionalt matmanifest Regional kulturnæringsstrategi Næringsstrategi for Trondheimsregionen

Regjeringens reiselivsstrategi: •Økt verdiskaping og produktivitet. •Flere helårs arbeidsplasser og mer solide bedrifter, særlig i distriktene. •Flere unike og kvalitativt gode opplevelser som tiltrekker seg flere gjester med høy betalingsvillighet. •Reiselivet nevnt i regjeringsplattformen

Nasjonale føringer ift kulturnæring •Nasjonal handlingsplan fra mai 2013: •Lyse ut midler til samarbeid mellom kulturnæringene og reiselivsnæringa •At kulturnæringene bidrar til utviklingen av reiselivspolitikken •At kulturfaglig kompetanse er representert i ett eller flere landsdelsselskaper •Bidra til felles markedskompetanse i kultur og reiselivssektoren •Ingen signaler fra ny regjering ennå

Mål for utvikling av reiselivet i Trøndelag Trøndelag skal i perioden fram til 2020 ha en vekst både i samlet reiselivsomsetning og antall overnattinger som er større enn landsgjennomsnittet. Trøndelag skal fremstå som et bærekraftig reisemål, og utviklingen av næringen skal legge til rette for levedyktige lokalsamfunn, gode og stabile arbeidsplasser og økonomisk levedyktige reiselivsbedrifter samtidig som miljøperspektivet ivaretas.

Mål for utviklingen av kulturnæringene Strategiplan for kulturnæringer MÅL: Flere sysselsatte i lønnsomme bedrifter innenfor kulturnæring Trøndelag utenfor Trondheim: andelen av antall sysselsatte i kulturnæringene skal fordobles. Trondheim: andel skal økes til Oslo sitt nivå

Opplevelsesnæringer - den trønderske modellen - Reiseliv MatKulturbaserte- og kreative næringer Museum/kulturarv Egil Furre des Reiselivsstrategi for Trøndelag Satsing på mat i Trøndelag Strategi for kulturnæringene i Trøndelag Museums- strategi Sør- Trøndelag Museums- strategi Nord- Trøndelag

Eksempler på kulturbasert reiseliv: •Ystad •Kunstnerdalen Kulturmuseum i Buskerud •Hamsuns rike i Nordland •Refsnes i Rissa

26 June e-Create skal utvikle teknologi- og tjenestemodeller som vil gi et bedre reiselivs- tilbud. Fokus ligger på IKT, og utvikling av stedsbaserte tjenester for smart- telefoner, samt entreprenørskap og kompetanseheving innenfor IKT i reiselivs- bedrifter. KULTURRUTER ENTREPRENØRSKAP TEKNOLOGIUTVIKLING e-CREATE – innhold og målsetting

Kulmin.no – en “good practice“ i e-CREATE 1126 June 2014 • “På stedet” digital formidling av kulturarv på smarttelefoner via QR-koder og gratis trådløst nett. • Fokus på “den gode historien” knyttet til et kulturminne -> Mer myter, legender, hendelser, folk enn tørre fakta. • Dramatisering gjennom video, lyd, bilde • Universell utforming -> mer tilgjengelig for funksjonshemmede.