Frostating 29.06.07 - ”Reisemål med Olavsarven som plattform” – Myraune/Lundeby.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
M3 Management Veien til et optimalt prosjekt.
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Samarbeid med Fishspot. En temasatsning i to prosjekter. 1.Fishspot Forprosjekt- ”Helhetlig og langsiktig plan for fisketurisme i Hedmark”.
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Hurtiglading Petter R. Øyn Dette presenterer jeg •Hva er Transnova •Bakgrunn om ladestasjoner i Norge •Hvordan vi tenker rundt utbygging •Hvordan.
SIO- Folkehelse.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
FJELLREGIONEN SOM REISELIVSARENA
Norske museers omdømme
«Bedriftsutvikling tradisjonelt landbruk»
Stor – Frostating 6. Juni 2003 Frostatings rolle i regionalutviklingen – ”Frostating – et samarbeid uten mål”?
Laks og næringsutvikling i Kragerøvassdraget Ole Erik Elsrud.
Spydspiss og Merkevare i et internasjonalt opplevelsesmarked
Mid-Norway European Office
Sluttrapportens vedlegg VI Sykkelbyen Levanger Prosjektgruppen i Levanger 2020.
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Frostating på Frosta juni Reisemål med Olavsarven som plattform - Fylkesråd Susanne Bratli Frostating på Frosta juni 2008 Reisemål.
”Reisemål med Olavsarven som plattform” – Lars Myraune – Frostating Kultur og natrubasert turisme ”Reisemål med Olavsarven som plattform”
Innherred Vekst AS v/Randi Mona Søknad Partnerskapsavtale for byutvikling i Levanger sentrum Levanger Gjennomføring.
1 St. meld. nr. 20: Vilje til forskning En tilbakemelding ved Unni Steinsmo, SINTEF NHOs forskningspolitiske konferanse 7. april 2005.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Gruppa var enig om følgende: ? Gruppas prioritering 1. Mål Øke internasjonalisering av trøndersk næringsliv og innflagging av virksomheter i Trøndelag.
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Regionalt kompetansesenter odontologi MN
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Lierne II - en ekstraordinær satsing på næringsutvikling og bolyst Lierne II - fremtidens Lierne.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Distriktssenteret – ny utviklingsaktør Sogndal, Halvor Holmli Direktør Distriktssenteret.
Innherred En vekstkraftig evig grønn ungdom
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?
Sammen skal vi gjøre Stavanger-regionen åpen, energisk og nyskapende Vi arbeider med strategisk næringsutvikling i en flerkommunal.
1 Grensesprengende omsorg Konferanse i Østersund 27.september 2005
Kultur og natrubasert turisme ”Reisemål med Olavsarven som plattform”
Bed and breakfast Agriturisme Geoturisme Kultur. Bakgrunn Reiseliv – et stort potensiale – 1 million bor i området – Mange kommer fra utlandet til området.
Forskningsbasert Kompetansemegling i Nordland – organisering og status Et samarbeid mellom: Nordland fylkeskommune Innovasjon Norge – Nordland Nordlandsforskning.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
Konkret samarbeid mellom reiselivs og kulturaktører ifht. det å utvikle og tilby ”kortreist kultur” i en kulturmeny, til bruk i utviklingen av reisemålet.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
”Innovasjonsmodell Rogaland”
Kompetansemegling i Rogaland
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Samhandlingsprogrammet 2005 Mål 2.1.3: Øke internasjonaliseringen av trøndersk næringsliv og innflagging av virksomheter til Trøndelag. Tiltak: Videreføre.
Presentasjon 2009 Kvernstein gir læring, identitet og næring.
Forskningsbasert kompetansemegling Status og veien videre nHS-samling januar 2006.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Innovasjon Norges tjenestetilbud til reiselivet Prøysenhuset, Christian Hedløv Engh.
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
Pilegrimsledene til Nidaros Pilgrim Ways to Nidaros - Caminos de Nidaros pilegrim.info pilgrim.info peregrino.info Pilegrimsledene til Nidaros inngår.
Statlige arbeidsplasser til Trøndelag
Småskala produksjon Potetsprit Ferdigvare Besøksmål - Kulturminne/historiske - Drikke- og matkultur - Opplevelser/kultur.
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Nord Troms – et bærekraftig reisemål
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Fra 1000 til 1000 FROSTATING Møte med Region-samarbeidet
Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
STRATEGISK NÆRINGSPLAN FOR TROMSØ-REGIONEN - forprosjekt
Utskrift av presentasjonen:

Frostating ”Reisemål med Olavsarven som plattform” – Myraune/Lundeby

Kultur og naturbasert turisme ”Reisemål med Olavsarven som plattform”

Frostating ”Reisemål med Olavsarven som plattform” – Myraune/Lundeby Formål: Å øke antall besøkende og gi økt verdiskapning til regionen ved å utvikle og tilby reiselivsprodukter med Olavsarven som plattform.

Frostating ”Reisemål med Olavsarven som plattform” – Myraune/Lundeby Sakshistorikk høst 05 Prosjektide presentert i Nord Trøndelag fylkeskommune, Innherred Vekst, Steinkjer Næringsselskap for søknad RUP – Forstudie gjennomført. vår 06 Prosjekt presentert i Trøndelagsrådet for bredere satsing Prosjekt lansert som søker til verdiskapingsprogram MD Høst 06 Avslag verdiskapingsprogram Restrukturering av prosjekt for søknad Innovasjon Norge reg– delvis pos Kontakt private aktører: Rica og Sparebank 1- pos Vår 07 Anbefales å dele opp prosjekt i 2 : A: Produkpiloter med næringsaktører (spisset) B: Overordnet nettverksprosjekt (bred fokus)

Frostating ”Reisemål med Olavsarven som plattform” – Myraune/Lundeby Resultater/erfaringer forstudie-periode Prosjektet har identifisert følgende kritiske faktorer for å lykkes med satsingen: •Hensiktsmessig beslutningskapasitet (mange aktører innen mange felt) •De som har nytte av arbeidet bør finansiere •Riktig kunnskap inn i prosjektet (marked, historie, formidling, distr. salg) •Konkrete produkt må raskt opp ( hovedutfordring : salgbare produkt) •Kontinuitet og langsiktighet i arbeidet Parallelt har SNK i egen virksomhet arbeidet med utvikling av produkter med helårlig fokus 30 ulike opplevelsesprod. 1 produktpakke • Olavshistorieinternasj marked • Regional historie og kultur • Natur og fysisk aktivitet

Frostating ”Reisemål med Olavsarven som plattform” – Myraune/Lundeby Frostating har søkt samarbeid med Trondheim kommune for å etablere et mer kraftfullt partnerskap for å realisere satsingen videre. - POSITIV RESPONS Prosjektet deles opp i en prosjektstruktur med 2 deler: Prosjekt A: Utvikle og utprøve produktpiloter (spisst) Prosjekt B: Nettverksbygging (bredt) Status for videre arbeid

Frostating ”Reisemål med Olavsarven som plattform” – Myraune/Lundeby REISEMÅL MED OLAVSARVEN SOM PLATTFORM Overordna styringsgruppe: Frostating, Trondheim, NHO Reiseliv, Næringsaktører Prosjekt A Produktpiloter Prosjekteiere/Styringsgruppe A SNK, Næringsaktører Prosjektledelse A: SNK Finansiering A: Innovasjon Norge Næringsaktører SNK Prosjekt B Nettverk Styringsgruppe B: Overordna styringsgruppe Prosjektledelse B: ? Prosjektgruppe B Innherred Reiseliv Visit Trondheim Stjørdal Næringsforening Finansiering B NTFK, STFK, Frostating, Trondheim Næringsaktører, Egeninnsats aktører

Frostating ”Reisemål med Olavsarven som plattform” – Myraune/Lundeby Forprosjekt (varighet 2 mnd) •Overordnet markeds-segmentering •Kartlegging av samarbeids-konstellasjoner for kommersialisering, markedsføring og salg av reiselivsprodukter •Utarbeide kommunikasjonsstrategi overfor relevante distribusjonsaktører •Konkretisering av hovedprosjekt Prosjekt A : Produktpiloter Hovedprosjekt (varighet 6 mnd – 1 år) •Utvikling av reiselivsprodukt(er) •Markedssegmentering og prioritering av målgruppe(r) •Innsalg til relevante samarbeidspartnere innenfor reiselivsbransjen •Utvikling av virkemidler i forbindelse med markedsføring, kommersialisering og salg av reiselivsprodukter •Salg og gjennomføring av ”pilotprodukt” for utvalgt(e) markedssegment(er) •Vurdering av hvilke organisatoriske konsekvenser reisemålssatsning betyr for SNK •Fastsette kommersielle mål for reisemålssatsningen •Evaluering og konklusjon Driftsfase • Produksjon og salg av reiselivsprodukter med Olavsarven som plattform

Frostating ”Reisemål med Olavsarven som plattform” – Myraune/Lundeby Identifisere markedssegmenter hovedprosjektet skal fokusere på. Identifisere hvilke reiselivsaktører som SNK må etablere et samarbeid med for å få distribuert og solgt reisemålsprodukter. Utforme en kommunikasjonsstrategi for innsalg av produkter til ønsket distribusjons/salgsaktører. Konkretisere hovedprosjektet. Mål forprosjekt A Produktpiloter

Frostating ”Reisemål med Olavsarven som plattform” – Myraune/Lundeby Kostnader Prosjektledelse Eksterne konsulenter Reise/møtekostnader Totalt Finansiering Næringsaktører SNK egeninnsats Innovasjon N Totalt Budsjett Forprosjekt A Produktpiloter

Frostating ”Reisemål med Olavsarven som plattform” – Myraune/Lundeby

OLAVSARVEN SOM PLATTFORM Eksempler på pakkeprodukt Hovedistorie •Stiklestad •Egge, Lade, Gimse •Frosta •Mære •Steinvikholmen •Munkeby, Tautra, Munkholmen •Nidarosdomen •Erkebispegården •Leirfall, Bardal •Kulturlandskap og gravhauger Sideopplevelser •Gyldne omvei – gårdsmat •Overnatting •Golf, Laksefiske,Riding •Ulike museer / opplevelser / gallerier Internasjonalt publikum •St. Olaf route - ”The viking king that became a saint” Stiklestad - Nidaros Nasjonalt publikum •I Olavs fotspor Flere mulige ruter •Slik ble Norge til -Utvikling av staten Egge- Stiklestad – Frosta -Nidaros •Maktens landskap - Fra høvding- til kongemakt: Leirfall - Egge – Stiklestad –Lade - Nidaros •Kampen om kristendommen - Kristendommens utvikling: Stiklestad –Tautra-Steinvikholmen -Nidaros •I rettferdighetens navn - Retts-statens utvikling: Frosta - Stiklestad – Norsk Rettsmuseum

Frostating ”Reisemål med Olavsarven som plattform” – Myraune/Lundeby STIKLESTAD HELE ÅRET OLAVS HISTORIE •Omvisning: ”Vandring med historieforteller på stedet det skjedde” •Refleksjon: Vi åpner kirka: ”Stille stund i Stiklestad kirke”. •Refleksjon: Musikalsk og historisk opplevelse i kirka: ”Møte med det hellige”. •Pilegrimsmøte: Møte med prest i Stiklestad kirke. •Historiefortelling: 5 minutters innslag: ”Smakebiter fra Olavshistorien” •Dramatisert fortelling: 15 minutters innslag: ”Historier fra Olavs verden” •Dramatisert fortelling: 30 minutters innslag: ”Historisk halvtime fra 1000-tallet” •Fortellerstund for barn: 45 minutter: ”Sverd eller møkkagreip” •Kåseri:”Humørfylte betraktninger fra Stiklestadhistorien” •Aktiv opplevelse: Vikinggilde med vertskap: ”Gilde på Stiklastadir” •Aktiv opplevelse: Vikingtevling:”Kappleik på slagvollen” •Aktiv opplevelse: ”Bålkaffe og brunsukker ved gravhaugene i Hallemsmarka” •Aktiv opplevelse: Lær å lage mat over åpen ild: ”Mat på vikingvis” •Aktiv opplevelse for barn: 1,5 time: ”Leike slaget” •Aktiv opplevelse for barn: 3 timer: ”Bru mellom tru” •Historier på bussen på vei til eller fra Stiklestad: ”I maktens landskap” •Busskapring: ”Kongshæren kommer” •1,5 timers-tur: Vandring med historieforteller:”Blant Olavskilder og merkesteiner” •3-timers-tur: Egge – Mære: ”Høvdingsete og gamle blotskikker”. •5-timers-tur: Klosterkirka på Tautra med bespisning: ”Arven fra Stiklestad” •Dagstur: Stiklestad - Nidarosdomen: ”Fra viking til helgen”

Frostating ”Reisemål med Olavsarven som plattform” – Myraune/Lundeby STIKLESTAD HELE ÅRET REGIONAL HISTORIE OG KULTUR •Historiefortelling: minutter på folkemuseet ”Skjemt og alvor for 100 år sia” •Aktiv opplevelse: Matkurs ”Lær å lage nydelig mat av lokale råvarer” •Aktiv opplevelse for barn: 3-4 timer: ”Før i tida” •Aktiv opplevelse for barn: 2 timer med førjulstemning: ”Troll te taus” •2-timers-tur:Verdalsraset. ”Elva ho tek så det sårer og svider” •Uflukt til en av egnens gårder med matopplevelse og historier på veien. •Utflukt: Vi kjører Gyldne omvei og får smaksprøver: ”Trøndersk mat” •Utflukt: Nils Aas Kunstverksted ”En kjempe i Trøndersk kulturliv” •Utflukt: Falstadsenteret ”Bruk og misbruk av makt” NATUR OG FYSISK AKTIVITET •Aktiv opplevelse: ”Golf mellom gravhauger og kulturlandskap” på naturskjønne Trones. •Aktiv opplevelse: Jakt/fiske i Værdalsbrukets naturområder: ”På høvdingenes jaktmarker” •Aktiv opplevelse: Fjellvandring i Værdalsbrukets naturområder ”Ro og uberørt natur i nasjonalparken”

Frostating ”Reisemål med Olavsarven som plattform” – Myraune/Lundeby Prosjekt som virker i samme retning •Pilegrimsleden – Olavsvegene i Norge - grunnleggende infrastruktur vei og www. Prosjekt i Mijøverndepartementets Verdiskapingsprogram Prosjekteiere: Sør-, Nord- Trøndelag og Oppland fylkeskommuner. Prosjektledelse: Pilegrimpresten i Nidaros. •Lokale /Regionale tiltak - forsterkes og utvikles når infrastruktur fungerer Pilegrimsvandringer – eks Interregprosjekt Sverige - Norge Overnattinger – eks Stiklestad Hotell Lokale opplevelser – Nidaros, Stiklestad, Steinvikholmen